جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی چهارم

یک مسافر اگر این قانون را قبول داشته باشد که باید خودش برای درمان خودش حرکت کند و هیچ کس به اندازه خودش دلش به حال خودش نمی سوزد و هیچ کس به اندازه خودش از صور پنهان و صور آشکارش خبر ندارد، در مقابل تفکر درمان سر تسلیم فرود می آورد، مرتب به جلسات می آید، حرف راهنما را گوش می کند، از سختی راه نمی هراسد و حرکت می کند تا به مقصد برسد، قدر مسلم خداوند هم به او کمک می کند.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وادی چهارم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1403/04/13

تیتر وادی چهارم:

«در مسائل حیاتی، به خداوند سپردن، یعنی سلب مسئولیت از خویشتن»

با سپری کردن سه وادی، به وادی چهارم رسیدیم. در وادی اول، یاد گرفتیم چارچوب افکار خود را بسازیم. در وادی دوم، فهمیدیم باید از ناامیدی و پوچی فاصله بگیریم و بدانیم این دو نیروی بازدارنده قوی می توانند مانع سفر درمانی ما باشند. از وادی سوم یاد گرفتیم هیچ کس به اندازه خود من نمی تواند در سفر درمانی به خودم کمک کند.

برای درک وادی چهارم، ابتدا کلید واژه های این وادی را معنا می کنیم:

مسئولیت: یعنی مورد سؤال واقع شدن در برابر وظایفی که به عهده داریم.

مسائل حیاتی: تمام موضوعاتی که برای رشد و بالندگی و تکامل هر انسانی مورد نیاز است که در دو بُعد مادی(آسایش) و معنوی (آرامش) وجود دارد. آسایش و آرامش هر دو در گرو یکدیگرند و برای ادامه زندگی لازمند.

وقتی به وادی سوم رسیدیم، فهمیدیم هیچ کس غیر از خودم نمی تواند به من کمک کند، اینجا ناخودآگاه مسئولیت را به گردن خداوند می اندازیم. خدایا! تو به من کمک کن که درمان شوم و… البته خداوند همیشه یاری رسان و کمک کننده است ولی شرط دارد. اینکه بدون حرکت بنشینیم و فقط از خداوند انتظار داشته باشیم به ما کمک کند، چنین چیزی امکانپذیر نیست.

خداوند یک سری مسئولیت نسبت به بندگانش دارد و بندگان هم یک سری مسئولیت و وظایف نسبت به خداوند دارند که وادی چهارم حدود این مسئولیتها را مشخص می کند.

مسئولیت خداوند نسبت به بندگانش به نحو احسن اجرا شده؛ خداوند ابزارها و توانایی های ریز و درشتی مثل قدرت تفکر، تعقل و… در اختیار بندگانش قرار داده تا از آن استفاده کنند ولی اینکه بندگان چگونه و در چه راهی از این ابزارها استفاده کنند، با دادن ابزار مهم دیگری به نام اختیار تمام و کمال به عهده خود انسان است. خداوند در کلام اله به طور صریح می فرماید: «فَاَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها»؛ من به بندگان راه درست و نادرست را الهام می کنم. و از آن به بعد وظیفه بنده است که چگونه از این ابزارهایی که در اختیارش قرار گرفته بتواند استفاده کند.

خیلی از ما چه در مسائل درمانی و چه در مسائل زندگی، اصولاً از زیربار مسئولیتی که به گردنمان است شانه خالی می کنیم و این در حقیقت یعنی می خواهیم مسئولیتمان را به خداوند واگذار کنیم. اما وادی چهارم خط بطلانی بر این تفکر می گذارد که ما نمی توانیم مسئولیت درمان خود را به گردن خداوند بیندازیم. چنانچه خداوند در کلام اله می فرماید: «لیسَ للاِنسانِ الاّ ما سَعی» انسان هیچ دستاوردی ندارد مگر با سعی و تلاش و کوشش خودش؛ پس نمی توانیم بنشینیم و حرکت نکنیم و به امید کمک دیگران باشیم و مسئولیت مان را هم ناخودآگاه به گردن خداوند بیندازیم و انتظار داشته باشیم به نتیجه برسیم. ناگفته نماند کمک های خداوند در راه ارزشها و صراط مستقیم با القای افکار سالم همیشه شامل حال ماست.

حال یک مسافر اگر این قانون را قبول داشته باشد که باید خودش برای درمان خودش حرکت کند و هیچ کس به اندازه خودش دلش به حال خودش نمی سوزد و هیچ کس به اندازه خودش از صور پنهان و صور آشکارش خبر ندارد، در مقابل تفکر درمان سر تسلیم فرود می آورد، مرتب به جلسات می آید، حرف راهنما را گوش می کند، از سختی راه نمی هراسد و حرکت می کند تا به مقصد برسد، قدر مسلم خداوند هم به او کمک می کند. نمی شود حرکت نکنیم، بنشینیم و سختی های راه را نچشیم و فقط انتظار کمک از خداوند داشته باشیم.

فرار از مسئولیت دلیل بارزی بر نادانی ماست. هرچه دامنه جهل ما گسترده تر باشد، بیشتر از بار مسئولیت شانه خالی می کنیم، پس سعی کنیم از مثلث جهالت به سمت مثلث دانایی حرکت کنیم.

یکی از شاخصه های وادی چهارم رسیدن به خویشتن خویش یعنی شناخت خویش است. هرچه بیشتر خود را بشناسیم، مسئولیتهای خود را بیشتر می شناسیم و می توانیم از توانایی های ریز و درشتی که خداوند در اختیار ما قرار داده بهترین استفاده را بکنیم. یکی از شناختهای خود، شناخت نفس است. باید نفس و مراتب آن را بشناسیم تا در دام نفس اماره نیفتیم، چون با تبعیت از آن، ناخودآگاه به سمت ضدارزشها حرکت می کنیم و زمانی به خود می آییم که در قعر ظلمت هستیم. وقتی صور آشکار و پنهان و خویشتن خویش خود را بشناسیم، خدای خود را می شناسیم. و زمانی که خدا را شناختیم، انتظارات و مسئولیتها در جایگاه خودش قرار خواهد گرفت.

خداوند راجع به نعمت هایی که به ما داده، از ما سوال خواهد کرد. مولانا می فرماید:

در قیامت بنده را گوید خدا

هین چه کردی آنچه من دادم تو را

پس ما برای نعمت هایی که در اختیار داریم، مورد بازخواست قرار می گیریم، یکی از نعمتها جلسات سروج و آموزشهایی است که در آن به ما داده می شود، پس حداکثر استفاده را از آن بکنیم، تا بتوانیم شاکر نعمت های الهی باشیم.

برای رسیدن به درمان باید تغییر تفکر و تغییر نگاه و نگرش در ما صورت بگیرد و این امکانپذیر نیست مگر اینکه هر سه ضلع مثلث درمان (جسم، روان و جهانبینی) با هم رشد کند و به تعادل برسد به خصوص تغییر جهانبینی که قسمت عمده تغییر عملکرد روی همین ضلع است. از این رو گفته می شود «تغییر نگاه ما، مبدأ تحول ماست»؛ زمانی می توانیم امید به تحول در خود داشته باشیم که نسبت به جهان اطراف خود تغییر نگاه داشته باشیم.

در جمع بندی وادی چهارم به سوره رعد آیه11 اشاره می کنیم که خداوند می فرماید: «انّ الله لایغیر بقومٍ حتّی یُغَیِّرو ما بأنفسهم»: همانا هیچ قومی نمی تواند سرنوشت خودش را تغییر دهد مگر اینکه خودش بخواهد تغییر کند. این آیه فراخوان وادی چهارم است. پس نهایت تلاش برای تغییر خودمان باشد. وقتی من تغییر کردم و نگاه و تفکر من تغییر کرد، جهان هم تغییر می کند.

وادی چهارم به ما می آموزد مرز بین مسئولیتهای خودمان و مسئولیتهایی که به خداوند واگذار می کنیم را بشناسیم. مسئولیتهایی که راهنما نسبت به رهجو و رهجو نسبت به راهنما دارد را بشناسیم. راهنما بدون هیچ چشمداشتی با همه تلاش و با همه عشق برای کمک به رهجو می آید، چون یکی از مسئولیتهای راهنما عشق داشتن به رهجوست، پس رهجو هم باید تابع و فرمانبردار کامل راهنما باشد تا بتواند سفرش را به سلامتی طی کند.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: یوسف- رضا- عباس- محسن- حجت- داوود- حسن2

همسفران: تخت کش- عدنانی- احمدی- باقری2- اکبری-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم امید

4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

29 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ۲
علیرضا ۲
3 ماه قبل

یک تجربه؛
کسب رزق و روزی حلال یکی از مسئولیت‌های حیاتی من و خانواده ام بود.بدرستی انجام می‌دادم ولی؛
با تهیه مواد، آنرا به اکسیژنی، جهت حیات مافیای مواد مخدر تبدیل میکردم.
و این از جهالتم بود.
با ورود به جلسات و قرار گرفتن در پرتو تفکر درمان، به این ضدارزشی پی برده و با کسب این دانایی، هر روز برکت بیشتری را در زندگی شاهدم.
تشکر و قدردانی از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
3 ماه قبل

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه عزیزان. تشکر فراوان از استاد عزیز 🌹من اول از همه باید مسئولیتی که درقبال خودم دارم را بشناسم که مهمترین ان مراقبت از جسم و روان خودم است. من با تفکرات غلط بیشترین آسیب را به خودم میزنم وبا تغییر نگاه میتوانم آرامش را به خودم برگردانم. با تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت. 🌹🙏

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
3 ماه قبل

عرض سلام وتشکر از استاد عزیز وگرامی ،خیلی عالی این وادی را اموزش دادند وپیامی که از این وادی گرفتم این بود ،یکی از مسئولیتهای من شناخت صور پنهان واشکار خودم هست .زمانیکه نفس خودم را بشناسم قطعا با دیدگاه بهتری به مسئولیتهای خودم پی خواهم برد ،وقتی بتوانم از نفس اماره فاصله بگیرم انوقت با عشق ومحبت به انجام مسئولبت خودم میرسم و حد ومرز انها را پیدا خواهم کرد . با سپاس فراوان از کمبته اموزش و تیم پر تلاش سایت

همسفر رضایی
همسفر رضایی
3 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر از اینکه این ؤادی به خوبی بازکردی برداشت من باید اول مسؤلیتهام بشناسم وباتفکرودانایی انهارادرهرجایگاهی هستم انجام بدهم وفقطامیدم به تلاش خودم باشدوتوکل کنم به خداومسؤلیتام گردن بقیه وخداوند ندازم
تشکرازسروج بابت این دستور جلسه وتشکرفراوان ازمسول سایت که انقدرزؤدسایت به مامیرساند

مسافر حسن
مسافر حسن
3 ماه قبل

با تشکر از استاد،کمیته آموزش ومسئول سایت

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
3 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻دراین وادی به خوبی می آموزیم که خداوندمسولیتش را دربرابرماکامل انجام داده و همینکه قدرت اختیارو انتخاب رو به ما داده…یعنی خودم باید درمسیر صراط مستقیم حرکت کنم و خداوند یاریم خواهد داد..‌باحرکت نکردن و راز و نیاز و دعابه تنهایی نمیتوانم مسولیتم را درست بپذیرم و به پایان برسانم.🌹

همسفر غفاری
همسفر غفاری
3 ماه قبل

درود و خداقوت به همه عزیزان
از استاد محترم آموزش گرفتم ک مسؤلیت هام با دانایی وقتی انجام دادم به هر جایگاهی که هستم می‌توانم وظایف و مسؤلیت هام انجام بدم و دیگه طلبکار نیستم حتی از خداوند
سپاس گزارم از استاد کمیته آموزش و تیم پرتلاش و بامحبت سايت

همسفر بی غم
همسفر بی غم
3 ماه قبل

باسلام خدمت همه عزیزان و تشکر از استاد گرامی من از این جلسه آموزش گرفتم که مسولیت کارهای خودم را داشته باشم و فرصت بدهم خانواده هم مسولیت کارهای خودشان را عهد دار شوند

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
3 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ،من انسان از بدو تولد ذاتا سر به راه بودم ولی در جوانی به خاطر زود خواهی، زیاده خواهی، منیت، غرور،…. وحق انتخاب واختیار که خداوند به من داده بود ضد ارزشها را هم تجربه کردم اما همیشه پشیمان بودم و می‌دانستم که کار اشتباهی انجام داده ام ولی دیگر قوانین اعتیاد بر من حاکم شده بود و راه را از چاه تشخیص نمیدادم و برای رهائی از اعتیاد ترکهای بسیاری را تجربه کردم و موفق نبودم و با ناامیدی از خداوند گله و شکایت میکردم ،خداوند مسئولیت خود را در حق من تمام کرده بود ولی من از آن درست استفاده نکردم به هر حال یک بار دیگر لطف خدا شامل حالم شد و با جلسات سروج آشنا شدم و با آموزشهای جلسات امروز میدانم وقتی کار اشتباهی انجام دادم و پشیمان شدم یعنی در نفس لوامه هستم ،وقتی میدانم مصرف مواد و کلا دود کار اشتباه و ضد ارزشی است و تجربه آن را هم دارم نباید اشتباه را دوباره تجربه کنم قبلاً در مسیر نبودم که برگشت می‌خوردم اکنون که در مسیر درست حرکت میکنم باید وظیفه و مسئولیت خود را به نحو احسنت انجام دهم و شاکر نعمتهای خداوند باشم چون بابت کفران این نعمت ها باز خواست میشوم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مسافر سفر دوم علی باقریان
مسافر سفر دوم علی باقریان
3 ماه قبل

با سلام حیات یعنی زندگی ماهرکاری که میکنیم مسؤلیتش به عهده خودمان است دردرون ماضد ارزشها است ولی نباید به آن بال پر دهیم وفکر کنیم در دوران مصرف ما باضد ارزش ها همه چیز را خراب کردیم ولی امدایم که از صفر شروع کنیم ودرست را انتخاب کنیم باتشکر کمیته آموزش

مسافر علی لژیون نهایی
مسافر علی لژیون نهایی
3 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم که کسی نمی‌تواند من را تغیر دهد زیرا سرنوشت من دست خودم است . باید خودم رابشناسم ومسئولیت کارهایم را بپذیرم.
وقتی سعی وتلاش کنم ودر مسیر ارزش ها حرکت کنم ،خداوند هم به من یاری خواهد داد .

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
3 ماه قبل

درود به استاد عزیز که بخوبی موضوع رو برسی کردن
تشکر از کمیته محترم اموزش
سپاس از تیم زحمت کش سایت
زنده باد تفکر درمانی سروج
🖐🌹🌹🌷🌷🙏💓🙏🌷🌷🌹🌹🖐

همسفر موسوی
همسفر موسوی
3 ماه قبل

با تشکر وقدر دانی فراوان از استاد گرامی و کمیته محترم اموزش وبرداشت من اینکه مسئول یعنی پاسخ گو به وضعیتی که در ان قرار دارم اگر باب میلم نیست پس مسئولیت هایم را به خوبی انجام ندادم اگر بپذیرم ان وقت متعهد میشوم وزمانی که متعهد شدم وقدردان زیرا میفهمم که وضعیت کنون من عین عدالت است وهیچ کس نمی تواند شرایط من را تغییر دهد جز خودم

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
3 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم من برای شناخت مسئولیت‌های خود باید خودم را بشناسم ،باید ببینم در چه مرتبه‌ای از نفس قرار دارم و آنچه تعیین موجودیت میکند در شخصیت،رفتار،گفتار وکردار من از رذائل وجودم نشأت میگیرد یا از فضائل وقتی خود را بشناسم و در جهت تغییرمثبت باشم دیگر مسئولیت‌های خود را با جان ودل پذیرفته وانجام میدهم و یاد میگیرم حدو مرز بین مسئولیت‌های خود و مسئولیت‌هایی که دیگران برعهده دارند را بشناسم و بابت انچه برعهده خودم میباشد از هیچ کس توقع وانتظاری نداشته وخود را پاسخگو بدانم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
3 ماه قبل

سلام وخداقوت ب تمام دوستان به ویژه خدمت گزاران سایت.
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی.
وادی چهارم معنی واقعی از تو حرکت از خدا برکت را به من می آموزد. تشکر فراوان از تفکر ناب سروج.

نوروزی
نوروزی
3 ماه قبل

با عرض سلام ،خدا قوت به همه خادمین سروج پایدار باشید

موسوی ۲
موسوی ۲
3 ماه قبل

درود وخداقوت به تیم سایت
وتشکر فراوان از استاد بزرگوار
من مسئول جسم خودم هستم وتغییر نگاه به جهان خودم قدرت تشخیص بالا برود تا خواسته های نامعقول را شناسایی کنم ببینم در چه جایگاهی قرار دارم وبی تعادلی هایم را بفهمم .

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
3 ماه قبل

ممنون و سپاسگزارم از استاد،در این جلسه آموزش گرفتم هر چقدر صور آشکار و پنهان خودم را بیشتر بشناسم بیشتر گوش بفرمان تفکر خواهم بود و در این صورت خودبخود مسئولیت های مربوط به خودرا میپذیرم

همسفرحیدری
همسفرحیدری
3 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادعزیز…تاوقتی که من خودم نخواهم نمیتوانم تغییرنگاه وتغییرجهان بینی داشته باشم، بدون تغییرهم نمیتوانم به تعادل وآرامش که همان درمان است برسم….ممنون وسپاسگزارازتیم محترم سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
3 ماه قبل

باسلام وعرض احترام وادی چهارم شناخت مراحل نفس است که من در چه مرحله ای از نفس قرار دارم وجایگاه را بشناسم وچرا چرا را به چگونه تبدیل کنم ومسئوایت کارهای خودم را به عهده بگیرم هر بزری که بکارم همان را برداشت می کنم ممنون از استاد گرامی

فردوس استکی
فردوس استکی
3 ماه قبل

باسلام و درود خدمت شما
خدا قوت
انشاالله که ابتدا خویشتن خویشم را بشناسم بدانم چه جایگاه هایی دارم و چه مسئولیت هایی بر عهده من می‌باشد ،این جا سخته چون نمی‌خواهم همه مسئولیت هایم را بپذیرم و آنچه که وظیفه ای در قبال آن ندارم هم بایستی قبول کنم و باز این هم سخته
انشاالله که همچنان برای ادامه راه درمان خداوند انگشت نشانه اش به سمتم باشد و یاریگرم باشد
بسیار از استاد عزیز و کمیته آموزش سپاسگزارم و تیم ارجمند سایت
خداوند برکت به وجود و زندگی تمام خدمتگزاران صادق سروج را بدهد انشاالله
در پناه حق باشید ❤️🌹

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
3 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیزم وادی چهارم به من آموخت که هر جایی که از مسئولیت هایم فرار کردم و آنها را برگردن دیگران انداختم دلیلی جز نادانیم ندارد🌹🙏

همسفر حریری
همسفر حریری
3 ماه قبل

باسلام وتشکراز استاد وهمه خدمتگزاران سروج
هرچه بیشتر درون خودم را بشناسم واشتباهاتم رابپذیرم به این درک میرسم که درآن جایگاه وظیفه ومسئولیت خودم را به درستی انجام ندادم وفقط حرکت درست وسعی وتلاش خودم هست که میتواند به من کمک کند.

محمدی
محمدی
3 ماه قبل

سلام وبا تشکر از استاد عزیز که بخوبی این وادی را باز کردند
تشکر از تیم زحمتکش سایت

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
3 ماه قبل

عرض سلام واحترام خدمت استاد گرامی وهمه خدمتگزاران سروج این وادی به من اموخت که هر چقدر من صور اشکار و پنهان خودم را که همان خویشتن خویش است خدای خود رابیشتر می شناسم ودیگر طلبکار نیستم ومسعولیتهایم را در جایگاه خودش انجام میدهم

مسافر ه‍ادی
مسافر ه‍ادی
3 ماه قبل

درود و عرض ادب خدمت دوستان
تشکر از استاد گرامی که دانش و آموزه های تفکر سروج را به مشتاقان آموزش،آموزش میدهند،تشکر از خادمین سروج به ویژه تیم سایت.

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
3 ماه قبل

با سلام .تشکر فراوان از استاد عزیز که وادی را بسیار خوب تفسیر و توضیح می دهند.
من از این وادی درسهای زیادی یاد گرفتم امروز هم آموزش دیگری به من داد که اگر قرار بود من در این زندگی مسئولیتهای خود را به خدا واگذار کنم اصلا زندگی معنایی نداشت چون من به این دنیا آمده ام که به رشد و تکامل برسم وبا انجام این مسئولیتها و قبول اشتباهات است که روز به روز جایگاه خودم را تغییر میدهم و به سمت جلو حرکت میکنم.
واگر جایگاه خودم را بشناسم ودر مسیر درست حرکت کنم قطعا خداوند هم کمک خواهد کرد.
با تشکر و خدا قوت به همه عزیزان خدمتگزار تفکر سروج

مِری اسماعیلی
مِری اسماعیلی
3 ماه قبل

درود و خدا قوت به استاد عزیز وهمه ی اعضا.🌹🌹🌹
با شناختن نفسم که از ارکان وجودی من انسان است می‌توانم به عقلم رجوع کنم و با تفکر و اینکه عاقبت نگر باشم و در مسیر درست قرار بگیرم.این برداشتی بود که من داشتم…

زنده باد تفکر سروج🌱

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام وتشکر از استاد همسفر علیزاده عزیز ،مثلث جهالت که سه ضلع ان ترس منیت ونا امیدی میباشد مانع شناخت خودم ومسیولیتهایم میشود واینجاست که خداوند ابزارهایی مانند،انتخاب اگاهانه ،تشخیص بموقع،تصمیم گیری صحیح،در لحظه بودن،…رابمن داده تا بهانه های من را از من بگیرد و راه درست زندگی کردن رابمن نشان یدهد اینجاست که انتخاب صحیح زندگی حال واینده من را می سازد.پس همه چیز فقط وفقط به خودم بستگی دارد وهیچ کس دیگری مسئول و مقصرنیست .

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط همسفر توانا