جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
شخصیت

مثلث شخصیت هم شامل سه ضلع «شایستگی، امنیت و معصومیت» است؛ این سه ضلع وقتی با هم و به یک اندازه رشد کنند، شخصیت مقبول در ما شکل می گیرد و در بین سایر افراد شاخص می شویم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: شخصیت

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: دوشنبه 1403/07/16

تمام رفتارها، کردارها و همچنین چگونگی مدیریت ما در برخورد با مشکلات و چگونگی تعادل در تمام امور و کلیه باورها و تفکرات شخصیت ما را شامل می شود. بنابراین شخصیت، یک سری فاکتورها و مختصاتی است که انسان را از دیگران متمایز و شاخص می کند و این فاکتورها شامل احساسات، تفکرات، هیجانات و کلیه عمل های ماست.

تفکرات ما شخصیت ما را شکل می دهد، چون آنچه فکر می کنیم در عمل پیاده می شود. از این جهت تفکر، اولین وادی و پایه و اساس وادی هاست. با تفکر سالم، شخصیت سالم و مقبول شکل می گیرد. و به نظر من تمام تلاش آموزشهای جلسات و مفاهیم متون و وادی ها این است که ما بتوانیم به طرف یک شخصیت متمایز از دیگران برسیم.

قسمت عمده شخصیت اکتسابی است، یعنی آن چیزی است که در طول زندگی کسب می کنیم، مضاف بر اینکه یک سری خصوصیات، ژنتیکی است و ما از ژن پدر و مادر به ارث می بریم. مثلاً بعضی از بیماریهای روحی و روانی مثل بیماری دوقطبی، که ایجاد اختلال در شخصیت می کند، ارثی است.

اکثر موضوعات آموزشهای سروج به شکل مثلث نشان داده می شود، چون مثلث تنها شکل هندسی است که اضلاع آن بدون واسطه با هم در ارتباط هستند. مثلث شخصیت هم شامل سه ضلع «شایستگی، امنیت و معصومیت» است؛ این سه ضلع وقتی با هم و به یک اندازه رشد کنند، شخصیت مقبول در ما شکل می گیرد و در بین سایر افراد شاخص می شویم. چنانچه تأثیر شخصیت سالم اعضای سروج در بیرون از اینجا و در جامعه بر کسی پوشیده نیست. این سه ضلع مثلث در گرو هم هستند، یعنی اگر شایستگی پیدا کردیم، امنیت هم شکل می گیرد و اگر این دو را پیدا کردیم، به معصومیت می رسیم.

شایستگی؛ به معنای سزاوار بودن، لایق بودن و درخور بودن است. اما چگونه می توانیم شایسته باشیم؟

خداوند بعد از خلقت انسان فرمود: «فتبارک الله احسن الخالقین» و از روح خود در انسان دمید و صفات خود را در انسان به ودیعت گذاشت، وقتی بتوانیم این امانت که خداوند در اختیار ما قرار داده را با کاربردی کردن تمام آموزشهایی که می گیریم، از حالت بالقوه به عمل درآوریم یعنی به شایستگی انسان بودن رسیده ایم.

یکی از شایستگی های همسفر، رعایت بایدها و نبایدها و حرمت ها و قوانین نوشته و نانوشته در جلسات است. اگر بتوانیم خود را با فرهنگ و قوانین و خط قرمزهای هر محیط و هر جایی تطبیق دهیم، نشان می دهیم شخصیتی جدای از بقیه داریم ولی اگر نتوانیم شخصیت ما متزلزل است.

امنیت؛ امنیت هم درونی است وهم بیرونی؛ وقتی در مورد هر مسأله ای دچار اضطراب، استرس و دلشوره هستیم و فکرمان مشغول می شود و دارای تفکر زائد افیونی هستیم، امنیت درونی خود را از دست می دهیم. چگونگی رویارویی با مصرف کننده به هر حال به ما اضطراب می دهد و باعث از دست دادن امنیت می شود. برای همین نباید فکر خود را مشغول مسائل دلهره آور کنیم. امنیت مثل دیواری است که یک ضربه محکم به این دیوار، آن را خراب نمی کند، ولی از استحکام آن کم می کند. ضربه دوم، خراب تر و ضربه سوم و ضربه چهارم تا زمانی که این دیوار خراب شود. ضربه هایی که به دیوار امنیت درونی ما می خورد، ضدارزشی هایی است که انجام می دهیم. پس سعی کنیم رفته رفته از ضدارزشی ها دوری کنیم و در صراط مستقیم قرار بگیریم تا یواش یواش به ضلع معصومیت نزدیک شویم.

معصومیت، یعنی بَری بودن و دور بودن از هر گناهی؛ زمان لازم است همراه با تکرار و تمرین و استمرار تا از ضدارزشی ها دور شویم و به شخصیت سالم برسیم.

تعادل یعنی هر چیز سر جای خود و به موقع خود انجام شود. خواب و بیداری، کار و تفریح، مهر و غضب، عدالت و… همه سر جای خود باشد. پس هرگونه بی تعادلی که در ما وجود دارد، ما را از شخصیت سالم و مقبول دور میکند.

زمانی که همه چیز بر وفق مراد است همه خوبند ولی باید ببینیم در شرایطی قرار بگیریم که وفق مراد نباشد، چه عکس العملی نشان می دهیم، آن عکس العمل نشانه شخصیت است و شخصیت سنجیده می شود.یکی از نشانه های داشتن شخصیت سالم، چگونگی تطبیق من با شرایط است. اگر بتوانم در هر شرایطی هستم خودم را با آن شرایط تطبیق بدهم، دارای شخصیت درست و مقبولی هستم.

یکی از راههای رسیدن به شخصیت سالم، نگاه شش وجهی به مسائل است. برای هر انتخابی در زندگی، حتی طرز لباس پوشیدن، نشستن، نوع نگاه کردن که همه اینها شخصیت ما را می رساند، باید نگاه همه جانبه داشته باشیم. یعنی نتایج کلیه راهها را در نظر بگیریم و بعد با تجزیه و تحلیل راه حل مناسب را پیدا کنیم. پس نگاه شش وجهی به قضایا و مشکلات سر راه، نشاندهنده یک شخصیت مقبول است.

دیدن ایرادهای دیگران و ندیدن ایرادهای خود، یکی از عوامل غفلت از خودمان و عیوب خودمان است و درنتیجه پیشرفتی نمی کنیم و بی تعادل و بی شخصیت باقی خواهیم ماند.

مشخصات شخصیت سالم

  • زندگی در زمان حال؛ این موضوع در تمام آموزشها هست. اگر در زمان حال باشیم، در بدترین شرایط می توانیم بهترین تصمیم را بگیریم. برای اینکه نه به گذشته فکر می کنیم نه به آینده.
  • دور بودن از فضای احساسی و قرار گرفتن در فضای عقلانی
  • انعطاف پذیری؛ یعنی خود را با هر شرایطی تطبیق بدهیم.
  • دور بودن از عوامل بی تعادلی
  • در هر جایگاهی هستیم وظیفه خود را در آن جایگاه به درستی انجام می دهیم.

«تغییر نگاه ما، مبدأ تحول ماست» باید نگاه خود را نسبت به همه مسائل تغییر دهیم. وقتی تغییر نگرش پیدا کردیم راحت می توانیم به شخصیت سالم و مقبول برسیم.

یکی از چیزهایی که به عنوان همسفر باید به آن دقت داشته باشیم، حفظ و نگهداری تغییرات خود و همچنین حفظ و نگهداری سلامت جسم خود است. سلامت به صورت امانت در اختیار ماست و نمی توانیم نسبت به همه احساس مسئولیت کنیم ولی نوبت به خودمان که رسید هیچ مراقبتی از خود نداشته باشیم. من به عنوان یک بانو موظفم از جسم خود محافظت کنم تا سالم باشم و زندگی پر از آرامشی برای دیگران مهیا کنم. عقل سالم در بدن سالم است.

ما همسفران اصولاً دنبال کسب آبرو هستیم نه دنبال به دست آوردن شخصیت مطلوب. باید بدانیم آبرو چیزی است که بقیه به ما می دهند، ولی شخصیت را خودمان به خودمان می دهیم، پس اینکه مصرف کننده دارم و بقیه می فهمند، آبرویم می رود و… همه نظر دیگران است و چیزی که دست من است، ساختن شخصیت است، اگر در مواجهه با این مشکل، برخورد منطقی داشته باشیم، شخصیت ما از تزلزل خارج می شود.

در برخورد با هر مشکلی بی منطقی نکنیم، همیشه از عقل استفاده کنیم، اگر آرام باشیم باعث می شود شخصیت ما سالم باشد و مقبول نشان داده شود.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی2- حسین زاده- تخت کش- حریری- باقری2- غلامی- موسوی- مکری- غفاری

مسئول کارگاه: همسفر استکی

 

مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم حسین
3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ۲
علیرضا ۲
9 روز قبل

دریافتم که ؛
هر چه درمانم بهتر انجام شود یعنی شخصیتم بهتر ، و شخصیت بهتر از درک و فهم عمقی وادی اول حاصل می‌شود.
همان وعده صادقی که جناب مهندس در مورد وادی اول داده اند؛
“هر کسی به درک وادی اول برسد، درمان او را ضمانت میکنم.”
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفرحریری
همسفرحریری
9 روز قبل

باسلام وتشکراز استادوهمه خدمتگزاران سروج
تفکرات ،عادت ها ،نوع نگاه من و…شخصیت من را تشکیل میدهد. آموزش ومعرفت نسبت به درون خودم
به من کمک میکند تا باتغییر خودم به شخصیت سالم برسم.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
9 روز قبل

با عرض سلام و خداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی که به این خوبی دستور جلسه را باز کردند.من با تغییر نگاه و تکرار و تمرین برای در لحظه بودن میتوانم به شخصیت سالم برسم.با تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت 🌹

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
9 روز قبل

با سلام واحترام تشکر از کمیته اموزش با خود خود ساخته وتفکر زائد شخصیت وزندگی با دو مصرف کنده شخصیت من از بین رفته بود وبا اموزشها و حرکت به خود واقعی و ارزش فائل شدن برای خود وکم شدن مشکلات ،کم کم شخصیت از دست رفته برگشته این خود من هستم که شخصیت برای خود می سازم فهم ودرک من وچگونه با مشکل روبه رو شدن شخصیت من را می سازد ممنون

همسفر کشاورز
همسفر کشاورز
9 روز قبل

سپاس از استاد🙏🏻برداشت من؛به فرموده امام علی(ع)،:مراقب افکارت باش که میشود گفتارت،گفتارت میشود رفتارت،رفتارت میشودعادتت…عادتت میشود شخصیتت و شخصیتت سرنوشتت رامیسازد*ودستورجلسه به زیبایی مصداق همین سخن است🌹

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
9 روز قبل

با تشکر از استاد عزیزم🙏🌹
مجموعه رفتار و گفتار و احساسات و تفکرات واعتقادات من نشان دهنده شخصیت من است که سالم است یا ناسالم🌹

همسفر خراسانی
همسفر خراسانی
9 روز قبل

با عرض سلام و خدا قوت به اعضای سروج
ممنون از همسفر علیزاده خیلی زیبا در مورد شخصیت سالم صحبت کردند من باید برای اینکه به شخصیت سالم برسم روی تفکرات خودم کار کنم و وادی اول را مدام تکرار کنم و همه جا کاربردی کنم
با تشکر

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
9 روز قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم برای رسیدن به شخصیت سالم باید خودم را با شرایط وقف دهم ودر هر جایگاهی هستم وظایفم را به درستی اجرا کنم،از تنش ومسائلی که باعث بی تعادلی من میشود پرهیز کنم،در حال زندگی کنم و با برنامه ریزی درست آینده بهتری بسازم و از گذشته خود به عنوان تجربه استفاده کنم و وقتی میتوانم این موارد را درست اجرا کنم که به مرور زمان تحت آموزش‌های تفکر درمان ،آموزش‌ها را بگیرم وکاربردی کنم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر موسوی
همسفر موسوی
9 روز قبل

با سپاس فراوان از استاد گرامی و کمیته محترم اموزش وبرداشت من همسفر اینکه برای رسیدن به یک شخصیت سالم اولین پارامتر اجرای قوانین وحرمتهاست وبه همین دلیل در هر جلسه دو بار تکرار میشود تا امنیت از رفته من به دلیل نشناختن اعتیاد وشرمکین بودن از داشتن مصرف کننده باز گردد وبه دور از هر کار ضد ارزشی واحساس کناه از رفتار وکردار دیگران در ارامش زندگی کنم با تشکر از کمیته محترم اموزش وتیم قدرتمند سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
6 روز قبل

باسلام وخدا قوت ممنون از استاد عزیز🌹🌹🌹در شرایط سخت خود خود ساخته من مشخص می شودوقتی در تصمیم گیری هاشتابزده عمل نکنم وکمی فکر کنم نشان می دهم که قسمتی از اموزشها را کاربردی کرده ام

نوروزی
نوروزی
3 روز قبل

با عرض سلام و خدا قوت ،به نتیجه ایی که رسیدم این هست که تمام رفتار و کردار من شخصیت مرا میسازد وهمه چیز به دست خودمان است.پس باید در تمام لحظات عمر مراقبه داشته باشم . بسیار سپاسگزارم از دستور جلسه که توسط استاد به خوبی باز شد.