باید تلاش کنیم به مثلث دانایی مؤثر دست بیابیم. این مثلث زیر مجموعهای از مثلث دانایی است که اضلاع آن به صورت متعادل و هماهنگ رشد کرده. یعنی علاوه بر اینکه بر مقوله هایی که در داخل مثلث دانایی مؤثر قرار میگیرند واقف هستیم، بلکه در اجرا کردن و عملی کردن آنها تبحر داریم. این تغییر مستلزم طی کردن سلسله مراتب و آموزش مستمر است و نمیتوان یکباره از مثلث جهالت به مثلث دانایی موثر رسید.
موضوع کارگاه آموزشی: جهانبینی( دانایی )
استاد: همسفر علیزاده
تاریخ: چهارشنبه ۱۴۰۴/۵/۲۲
جهانبینی یعنی؛ آنچه نسبت به کل هستی برداشت، دریافت، احساس و ادراک مینماییم.
به عبارتی جهانبینی نشان دهنده چگونگی نگاه، احساس و ادراک ما نسبت به جهان بیرون و درون خودمان است.
تعریف دانایی با توجه به جزوه جهانبینی یعنی؛ قدرت تشخیص ماهیت خواستهها در هر رنگ، لباس و شکل . دانایی به معنای کسب دانش، علم، آگاهی و درک عمیق از مسائل و موضوعات پیرامون خودمان میباشد.
دستیابی به درک عمیق در هر زمینهای منجر به شناخت، پذیرش، قدرت تشخیص و توانایی تصمیم گیری درباره آن موضوع میشود که نتیجه آن رسیدن به یک زندگی معنادار و هدفمند است.
با این آگاهی میتوانیم به درون خود سفر کنیم؛ درون ما مانند کتابی است که باید آن را برگ به برگ ورق زد و درک کرد تا به شناخت عمیق نسبت به درون خود برسیم. این شناخت ما را در پالایش حسهای منفی و قدرت تشخیص عمل سالم از عمل ناسالم یاری میدهد.
دانایی باعث ارتقاء جهانبینی و جهانبینی باعث ارتقاء دانایی میشود، یعنی؛ جهانبینی و دانایی دو مقوله کاملاً به هم مرتبط، دوسویه و مکمل همدیگر هستند.
برای رسیدن به دانایی باید از موانعی عبور کنیم که به چند مورد از آن اشاره میکنیم:
۱- عبور از مثلث جهالت
اولین مانع، مثلث جهالت است که شامل سه ضلع ترس، منیت و ناامیدی میشود. میتوانیم به تدریج و نه یکباره از این مثلث عبور کنیم تا به مثلث دانایی که از سه ضلع تفکر، تجربه، آموزش تشکیل شده است، برسیم.
اگر اضلاع مثلث دانایی به یک اندازه رشد نکنند، عدم هماهنگی میتواند اثرات منفی به همراه داشته باشد. بنابراین رسیدن به مثلث دانایی به تنهایی کافی نیست. چون فقط با مطالبی که در مثلث دانایی قرار میگیرند آشنایی داریم و به مرحله عملی و کاربردی کردن نمیرسند. مانند؛ پرخوری کردن یا خوردن نوشابه که شنیدهایم مضر است ولی نمیتوانیم آن را اجرا کنیم.
باید تلاش کنیم به مثلث دانایی مؤثر دست بیابیم. این مثلث زیر مجموعهای از مثلث دانایی است که اضلاع آن به صورت متعادل و هماهنگ رشد کرده. یعنی علاوه بر اینکه بر مقوله هایی که در داخل مثلث دانایی مؤثر قرار میگیرند واقف هستیم، بلکه در اجرا کردن و عملی کردن آنها تبحر داریم.
این تغییر مستلزم طی کردن سلسله مراتب و آموزش مستمر است و نمیتوان یکباره از مثلث جهالت به مثلث دانایی موثر رسید.
۲- عبور از نیروهای بازدارنده
نیروهای منفی و بازدارنده همیشه وجود دارند و مانع پیشرفتمان میشوند، دنیا بر اساس تضادها بنا شده خوبی و زیبایی جهان در این است که هر دو نیروی بازدارنده و مثبت در کنار هم وجود داشته باشند در واقع رشد واقعی زمانی اتفاق میافتد که با همین نیروهای بازدارنده روبرو شویم و از آنها عبور کنیم. هر چقدر دانش بیشتری کسب کنیم متوجه میشویم که این نیروهای بازدارنده پشت سر من قرار گرفته و دست بردار نیستند، بنابراین باید همیشه مراقبشان باشیم.
۳- عبور از تعیین سقف برای دانایی
برای دانایی و یادگیری نباید حد و مرزی قائل شویم. در جهانی که همه چیز در حال حرکت و پویایی است دانایی نیز باید رو به بالا در حرکت و رشد باشد، بدون این رشد هرگونه تغییری در درون ناپایدار خواهد بود و اگر آن را رها کنیم تغییرات به طور خودکار به حالت قبل باز میگردد.
۴- عبور از توهم دانایی
توهم دانایی به معنای خیالات باطل است. در این حالت فرد تصور میکند دانش زیادی در مورد موضوعات مختلف دارد در حالی که در واقعیت اینگونه نیست این تصور که «من خیلی بلدم» یا «من خودم میدانم» درست نیست اگر هم بدانیم دانش ما ناقص است.
۵- عبور از انجماد ذهنی؛ به این معنا که ذهن فرد بسته شده یا به عبارتی فریز شده، چون از نیروها و تواناییهای خود استفاده نکرده نمی کند. برای خروج از این حالت، راهکار اصلی آموزش مداوم و یادگیری متون است تا انجماد ذهنی به مرور زمان ذوب شود.
۶- عبور از مقاومت در مقابل تغییرات؛ مقاومت در برابر تغییر یک واکنش طبیعی در انسانها است. میزان مقاومت هر انسانی در مقابل تغییرات به دو گونه است:
اگر تغییر در جهت ارزشها باشد مقاومت به میزان جهالت فرد بستگی دارد و اگر تغییر در جهت ضد ارزشها باشد مقاومت به میزان دانایی فرد بستگی دارد.
مقاومت در مقابل ضد ارزشها به دلیل پناه گرفتن در حصار امن است که فرد احساس راحتی میکند و نمیخواهد از آن حالت خارج شود و تلاشی برای آموزش و یادگیری نمیکند.
رسیدن به دانایی از طریق آموزش میسر است. آموزش در جلسات سروج یعنی از دست دادن ضد ارزشهای درونی خود مانند؛ ترس، منیت، باورهای غلط… اگر در برابر این از دست دادنها مقاومت کنیم مانعی برای رسیدن به دانایی مؤثر ایجاد کرده ایم.
دانایی به عنوان یک سپر محکم در برابر خواستههای نامعقول عمل میکند. این سپر در برابر نیروهای بازدارنده قرار میگیرد و ضخامت آن در افراد مختلف نسبت به شرایط و سطح دانایی فرد متفاوت است. هرچه از طریق آموزش سطح دانایی خود را افزایش دهیم این سپر در مقابل تحقق خواستههای نامعقول قویتر میشود.
۷- توجیه
۸- کج فهمی
چه مصرف کننده و چه خانواده مصرف کننده نیاز دارند تا دانایی خود را بالا ببرند، چون اعتیاد کاملترین شکل ظلمت و ریشه تمام ضد ارزشیها است. فرد مصرف کننده گرفتار حسهای آلوده مانند؛ حسادت، کینه، نفرت و … میشود که قدرت حرکت و تواناییهایش را سلب میکند. در چنین وضعیتی آموزش و افزایش دانایی و رسیدن به دانایی مؤثر راه رهایی است. با از دست دادن هر بند شیطانی یک بند الهی جایگزین شده و فرد را در مسیر مستقیم هدایت میکند که یاری خداوند را به همراه خواهد داشت.
یک همسفر که با یک فرد مصرف کننده زندگی میکند در وهله اول باید مصرف کننده را درک کند این درک عمیق، به شناخت منجر میشود، شناختی که فرد مصرف کننده را بیمار میداند بیماری که با فرا بیماری همراه است آن موقع به جای قرار گرفتن روبروی او در کنارش میایستد و بال پرواز برای او میشود. با این همدلی و همفکری کمک بزرگی در مسیر درمان و بهبودی خود و فرد مصرف کننده خواهد داشت.
آموزشها مانند کلیدی هستند که باید خودمان آن را بیابیم و بتوانیم قفلهای زنگ زده وجودمان را باز کنیم. برداشتن اولین قدم یعنی ورود به جلسات آغاز این مسیر است تا با کاربردی کردن آموزشها و عبور از موانع و رسیدن به دانایی در نهایت به دانایی مؤثر دست یابیم.
دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:
مسافران: حجت- حسین ۲- مهدی- سعید- حسین ر- علی (سفر دوم)- علی (سفر اول)
همسفران: ابراهیمی- رضایی- خدائیان


با عرض سلام و خدا قوت و تشکر فراوان از استاد گرامی که به خوبی دستور جلسه را باز کردند.
باعرض درود و ادب.
ضمن تشکر از استاد کارگاه آموزشی بنده آموختم برای کسب دانایی باید از موانع جهالت عبور کرد و همین موانع هستند که تشخیص ماهیت خواسته ها را سخت میکند به همین دلیل رسیدن به لذت دانایی عزمی جزم میطلبد و هرچقدر زمان ببرد ارزشش دارد که بگذری و بروی. میشود و باید
سپاس از استاد🙏🏻🙏🏻🙏🏻
برداشت من؛
من زمانی میتوانم به دانایی برسم که از جهالتهاوضد ارزشهایم کم کنم.
باتشکرازکمیته محترم اموزش
به این برداشت ومفهوم رسیدم که باتغییر نگاه درجهت ضدارزشها وحرکت درمسیر اموزش دیدن بارسیدن به دانایی، اگاهی ودرک عمیقی ازدرون خودم پیداکنم وباعبور از ۸موانع به قدرت تشخیص تمیزبین عمل سالم وناسالم برسم وفرمانده لایقی برای شهروجودی خودم باشم.
باعرض سلام وبا تشکر از استادعزیزم،من در مرحله دانایی تغیراتیم موقتی ونا پایدار است وفقط میدانم ،ولی در دانایی موثر آن تغییر جزئی از وجود من شده است و در وجودم نهادینه شده است.به امید رسیدن به دانایی مؤثر در همه مراحل زندگی.تشکر وسپاس فراوان از خدمتگذاران پر تلاش سایت، پایدار باشید عزیزان.
تشکر میکنم از استاد عزیز که ساده و روان دستور جلسه رابیان کردند
یکی از عوامل اینکه من از دانایی به دانایی موثر نمیرسم این است که تغییرات منمقطعی و کوتاه مدت است و تثبیت نشده است🙏🌹
سلام وخسته نباشید خدمت استاد محترم و تشکر از دست اندرکاران زحمتکش سایت.
برداشتماز این دستور جلسه این است که اگر خواستم به دانایی موثر برسم باید خیلی از چیزها را از دست بدهم باید تلاش کنم ان کس که قبلا بودهام دیگر آن فرد نباشم وفقط با آموزش و کاربردی کردن آن میتوانم به هدفم برسم.
با سلام وتشکر از استاد وهمه خدمتگزاران سروج
برای کسب دانایی باید به کمک آموزشها به درک عمیق نسبت به موضوعات پیرامون خود برسم درک عمیق باعث شناخت، پذیرش، قدرت تشخیص، قدرت تصمیم گیری در مقابل مسائل و مشکلات میشود وبه حال خوب وآرامش میرسم.
تشکر و سپاس فراوان از استاد گرامی و همه خدمتگزاران صدیق جمعیت سروج خداوند پشتیبانتان باد 🌿⚘️
با عرض سلام و خسته نباشید
من از این دستور جلسه آموختم برای رسیدن به دانایی باید یه سری از چیزها رو از دست بدهم و از مثلث جهالت بیرون بیام و بعد از دانایی باید سعی کنم به دانایی موثر بزسم
ممنون
سلام و ارادت و خسته نباشید
به نظر من از مثلث جهالت در آمدن و به مثلث دانایی رسیدن واقعا دشوار به نظر میرسد ولی لذتی در پس این دشواری وجود دارد که عزم مرا برای رسیدن به آن دو چندان میکند و بعد برای رسیدن به دانایی موثر راه هم سخت است هم سهل فقط باید هم صبور باشم و هم تلاش کنم تا بتوانم به گوهر گرانبهایی برسم به اسم (آرامش )
ممنون از عوامل سایت و همه دوستان پر انرژی سروج
با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان تفکر سروج.
آموختم که باید به کمک آموزش ها تمام تلاشم را بکنم تا بتوانم از جهالتها وتمام نیروهای بازدارنده عبور کنم وبه دانایی برسم تا قدرت تشخیص پیدا کنم وبا تلاش بیشتر هر سه ضلع مثلث دانایی ( تفکر ،تجربه ،آموزش )را به یک اندازه ارتقا بدهم .
با سلام وتشکر از استاد عزیز وگرامی وهمه خدمتگزاران سروج ،زمانی به دانایی موثر خواهم رسید که بتوانم ان را اجرایی کنم یعنی به درک عمیق از ان موضوع ودر پی ان شناخت پذیرش ،قدرت تشخیص وقدرت تصمیم گیری میرسم ،🌹
با سلام و تشکر از استاد که بخوبی موضوع رو مورد بررسی قرار دادند
آموختم برای کسب دانایی باید از موانع کسب دانایی عبور کنم که برای بنده عبور از نیروهای بازدارنده که منجر به ارتقا رشد من خواهد شد، حایز اهمیت بود ضمنا سقف قایل شدن برای دانایی یکی دیگر از مواردی بود که استاد متذکر شدند و کلیدی مهم برای بنده بود امیدوارم با کسب آموزش جلسات به دانایی رسیده و با کاربردی کردن به دانایی موثر رسیده .
در سایه حق مستدام باشید.🙏🌹🙏
با سلام وخدا قوت
و تشکر از استاد عزیز
من تا وقتی برای از دست دادن ها و تغیر کردن مقاومت کنم به دانایی موثر نمیرسم
آنکس که بداند و بداند که بداند
اسبِ خرد از گنبدِ گردون بجهاند
آنکس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمائید، که بس خفته نماند
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خَرَکِ خویش، به منزل برساند
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب، ابدالدهر بماند
مولانا یا به نقلی، ابن یمین؛
چگونگی جهانبینی را در چند بیت خلاصه کرده که تماما در این دستور جلسه از زبان استاد بيان شد.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.