در تشکیلاتی که خدمت داوطلبانه است، رفتار و گفتار و حتی پوشیدن لباس خدمتگزاران تأثیر زیادی بر کارایی تشکیلات دارد و نکاتی که مطرح می شود طی سالیان متمادی از خدمتگزاران مشاهده شده که در قالب مبطلات مطرح می شود.
موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: مبطلات خدمت
استاد: جناب آقای مفتون (به صورت لژیون)
تاریخ: دوشنبه 1404/6/31
مسافر علیرضا1: خواه ناخواه ما سفر دومی ها الگو هستیم و رفتار و کردار و گفتار ما توسط سفر اولی ها رصد می شود، تا جایی که از دستمان برمی آید به نحوی رفتار کنیم که شایسته الگو بودن و پیراهن سفید و شال سفید باشیم. امروز قرار است مشاهدات خود را در جلسه بررسی کنیم و نقاط ضعف خود را ببینیم. چون خیلی مواقع ما ضعف خود را نمی دانیم و نمی بینیم و با توجه به اینکه بر تمام اعضاء فرض است قرار است در چنین لژیونی مطرح شود.
جناب آقای مفتون:
نشست امروز به صورت لژیونی برگزار می شود که انشاءاله مؤثرتر باشد.
خدمت در اینجا داوطلبانه است و اجباری نیست. به نقل از سخنان مهندس دژاکام، خدمت چیزی است که از طرف تفکر به فرد هدیه داده می شود. حال آن فرد می تواند برای این هدیه ارزش قائل باشد یا نباشد و اگر ارزش قائل نباشد، برمی گردد به باطل کردن خدمتش.
باطل شدن خدمت یعنی، اثرگذار نبودن. در ادامه وقتی تلاش های ما اثرگذار نباشد، باعث ایجاد کینه، نفرت، عدم هماهنگی و انتقادهای رذیلانه از یکدیگر می شود و از مثلث خوشبختی (همدلی، همکاری، همفکری) دور می شویم و تشکیلات از انسجام و موفقیت دور می شود.
مبطلات یا اثرگذار نبودن، از کجا شروع می شود؟
اثرگذار نبودن اول از همه از درون خود ما شروع می شود. چیزی از کسی می بینیم و نمی دانیم چطور برخورد کنیم و این باعث می شود نقد درست نداشته باشیم و همه اینها باعث می شود آموزش درست نگیریم. آموزش درست نگرفتن یعنی برای این هدیه خدمت، ارزش قائل نبودن و نظرات فکری و ذهنی خود را به دیگران القا می کنیم و این باعث می شود شخص گرا شویم و این یکی از مبطلات است. در صورتی که محور کار تشکیلات، تفکر درمان است نه شخص.
در تشکیلاتی که خدمت داوطلبانه است، رفتار و گفتار و حتی پوشیدن لباس خدمتگزاران تأثیر زیادی بر کارایی تشکیلات دارد و نکاتی که مطرح می شود طی سالیان متمادی از خدمتگزاران مشاهده شده که در قالب مبطلات مطرح می شود.
– جاه طلبی:
بزرگترین ضربه را به خدمت می زند. خیلی ها نیاز به جاه طلبی دارند و این را در خدمت عیان می کنند. به مرور خود را از دیگران برتر می بینند و هویتی از خود می سازند که فنداسیون آن تربیت های قبلی است. دانسته های غلطی که برای از دست دادن آنها به اینجا آمده، ولی نه تنها از دست نداده، بلکه هویتی هم روی آن بنا می کند و این وامصیبتا می شود. اوج جاه طلبی این است که نسبت به دیدگاهی که در سایت قرار می دهیم، نگران باشیم، قضاوت شویم. ما کار خودمان را می کنیم، اگر نقدی وارد بود که باید بپذیریم. چون اینجا ما دوستانی یافتیم که یافت نمی شدند.
– عدم تعهد و مسئولیت پذیری:
به عنوان مثال، ما حق اینکه به کسی بگوییم چه عقیده ای داشته باش نداریم و طبق حرمتها بحث سیاسی ممنوع است. گذاشتن کلیپ ها در فضای مجازی که قابلیت دسترسی برای دیگران دارد،باعث می شود دیگران آن نظر شخصی را به حساب تشکیلات بگذارد نه آن فرد و این عدم مسئولیت پذیری آن شخص را نشان می دهد.
– عدم احترام به یکدیگر
بارها گفته شده احترام و حفظ حرمت یکدیگر خیلی مهم است. با دیدن موردی از کسی، اگر سلام نکنیم یا روی خود را برگردانیم یا نگهبان نظم نشسته با تازه واردین صحبت کند، اینها خلاف احترام است. رفتارهای غیرمحترمانه باعث انتقادهای رذیلانه می شود و تأثیر مثبتی ندارد چون حالت تقابل و بگومگو به خود می گیرد.
– عدم ارتباط مؤثر و شفاف
کاری را به صورت سرسری انجام دادن، از دید دیگران نادیده گرفته نشده و باعث نقد شدن می شود و وقتی برخورد میشود، طرف کینه به دل می گیرد و این خدمت را باطل می کند.
-عدم توجه به نیازهای مراجعه کنندگان:
نیاز مراجعه کنندگان چیست؟ نیاز یک تازه وارد، درمان است ولی او خواسته های متعددی دارد و این ما هستیم که باید به خواسته مراجعه کننده توجه نکنیم و فقط به نیاز او که درمان است، توجه کنیم. بارها گفته شده سفر اولی حق دور زدن دارد، چون خواسته اش این است ولی نیازش این است که ما دور نخوریم.
– رقابت بین افراد:
اینکه بگوییم مثلاً چرا فلان شخص مجری شده و من نشدم، مثل موریانه از درون ما را می خورد و همین باعث می شود دیگر نتوانیم آموزش بگیریم و نتوانیم فرمان را اجرا کنیم. نه اینکه نخواهیم، نمی توانیم. فکر نمی کنیم اینکه فردی انتخاب شده برای خدمتی چه تلاشی کرده که ممکن است من انجام نداده باشم و این خدمت را باطل می کند.
– عدم انعطاف پذیری
در برابر رفتارهای ناخوشایند دیگران به خصوص تازه واردین، آرامش خود را حفظ کنیم. چون ما نیاز شخص روبرو را می بینیم، نه خواسته اش را. ما می دانیم درد یک تازه وارد چیست ولی او خودش نمی داند، برای همین بدون هیچ زور زدنی، خطا را با انعطاف می پذیریم، نه اینکه دنبال بهانه ای باشیم که او چه ایرادی دارد که آنچه در درونمان است ارضا کنیم.
یادمان باشد ما یک تیم کوهنوردی هستیم، رفتار و کردار ما در بیرون اثر مثبت دارد. اما اگر نگاه ما شخصی باشد، این تیم را خدشه دار می کند. هرچند خیلی ها این خش را انداختند ولی خدا را شکر صیقل داده و برطرف شده است.
– نگرش منفی
اگر نگرش منفی خود را از دست نداده باشیم، ضربه بزرگی به تشکیلات و تفکر درمان می زند.
سفر دومی باید مجری رعایت قوانین و مقررات باشد و یکی از آنها درست مشارکت است، آنچه از تجربه خود در جهت موضوع جلسه دارد یا برداشتی که کرده را بیان نماید، تا اثرگذار باشد. مشارکت یعنی تجربه شخصی من نه استادی و دیگران را نقد کردن و … مشارکت کردن درست خیلی مهم و مؤثر است.
همه اینها منجر به عدم آموزش پذیری می شود. کسی که نمی تواند آموزش بگیرد بداند یکی از این موارد شامل حال او می شود.
دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:
مسافران: علی- محمدحسین- حسین(ک)- ابراهیم- علیرضا2- محمد نداف- حسین (ا)- هادی- حسن1- حسن2- حسین- حسن- علیرضا1- رحمت-
همسفران: سبحانی- غلامی- علیزاده- باقری1- غفاری- خدائیان- ولی زاده- حیدری- حریری- باقری2- مکری- زیلایی- رضایی-


با تشکر از استاد،کمیته آموزش و مسئولین سایت
سلام خداقوت استاد راهنمای عزیزم و بقیه دوستان انشاالله من هم بتوانم بااموزش های که میگیرم یک خدمتگزار بدون جاه طلبانه بشم وبتوانم دران جایگاهی که هستم وبتوانم نقدپزیر باشم . مسولیت وزیر چون به نظر من نقدمثل دیگته هست که مینویسم وبعدغلط هام گرفته میشه که بتوانم دفع بعد درست بنویسم تشکر از کمیته آموزش ومسلولین سایت
عرض سلام و ادب خدمت تمام دوستان.
تشکر از کمیته محترم آموزش و استاد راهنمای عزیز.
من وقتی وارد تشکیلاتی بشوم شخصیت حقیقی ام کنار رفته و شخصیت حقوقی پیدا میکنم یعنی موظف به رعایت اصول آن تشکیلات میشوم و اگر آن تشکیلات تفکر درمان باشد که با رعایت اصول آن شخصیت حقیقی من ارتقاء پیدا میکند پس باید خود را مسئول به رعایت اصول آن بدانم نه موظف. آن موقع است که همه رفتارم با عشق همراه بوده و از ( تو و منی) در می آید.
با تشکر از تیم زحمت کش سایت.
سپاس از کمیته محترم آموزش 🙏واستاد راهنمای عزیزمان که مبطلات خدمت را به زبانی ساده و قابل فهم عنوان کردند،امیداست با تفکری عمیق برروی این پارامترها،درمسیر خدمتگزاری پویا باشیم و همواره دغدغه تفکر سروج را داشته باشیم درهمه زمینه های زندگیمان
با تشکر از استاد وهمه عزیزانی که تجربیات خودشان را در غالب مشارکت بیان نمودند و آموزشی که گرفتم این بود که حتی عکس پروفایل ویا استوری من خدمت گذار میتواند آسیب به تفکر درمان باشد زیرا کسانی که میبینند تفکر را قضاوت میکنند واین موجب آسیب میشود