از خصوصیات ذهن معرکهگیر؛ حسادت، قضاوت، کینه، تنفر، خودخواهی و… است و نهایتاً خود را مظلوم دیدن و دیگران را ظالم دانستن است. این حسهای آلوده هیچ وقت اجازه یادگیری نمی دهد.
موضوع کارگاه آموزشی: رابطه یادگیری و معرکهگیری
استاد: جناب آقای مفتون
تاریخ: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
تولد یک سالگی مسافر سعید، همچنین تولد ۱۷ سالگی مسافر ایمان و تولد ۱۱ سالگی مسافر محمد نداف را به کلیه اعضای جلسه تبریک عرض میکنم.
امروز میخواهیم مفهوم دو کلمه یادگیری و معرکهگیری و همچنین ارتباط این دو کلمه با یکدیگر را بررسی کنیم.
یادگیری خواندن و مشق نوشتن و حفظ کردن نیست و به استعداد کاری ندارد. بلکه در تفکر درمانی سروج یادگیری یک هنر است، یعنی آن چیزی که بلد نبودیم و باعث شد به اشتباه زندگی کنیم را باید یاد بگیریم. یاد بگیریم نسبت به خودمان، جهان هستی و… تغییر نگاه پیدا کنیم. یاد بگیریم برای چه چیزی به جهان هستی آمدهایم و مأموریت خود را بشناسیم. نسبت به آسیبهایی که به جسم روح و روان خود و اطرافیانمان وارد کردهایم آگاهی پیدا کنیم و به طور کلی روش درست زندگی کردن را یاد بگیریم و زمانی که اینها با تمام پوست گوشت و خونمان عجین شد، یاد گرفته ایم.
در قدیم در یک محل پهلوانی میآمد و مردم را سرگرم میکرد به آنها معرکه گیر میگفتند، مردم فقط تماشاچی بودند و چیزی یاد نمیگرفتند. از آنجا که جهان هستی، از تضاد به وجود آمده است؛ معرکهگیری متضاد یادگیری است و در ذهن پرورش پیدا میکند. معرکه گیری یعنی از استعدادهای خود به نحو احسن در جهت منفی استفاده کنیم و با رفتارهایمان باعث آزار دیگران شویم.
از خصوصیات ذهن معرکهگیر؛ حسادت، قضاوت، کینه، تنفر، خودخواهی و… است و نهایتاً خود را مظلوم دیدن و دیگران را ظالم دانستن است. این حسهای آلوده هیچ وقت اجازه یادگیری نمی دهد. شاید آموزش بگیرد ولی از آموزشها به نفع خود استفاده میکند.
از همان روز اول به همسفران در لژیون تازه واردین آموزش داده میشود تا دوربین را از روی مصرف کننده بردارند و به سمت خود بیندازند، زیرا ذهن معرکه گیر آنها باعث قضاوتهای نادرست در مورد مصرف کننده می شود و این حسهای آلوده آنها را از درون نابود میکند. همسفران در جلسات یاد میگیرند در کنار مصرف کننده چگونه زندگی کنند تا به خود و دیگران آسیب وارد نکنند.
فرد مصرف کننده چون ذهنش معرکه گیر است با وجود داشتن کوهی از مشکلات، اول سر وقت مصرف مواد میرود، چون با مصرف مواد تمام مشکلات را درتوهم ذهن معرکه گیر خود حل میکند و با این روند بدون اینکه خودش بداند آسیبهای زیادی به خود و خانواده خود میزند. اما با ورود به جلسات، یاد میگیرد مصرف مواد تخریبهای زیادی در جسم روح و روان او ایجاد کرده و سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی او تضعیف شده است، همچنین یاد میگیرد دارو را مواد نبیند، یعنی دارو را به مقدار لازم و در زمان مناسب استفاده کند و این نیاز دارد شخص نگاه خود را تغییر دهد. وقتی یادگیری اتفاق افتاده باشد درهر شرایطی دور نمیزند دروغ نمیگوید …و میداند هر مادهای که او را از تعادل خارج کند ماده اعتیاد آور است و به او آسیب میرساند .
تنها چیزی که مانع یادگیری ما میشود ذهن معرکهگیر ما است. خیلی وقتها افرادی که در مسیر درمان قرار میگیرند میخواهند زودتر به درمان برسند. ولی از نظر تفکر سروج، سفر درمانی، یک سفر درونی است و کسی نمی تواند از بیرون چیزی بدست آورد باید به مرور ذهن معرکه گیر خود را بشناسد و تشخیص بدهد که نیروهای بازدارنده از ذهن معرکه گیر بهره برداری میکنند چون یک ساختار منفی است.
یک مصرف کننده تابع قوانین اعتیاد است به همین خاطر در اختیار نیروهای بازدارنده قرار دارد و از آنجا که این نیروها برای حفظ و بقا و توسعه ساختار خود تلاش بسیار میکنند، اگر ما در مسیر منفی حرکت کنیم ذهن معرکه گیر در ما رشد پیدا میکند. حرکت در مسیر ارزشها هم سخت است، هم سهل. زمانی سخت است که هنوز نسبت به تفکرات، اعمال و رفتار گذشته خود پافشاری میکنیم و الگوها را نمیبینیم در نتیجه آموزشها را یاد نمیگیریم.
یادگیری یعنی بتوانیم دانایی خود را که شامل سه ضلع تفکر، آموزش و تجربه است را متعادل کنیم، یعنی هر سه با هم یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل دهند. زیرا ذهن معرکهگیر از روی مثلث جهالت که شامل سه ضلع ترس، منیت و ناامیدی است حکم میکند. زمانی دانایی ما بالا میرود که مثلث جهالت را بتوانیم کمرنگ کنیم و از آن عبور کنیم.
دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:
مسافران: محسن- جعفر- علیرضا ۲- حسین (ن)- مهران- داوود
همسفران :غلامی- رضایی- مکری- کشاورز


باعرض سلام ودورودوبا تشکر از استاد راهنمای عزیز،زمانی که من بتوانم ذهنم را مدیریت کنم وبدانم که به چه چیز فکر کنم وبه چه چیزی فکر نکنم افکار وحسهای منفی را از درونم خودم پالایش کنم ،آماده یادگیری میشوم واین بستگی به خواست وتلاش خودم داردکه تاچه اندازه ضدارزشیهای درونم را شناخته باشم.درغیر اینصورت همچنان در گیر معرکه گیریهای ذهنم هستم وهیچ اتفاقی برای من نمی افتد.🌺
با تشکر فراوان از استاد راهنمای گرامی. برداشت من این بود که تا زمانیکه حس های منفی در من وجود دارد یعنی ذهن معرکه گیر دارم واین مانع یادگیری من میشود.وآموزش گرفتن من یاد گیری نیست زمانیکه توانستم آموزشها را در زمان خودش کاربردی کنم چیزی یادگرفته ام.
با سلام به تفکر سروج.
از صحبت های استاد عزیز خیلی بهره بردم .زیبا بود و به به دل نشست.بله من در زمان مصرف وقتی که با ذهن خودم معرکه میگرفتم و میخواستم به آن ها برسم آخرش بن بست بود یعنی همش رویا بود وهیج وقت به آن خواسته نمیرسیدم واگر هم بود با دروغ و خواستهای که به دروغ باشد ته آن ناامیدی ست.ولی اینجا یاد گرفتم که مثلث جهالتم را کم رنگ کنم وار آن عبور میکنم تا به مثلث متساوی الاضلاع که تفکر و آموزش وتجربه برسم آن را پرنگ کنم .پس از درون جهالت هارا پاک میکنم و به سوی زیبای وهنر یادگیری پا میگذارم و از آن لذت خواهم برد .
ممنونم از همه خدمتگزاران.
با سلام وخدا قوت ….. قبلا ذهن من معرکه گیر بود واز خود خودساخسته فرمان می گرفت با اموزشها متوجه این رابطه یادگیر ومعرکه گیری شدم نمی توانیم هم زمان هم معرکه گیر باشیم وهم یادگیر همین طور نمی شود هم شب باشد هم روز تشکر از کمیته اموزش
با تشکر از استاد،کمیته آموزش
باسلام واحترام معرکه گیری یعنی سر گرم شدن که به وسیله مغز انجام میشود ما همیشه در ذهن خود تصویر ها رامرور مکنیم وبه آن فکر مکنیم و آن رابزرگ میکنم وباید بااموزش ها باید سعی کنیم ذهن خود را مدیریت کنیم وزمان واجازه ندهیم که معرکه گیری کند وبه جلسات واموزش ها فکر کنیم باتشکر از تیم سایت
با سلام و خدا قوت به استاد گرامی و مسئولین سایت
دستور جلسه بسیار عالی بود
من اموزش گرفتم به هر جا که بیشتر میخواستم دانسته ها و شایستگی هایم را به نمایش بگذارم بیشتر معرکه گیر بودم و قطعا تاثیر گذار نبودم چرا که ، اگر من عمیقا در مقوله ای به دانایی و پختگی رسیده باشم ،اثار ان مثل نور از عمل من بازتابیده میشود.
سلام و وقت بخیر خدمت همه خدمتگذاران سروج
و به خصوص تیم سایت🌺🌺
برداشتی که من از این دستور جلسه داشتم اینه که فاصله یادگیری و معرکه گیری خیلی کم است و باید تلاش کنم این دو را از هم تشخیص بدم و بفهمم که یادگیری واقعا یک هنر است و باید تلاش کنم که برای یادگیری از ذهنم انجام بدم تا در عمل هم بتوانم ان را به نحواحسن انجام بدم .با تشکر
درود وسپاس از استاد وتفکر سروج که باعث آشنایی من از جهالت های درون وبیرون می شوند. به نظرم همین که من بتوانم به جهل وعادت های قبلی خود آگاه شوم ودرمورد آنها تفکر کنم آماده یادگیری میشوم واین یادگیری وقتی حقیقی ميشود که من به فکر معرکهگیری نباشم زیرا معرکهگیری دراکثر مواقع در حسهای مثبت مرا غافلگیر ميکند 🙏
سلام وتشکر فراوان از استاد راهنمای عزیز🌹🌹دستور جلسه بسیار کاربردی به خصوص برای من همسفر که با هر اتقاقی یا بحثی ذهن شروع به معرکه گیری می کند واجازه نمی دهد تفکر کنم چیزی یاد بگیرم انقدر حس هایم آلوده می شودکینه وتنفر وحسادت وجودم را پر می کند با ای اموزشها یاد می گیرم به ذهن معرکه گیر توجه نکنم و واقع بین باشم تا بتوانم به دانایی موثر برسم
درود و خداقوت به استاد و کمیته محترم آموزش🖐
تبریک به مسافر سعید و کل خانواده سروج💐🌹
سلام و خداقوت خیلی موضوع مورد بحث کلیدی وحساس است هنر یاد گیری به من اموزش میده که بتونم که با قدرت روبروی ذهن معرکه گیر خودم باشم …
ناصر مسافر سفر اول لژیون آماده سازی
برداشت شخصی من از این موضوع این بود که ذهنی ک اول از همه معرکه گیریُ یاد میگیره،خیلی سخت و دشوار هستش که بخواد(ذهن)آماده بشه واسه آموزش گرفتن و کاربردی کردن آموزشها…
ذهن معرکه گیر اولین کاری که انجام میده،اینکه ضررهایی جبران ناپذیریُ به شخص وارد میکنه،ضربه هایی ک چندین سال طول میکشه تا درست بشه…
مچکرم
با عرض سلام وخدا قوت به استاد راهنمای محترم
وتشکر از عزیزانی که در سایت خدمت می کنند
واین دستور جلسه که برای من بار آموزش بسیار زیادی داشت.
واین که من باید با آموزش ویاد گیری از معرکه گیری دور باشم.
و این دو مقوله بسیار مهم مانند دو کفه ترازو هستندوهر چه من سطح دانایی خود را با تفکر وآموزش وتجربه ببرم بالا کفه دیگر که معرکه گیری است پایین وآید.
با عرض سلام وخدا قوت به استاد راهنمای محترم جناب آقای مفتون وخسته نباشید به عزیزانی که در سایت خدمت می کنند. واین دستور جلسه که بسیار بار آموزشی برای من داشت. ویاد گرفتم که هرچه در آموزش ویاد گیری باسم از معرکه گیری دور می شوم.
واین دو موضوع بسیار مهم مانند دو کفه ترازو هستندوهر چه من سطح دانایی خود را با تفکر تجربه وآموزش ببرم بالا کفه دیگر که معرکه گیری است پایین می آید.
باتشکر از استاد محترم
و خدمتگزاران عزیز
عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد راهنمای عزیز
تشکر از تفکر ناب سروج
با تشکر از استاد و عرض تبریک به مسافران سعید ایمان و محمد
من از بحث این جلسه اموختم که دوربین را از روی مسافرم برداشته و روی خودم بنذازم تا بتوانم زنذگی ارومی در کنار مصرف کننده داشته باشم و اینکه باید یاد بگیریم چگونه با ذهن معرکه گیر که متضاد با یاد گیری است مقابله کنم و با کمرنگ کردن انها به یاد گیری که یک هنر است برسم
با سلام و تشکر از تفکر سروج
و تبریک ویژه به مسافران سعید ایمان و محمد
ذهن معرکه گیر کاملا مخالف یاد گیریه و من در زمان مصرف فقط با ذهن معرکه گیرم سرگرم بودم وبا وجود کوهی از فشار و کاراول از هر جایی بود مواد تهیه میکردم تا به اصطلاح خودم و بسازم تا به کارام برسم و هیچوقت اون کارهای عقب افتاده ام انجام نشدو الان با تمرین و کمرنگ کردن مثلث جهالت به سمت یاد گیری و پررنگ کردن مثلث دانایی که اموزش و استفاده از تجربیات و تفکر کردن است برسم
باسلام وتشکر از استاد وهمه خدمتگزاران سروج
یادگیری یک هنراست بتوانم به موقع از آموزشها استفاده کنم تفکر سالم وتشخیص درست داشته باشم درغیراینصورت یک لحظه غفلت از خود،ذهن معرکه گیر من رابه بیراهه میبرد.
باسلام وخداقوت
باتشکر از استاد عزیز که بخوبی موضوع را باز کردند
اگر من دوربینم روی مصرف کننده باشد بدانم که هنوز ذهن معرکه گیری دارم وباجهالت ونااگاهی پیش میروم وباعث میشود که از خودم غافل شوم وبه دیگران نیز اسیب بزنم اما با بالا بردن دانش واگاهی میتوانم مثلث جهالت راکمرنگ کنم واز ذهن معرکه گیر دور شوم
با تشکر از تیم سایت
با سلام و خدا قوت به همه خدمتگزاران سروج..یاد گیری یک هنر ومن باید در صراط مستقیم حرکت کنم تا بتوانم حسهای الوده را از خود دور کنم وتفکر اموزش وتجربه رابه تعادل بر سانم.
دریافتم که؛
سرچشمه هنر الهی است،
دلی صاف میخواهد و بی آلایش که زینت شده باشد با الطاف الهی.
دل را باید تکاند از بندهای اهریمن.
آنگاه نوری میتابد، که آن یادگیری است و هنریادگیری آفتابی است که شعاعش تمام زندگی را فرا میگیرد.
سپاس فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.
با سلام. تشکر و خدا قوت خدمت استاد گرامی.
سپاس از همه عزیزان خومتگزار تفکر سروج
با سلام وتشکر از استاد عزیز ،خیلی جامع وعالی اموزش دادند.
یادگیری یک هنر است ،زمانی که ذهن من مشغول ودرگیر قضاوت وحسادت وتنفرو….است یعنی پر است وگنجایشی برای کسب اموزش جدیدی نیست وبه ساختارهای قبلی چسییده ام ولذت میبرم وحس من بسته است خیلی چیزها است که نمیبنم ونمیشنوم ونمیفهم .زمانی یادگیری شکل میگیرد که به قول استاد در ذهن من مثل الفبای فارسی نقش ببندد ودر همه جا کاربردی کنم .
بل سلام وخدا قوت برداشت من یکی از موانع من برای یادگیری ماندن درگذاشته بودم وافسوس می خوردم با آموزشها اینجا یاد گرفتم به جای افسوس گذاشته،بهکارها و تصمیم های جدیدی که درزندگی درجهت آدم دیگری شدن می گیرم به خودم وفتخار کنم ،به دنبال هرچیزی نباشم روی چیزی متمرکز شوم که بردی من مفید است وفایده مثبت دارد،
ذهن رامتمرکز و مدیریت برای یادگیری کنم با تشکر و احترام از سایت ممنون🙏🌹