جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی ششم

در زندگی برای تشخیص عمل سالم از عمل ناسالم، یا امور خیر از امور شر، به یک میزان یا ترازو نیاز داریم که این همان عقل است. عقل انسان را به طرف مقام والای انسانیت سوق می دهد. عقل آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که روح با آن لطافت منحصر به فرد تحت اراده عقل اداره می شود.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وادی ششم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1403/06/14

تیتر وادی ششم: «حکم عقل را در قالب فرمانده کاملاً اجرا نماییم»

پنج وادی را پشت سر گذاشتیم که چهار وادی اول مربوط به حرکت درونی بود و خطوط فکری را برای انجام یک حرکت سالم و صحیح ترسیم کرد و از وادی پنجم، آماده حرکت بیرونی شدیم و فهمیدیم اگرچه تفکر از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی تنها تفکر، قدرت مطلق حل نیست، بلکه توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می نماید.

در تیتر وادی ششم، واژه «کاملاً» به کار برده شده که نشاندهنده این است که بدون چون و چرا و بدون هیچ خلل و فرجی باید حکم عقل را بپذیریم.

عقل، از نظر لغوی به معنی هدایت کننده، مهارکننده و کنترل کننده است و در مفهوم، یک نیروی داخلی برای کنترل امیال و خواسته های نفسانی(شیطانی) است. عقل ما را به صراط مستقیم هدایت می کند. اما ویژگی صراط مستقیم چیست که عقل ما را به آن سمت رهنمون می کند؟

با حرکت در صراط مستقیم و سمت ارزشها همیشه آرامش داریم، در آن تزلزل نیست، صلح و آشتی است، هیچ حرف بیهوده ای شنیده نمی شود و در نهایت صراط مستقیم ما را به مقصد و هدف والای خود با یک وضعیت مناسب هدایت می کند.

عقل، حکم یک چراغ با شعله های فروزان دارد که منبع آن، تفکر سالم است. پس برای داشتن عقل سالم، به یک تفکر سالم نیاز است:

تفکر سالم- ایمان سالم، عمل سالم، حس سالم، عشق سالم، عقل سالم.

به طور کلی در زندگی برای تشخیص عمل سالم از عمل ناسالم، یا امور خیر از امور شر، به یک میزان یا ترازو نیاز داریم که این همان عقل است. عقل انسان را به طرف مقام والای انسانیت سوق می دهد. عقل آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که روح با آن لطافت منحصر به فرد تحت اراده عقل اداره می شود.

در پایان هر جلسه این دعا را می خوانیم که «خداوندا، ما را با روشناییها آشنا گردان تا به فرمان عقل نزدیک شویم»؛ هرچه به طرف ارزشها حرکت کنیم و در مسیر صراط مستقیم باشیم، از ظلمت دور شده و به روشنایی نزدیک می شویم و این یعنی داریم به فرمان عقل نزدیک می شویم.

عقل برای صدور حکم به ابزارهای شناخت، ادراک، دانایی و نظارت بر خواسته ها نیازمند است. یعنی هر آن بر خواسته هایی که به سراغ ما می آید نظارت داشته باشیم و خواسته های معقول را از نامعقول جدا کنیم.  

وادی ششم، تقابل و نزاع بین نفس و عقل است. اما این که کدامیک در این نزاع برنده شوند، بستگی به ما دارد. اگر بخواهیم به فرمان عقل نزدیک شویم باید دانایی خود را در حد بسیار زیاد بالا ببریم و سقفی هم برای دانایی خود قائل نباشیم چرا که اگر سقف قائل شدیم، قدر مسلم تغییراتی که در ما به وجود می آید چندان پایدار نخواهد بود.

باید نفس را بشناسیم و بدانیم یکی از مشخصات نفس این است که خواسته دارد و برای رسیدن به آن بسیار مصرّ است و از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. نفس اماره، نفس شیطانی و دشمن سرسخت و زیرک عقل است.

عقل و نفس جزء صور پنهان است و ما آنها را نمی بینیم و نمی دانیم در کجای وجود ما قرار دارند، ولی از آثار نفس و عقل متوجه می شویم هر قدمی به سمت فرمان عقل نزدیک شویم، نفس بلافاصله پشت سر ما ایستاده و تلاش می کند ما را از رسیدن به عقل دور کند، پس باید خیلی مراقب نفس باشیم.

برای نزدیک شدن به فرمان عقل، نباید دنبال چیزهای خیلی بزرگ باشیم. این از موارد خیلی ریز مثل رفتن به مهمانی با لباس تمیز، کفش واکس زده یا حمام رفته و… شروع می شود تا برسد به چیزهای بزرگ.

چگونه می توانیم نفس را تحت سیطره عقل خود درآوریم؟

در مرکز شهر وجودی ما، قلعه مستحکمی هست که داخل آن، فرمانده لایق، حاذق و سرزنده وجود دارد. حکم اجرای هر عمل و خواسته ای باید توسط این فرمانده صادر شود. کار عقل صدور حکم است و بستگی به این دارد که چه اطلاعات و آگاهی هایی به این عقل برسد. چون امنیت قلعه عقل بسیار مهم است، از این نظر عقل به سربازهایی از جنس دانایی نیاز دارد. کار سربازان ممانعت از ورود خواسته های نفس اماره است، زیرا نفس اماره به هر شکل و رنگ و لباسی در تلاش است خودش را به قلعه برساند و عقل را فریب بدهد.

وقتی یک نفر بخواهد با خواسته غیرمعقول وارد قلعه شود، وظیفه سربازان این است که از ماهیت خواسته اطلاع پیدا کنند و اجازه ورود ندهند، ولی چون خواسته ها مصر هستند، با لباس مبدل وارد می شوند. و بالاخره یکی از سربازان را فریب می دهند و وارد قلعه می شوند. وقتی خواسته نامعقول وارد قلعه شد، اطلاعات غلط به عقل می دهد و آنجاست که عقل اسیر آن خواسته می شود و دیگر یک فرمانده لایق و عادل و سالم و یک عقل سلیم نیست. پس دقت کنیم عقل ما عقل اسیر است یا عقل سلیم؟

پس هر چه دانایی ما بالاتر برود و بتوانیم بر خواسته های نفسانی خود غلبه کنیم، کار عقل راحت تر است و دانایی چیزی نیست مگر تشخیص ماهیت هر خواسته در هر لباس و در هر شکل و رنگی.

درست است که بیماری اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی و جهانبینی است، ولی در حقیقت تسلط نیروهای شیطانی بر انسان است و برای رهایی از بیماری اعتیاد شخص باید یاد بگیرد چگونه بر نیروهای منفی غلبه کند و این جز با آموزش گرفتن و بالا بردن درک میسر نیست.

اگر به فرمان عقل گوش ندهیم ناشی از جهل ماست و این چیزی نیست مگر حکمرانی قانون اعتیاد برای مصرف کننده و حکمرانی تفکر زائد افیونی برای خانواده مصرف کننده؛ اگر بخواهیم در نزاع بین عقل و نفس پیروزی با عقل باشد باید اول با کسب دانایی و آموزشها، ماهیت خواسته هایمان را بشناسیم، نظارت بر خواسته های خود داشته باشیم و بدانیم هرچه بیشتر آموزش بگیریم و تکرار و تمرین کنیم، این امر برای ما ساده تر خواهد بود و اینگونه به فرمان عقل نزدیک می شویم و انشاءاله با آموزشها می توانیم از جهالت فاصله بگیریم.

فراخوان وادی ششم این است که بیایید شما هم مثل یک ققنوس از خاکستر آتش جهل خود اوج بگیرید و به فرمان عقل نزدیک شوید.

سخن آخر این شعر از فریدون مشیری باشد که تقابل بین نفس و عقل را به خوبی نشان می دهد:

گفت دانایی که: گرگی خیره سر

هست پنهان در نهاد هر بشر

لاجرم جاری است پیکاری سترگ

روز و شب، مابین این انسان و گرگ

زور بازو چاره ی این گرگ نیست

صاحب اندیشه داند چاره چیست

ای بسا انسان رنجور پریش

سخت پیچیده گلوی گرگ خویش

وی بسا زور آفرین مرد دلیر

هست در چنگال گرگ خود اسیر

هر که گرگش را در اندازد به خاک

رفته رفته می شود انسان پاک

و آنکه از گرگش خورد هردم شکست

گرچه انسان می نماید گرگ هست

و آن که با گرگش مدارا می کند

خلق و خوی گرگ پیدا می کند

در جوانی جان گرگت را بگیر!

وای اگر این گرگ گردد با تو پیر

روز پیری، گر که باشی هم چو شیر

ناتوانی در مصاف گرگ پیر

مردمان گر یکدگر را می درند

گرگ هاشان رهنما و رهبرند

اینکه انسان هست این سان دردمند

گرگ ها فرمانروایی می کنند

و آن ستمکاران که با هم محرم اند

گرگ هاشان آشنایان هم اند

گرگ ها همراه و انسان ها غریب

با که باید گفت این حال عجیب؟…


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: حجت – جواد- ابراهیم- یوسف- عباس- محسن-

همسفران: مکری- ابراهیمی2- عدنانی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علیرضا

مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر حسین

 

4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

25 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر کشاورز
همسفر کشاورز
10 روز قبل

سپاس از استادکه وادی ششم روبه خوبی بررسی کردند🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻برداشت من؛برای رسیدن به فرمان عقل باید اول رذائل و فضائلم رابشناسم که رفتارو کردارم براین اساس است….اگرقصدو نیت ناسالمی دارم قطعا از نفس تبعیت میکنم چون صدای بلندتری داردبرای تلافی کرد،بدبین بودن،تحقیر کردن و……🌹🌹🌹🌹

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
10 روز قبل

سلام وخداقوت ب تمام دوستان به ویژه خدمت گزاران سایت
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی وهمچنین تفکر ناب سروج

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
10 روز قبل

با سلام وتشکر از استاد عزیز و همه خدمتگزاران تفکر سروج.
برداشت : عقل یک فر الهی و ایزدی ست که در وجود همه ما قرار دارد اما مهم استفاده و بهره گیری از فرمان عقل است که انسان را به سوی رستگاری هدایت میکند…واین فقط با بالا بردن دانایی و آگاهی و شناخت نفس امکان پذیر است، تا وقتی من نفس خودم را نشناسم و ندانم در چه مرحله ای از نفس هستم نمیتوانم به فرمان عقل برسم، ودرست را از نادرست ویا خیر را از شر تشخیص بدهم.
خدا قوت به همه عزیزان، مستدام و پایدار باشید.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
10 روز قبل

با تشکر وقدردانی از استاد گرامی که موضوع را بسیار عالی بیان نمودند واموزش من اینکه هر چه قدر سربازان دانایی من قوی تر وکارازموده تر شوند از ورود افکار بیهوده ودادن اطلاعات غلط به عقل جلو گیری میشود زیرا دانایی بزرگترین سپر در برابر اسارت عقل میباشد

همسفر ملکی
همسفر ملکی
10 روز قبل

با عرض سلام و خداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی🌹 وتشکر فراوان از کمیته آموزش🌹 که هر دستور جلسه تلنگری است برای من.من هر لحظه بین نفس و عقل قرار دارم وفقط با بالا بردن دانایی و تشخیص خواسته های نفس میتوانم به فرمان عقل نزدیک شوم.تشکر فراوان از عزیزان مسئول سایت.🌹

علیرضا ۲
علیرضا ۲
10 روز قبل

هر قلعه ای دری آشکار ،و درهای مخفی بسیاری دارد .
درهای آشکار آنرا با نظارتی دقیق می‌توان حفظ کرد اما درهای مخفی هستند، که معمولا به جهت مخفی ماندن، بدون نگهبان و محافظ میمانند.
سربازان و مقامات جهالت ، معمولا از این راه‌ها به درون قلعه راه یافته و با لباسی مبدل، خود را به فرماندهی قلعه عقل رسانده و فرمانده را فاسد می‌کنند.
یک انسان دانا باید مراقب این کوره راه‌ها باشد تا بتواند حکم عقل را تمام و کمال به اجرا درآورد.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر صباغیان
همسفر صباغیان
10 روز قبل

بسلام وخدا قوت به تمام خدمتگزاران جلسه …من زمانی به فرمان عقل نزدیک میشوم هرچه ظلمت فاصله بگیرم به روشنایی میرسم وبه فرمان عقل نزدیک میشوم ….باتشکر

نفس زیلایی
نفس زیلایی
10 روز قبل

درود وخداقوت خدمت تمام دوستان…تشکرازاستاد عزیزکه دستور جلسه رابه خوبی بازکردند…
هرچقدر ازجهالتهایم کاسته شود به فرمان عقل نزدیک میشوم…واین نیاز به آموزش گرفتن و کاربردی کردنش است تا دانایی ام بالا برود و بتوانم نوع خواسته هایم را تشخیص بدهم ازچه نوعی می‌باشد معقول یانامعقول…

مسافر یوسف نهایی
مسافر یوسف نهایی
10 روز قبل

با سلام و تشکر
در این وادی آموزش داده شد ک انسان با تفکر .ایمان .حس و عمل سالم میتواند به عقل سالم برسد اینها زنجیر وار به هم مربوط هستند .
باتشکر از تفکر سروج🌹🌹

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
10 روز قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم تفکر،ایمان،عمل وحس سالم است که به من کمک خواهد کرد عقل خود را که سالها با جهالتم و تبعیت از هوای نفس به اسارت کشیده و وادار به صدورفرمانهای غلط کرده ام از این اسارت نجات دهم این امر باانجام کارهایی هرچند به ظاهر کوچک و ناچیز ولی عقلانی ممکن خواهد بود،کارهایی که با درک وشناخت درست در راستای دانایی به ارزشمند بودن آن واقف شده‌ام و در ادامه آن هم بایدبر خواسته هایی که به سراغم می آید نظارت کافی داشته باشم ‌و همه اینها فقط با گرفتن آموزش وکاربردی کردن آن وتکرار وتمرین امکان پذیر خواهد بودتا بتوانم به فرمان عقل نزدیک شوم.
سپاسگزارم از همه خدمتگزاران سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
10 روز قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ، برداشت من از این دستور جلسه و صحبتهای استاد اینکه عقل همان ذات الهی است که ما را از انجام یکسری کارها و یا گناهان بر حذر میدارد وان نزاع بین نفس و عقل قدرت اختیار و حق انتخاب من انسان را نشان میدهد که اگر به ندای نفس گوش دهم از جهل و نادانی من است و عقل من اسیر میشود ، و اگر به ندای عقل گوش دهم از دانایی است و به فرمان عقل نزدیک میشوم و در مسیر تکامل اگر اشتباهی از من سر زد باید پذیرش این که خطا کرده ام را داشته باشم و در مسیر صراط مستقیم قرار بگیرم تا به فرمان عقل نزدیک شوم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مسافر احسان
مسافر احسان
10 روز قبل

سلام و خدا قوت به کل تیم زحمت کش سروج

مسافر سفر دوم علی باقریان
مسافر سفر دوم علی باقریان
10 روز قبل

باعرض سلام تشکر عقل دربدن ماحکم فرمانده داردوبعضی وقت ها فکر میکنم که به فرمان عقل گوش میدهم ولی متوجه نیسیتم که فرمان بر نفس اماره شده ایم وراه رابه خطا ونابودی می رویم که بین فرمان عقل ونفس اماره به اندازه یک مو می باشد باتشکر

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
10 روز قبل

با سلام وعرض ادب احترام می دانم نفس وعقل هر دو در وجود من است مهم این است که من از کدام استفاده کنم وبه حرف کدام گوش بدهم هرچه قدر من از جهالتهایم کاسته وبه دانای خودم افزایش بدهم خروجی بهتری خواهم داشت وکار عقل راحت تر هست ممنون وسپاس

مسافراسماعیل نهائی
مسافراسماعیل نهائی
9 روز قبل

باسلام خسته نباشید به استاد وخسته نباشید به کمیته اموزش من اسماعیل باید با اموزش ها که میگیرم بتوانم در هر موارد و مشکلات ازاین اموزش ها استفاده کنم که تشخیص درست را به عقل برسانم تا بتوانم عمل کرد درستی داشته باشم

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
9 روز قبل

درود و خداقوت به استاد و همه خدمتگزاران و دوستان سروج

مسافر جلال
مسافر جلال
9 روز قبل

سلام و‌درود خدمت تمام رهجویان این راه شگرف
تشکر از استاد که موضوع را ساده و قابل فهم بیان کردن
برداشت من این بود که تا با اموزش صحیح در فضایی عقلانی نتوانم دانایی خود را بالا ببرم هر چند ادعا بر داشتن عقل سالم داشته باشم،مطمعن هستم فریب خواسته های شیطانی را میخورم و در نتیجه به فرمان عقل نمیتموانم نزدیک بشوم همانگونه که تا الان عاجز مانده ام
و تسلیم خواسته های نفسانی شده ام
سپاس از کمیته اموزش 🙏🙏

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
9 روز قبل

ممنون از کمیته آموزش و تفکر سروج

همسفرحریری
همسفرحریری
9 روز قبل

باسلام وتشکر ازاستادوهمه خدمتگزاران سروج
با بالا بردن دانایی به کمک آموزشها،وشناخت درون خود ،جنس تفکرات ، خواسته های نفس اماره…وحرکت وتلاش پی در پی با قدمهای کوچک میتوانم به فرمان عقل نزدیک شوم.

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
9 روز قبل

باتشکر از استادگرامی وهمه خدمتگزاران سروج اموختم از این وادی ک با اموزش گرفتن وکاربردی کردن وبا بالا بردن دانایی میتوانم ماهیت خواسته هایم را بشناسم وبه فرمان عقل نزدیک شوم

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
8 روز قبل

با تشکر از استاد عزیزم🙏
نشانه بودن در صراط مستقیم و ارزشها :بودن در صلح و آشتی و آرامش و بیهوده سخن نگفتن و نشنیدن است🙏🌹

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
8 روز قبل

با سلام وتشکر از استاد گرامی وهمی خدمتگزاران سروج تا زمانی که من نفس خودم و ماههیت خواسته هایم رانشناسم به فرمان عقل نمی رسم واین امکان پذیر نیست مگر با بالا بردن دانایی با تفکر سروج

همسفر باقری ۱
همسفر باقری ۱
8 روز قبل

با سلام و خداقوت خدمت استاد.وادی ششم خیلی عالی باز شد.ممنونم.با سپاس از مسوولین سایت🙏⚘🍀

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
7 روز قبل

با تشکر از استاد عزیز که بخوبی این وادی را اموزش دادند. هر چقدر اموزش بگیرم ودر جهت شناخت نفس خودم کار کنم وجهت خودم را از ضد ارزش به ارزش برگردانم دانایی من افزون میشود ودر تشخیص خواسته های خود قدرت بیشتری پیدا خواهم کرد وصدای عقل از صدای نفس قویتر خواهد شد وبه عقل سلیم میرسم . با سپاس فراوان از خدمتگزاران سروج

توانا
توانا
4 روز قبل

باعرض سلام و دورودوخداقوت وتشکر از استاد عزیز،واین شعر بسیار زیبا، که اگر من گر گهای درونم رابخوبی بشناسم وآنهارادر وجود ودرون خودم مهار کنم ویا آنهارا بتوانم از درون خودم بیرون کنم بزرگترین گام را در جهت نزدیک شدن به فرمان عقل بر داشته ام واین میسر نیست مگر با کار بردی کردن اموزشه.🌹⚘️ا