ما با نقد کردن خودمان و حسابرسی کردن پایه های خدمت را محکم میکنیم، اما اگر با خواست و سلیقه شخصی عمل کنیم حتماً دیده می شود و اثر خوبی ندارد
موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: نقد و بررسی وظایف خدمتگزاران
استاد: جناب آقای مفتون
تاریخ: دوشنبه 1404/5/13
موضوع امروز یکی از چالش برانگیز ترین مسائلی است که با آن در جلسات سر و کار داریم. به عبارتی ممکن است کاستی هایی در انجام وظایف خدمتگزاری ما بوجود بیاید که در روند تشکیلات تأثیر گذار باشد.
لازم به ذکر است موضوع بحث ما نقد و بررسی وظایف خدمتگزار است، نه شخصیت یک خدمتگزار؛ و نقد همیشه برای اصلاح است.
همه خدمتگزاران بدون منت و بدون هیچ گونه چشمداشت در جلسات خدمت میکنند، در واقع زکات رهایی خودشان را می دهند. و من شخصاً به این موضوع معتقد هستم و از ابتدای خدمت منتی سر هیچ کس نه داشتم و نه دارم و نه می توانم داشته باشم؛ اگر خدمت میکنم سعی کنم وظیفه ای که دارم را به گونه ای انجام دهم که تأثیر مثبتی بگذارد نه تأثیر منفی.
یکی از مواردی که عنوان شده، طرز پوشش ما سفر دومی هاست که باید طبق قوانین مناسب جلسات باشد، تا الگوی درستی برای سفر اولی باشیم، و یا حتی اگر اشکال کار ما را کسی متوجه نشود و گوشزد نکند ولی ما باید برای بهتر شدن و محکم شدن پایه های تشکیلات، خودمان را حتماً نقد کنیم.
نکته مهم دیگر این است که ما در هر جایگاهی علاوه بر اینکه به وظایف خود باید عمل کنیم، این را هم باید بدانیم که در کار و وظایف مسئول هر قسمت نباید دخالت کنیم، و هر کاری را با مسئول آن قسمت و کمیته مربوطه در میان بگذاریم؛ مثل روزی که برای دیدار مهندس دژاکام سفر به تهران داشتیم، با اینکه موقع رسیدن به پارک طالقانی و مقر ورزشی مهندس خیلی نزدیک بودند و حتی اسم من را صدا زدند، اما ما برای ورود به پارک و محوطه ورزشی با مسئول آنجا که مرزبان پارک بودند هماهنگ کردیم و اجازه گرفتیم، در واقع آن روز ما به جایگاه ایشان احترام گذاشتیم، پس همین روند را باید در ورزش خودمان روز جمعه داشته باشیم و هر اتفاقی افتاد با کمیته ورزش مطرح کنیم و وظیفه و جایگاه خود را بشناسیم و بدانیم.
ما با نقد کردن خودمان و حسابرسی کردن پایه های خدمت را محکم میکنیم، اما اگر با خواست و سلیقه شخصی عمل کنیم حتماً دیده می شود و اثر خوبی ندارد، مثلاً در جایگاه گرداننده یا استاد و یا مجری و …. باید بدانم چه وظایفی دارم؟ چقدر اختیار دارم؟ و چه رفتاری باید داشته باشم که تأثیر مثبت بگذارد.
یکی دیگر از مواردی که نقد به آن وارد است و مسئولین کارگاه باید دقت داشته باشند، تکراری شدن یک عده افراد برای خدمت هاست؛ که باید مسئولین کارگاه در روزهای جلسات شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حتماً با هم هماهنگی داشته باشند تا افراد به صورت تکراری نباشند و به بقیه اعضاء هم خدمت داده شود.
از دیگر موارد نقد، نحوه اطلاع رسانی در گروه سفر دوم در فضای مجازی است، هم برای موضوعات جلسات و هم با افراد خدمتگزار باید به درستی به صورت کامل انجام شود تا هماهنگی برای انجام خدمت ها باشد، و کسانی که آمادگی خدمت در آن روز را ندارند اعلام کنند، تا خلل و بی نظمی در جلسات نباشد. و البته برای هماهنگی خدمت ها فقط اکتفا به فضای مجازی نکنیم با تماس تلفنی و هماهنگی حضوری هم حتماً این کار را انجام دهیم.
ما اگر از تفکرات مهندس دژاکام استفاده میکنیم و بهره می بریم موظفیم قدردانی خود را به نحوی انجام دهیم، تفکر درمان سروج به اینجا رسیده است که سی دی های منتشر شده در اپلیکیشن مهندس دژاکام را حتماً خریداری کنیم، گوش بدهیم، و پیام هایی از آن را در جلسات بگوییم، پس وظیفه هر کدام از ما سفر دومی هاست که در این زمینه کوتاهی نکنیم.
نکته دیگر طولانی شدن زمان جلسات است که باید همه گردانندگان از جمله خود من به شخصه باید مد نظر داشته باشیم، و زمان را تنظیم کنند تا سر ساعت تمام شود.
قبلاً گفته شده بود، تیم خدمتگزار از جمله مجری، دبیر، و مسئولین کارگاه و… را تیم تشریفات آموزش بدهند، اخیراً تصمیم گرفته شده این وظیفه به عهده کمیته آموزش باشد، که دید نظارتی بیشتری داشته باشند و اگر نقدی بود حتماً بلافاصله گفته شود.
یکی دیگر از مسائل مهم که در جلسات دیده می شود این است که مطلبی بارها عنوان شده و تذکر داده شده، اما بازهم تکرار می شود، یعنی خدمتگزار بدون قصد و غرض فراموش میکند، و کاری که فکر میکند درست است انجام می دهد، در صورتی که شاید آن چیزی که فکر میکند درست است اصلاً همسو با جلسات نیست، ما باید سعی کنیم نقد را بپذیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم، تا به تشکیلات و آرمان تفکر ضربه نخورد، خودمان را ویرایش کنیم چون ویرایش کردن، ما را متعالی میکند و به جایی می رساند که باید برسیم. همه ما نقص هایی در انجام وظایف داریم، اما مهم این است نقص های ما تکرار نشود و از مدار خارج نشویم.
دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:
مسافران: محمد(ن)- علیرضا2- علی- حسین(ک)- مجید
همسفران: استکی- ولی زاده- غلامی


سلام خداقوت استاد راهنمای عزیزم تشکر از همه خدمتگزاران سروج برداشت من اگرمیخاهم تعثیرگذارباشم بایدبایدهرروزخودم نقدوبرسی کنم
پتوی هر جایگاه هستم توکا ربقیه دخالت نکنم چون هرکاری یک مسول داردوهرکاریم بروم پیش مسولش تشکر از کمیته آموزش انشاالله من هم بتوانم آموزش کار بردی کنم وزکات رهایی بدهم
تشکرازخانواده سروج ومسولین سایت
با عرض درود و خدا قوت.
تشکر از استاد راهنمای گرانقدر و کلیه خدمت گزاران سروج.
آموخته ام قبل از انجام خدمت شناخت جایگاه خودم را نیاز دارم بدانم که عامل اختلال نشوم.
درود فراوان به همه خدمتگزاران صادق سروج
خسته نباشید به کمیته محترم آموزش
و خداقوت به تیم زحمتکش سایت👍🖐🙏🏼🌹