جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
چگونه از گذرگاه های سخت عبور کنیم؟

اگر شرایط پیرامون خود را بسنجیم و به این رشد برسیم که مسائل زندگی را یک گذرگاه ببینیم، به جای ناامیدی، خستگی و دنبال ناجی بودن، ریشه آن را پیدا کرده و درصدد حل آن برمی آییم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: چگونه از گذرگاه های سخت عبور کنیم؟

استاد: همسفر ابراهیمی

تاریخ: دوشنبه 1403/05/29

کلید واژه های دستور جلسه امروز « گذرگاه و سخت» است.

دنیا و زندگی محل گذر است و در واقع گذرگاه ما همین زندگی کردن ماست. هر کدام از ما در زندگی طبق چارچوبی فکر داریم و رفتار می کنیم و در این چارچوب یک سری نقش ها بر عهده ما قرار می گیرد. گاهی اوقات در ایفای این نقش ها، سختی ها و مسائلی پیش می آید که فشاری بر ما وارد می کند، یعنی در حین عبور از گذرگاه، متحمل یک سری فشارها و سختی هایی می شویم که باید آنها را بگذرانیم و آنجاست که معنی گذرگاه سخت عینیت می یابد.

تا قبل از آشنایی با جلسات چون آموزش ندیده بودیم، در رویارویی با این گذرگاه های سخت، خسته و کلافه شده و به ناامیدی می رسیدیم. دیگران را مقصر می دانستیم و همه اینها باعث می شد متوجه نشویم که در یکی از گذرگاه های زندگی قرار داریم و باید آن را مدیریت کنیم تا بتوانیم از آن عبور کنیم.

در زندگی تک تک ما این گذرگاه ها بوده و حتی گاهی متوجه عبور از آنها نبوده ایم، مثلاً هیچ گاه متوجه نبودیم که از دوران کودکی گذر کرده و وارد دوران نوجوانی و سن بلوغ شده ایم، اما وقتی در گذر از زندگی به جایی رسیدیم که با یک مصرف کننده مواجه شدیم، آن را سخت دیدیم، در برابر آن واکنش نشان دادیم و گفتیم چرا این مشکل به وجود آمده و… در صورتی که ما قبلاً هم گذرگاه سخت داشتیم ولی آن را روال زندگی می دانستیم و برای همین برایمان سخت نبود.

با ورود به جلسات و ورود به لژیون تازه واردین اولین نکته ای که آموزش داده می شود، خوب گوش دادن، تفکر و صبر کردن است. البته همسفرانی هستند که فقط به دنبال این هستند که چگونه مشکل اعتیاد را حل کنند و از آموزشها غافل می مانند، در صورتی که تک تک این آموزشها به ما یاد می دهد چگونه از این گذرگاه سخت عبور کنیم چون این آموزشها بر پایه علم و تجربه بوده و راهنمایان این گذرگاه ها را گذرانده اند و تشخیص می دهند که ما باید الان سکوت کنیم و فقط به رفتار و حرکات و برخوردهای خود فکر کنیم و کاری به مصرف کننده نداشته باشیم.

اگر بخواهیم با باورها و تفکرات نادرست قبلی، کینه، حسادت، احساسی شدن و… از گذرگاه عبور کنیم، در تنگنا قرار گرفته و زخمی می شویم. این به خاطر این است که هنوز تفکر ما شکل نگرفته و به تفکر سالم تبدیل نشده و مهمتر از آن اینکه هنوز به این پذیرش نرسیدیم که الان این گذرگاه برای من اتفاق افتاده و من باید آن را حل کنم.

زمانی که خودِ من با مسأله اعتیاد روبه رو شدم، خیلی آسیب دیدم چون فکر می کردم من باید آن را حل کنم، این را یک گذرگاه ندیدم که باید از آن بگذرم، دنبال راه حل باشم و بدانم نقش من چقدر است و چه کاری از دست من برمی آید، فقط خودم را مقصر می دانستم و چرا چرا می کردم. پس مهمترین نکته به خصوص برای یک تازه وارد که به جلسات می آید این است که بپذیرد گذرگاه برای او بوده، هست و خواهد بود. چون ما در حال زندگی کردن هستیم. همچنین برای یک مصرف کننده هم این گذرگاه است، و او باید برای خودش فکر کند.

مهمترین نکته در عبور از این گذرگاهی که الان برای ما اتفاق افتاده کنده شدن و جدا شدن از افکار زائد است. اینکه خیلی از مسائل ما حل نمی شود و نمی توانیم گذرگاه ها را پشت سر بگذاریم به خاطر این است که تفکر ما درست نشده و هنوز مثل قبل فکر می کنیم، و تا زمانی که اینها را متوجه نشویم، هیچ اتفاقی برای ما نمی افتد.

اگر سهم خود را در مشکلی که پیش آمده ندانیم، با نوع تفکر اشتباه خود آن مشکل را به معضل رسانده و به یک گذرگاه خیلی سخت تبدیل می کنیم و کار به جاهای باریک می رسد. ولی اگر شرایط پیرامون خود را بسنجیم و به این رشد برسیم که مسائل زندگی را یک گذرگاه ببینیم، به جای ناامیدی، خستگی و دنبال ناجی بودن، ریشه آن را پیدا کرده و درصدد حل آن برمی آییم.

مثلاً در مورد گذرگاه اعتیاد، ما نمی دانیم دلیل مصرف و ادامه مصرف برای مصرف کننده چقدر به ما ربط دارد و چقدر ما در آن دخیل بودیم، شاید ما رفتارهای نادرستی داشتیم و شاید هم واقعاً انتخاب خودش بوده، اما به عنوان یک مادر، همسر و همسفر نباید بر این مبنا که چون وارد زندگی شدیم که در آن مصرف کننده هست بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا بقیه زندگی هم به سختی بگذرد، بلکه دنبال چاره جویی می رویم تا ببینیم چه کاری از دست ما برمی آید.

پس این ماهستیم که باید تشخیص دهیم چه مشکلی بر سر راه من است و این گذرگاه چقدر سخت است و من چطور می توانم از این گذرگاه عبور کنم.

ممکن است در زندگی هر کدام از ما یک سری گذرگاه هایی بوده که از آنها عبور کردیم و از یک سری دیگر هنوز نتوانسته ایم عبور کنیم. ولی نکته مهم این است که ما هر بار که به سلامت از گذرگاهی عبور کردیم، هرچند برای ما فشار داشت، ولی باعث رشد ما شد. رشد واقعی زمانی اتفاق میافتد که بتوانیم گذرگاه ها را تشخیص دهیم از آنها عبور کنیم و وقتی قدرت حل پیدا کردیم، به مرور اعتماد به نفس و عزت نفس ما بالاتر می رود و به زندگی امیدوارتر می شویم. خیلی از همسفرانی که سالهاست حتی با وجود حل شدن مشکل اعتیاد در زندگی شان جلسات را پیگیری می کنند برای این است که می دانند گذرگاه ها جزء لاینفک زندگی است. هر مسئله ای که حل شده، انرژی به آنها داده و باعث رشد آنها شده و نوع نگاه و نوع برخورد نسبت به جامعه و اطرافیان در آنها تغیری کرده و تقویت شده است.

این اتفاق نمی افتد مگر اینکه تفکرات خود را بشناسیم، احساسی تصمیم نگیریم، سریع از کوره در نرویم و تشخیص دهیم گذرگاهی است که در حد توان باید آن را حل کنیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی2- عدنانی- بیگدلی- توانا- حریری- حسین زاده- مکری- ملکی- زیلایی- اسماعیلی- احمدی- موسوی1-

مسئول کارگاه: همسفر احمدی

 

مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم مختار
2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرفراوان ازاستاد…من هرچقدرهوشمندانه وباتفکرعمل کنم میتوانم ازگذرهای سخت بگذرم باتشکراززحمتکشان سایت

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخداقوت
با تشکر از استاد عزیز که موضوع را بخوبی باز کردند
برای عبور از گذرگاههای سخت باید تفکرات زائد خود را به تفکر سالم تبدیل کردوبا صبر وتلاش ازاین گذرگاهها عبور کنم وقدرت تشخیص وحل مسئله راپیدا کنم وباامید وانرژی بیشتر به مسیر ادامه دهم
با تشکر از تیم سایت

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با تشکر از استاد عزیز ،پیام این اموزش برای من این بود که اگر به تغییر دیدگاه وجهان بینی رسیده باشم ،دیگربا مشکلات نمی جنگم واسیب نمیزنم وبلکه با تفکر سالم وحس سالم ان را میپذیرم و به دنبال راه حل ان میگردم تابسلامت از این گذرگاه عبور کنم ،واینجاست که مشکلات سکوی پرتاپ من میشود وباعث رشد وعزت نفس واعتماد به نفس در من میشود .

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام و خداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی که به این خوبی دستور جلسه را باز کردند.من با کسب دانایی و تغییر نگاه است که می‌توانم از گزرگاههای سخت به سلامت عبور کنم .تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت.

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر من باپزیرش بیماری خودم میتوانم آموزش بگیریم وبادانای ب قدرت تشخیص برسم ؤبارفتارهشمندانه آن گذر گاهارامدریت کنم تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

خراط زاده
خراط زاده
1 ماه قبل

سلام وعرض ارادت خدمت استادعزیز
گذرگاه یعنی محل عبور،قبل ازآموزشهامن این گذرگاه هارابن بست میدیدم چون احساسی واردعمل میشدم وبه خاطراشتباه دیگری بسیارخودآزاری میکردم حالااماهرچندمساله سخت باشدولی بن بست تلقی نمیکنم.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام با تفکر درست واز دست دادن تفکر رائد می توانم از گذرگاهای سخت عبور کنم وباید صبر مهر گذاشت شجاعت را پیشه کنم تا از گدرگاهای سخت عبور کنم ممنون

همسفرحریری
همسفرحریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادوهمه خدمتگزاران سروج
مسائل ومشکلات هر لحظه در زندگی برای ما پیش می آید ومهم این است که با چه تفکر ودیدگاهی به آن نگاه میکنم اگر با جهالت وتفکر زائد با مسائل ومشکلات روبرو شوم آنها راتبدیل به گذرگاه سخت میکنم.ودیگران را مقصر میدانم‌.

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

با سلام وخداقوت به همه خدمتگذاران جمعیت سروج
باتشکر از استاد عزیز
برای عبور از هر گذرگاه سخت در مسائل زندگی که همواره با ان روبرو هستیم باید ریشه یابی کنم وبا قدرت تشخیص وتفکر وحس سالم به دنبال حل ان مسئله وعبور ازان باشم
ممنون از تیم سایت

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت به همه دوستان بویژه خدمتگزاران سایت
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی
آموزش گرفتم گذرگاه در تمام طول زندگی ما هست و ما باید مدام در حال آموزش گرفتن باشیم تا بتوانیم ب سلامت از آنها گذر کنیم.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

با تشکر از استاد عزیزم.گذرگاهی که من در طی آموزش گرفتن از آن عبور کردم،عبور از لذت های کاذب به لذت های معنوی بود🙏🌹

توانا
توانا
1 ماه قبل

گذرگاهای سخت در زندگی به هر دلیلی وجود دارند این من هستم که چگونه بتوانم از آنها عبور کنم وبقول استاد آن را به معضل تبدیل نکنم،تنها راه آن گرفتن آموزش‌ها وتبدیل آن به دانایی مؤثر است تاهم بخودم وهم بدیگران اسیب نرسانم.باتشکر از تیم پرتلاش سايت