جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
آداب معاشرت(تعادل)

برای معاشرت با دیگران، باید یک سری رفتارها را بلد باشیم. در معاشرت همگانی اول از همه، احترام متقابل مهم است. احترام، همان حفظ حرمت است و هرچه حرمتها را رعایت کنیم دیگران هم به همان اندازه نسبت به ما رعایت می کنند.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک:

آدابِ معاشرت(تعادل)

استاد: همسفر کرمی

تاریخ: چهارشنبه 1403/06/07

آداب؛ جمع ادب و به معنی قانون و مقررات هر جایی که می رویم و یا هر کاری که می خواهیم انجام دهیم. در اصل ادب یعنی قانون و مقرراتی که بر آن موضوع حاکم است. مثلاً برای رانندگی، لازم است یک سری نکات کلیدی را آموزش بگیریم که این همان ادب رانندگی است و جمع آن آداب می شود.

معاشرت؛ انسان موجودی اجتماعی است و در اجتماع رشد و بالندگی پیدا می کند، از این رو باید یک سری رفتارهایش را کنترل کند و طبق قانون انجام دهد. بنابراین وقتی یک نفر با یک نفر، یک نفر با گروهی و گروهی با گروهی بخواهند تبادل اطلاعات کنند، باید با هم معاشرت و تعامل داشته باشند.

اما اینکه در چه اجتماعی باشیم خیلی مهم است، ممکن است یک نفر در اجتماع هم باشد ولی به جای صعود، سقوط کند. چون آداب و رسوم غلط را یاد گرفته و باعث تنزل او شده است. لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان؛ هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از انجام آن پرهیز کردم.

در معاشرت، رعایت چه نکاتی لازم است؟

در معاشرت باید درک نسبی از موضوع، از محیط و مقوله ای که با آن سر و کار داریم، داشته باشیم تا بتوانیم یاد بگیریم و در خود نهادینه کنیم. این بدان معنی نیست که در آن مقوله مدرک تحصیلی داشته باشیم، بلکه باید راجع به آن موضوع سواد داشته باشیم که می تواند حتی با تجربه برای ما به دست بیاید. چنانچه اگر از جان و دل برای یاد گرفتن چیزی مایه بگذاریم، در آن موفق می شویم چون خواستن خیلی مهم است.

تعادل؛ در تمام انواع ارتباط، معاشرت وجود دارد ولی رعایت کردن یک سری نکات کلیدی در این ارتباط باعث می شود معاشرت قوی داشته باشیم و بتوانیم در جامعه رشد کرده و اعتبار کسب کنیم.

اگر رابطه را ترازو در نظر بگیریم، یک کفه آن خود ما و کفه دیگر، طرف مقابل است. زمانی دو کفه ترازو روبه روی هم قرار می گیرد، که هر دو از لحاظ وزنی به یک اندازه باشد.

ما در کفه ترازوی خودمان هرچه داریم در آن کفه هم قرار می گیرد؛ اگر احترام می خواهیم باید در کفه ترازوی خودمان احترام بیشتری بگذاریم تا طرف مقابل هم مجبور باشد احترام بگذارد و جایی می رسد آنقدر وزین و سنگین می شویم که فردی که هم سطح ما نیست، از میدان خارج می شود و یا او هم همسطح ما می شود، پس این ما هستیم که با ارزش دادن به شهر وجودی و گوهر وجودی خود، وزین می شویم.

اگر من خودم را کوچک کنم، دیگران برای من بزرگتری می کنند و به جای من تصمیم می گیرند و در کار من دخالت می کنند. یا وقتی من با یک نفر خیلی صمیمی شوم و یک سری حد و مرزها را رد کنم، طرف مقابل هم با من به همین روش برخورد می کند. پس باید من از نظر دانایی آنقدر وزین باشم که هیچ طوفان و گردبادی نتواند مرا تکان دهد.

آموزشهای اینجا صرفاً مختص به اعتیاد نیست، اینجا درس زندگی آموزش داده می شود، هدف این است که مصرف کننده و خانواده، در همه زمینه های زندگی به تعادل برسند. چون در صورت رسیدن به اعتدال است که زندگی به سمت آرامش می رود. پس زمانی آموزشها اثربخش است که این آموزشها را در جزء جزء زندگی کاربردی و از آن استفاده کنیم. به غیر از جلسات ما در بیرون از اینجا هم باید شخصیت خود را حفظ کنیم و دوباره رفتارهای گذشته را نداشته باشیم.

پس برای معاشرت با دیگران، باید یک سری رفتارها را بلد باشیم. در معاشرت همگانی اول از همه، احترام متقابل مهم است. احترام، همان حفظ حرمت است و هرچه حرمتها را رعایت کنیم دیگران هم به همان اندازه نسبت به ما رعایت می کنند.

بعضی مواقع ما باید در برابر یکسری رفتارها مقاومت نشان دهیم، زیرا افرادی هستند که آموزش ندیدند و نمی دانند احترام و حرمت چیست، فقط می خواهند عقایدشان را تحمیل کنند، اینجاست که ما نباید تسلیم حرفها و رفتارهای آنها شویم و باید حرمت و احترام خود را حفظ کنیم، در این حالت، طرف مقابل هر که باشد، یاد می گیرد که ما سپری در برابر خود گرفته ایم به نام آداب معاشرت که نمی تواند در آن نفوذ کند و هر طور دلش خواست رفتار کند. اینکه در برابر دعوت دوستان به مصرف مواد، یا هر کار خلاف دیگری نتوانیم نه بگوییم، ناشی از اعتماد زیاد و بی جا به دیگران است. اگر تعادل نباشد و طرف مقابل هم از نقطه ضعف ما که رعایت نکردن حریم است وارد شود ما ضربه خواهیم خورد. و اکثراً از همین معاشرت های بی تعادل، آسیب خورده ایم.

پس تعادل در معاشرت باعث می شود انسان جایگاه واقعی خودش را به دست بیاورد و دیدگاه دیگران را نسبت به خودش عوض کند.

همه تا حدی آداب معاشرت را می دانیم ولی بحث تعادل در آداب معاشرت یعنی کفه ترازوی من باید جوری باشد که در همه زمینه ها روی یک خط و منطقی حرکت کنم به طوری که هیچ کس نتواند از کوچکترین نقطه ضعف من سوءاستفاده کند و نقطه ضعف ها را با آموزشها یکی یکی به نقطه قوت تبدیل کنم.

تعادل برای ما چه کار می کند؟

تعادل در معاشرت باعث شناخت جایگاه خودمان می شود، وقتی ما جایگاه خود را شناختیم، دیگران هم جایگاه ما را می شناسند. اینکه نقل مجلس باشیم، خوش مشرب و اجتماعی باشیم، خوب است ولی باید دارای حد و مرز باشد. باید حد و ظرفیت خود و دیگران را در شوخی ها و صحبت ها بشناسیم و از آن مراقبت کنیم.

ما مسئول نورانی کردن دیگران نیستیم، ما مسئولیم خودمان نورانی شویم. خیلی ها زور می زنند دیگران را اصلاح کنند، اما باید اول خودمان درست شویم، مطمئن باشید تأثیرش روی دیگران بیشتر است.

نکته پایانی اینکه ما در حین اینکه باید آداب معاشرت را حفظ کنیم، باید آن را به تعادل برسانیم؛ آنگاه احترام متقابل می بینیم، قدرت نه گفتن در برابر پیشنهاداتی که به ضرر ماست یاد می گیریم، در جمع حرف ما شنیده می شود و ما را قبول می کنند و…  رسیدن به این تعادل و توازن میسر نمی شود مگر با رعایت بند بند حرمتهایی که هرجلسه دو بار خوانده می شود؛ دروغ نگفتن، سرزنش نکردن، بدون اجازه صحبت نکردن، حرف یکدیگر را قطع نمودن، غیبت و قضاوت نکردن، بحث سیاسی نکردن و…


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: حجت- محمد پورحسین- مجید- محسن-

همسفران: عدنانی- ابراهیمی2- رضایی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علیرضا
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علی
3.8 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
14 روز قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
قبل از ورود به جلسات سروج در کل معاشرتی نداشتم و هر آنچه هم بود معاشرت درستی نبود و همانطور که استاد اشاره کردند حرمت وحدومرزی وجود نداشت لذا جذب افرادی شدم که با همان خلق وخو وبا آشنایی از نقاط ضعفم باعث آسیبهای زیادی برامن شد،آنچه به من کمک کرده در طول این مدت سفرم به تعادل نسبی برسم وبتوانم در معاشرت وارتباط خود آداب و قوانین را حفظ کنم رعایت وکاربردی کردن حرمتهایی بوده که در جلسات خوانده شده،آموختم آموزش‌ها و اجرای حرمتها وتکرار وتمرین مستمر به من کمک خواهد کرد که هرچه بیشتر وبهتر در معاشرت به تعادل برسم وجایگاه خود را بشناسم.
سپاسگزارم از همه خدمتگزاران سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
13 روز قبل

با دورد احترام خدمت تمامی اعضا سروج من باید در همه جا تعادل داشته باشم واموزش بگیرم تا در معاشرت مشکل پیدا نکنم وقتی با ادی واحترام به طرف مقابل هم همان را بر می گرداند

همسفر ملکی
همسفر ملکی
13 روز قبل

با عرض سلام وخداقوت.وبا تشکر فراوان از استاد گرامی…من اگر به درک بندبند حرمتهای جلسه برسم و آن ها را عملی کنم به یک تعادلی در ارتباطات در هر جایی میرسم و هم احترام به دیگران میگزارم و هم جایگاه خودم حفظ می‌شود…با تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت💐

همسفر صباغیان
همسفر صباغیان
13 روز قبل

باسلام خدا قوت به تمام خدمتگزاران جلسه باگرفتن آموزش هاجایگاه اصلی خودم رابه دست بیاورم تادیدگاه دیگران نسبت به رفتار واخلاق کردارم عوض شود باتشکر

مسافر جلال
مسافر جلال
13 روز قبل

با سلام و سپاس از استاد و کمیته آموزش
با این‌دستور جلسه متوجه شدم تعادل در معاشرت باعث می‌شود حریم ها حفظ شود و دیگر از نه گفتن و نه شنیدن ترسی نداشته باشم
اگر امروز نتوانم نه بگویم و کاری را انجام دهم که به ضرر من باشد شاید باید ماه ها حتی سالها درگیر ان موضوع بمانم و ممکن است کل زندگی من را تحت شعاع خود قرار دهد
با تشکر 🙏🙏

ابراهیمی۲
ابراهیمی۲
13 روز قبل

باسلام وتشکر از تفکر سروج وخدمتگزاران سروج
ممنون از استاد،بابت نکات کلیدی ومهم که برای من یک جرقه تازه برای شناخت خودم شد،من قدرت نه گفتن نداشتم که در جلسات قبل متوجه شدم ریشه در ترس از قضاوت،تایید نشدن،تلافی و…بود،الان متوجه شدم یکی از ریشه هایی که من در حریم امن خانه نمیخواستم برم بیرون وبادیگران معاشرت داشته باشم.قدرت نه گفتن من بوده .اینجا واقعا درس درست زندگی کردن راآموزش میگرم، امیدوارم بتوانم بهتر کاربردی کنم***

حجت مسافر سفر اول
حجت مسافر سفر اول
13 روز قبل

باسلام و عرض خداقوت خدمت خدمتگزاران محترم و ممنون از کمیته آموزش که بروز است
و دقیقا مسائلی که مطرح می شود مسائلی است که با زندگی ما عجین شده است و لازمه درست زندگی کردن است و
سپاس از همسفر کرمی که بسیار سلیس و روان و قابل فهم بیان می کنند و طرز بیان از آداب معاشرت است که خوشبختانه در سروج این مهم انجام می‌شود .

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
12 روز قبل

درود بر همه خدمتگذاران سروج.
سپاس

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
12 روز قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت
تشکر از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی
آموزش گرفتم اگر جایگاه خود را بشناسم و به تعادل برسم سپری برای خود درست میکنم که هر کسی نتواند به حریم شخصی من ورودکند. که البته این امر با آموزش میسر است.

همسفر غلامی
همسفر غلامی
12 روز قبل

با تشکر ازاستاد مثل همیشه بسیار بسیار آموزنده وعالی

رعایت ادب در معاشرت بستگی به میزان تعادل من داردو این مهم مستلزم رعایت حدو مرزهاوقوانین هست.
با تشکر از همه خدمتگزاران سروج

همسفر کشاورز
همسفر کشاورز
12 روز قبل

سپاس از استاد🙏🏻🙏🏻
برداشت من؛احترام گذاشتن به قوانین هر مکان حتی اگر باب میلمان نباشدمهمترین اصل آداب معاشرت است.وتوجه به نکات ریز رفتاری که سرمنشا همه اینها رعایت ادب است.

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
12 روز قبل

سلام خسته نباشید به کمیته اموز ش وبه تفکر سروج برداشت من از این دستور جلسه من وقتی بر میگردم به عقب یه نگاه میکنم میبینم در معاشرت با اطرافیان واقعا در خیلی برخوردها هیچ تعادلی نداشتم واین را الان میفهمم وفکر میکردم رفتارم درسته ولی هرچه اموزش میگیرم بیشتر به غلط بودن رفتارم پی میبرم میپذیرم وامید و ارم بتونم اموزش ها را کاربردی بکنم ممنون

مسافر مجید۲
مسافر مجید۲
12 روز قبل

سلام و عرض ادب خدمت اعضای سروج و کمیته اموزش
من به عنوان یه رهجو سروج باید اداب و معاشرت صحیح را یاد بگیرم و انهارا عملیاتی کنم به خصوص بیرون از اموزشگاه.
و از قدرت نه گفتن بهره ببرم وبا احترام گذاشتن به خودم شور درمانی را به شعور تبدیل کنم

مسافر یوسف نهایی
مسافر یوسف نهایی
12 روز قبل

با سلام و تشکر
آموزش گرفتم که در زندگی مسئول اصلی خودم هستم دیگران نباید روی من تاثیر منفی بگذارند من با آموزش ها باید فرد مثبتی شوم این کار تاثیرش را روی افراد دیگر می‌گزارد و نتیجه مطلوبی میدهد
تشکر میکنم از مسئول سایت و آموزش ک جلسات را زنجیر وار و مرتب با تفکر کنار هم می چینند و من رو ب سوالات مربوط می‌رسانند 🌹🌹🌹

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
12 روز قبل

با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر از کمیته آموزش ، یکی دیگر از نکات کاربردی و کلیدی را آموزش گرفتم که جایگاه خودم را پیدا کنم

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
11 روز قبل

با تشکر از استادوهمه خدمتگزاران سروج این پیام را به من دادکه خروجی اداب معاشرت تعادل است وزمانی به تعادل میرسم که اموزش بگیرم وهر روز بروز رسانی شوم وبه تفکر سالم ودانایی برسم ،چرا که اداب معاشرت رادر موضوعاتی میدانستم ولی به خاطر ان تفکر زائدوباورهای غلط ذهنی وعدم تعادل نمیتوانستم به اجرا در بیاورم

همسفرحریری
همسفرحریری
11 روز قبل

باسلام وتشکرازاستاد وهمه خدمتگزاران سروج
رعایت بند بند حرمتها وکاربردی کردن آموزشها باعث بوجود آمدن تعادل در من میشود ودرتعادل ، جایگاههای خودم رامیشناسم وارتباط بهتری با دیگران میتوانم برقرار کنم.

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
11 روز قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ،اداب معاشرت را در زمان سوء مصرف هم رعایت میکردم ولی بیشتر در مسیر ضد ارزشها و تعادلی در رفتار و گفتار من نبود ، اینکه استاد گفتند ما مسئول نورانی کردن دیگران نیستیم و باید خود را نورانی کنیم و آن ترازوئی که مثال زدند برای من جالب بود و برای این که بر دیگران و خانواده اثر گذار باشم باید اول خود نورانی شوم و آنقدر وزین باشم وکفه ترازوی من سنگین شود که با هر بادی تکان نخورم ، و نباید انتظار داشته باشم که بیش از بیست سال خرابی با یکسال حضور در درمان درست شود و اعتماد خانواده به من برگردد
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مری اسماعیلی
مری اسماعیلی
10 روز قبل

درود و خداقوت به خانواده بزرگ سروج
ممنون از استاد گرامی
یاد گرفتم لحن ونوع برخورد من شخصیت من را نشان می‌دهد که همه مربوط به میزان سواد من در آداب معاشرت است….
موفق و پایدار تفکر ناب سروج🌱🌱🌱

توانا
توانا
9 روز قبل

سلام وعرض ادب،بیماری تفکر زائد افیونی من را ازتعادل خارج کرده بود.همچنین باعث شده بود آسیب‌های زیادی بخودم ودیگران بزنم،باکار بردی کردن حرمتها وقوانین واموزشها تا حد زیادی توانستم در ارتباطم بادیگران آداب معاشرت را رعایت کنم.سپاس فراوان از خدمتگزاران تفکرناب سروج وخدمتگزاران سایت⚘️🌷

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
9 روز قبل

با سلام و تشکر از استاد عزیز و کمیته آموزش.
دستور جلسه بسیار آموزنده بود چرا که رعایت آداب معاشرت نشاندهنده جایگاه و شخصیت من است.
من وقتی با آموزشها به تعادل نسبی برسم جایگاه خودم را در هر زمینه ای پیدا میکنم و خط قرمزهایی برای خودم مشخص میشود که در ارتباط من با دیگران بسیار مهم است.
خدا قوت به همه خدمتگزاران سروج

فردوس استکی
فردوس استکی
8 روز قبل

باسلام و درود فراوان
خدا قوت
باتشکر فراوان از استاد بزرگوار یکی از نکته های عالی این مثال ترازو برای معاشرت با یکدیگر را در نظر بگیریم.
باتشکر از کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید ♥️🌹