جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
روحیه طلبکاری یا قدرشناسی

زمانی می توانیم به مرحله قدرشناسی برسیم که به هیچ شدن نزدیک شویم، البته نه به معنای پوچی؛ بلکه به این معنا که در عین دانایی بی ادعا باشیم. قدرشناسی یعنی هرچه درخت پر بارتر، سر به زیرتر، قدرشناسی یعنی رهجوی واقعی بودن، یعنی در ذهنم همیشه احساس دین نسبت به تفکر سروج داشته باشم،

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: روحیه طلبکاری یا قدرشناسی

استاد: مسافر سفر دوم علیرضا

تاریخ: شنبه 1403/4/9

روحیه، به معنی شخصیت، خلق وخو و قدر شناسی، به معنی نمک شناس بودن است که به صورت ذهنی، گفتاری و عملی است؛ باید دقت کرد چرب زبانی و چاپلوسی را با قدرشناسی اشتباه نگیریم.

حال یک سوال مطرح می شود و آن اینکه ریشه روحیه طلبکاری چیست؟ ویا از کجا نشات می گیرد؟

از ریشه های روحیه طلبکاری می توان به ترس، توجیه و دروغ اشاره کرد.

ترس، بد نیست و حسی است که خداوند در وجود انسان قرار داده تا جان و مال خودش را از خطرات احتمالی (حیوان درنده، ارتفاع، و…) حفظ کند. اما موضوع ترس امروز که از آن صحبت میکنیم ترسهای مسموم است. بواسطه مصرف مواد ترسهایی بر مصرف کننده عارض می شود مثل اینکه مبادا دیگران متوجه این موضوع بشوند و رسوا بشوم و…، در ابتدا این ترس را با توجیه کردن می پوشاندیم. توجیه مثل دالان تنگ و تاریک محدود است، و طی زمانی جواب می دهد و آخر این دالان تنگ و تاریک به دروازه خیلی وسیع و بزرگ که همان دروغ است وصل می شود، آنجاست که یک مصرف کننده بُرنده ترین سلاح خود را به کار می برد یعنی دروغ هایی می گوید که خودش هم باور میکند اما پشت این دروغ همیشه یک ترس وجود دارد که مبادا دروغم برملا شود و همین باعث می شود که به سمت روحیه طلبکاری برود و دست پیش بگیرد و به این ترتیب یواش یواش جزء شخصیت او می شود.

هرچند روحیه طلبکاری را در افراد دیگر جامعه هم می توان دید ولی در مورد این جلسات و تفکر درمان باید گفت روحیه طلبکاری یک آفت برای درمان است. وقتی یک تازه وارد با آمدن به جلسات، کم کم نظم را یاد میگیرد و وارد لژیون آماده سازی و نهایی می شود و با آموزشها تقریباً تغییراتی در او بوجود می آید و یک مقدار از آشوب ها و تنش هایش در خانواده کم می شود، نسبت به خانواده و اطرافیان یک توقعاتی در درونش ایجاد می شود و انتظار دارد در منزل همه گوش به فرمان او باشند، و همه چیز باب میل او باشد و اگر این توقعاتش بر آورده نشود طلبکار خانواده می شود و کم کم به طلبکاری از همه حتی راهنما و سرلژیون می رسد و در مورد خود من این طور بود که به جایی رسیدم که خودم دارو را کم و زیاد می کردم و نگاهم به دارو مثل مواد بود و همه چیز را از دارو می خواستم، ولی خدا را شکر با آموزشها دوباره نگاه و جهان بینی من تغییر کرد و به نتیجه خوبی که همان رهایی بود رسیدم.

چطور می توانیم قدرشناس باشیم؟

زمانی می توانیم به مرحله قدرشناسی برسیم که به هیچ شدن نزدیک شویم، البته نه به معنای پوچی؛ بلکه به این معنا که در عین دانایی بی ادعا باشیم. قدرشناسی یعنی هرچه درخت پر بارتر، سر به زیرتر، قدرشناسی یعنی رهجوی واقعی بودن، یعنی در ذهنم همیشه احساس دین نسبت به تفکر سروج داشته باشم، قدر شناسی یعنی یک آدم معمولی شدن، کسی که بی ادعا تمام وجودش محبت است و از درون واقعاً خودش را تزکیه و تصفیه میکند، چون اگر کوچکترین ضد ارزشی در درون ما باشد نمی توانیم قدرشناس باشیم. شاید خیلی وقتها با همین روحیه طلبکاری به خیلی از خواسته های خود می رسیدیم اما نتیجه آن چیزی جز بی ارزش شدن نبود.

قدر شناسی را باید اول از خودمان شروع کنیم، زمانی که قدر شناس شویم، از همه و از زمین و زمان قدر شناسی میکنیم، حتی از مشکلات، چون مشکلات ما را می سازد و پخته می کند. قدر شناسی یک طیف است و یک باره اتفاق نمی افتد بلکه به مرور و با تکرار و تمرین بوجود می آید.

در جمع بندی به این نکته اشاره می کنیم که دروغ، شرافت و صداقت را از انسان میگیرد و مادر همه فسادهاست؛ به همین دلیل است که هر جا دروغی گفتیم همیشه نگران برملا شدن آن بودیم و روحیه طلبکاری به دنبال آن بود، برای قدر شناس شدن هر روز و هر شب باید خودم را از فیلتری عبور دهم و آن فیلتر تفکر درمان است، یا به عبارتی تفکر و جهان بینی خودم را با ملاک و معیار تفکر درمان بسنجم و تزکیه و پالایش داشته باشم.

به عنوان حسن ختام یک بیت شعر از شاعر بزرگ ایرانی فردوسی در این زمینه بیان میکنم که به نظر من کل این دستور جلسه در این بیت گویا ست:

ز گیتی دو کس را سپاس

یکی حق شناس و یکی حد شناس


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران” حجت- جواد- سعید- حسین(ر)- مجید- محسن- علی- یوسف- ابراهیم- اسماعیل- محمد حسین- امیر

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم عباس
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم حسین
4.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
3 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم ترس ،دروغ وتوجیه مسائلي بود که با مصرف مواد در وجودم زیاد شدو توسط آن روحیه طلبکاری در من شکل گرفت وتقویت شد برای اینکه بتوانم از این روحیه فاصله بگیرم و به قدر شناسی برسم باید وجود خود را از مسائل ضد ارزشی تصفیه وپالایش کنم وبا کمک آموزش و تکرار وتمرین به مرور زمان یاد بگیرم مانند انسانی معمولی وبی ادعا از هر آنچه هست ونیست قدر شناس باشم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر سفر اول جواد
مسافر سفر اول جواد
3 ماه قبل

باسلام خدمت دوستان و تفکر بزرگ سروج ‌وعزیزانی که برای ما زحمت می‌کشند..‌
اول از همه من به آقا میثم و خانواده محترم شان تسلیت میگم .وبرای شان صبر جلیل را از خداوند متعال خواستارم ..
جلسه شنبه باستانی آقا علیرضا بسیار زیبا و جذاب بود .فهم من از روحیه طلبکاری با صحبت‌های استاد باز شد ودرس قدر شناسی ایشان هم بسیار جالب وزیبا برای من جا افتاد ..
ممنونم از همه

همسفر ملکی
همسفر ملکی
3 ماه قبل

با عرض سلام و خدا قوت خدمت همه عزیزان.تشکر فراوان از استاد گرامی که به خوبی دستور جلسه را باز کردند.من اگر به قدر شناسی برسم در اوج مشکلات هم حالم خوب است و زجر نمی‌کشم تشکر فراوان از زحمات مسئولین سایت ،🌹

مسافر سفر اول جواد
مسافر سفر اول جواد
3 ماه قبل

عالی

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
3 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻🙏🏻🙏🏻قدر شناسی باتکرارو تمرین بوجودمی آیدوتازمانی که طلبکار دیگران باشیم هرگز قدر دان نخواهیم بودواز خودمان غافل میشویم

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
3 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد گرامی:
نکات بسیار زیادی را یاد گرفتم و اینطور برداشت کردم که وقتی من این تفکر را در خودم پرورش بدهم که هیچ کس به من بدهکار نیست و خود را بدهکار بدانم کم کم از روحیه طلبکاری فاصله میگیرم و قدر شناسی در من شکل میگیرد یا به عبارتی هر چه من انجام میدهم وظیفه است و هر چه دیگران در حق من انجام میدهند لطف آنهاست…امیدوارم روز به روز بتوانم به چنین نگاه و برداشتی از زندگی برسم و قدر شناس باشم.
خدا قوت به همه عزیزان خدمتگزار و کمیته آموزش

همسفر رضایی
همسفر رضایی
3 ماه قبل

سلام خداقوت استاد من قبلاً از صبح ک بیدار میشدم ازخداوزمین زمان طلبکار بودم چون درون پرا ضدارزشی بودولی خداشکربااموزشهاوتکرارتمرین هرچی روحی طلبکار ی آمد این روحی قدر شناسی رفت بالاوالان بیشتر داشته هام میبینم

از صبح ک بیدار میشوم خیلی از داشته
شکر گزاری میکنم ومیگم خداشکرکه دوباره فرصت زندگی کردن به من دادی امیدوارم امروزمن بچه خوبی باشم براتون
تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
3 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ،تجربه را تجربه کردن خطاست ،وقتی با آموزشهای جلسات امروز میدانم که در گذشته چه چیزهایی به من آسیب زده اگر تکرار مکررات کنم یعنی هنوز به درک و شناخت درستی نرسیده ام ،اگاهی را که قبلاً هم داشتم ولی به کارهای ضد ارزشی روی اوردم ،به فرموده استاد عزیزم آموزش باید در 37000میلیارد سلول بدن من جاری شود و به درک آنها برسم وقتی به این نقطه برسم میدانم که چه چیزهائی به جسم من و چه کارهائی به روان من آسیب میزند و خود به خود آنها را انجام نمیدهم، توقع و انتظار جزء اولین چیزهائی بود که به من آسیب زد و قدر شناسی را هم باید از خودم شروع کنم تا به مرور از دیگران هم قدر شناس باشم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
3 ماه قبل

با سلام و احترام به همه خدمتگزاران لایق سروج …من زمانی به قدر شناسی میرسم که در اوج مشکلات و گرفتاری وظایفم رابه خوبی انجام دهم ودیگران مقصر ندانم و این امکان پذیر نیست مگر با اموزشهای تفکر سروج.

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
3 ماه قبل

درود و خداقوت به استاد و کمیته محترم اموزش🖐🌹
باتشکر وسپاس ازتیم زحمتکش سایت👍🙏🌹

علیرضا ۲
علیرضا ۲
3 ماه قبل

تشکر از تمامی دوستانی که با مشارکت‌های آموزنده، مرا آموزشی نو دادند تا درک کنم طلبکاری را .
و سپس بیاموزم قدرشناسی را.
تشکر و قدردانی از کمیته آموزش و تيم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

مسافر ه‍ادی
مسافر ه‍ادی
3 ماه قبل

درود و عرض ادب
تشکر از استاد بسیار عالی
تشکر و خدا قوت به همه زحمت کشان سروج

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
3 ماه قبل

سلام وخداقوت ب تمام دوستان به ویژه خدمت گزاران سایت.
تشکر از کمیته آموزش و استاد گرامی.

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
3 ماه قبل

سپاس فراوان از استاد که بمن آموزش دادند چناچه بی ادعا باشم و در مسیر آموزش و صراط مستقیم قدم بردارم میتوانم از روحیه طلبکاری به قدرشناسی برسم