جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
شخصیت

کسی که شایستگی دارد، دیگر منیت ندارد، عادت ها را ندارد، و اگر بفهمد عادت هایش می تواند اشتباه باشد روی آنها فکر میکند و بدون زور زدن یا تقلا کردن می تواند ذره ذره آنها را کم رنگ کند. مثل درک بیماری اعتیاد که اگر بفهمیم و درک کنیم مسیر سفر برایمان راحت می شود ولی اگر درک نکردیم مدام درگیر هستیم.

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: شخصیت

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: شنبه 1403/7/14

موضوع امروز در ادامه یا یکی از پایه های دستور جلسه چهارشنبه “عمل سالم، عمل به ظاهر نیک” است.

شخصیت از تشخیص می آید، در واقع ما در تمام روز در ارتباط با دیگران مورد تشخیص آنها هستیم و دیگران هم در دید ما مورد تشخیص هستند. اما تشخیص دادن و تشخیص داده شدن چیست؟

همانطور که در حرمت ها خوانده می شود و از ابتدای این تشکیلات گفته ایم پوشش مناسب داشته باشید، چون جامعه در مورد معتاد یک تشخیص دیگری دارد، و به همین علت باید پوشش تمیز ومرتب و اداری باشد که وقتی در بیرون از اینجا در محل کار یا هر جایی ما را می بینند متوجه تغییر ما بشوند و در تشخیص آنها اثر گذار باشیم. چون هر کس را از شخصیت او می شناسند و شخصیت همان، اعمال، رفتار، و کردار ماست که باعث می شود دیگران چگونه مرا تشخیص بدهند.

یک تازه وارد وقتی به جلسات می آید و به او نکاتی گوشزد می شود می گوید من عادتم این است، یا روحیه من اینطور است و…در واقع تهی بودن شخصیت خود را با اینها بیان میکند؛ و بارها گفتیم “بزرگترین و مخرب ترین و مخوف ترین بیماری عادت است”.

برای هر چیزی می توان یک اندازه و مقدار و میزانی تعیین کرد مثل قد و وزن و… یا حتی شعر هم در ادبیات باید یک وزنی داشته باشد، اما هیچ کس حتی علما یا فلاسفه و… برای شخصیت انسان، اندازه و میزانی تعیین نکرده اند، و تنها عیار سنجش انسان شخصیت اوست، و ابعاد شخصیتی ما را خصوصیات و رفتار ما نشان می دهد.

شخصیت کسب کردنی است،یعنی منهای بحث ژنتیک بقیه قسمتهای شخصیت خود را کسب می کنیم، و آموزشهای تفکر سروج به ما یاد میدهد که تو می توانی ابعاد شخصیتی خود را تغییر بدهی، همانگونه که بقیه افراد و الگوها توانسته اند.

علت اینکه یک مصرف کننده خانواده را دور می زند و دروغ و توجیه می آورد، در واقع ابعاد تهی بودن شخصیت خودش را نشان می دهد. و روز به روز خودش را ضعیف میکند؛ پافشاری روی اخلاقی که می تواند ضد ارزشی باشد یا برای دیگران آزار دهنده باشد، روز به روز ابعاد شخصیتی خود ما را کوچکتر میکند، پس من زمانی می توانم به یک انسان سالم با عمل سالم تبدیل شوم که ابعاد شخصیت من به اندازه من باشد، نه بیشتر نه کمتر؛

اگر یک مثلث برای شخصیت در نظر بگیریم،سه ضلع آن شامل “شایستگی، امنیت، معصومیت” است؛ شخصیت، شایستگی انسان را نشان میدهد، و امنیت درونی یعنی من نگران هیچ کس و هیچ چیز نیستم چون کاری نمیکنم که نگران باشم، و این معصومیت من را نشان میدهد. و ما هیچ کدام اینها را نداشتیم چون نشنیده بودیم و نمی دانستیم، بنابراین یک باره نمی توانیم به همه اینها برسیم و با آموزشهاست که می توانیم کم کم به شخصیت سالم برسیم.

کسی که شایستگی دارد، دیگر منیت ندارد، عادت ها را ندارد، و اگر بفهمد عادت هایش می تواند اشتباه باشد روی آنها فکر میکند و بدون زور زدن یا تقلا کردن می تواند ذره ذره آنها را کم رنگ کند. مثل درک بیماری اعتیاد که اگر بفهمیم و درک کنیم مسیر سفر برایمان راحت می شود ولی اگر درک نکردیم مدام درگیر هستیم.

وقتی به یک تازه وارد گفته می شود تا چند جلسه مهمان محسوب می شود به این خاطر است که به درک بیماری اعتیاد برسد، نه اینکه ما به او القا کنیم، چون درک کردن درونی است، اما القا سطحی است، اگر درک کرد دیگر هیچ چیز منفی روی او اثر نمی گذارد.و با کوچکترین مشکل سریع به زمین نمی خورد و از منطق خارج نمی شود.

معیار و سنجش شخصیت من به اندازه ای است که من در مواجهه با مشکل از منطق خارج نشوم. و فرقی ندارد چه جایگاه و منصبی داشته باشم و یا میزان تحصیلاتم چقدر باشد. وقتی من شایستگی نداشته باشم و با کوچکترین مشکل از منطق خارج شوم بی لیاقتی خودم را نشان میدهم،

“معصومیت یکی از شاخص های شخصیت است یعنی از گناه دور بودن” ولی وقتی من از منطق خارج می شوم احساس گناه میکنم، یعنی خودم را گناهکار می بینیم، اینجاست که تضاد خودش را نشان می دهد و ابعاد شخصیتی من معلوم می شود. و یا در خیلی از مشاجرات به خصوص خانواده دنبال این هستیم که نبازیم در صورتی که حفظ رابطه مهم است.

تمام تلاش آموزشهای تفکر سروج این است که اینها را یاد بگیریم و کم کم به یک شخصیت سالم برسیم و فقط دنبال قطع مواد نباشیم، تا یک نیروی انسانی برای خود و تشکیلات باشیم،همانطور که شعار جلسات ما “تغییر نگاه ما مبدا تحول ماست” من اگر این را متوجه شوم هیچ وقت دنبال عادت های خودم نیستم. اگر به جلسه می آیم ولی هنوز می گویم عادتم این است بدانم آموزشها را درست نگرفتم و هیچ وقت به شایستگی و امنیت و معصومیت نخواهم رسید.

کینه، نفرت، بدبینی، حسادت و… از درون ما را تهی میکند و احساس امنیت را از ما می گیرد. در جلسات، حرمت ها و قوانین در واقع برای این است که ما شخصیت درمانی پیدا کنیم و قالب شخصیتی خودمان را بدست بیاوریم.

ما در اندازه مشکلات نمی توانیم دخالت کنیم ولی هر مشکلی ما را از منطق خارج کرد و به پرخاشگری سوق داد بدانیم ابعاد شخصیتی ما کوچک است. و با آموزشهاست که می توانیم ابعاد شخصیتی خود را بزرگ کنیم و بزرگتر از مشکلات شویم.

“زیباترین جمله از حضرت علی (ع) در این باره داریم که می فرمایند: مواظب افکارت باش که گفتارت می شود، مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود، مواظب رفتارت باش که عادتت می شود، مواظب عادتهای خود باش که شخصیتت می شود، و مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود”.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: محمد حسین- مهدی- مجید- اسماعیل- مسعود1- ابراهیم- عباس- جواد- حسن

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم رحمت
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم محسن
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد نداف
محمد نداف
10 روز قبل

با عرض سلام و خدا قوت .شایستگی یعنی تهی شدن ظرف وجودی از درون .و هیچ شدن

مسافر حسن
مسافر حسن
10 روز قبل

با تشکر از استاد،کمیته آموزش ومسئول سایت

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
10 روز قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز وهمه خدمتگزاران سروج ،من در اثر تربیت غلط، غافل شدن از اموزش، منیت، غرور، زود خواهی، زیاده خواهی، انتخاب کوتاهترین راه و… تا اوج جهالت و تاریکی پیش رفتم و عدالت ،شخصیتی بود که به دست آوردم یا بهتر است بگویم شخصیت خود را از دست دادم و از خود واقعی دور شدم ، آموزشهای جلسات به من یاد میدهد که با تغییر نگاه و تغییر رفتار، گفتار و کردار میتوانم شخصیت خود را به دست آورم ،شخصیت کسب کردنی است و محدودیت ندارد و این برای من یعنی مواظب باش با منیت از آموزش غافل نشوی و سقفی برای وسعت شخصیت خود قائل نشوی
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
10 روز قبل

عرض سلام و وخداقوت به همه دوستان بویژه خدمتگزاران سایت تشکر فراوان از کمیته محترم آموزش و استادراهنمای عزیز.
هر چقدر ابعاد شخصیت ما کوچک شود بی شخصیتی بزرگ میشود در جلسه شناخت اعتیاد یاد میگیریم که شخصیت مصرف کننده چگونه است وچون همه موارد ضد ارزشییست نمیتوان شخصیت گفت بلکه عدم شخصیت است. پس هرچه بطرف ارزشها حرکت کنیم ابعاد شخصیت بزرگتر و بی شخصیتی کوچکتر میشود.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
10 روز قبل

با عرض سلام و خداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی. رسیدن به تشخیص درست می‌شود شایستگی و انجام عمل سالم در من امنیت به وجود می آورد و من به معصومیت یا همان خود واقعی میرسم.چون هر جایی که شخصیت من زیر سوال می رود به خاطر بدون تفکر کاری را انجام دادن است.با تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت 🌹

مسافراسماعیل نهائی
مسافراسماعیل نهائی
10 روز قبل

با سلام خسته نباشید به کمیته اموزش وخسته نباشید به استاد که به خوبی دستور جلسه باز کردن خدا را شکر که بازهم اموزش اموختم که به توانم در زندگی خود کار بردی کنم ممنون از استاد وکمیته اموزش

همسفر باقری ۱
همسفر باقری ۱
9 روز قبل

عرض سلام و خداقوت خدمت استاد.با مطالعه ی این دستور جلسه برداشت کردم که شخصیت من را رفتار،اعمال و کردارم مشخص میکند.اگر من در مشکلات بدون تفکر و بی منطق رفتار کردم،شخصیتم کوچک است و باید با آموزشها شخصیتم را بزرگ کنم.سپاسگزارم از کمیته آموزش و مسوولین سایت🌷🌷

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
9 روز قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
تا قبل از ورود به تشکیلات سروج سعی میکردم با حفظ ظاهر، شخصیت خود را خوب جلوه دهم در صورتی که با اعمال ورفتار وگفتار خود شخصیت واقعی خود را نشان میدادم همین امر باعث شد با نگرانی،خشم،قضاوت،بدبینی،حسادت ومسائل دیگر امنیت درونی را از خود صلب کنم از افراد سالم ومثبت فاصله بگیرم وجذب افرادی که به شخصیت من نزدیکتر بودند شوم،سروج به من آموخت که با رعایت حرمتها میتوانم کم کم شخصیت از دست رفته خود را باز یابم، آموختم اگر بخواهم به شایستگی ،امنیت ومعصومیت که مؤلفه های شخصیت است برسم باید آموزش بگیرم وکاربردی کنم ویاد بگیرم در مواجه با مشکلات به هر اندازه ای که باشد،رعایت منطق ونوع رفتارو کردار من است که شخصیت مرا نشان میدهد.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافرحسین
مسافرحسین
9 روز قبل

باسلام دروداستادبه خوبی موضوع راشرح دارندکه شخصیت هرفردی بسته تفکراتش باسپاس ازکمیته اموزش

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
8 روز قبل

با عرض سلام شخصیت من دست خودمن هست من با ظاهری که برای خود می سازم مثل مدل مو ولباس پوشیدن وتفکر وطریقه صحبت کردن وعمل کرد من نشان شخصیت من هست واین شخصیت زنگی من را می سازد ممنون از اموزشهای سروج که ادرس خودم را به خودم داد سپاسگذارم

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
2 روز قبل

با سلام و خدا قوت . بسیار آموزش کاربردی و عالی . با مرور دوباره دستور جلسه نکته مهم دیگه ای که متوجه شدم و اموزش گرفتم این بود که در خانواده به فکر حفظ رابطه باشم