جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی دهم و تأثیر آن بر من

هنگامی که تفکر انسان همچنان تفکری افیونی و مخرب باشد و در آن دگرگونی اساسی ایجاد نشود، حس ها همان حس های گذشته باقی می مانند و در نتیجه، صفات نیز تغییری نخواهند کرد .

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: وادی دهم و تأثیر آن بر من

استاد: مسافر سفر دوم هادی

تاریخ: شنبه ۱۴۰۴/۹/۲۲

تیتر وادی دهم به ما می گوید :«صفت گذشته در انسان صادق نیست، چون جاری است.»

هدف از بررسی این دستور جلسه آن است که به این پرسش اساسی پاسخ دهیم: چرا ما نمی توانیم صفات گذشته ی خود را تغییر دهیم؟

در دوران سوء مصرف، وجود ما مملو از صفات زشت و ناپسند بود. با ورود به مسیر درمان، بخشی از این صفات در وجود ما دستخوش تغییر شد، اما برخی دیگر همچنان در درون ما باقی مانده، نهادینه شده و هنوز تغییر در آن ها رخ نداده است .این جاست که سؤال مهم تری مطرح می شود: چرا با وجود آموزش ها و تلاش ها، قادر به تغییر این صفات نیستیم؟

وادی دهم نه تنها این مسئله را به روشنی مطرح می کند، بلکه راهکار و کلید تغییر را نیز در اختیار همه ی ما قرار می دهد. کلیدی که تنها با فهم عمیق، پذیرش مسئولیت و به کارگیری عملی آموزش ها می تواند قفل صفات ناپسند را بگشاید .

پیش از ورود ما به جلسات، هیچ یک از ما حاضر نبود بپذیرد که درونمان آکنده از صفات ضد ارزشی و ناپسند است و خویش را عاری از هرگونه مشکل می پنداشتیم. آن چنان گرفتار خودبرتربینی، خود محوری و خود مرکزبینی بودیم که تنها خود را می دیدیم. همواره ریشه ی مشکلات را در دیگران جست و جو می کردیم و تمام رفتارها و تصمیمات خود را درست و به جا می دانستیم و باور داشتیم این دیگران هستند که قادر به فهم و درک ما نیستند .

این نوع نگاه، خود یکی از عمیق ترین موانع رشد، تغییر و درمان ما به شمار می رود. از این رو این وادی به ما می‌آموزد نخستین گام در مسیر تغییر، شناخت صفات گذشته ی خویش است .وادی دهم تأکید می کند پیش از هر اقدامی، باید پذیرش صورت گیرد باید در درون خود جست و جو کنیم و بدون توجیه و انکار، رذائل و نواقص اخلاقی خویش را شناسایی نمائیم .زیرا تا زمانی که شناخت و پذیرش درونی شکل نگیرد، امکان اصلاح و تغییر واقعی نیز فراهم نخواهد شد .

در جلسات همواره بیان می شود ذات انسان تغییر ناپذیر است، اما صفات، اکتسابی هستند. ما این صفات را در بستر زمان، تحت تأثیر تربیت های گوناگون، شرایط محیطی و ماهیتی که در آن قرار داشتیم، و با حرکت در مسیر ضدارزش ها کسب کردیم، صفاتی مثل دروغگویی، قضاوت دیگران، آزار و تخریب دیگران و … که به تدریج با وجود ما آمیخته و در ما نهادینه شدند، بی آنکه حال خود را بد بدانیم و نه تنها احساس ناراحتی نداشتیم بلکه گاه از این رفتارها لذت هم می بردیم .همه اینها به خاطر این بود که به طور کامل در محدوده نفس اماره قرار گرفته بودیم و همان نفس، رفتار و افکار ما را هدایت می کرد .

پیام وادی دهم این است که ای مسافری که در مسیر درمان قرار می گیری، باید بدانی صفاتی که در درون تو شکل گرفته اند، نیازمند تغییر هستند . اما اگر با وجود حضور در مسیر، این تغییرات رخ نمی دهد، وادی دهم علت آن را به روشنی بیان می کند.

وادی دهم برای پاسخ به این پرسش، سه پارامتر اساسی را مطرح می کند:

« نور » به معنای دیدن و آگاه شدن

« صوت » به معنای شنیدن آموزش ها

« حس» به معنای درک عمیق و لمس درونی مفاهیم

تنها زمانی که این سه عامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند، امکان تغییر واقعی صفات و خروج از سیطره ی نفس اماره فراهم می شود .

تا زمانی که نسبت به خانواده ی خود احساس مسئولیت نمی کنیم و همچنان در پی لذت های شخصی خویش هستیم، در واقع مسئولیت پذیری را نپذیرفته ایم .این نپذیرفتن مسئولیت نشان می دهد که حس ما هم چنان همان حس دوران گذشته و ایام سوء مصرف است و تغییر در آن صورت نگرفته است.

اگر با وجود حضور مستمر در جلسات و رعایت ظاهری پروتکل ها، هم چنان صفات گذشته را با خود حمل می کنیم، این موضوع نشانه ی روشنی است از آن که تغییر در سطح رفتار رخ داده، اما در عمق وجود و در لایه ی حس، دگرگونی واقعی اتفاق نیفتاده است .چرا که تغییر صفات، تنها زمانی ممکن می شود که حس انسان دگرگون شده باشد .

چرا حس های ما تغییر نمی کند؟

پاسخ این پرسش در تفکرات ما نهفته است، زیرا تا زمانی که تفکر ما دچار تحول نشده باشد، حس نیز دچار تغییر نخواهد شد .

با داشتن تفکری افیونی و مخرب دگرگونی اساسی ایجاد نمی شود و حس ها همان حس های گذشته باقی می مانند و در نتیجه، صفات نیز تغییر نخواهند کرد.

ممکن است در مقاطعی، اتفاقی بیرونی رخ دهد که به طور موقت انسان را متوجه رفتارهای خود کند، اما این بیداری های مقطعی، هرگز منجر به تغییر درونی و پایدار نخواهد شد .

زیرا تغییر واقعی، تنها زمانی شکل می گیرد که تفکر اصلاح شود، حس دگرگون گردد و در نهایت صفات نیز در مسیر ارزش ها قرار گیرند .

بحث جلسات سروج، ترک کردن نیست، بلکه سخن از درمان است. درمانی که به بازگشت دوباره به زندگی معنا می بخشد و انسان را به آرامش می رساند. آرامشی درونی، هم با خود و هم در ارتباط با دیگران.

واقعیت این است که سال های طولانی، ارزش خانواده خود را نادیده گرفتیم و دائماً در مسیر خودسوزی حرکت می کردیم .اما این وادی و این آموزش ها به ما می آموزد که به جای خودسوزی، خود سازی را انتخاب کنیم .

این وادی به ما می‌آموزد صفات ضد ارزشی که روزگاری در وجودمان رشد کرده و ریشه دوانیده اند، قابل تغییر هستند .به شرط آن که با آگاهی، مسئولیت پذیری و حرکت در مسیر ارزش ها برای ساختن خویش قدم برداریم .

برای تغییر صفات، نخست لازم است که نگاه ما دگرگون شود و از حس های منفی خارج شویم.اگر حس ما آلوده باشد،هر آنچه می بینیم و دریافت می کنیم، رنگ و بوی منفی خواهد داشت .اما هنگامی که نگاه ما تغییر می کند، حس نیز دگرگون می شود و در نتیجه، صفات ما نیز قابل تغییر خواهند شد .


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند :

مسافران: مجید ـ احمد ـ محسن ـ حجت ـ محمد ـ مهران ـ نوید ـ سعید

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم حسین
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علیرضا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافر سفر اول سعید از لژیون آماده سازی
مسافر سفر اول سعید از لژیون آماده سازی
2 روز قبل

یک نقطه بیش فرق رحیم و رجیم نیست/////////// از نقطه ای بترس که شیطانیت کند
(تشکر ویژه از استاد عزیز که با نگاهی ریز بینانه به آموزش در باب روش های تغییر صفت پرداخت)

مسافرسفراول؛ عباس_لژیون آماده سازی
مسافرسفراول؛ عباس_لژیون آماده سازی
1 روز قبل

اونوقت نمیشیم شیطان رحیم🤔

همسفرخدائیان
همسفرخدائیان
1 روز قبل

باتشکر از استاد جلسه🙏
تا زمانی که تفکرات من اصلاح نشود حس من نیز تغییر نمیکند و در نتیجه سفت من نیز عوض نخواهد شد 🙏🌹

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 روز قبل

سلام خداقوت استاد تشکر برداشت من اول باید بپزیم که بیمار م بعدمسولیت درمانم به عهده بگیرم .وبه جای مقصر دانستن دیگران دوربین بندازم روی خودم و بااموزش ها صفاتم بشناسم و کم کم
به درک آنها برسم تشکر از کمیته آموزش ومسلولین سایت

حجت مسافر سفر اول
حجت مسافر سفر اول
1 روز قبل

با سلام و عرض خداقوت
برداشت من از این جلسه این بود که تا زمانی که تفکرات من تفکر افیونی باشه حسهای من همان حس‌های گذشته خواهد بود ودر نتیجه تغییر صفتی هم ایجادنخواهد شد.
با تشکر از تمامی خدمتگزاران محترم .

مسافرسفراول؛ عباس_لژیون آماده سازی
مسافرسفراول؛ عباس_لژیون آماده سازی
1 روز قبل

باتشکرازاستاد گرامی وگرانقدر
من فهمیدم تاوقتی فکرم مثل گذشته و افیونی باشد حس و صفات من تغییر نمیکنند. برای تغییر بایدابتدا خودم را بشناسم در درونم جستجوکنم وباپذیرش مسئولیت رفتارم از درون تغییرکنم. وقتی نگاه من سالم باشد و با آموزش و عمل درست پیش بروم صفات بددرونم جای خود را به آرامش، درک و عشق واقعی می‌دهند.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 روز قبل

با عرض سلام وخداقوت و تشکر فراوان از استاد گرامی.تا زمانی که حس من تغییر نکند صفات من هم تغییر نمی‌کند. ومن باید اول حس های منفی را بشناسم بعد بپذیرم تا بتوانم در جهت تغییر آنها حرکت کنم.با تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 روز قبل

باسلام خدمت دوستان..تشکر میکنم از استادگرامی که وادی را به خوبی باز کردند🌹🌹🌹
اولین شرط برای تغییر صفت‌های بدم این است که صفت‌هایم رابشناسم بعدازشناخت آنها بپذیرم که باید این صفت‌ها را با کاربردی کردن آموزش‌ها در هر کجا تغییردهم وبه صفت‌های خوب تبدیل کنم🌷🌷🌷

مسافر علی لژیون نهایی
مسافر علی لژیون نهایی
5 ساعت قبل

باسلام وعرض ادب خدمت کمیته محترم آموزش وتمام خدمتگزاران تفکر سروج.

وباتشکر از استاد عزیز؛
آموختم که باید درون خودم بروم ،جستجوکنم وصفات ضدارزشی را پیدا کنم ،بپذیرم که این صفات سالها جزئی از من بوده وهست.باید به این درک برسم که هیچ چیزی به غیر از کاربردی کردن آموزشها نمی تواندبه من در تغیر حس ها وصفات بد گذشته کمک کند .