جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
رفتار هوشمندانه یا احساسی

وادی اول به ما تفکر کردن را آموزش می دهد، اینکه قبل از هر کاری با دید همه جانبه موضوع را بررسی کنیم. برای درمان شدن هم باید تمام جوانب را بسنجیم که برای چه الان در این مسیر آمدیم؟

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: رفتار هوشمندانه یا احساسی

استاد: مسافر سفر دوم میثم

تاریخ: شنبه 1403/6/3

در زمان سوء مصرف تمام رفتارهای یک مصرف کننده نشأت گرفته از رفتارهای احساسی بود، به همین علت امروز می خواهیم خیلی ساده و قابل فهم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که استاد روز چهارشنبه فرمودند: رفتارهای هوشمندانه بر اساس دانایی است، و رفتارهای احساسی از جهالت و تفکر افیونی نشأت می گیرد. هر کسی که ابتدا وارد جلسات می شود با رفتار احساسی است، یعنی احساس بر او غالب است، چون جزئی از شخصیت مصرف کننده است، خیلی از ترک های ما بر اساس همین رفتارهای احساسی بود، بارها تصمیم به ترک می گرفتیم اما وقتی نیاز به مواد داشتیم دوباره پشیمان می شدیم و مصرف می کردیم، چون هیچ تفکری پشت آن نبود احساس می گفت، این کار را بکن و ما هم همان کار را انجام می دادیم، ولی در درمان اینطور نیست، اول باید بپذیریم که رفتارهای احساسی با ما عجین شده و در ما نهادینه شده است تا به مرور زمان بتوانیم رفتارهای خودمان را تغییر بدهیم.

چطور می توانیم رفتارهای احساسی را به هوشمندانه تغییر بدهیم؟

با حرف گوش کردن و اجرای فرامین ازهمان ابتدای ورود به جلسات، اعم از خاموش کردن گوشی و ….اما اگر بخواهیم با ذهنیات خود پیش برویم که چرا باید گوشی را خاموش کنم؟ یا نیاز نیست من حرف گوش کنم، من فقط می خواهم موادم قطع شود و… اینها همان رفتارهای احساسی است که از جهالت ما سرچشمه می گیرد؛ و این امکان پذیر نیست که من هم درمان را بخواهم و هم با ذهنیات خود مسیر را طی کنم؛ مسیر تفکر درمان یک طرفه است، یا باید دانایی را انتخاب کنیم یا در جهالت ماندن را؛ باید تکلیف خود را مشخص کنیم.

وادی اول به ما تفکر کردن را آموزش می دهد، اینکه قبل از هر کاری با دید همه جانبه موضوع را بررسی کنیم. برای درمان شدن هم باید تمام جوانب را بسنجیم که برای چه الان در این مسیر آمدیم؟ آیا برای اینکه فرزندم مثل من مصرف کننده نشود؟ یا از فشار خانواده و محل کار نجات پیدا کنم و حرفی به من نزنند و یا….. جواب تمام این سوالها را می توانیم در جلسه شناخت اعتیاد پیدا کنیم و هوشمندانه در این مسیر قرار بگیریم.

جلسه شناخت اعتیاد به ما یاد می دهد هر کار هوشمندانه باید با شناخت و تفکر باشد، به همین علت تاکید می شود و یکی از شرایط ورود به جلسات شرکت در جلسه شناخت اعتیاد است تا فرد مصرف کننده هدف خود را از آمدن مشخص کند در غیر اینصورت درکی از درمان نخواهد داشت و بعد از مدتی همه چیز برایش تکراری می شود و هیچ بهره ای نمی برد و قطعاً نتیجه ای نخواهد داشت.

طبق نوشتار جلسات این سفر، سفری است از ترس به شجاعت، از دروغگویی به راستگویی، از کفر به ایمان و… یعنی با از دست دادن ضد ارزشی ها و کم شدن جهالت هاست که خود به خود دانایی ما بالا می رود ودر نهایت از رفتارهای احساسی به رفتار هوشمندانه می رسیم.

“دانایی در لحظه کاربردی کردن آموزشهاست”. طبق جزوه جهان بینی، مثلث دانایی  شامل سه ضلع “تفکر، تجربه و آموزش” است و در مقابل آن مثلث جهالت که شامل اضلاع “ترس، منیت و نا امیدی” است قرار گرفته، و ما باید بدانیم کدام یک از اضلاع جهالت روی ضلع مقابل آن در مثلث دانایی تأثیر گذاشته یا می گذارد و آنها را بشناسیم تا بتوانیم حرکت کنیم، چون برای هر کدام از ما ممکن است یکی از این موارد غلظت بیشتری داشته باشد، ترس، تفکر کردن را از ما می گیرد، منیت اجازه نمی دهد آموزش بگیریم چون فکر میکنیم خودمان همه چیز را می دانیم و بلد هستیم، و همچنین نا امیدی باعث می شود نتوانیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم و الگوها را ببینیم؛ برای خود من به شخصه ضلع ترس غلظت بیشتری داشت، حتی ازمشارکت کردن می ترسیدم و نمی توانستم تفکر کنم. اما درمان به ما یاد می دهد کم کم اینها را در خود کم رنگ کنیم و تجربیات خود را صادقانه در اختیار دیگر دوستان قرار دهیم. و از راهنماییهای سرلژیون ها و آموزشهای جلسات استفاده کنیم تا کم کم رفتارهای ما هوشمندانه شود. و هیچ موقع سقفی برای بالا بردن دانایی خود نگذاریم حتی اگر یک سفر دومی باشیم چرا که سقف تعیین کردن از منیت است و نقطه آغاز سقوط است.

رفتار هوشمندانه منجر به عمل سالم است و خروجی آن حال خوب و آرامش است، و رفتار احساسی منجر به غفلت، پشیمانی و حسرت است. و برای رسیدن به رفتار هوشمندانه نیاز به آموزش و تکرار و تمرین داریم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: مجید- حسن- اسماعیل- یوسف- داود- محسن- ابراهیم- حسین(ن)- محمد حسین- حجت- خسرو- مسعود- مهدی- حسین(ر).

مسئول کارگاه: مسافرسفردوم رحمت
پشتیبانی: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم عباس
4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر ملکی
همسفر ملکی
17 روز قبل

با عرض سلام و خدا قوت و تشکر فراوان از استاد گرامی و مسئولین سایت.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
17 روز قبل

ممنون از استاد کارگاه آموزشی
رفتارهای ما قبل از آموزش گرفتن اغلب احساسی وبدون تفکر و شناخت بود ولی با آموزشها دانستیم که قبل از هر رفتار و عکس العمل باید ۱۰ثانیه سکوت کنیم،تفکرکنیم،تحلیل مناسب از اوضاع وافرادو شرایط مناسب داشته باشیم تا رفتارما از نوع هوشمندانه باشد نه احساسی🙏🌹

همسفر کشاورز
همسفر کشاورز
17 روز قبل

سپاس از استاد🙏🏻🙏🏻🙏🏻
رفتارهای مااگر هوشمندانه باشد حتما ختم به خیر خواهد شد….ورفتارهای ما اگر برمبنای احساسات باشد قطعا تخریب ایجادمیکنیم و نتیجه مانا نخواهد داشت…⚘

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
17 روز قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ، در زمان سوء مصرف تمام رفتارهای من احساسی بود و یکی از آنها ترکهای متعددی بود که تجربه کردم ،اولین رفتار هوشمندانه من پا گذاشتن روی ترس و ورود به جلسات است
و در کل هر چه جهالتهای خود را کم رنگ کنم و به دانایی برسم از رفتار احساسی دوری میکنم اما اینکه از خود انتظار داشتم بدون اشتباه باشم همان منیت بود و مانند وزنه ای بر پای من سنگینی می‌کرد و حرکت من را در مسیر درمان کند کرده بود و به دنبال آن ترس و ناامیدی هم به سراغم آمد ، این لطف خدا است که همیشه دستور جلسات مربوط به مشکلات من است و به من کمک میکند که از آنها بیرون بیایم ، رفتار هوشمندانه من این است که کار درست را انجام دهم که در مسیر درمان باشم حتی اگر خوشایند دیگران نباشد و خدا را شکر انگار وزنه را از پای خود باز کردم و سبک شدم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
17 روز قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم تامن نتوانم ونخواهم از جهالت خود یعنی ترس،منیت وناامیدی فاصله بگیرم وهمچنین تابا مسائل ضدارزشی تسویه نکنم وتکلیفم را باخودروشن نکنم رفتار و اعمال من احساسی وبا گذر از این فیلترها هرگز هوشمندانه نخواهد بود،برای رفتاری هوشمندانه باید با پذیرش وشناخت کافی،در چارچوب قوانین وحرمتها با آموزش گرفتن و استفاده از تجربه دیگران وبا تفکر درست از جهالت خود عبور کرده وبا کسب دانایی وانجام عمل سالم رفتاری هوشمندانه ودور از احساس داشته باشم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
17 روز قبل

با تشکر از استاد گرامی ،پیامی که این اموزش به من داد ،هر چقدر از جهالت فاصله بگیرم یعنی به دانایی نزدیک میشوم و با شناخت از شهر وجودی خودم واموزش گرفتن وتکرار وتمرین میتوانم در لحظه باشم وعملکردم سالم شود چون با تفکر همراه میشود .

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
17 روز قبل

با تشکر از استاد گرامی وهمه خدمتگزادن سروج پیام این اموزش برای من ،رفتار های احساسی براساس جهالتهای من است وزمانی که به این جهالت پی ببرم و اموزش بگیرم و در خودم نهادینه کنم رفتارهای من بر اساس تفکر وشناخت ودید همه جانبه خواهد شد

علیرضا ۲
علیرضا ۲
17 روز قبل

دریافتم که؛
نتیجه باز شدن حس ،رفتار هوشمندانه است و
حس اگر در سایه تفکر، تجربه و آموزش باشد عملکردی هوشمندانه داشته و مرا به ارزشمندی می‌رساند.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
17 روز قبل

با درود وسلام رفتا ر احساسی از جهالت سر چشمه می گیرد ولی رفتار هوشمندانه از روی تفکر هست با ده ثانیه سکوت می توانم به رفتار هوشمندانه برسم واحساسی برخوردنکنم احساسی بودن نتیجه منفی به همراه داردممنون

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
16 روز قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی
رفتار احساسی بدین سبب مخرب است چون حس من آلوده است و زاده تفکر افیونی من است اما وقتی تفکر سالم شود حس آلوده از بین رفته و هوشمندی جایگزین میشود که این امر با آموزش میسر میباشد.

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
15 روز قبل

سلام خسته نباشید به استاد وکمیته اموزش وخسته نباشید به کمیته سایت برداشت رفتار
و کردار عمکرد من نشان دهند این است که من فرمانده لایقی هستم یا نه