جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی پنجم

هر حرکتی به هدف نمی رسد، حرکت کردن هرچند باعث ارتقاء است ولی حرکتی به ما کمک می کند و شرط کافی برای قدرت مطلق حل است که آهسته و پیوسته باشد. در آن سکون و توقف نباشد، چون سکون، سقوط را به همراه دارد.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وادی پنجم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1403/05/10

تیتر وادی پنجم: «در جهان ما، تفکر قدرت مطلق حل نیست، بلکه توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می نماید»

چهار وادی اول بر پایه دو ضلع اول تفکر القا و احیاء و وادی پنجم بر پایه ضلع سوم یعنی تحرک است.

چهار وادی اول به ما کمک می کند خطوط فکری خود را ترسیم و تبیین کنیم و آماده حرکت شویم و در وادی پنجم فرمان حرکت صادر می شود. در چهار وادی اول هم حرکت بود ولی بیشتر حرکت درونی بود. ولی از وادی پنجم به بعد، یک حرکت بیرونی خواهیم داشت.

چرا«تفکر، قدرت مطلق حل نیست»؟

مشکلاتی که اصولاً در زندگی تک تک ما وجود دارد از جمله مشکل اعتیاد، تنها و تنها با تفکر کردن حل نمی شود. تفکر شرط لازم است ولی کافی نیست. با حرکت است که می توانیم برویم تا برسیم به نتیجه و مقصد مطلوب. بنابراین قدرت مطلق حل، مبتنی است بر تفکر سالم و حرکت سالم بر مبنای آموزش، دانایی، عمل سالم؛ پس هر حرکتی به رسیدن ختم نمی شود، باید حرکت هدفمند، سالم و آگاهانه باشد.

حرکت سالم و صحیح چیست؟

حرکتی سالم است که پشت آن تفکر سالم باشد. در چهار وادی گذشته یاد گرفتیم چگونه تفکر ناسالم را به تفکر سالم برسانیم تا در این وادی بتوانیم به وسیله تفکر سالم به حرکت سالم برسیم.

آیا همیشه رفتن منجر به رسیدن می شود؟

هر حرکتی به هدف نمی رسد، حرکت کردن هرچند باعث ارتقاء است ولی حرکتی به ما کمک می کند و شرط کافی برای قدرت مطلق حل است که آهسته و پیوسته باشد. در آن سکون و توقف نباشد، چون سکون، سقوط را به همراه دارد. اگر جایی خسته شدیم یا نتوانستیم موانع را از سر راه برداریم، نمی توانیم برسیم.

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

ما انسانها در جهان های مختلفی زندگی می کنیم؛ یکی از آنها جهان خاکی است که به طور آگاهانه در آن زندگی می کنیم و از منابع و مواهب سرشار آن استفاده می کنیم. جهان دیگر، جهان خواب است و جهان دیگر، جهان ذهن. جهان ذهن بسیار بسیار قدرتمند است. چون هر چیزی که در جهان بیرون امکان بروز و ظهور ندارد، در جهان ذهنی به تصور درخواهد آمد. (کن فیکون: شو می شود)؛ برای اینکه چیزی در جهان بیرونی به نتیجه برسد، لازم است از قبل در جهان ذهنی صورت گرفته باشد. در جهان ذهنی تمام اطلاعات جمع آوری و پردازش شده و به تصویر کشیده می شود (یعنی ساختار برای آن در ذهن تشکیل می شود) و اگر حرکتی همراه آن باشد باعث می شود آن کار در جهان بیرونی بروز و ظهور یابد. پس وادی پنجم به ما کمک می کند از جهان ذهنی خارج شویم و به جهان عملیاتی و اجرایی برسیم. اگر نتوانیم تفکر را از قوه به فعل دربیاوریم، هیچ گاه به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

قدرت مطلق حل مشکلات همراه با یک حرکت سالم مبتنی بر تفکر سالم، حرکت سالم همراه با دانش و آگاهی است. با توجه به این مضامین با حرکت است که می توانیم به هدف مورد نظر خود برسیم.

حرکت سالم، حرکتی همراه با پندار سالم(تفکر سالم)، گفتار سالم و کردارسالم (عمل سالم) است. راحت نیست، فرآیندی باید طی شود تا از پندار سالم به گفتار سالم برسیم و دیگر حرفهای بیهوده بر زبان نیاوریم، و باز باید این فرآیند طی شود تا از گفتار سالم به کردار سالم برسیم و عمل ما سالم شود.

پندار سالم و گفتار سالم در چهار وادی اول و کردار سالم در وادی پنجم آموزش داده می شود.

تفکر بدون اقدام و اقدام بدون تفکر؛ دو اصلی است که وادی پنجم به ما آموزش می دهد تا بدانیم هر تفکری بدون عمل، فایده ندارد و هر اقدام و عملی که همراه با تفکر نباشد کارساز نیست. پس باید تلاش کنیم با تفکر، اقدام کنیم تا به ارتقاء برسیم.

همه ما قبلاً در جهان ظلمت زندگی می کردیم ولی با یک حرکت سالم می توانیم از جهان ظلمت به جهان نور و روشنایی برسیم اینها همه متضمن این است که رنجهای مسیر را تحمل کنیم. رنج و درد برای رسیدن به هدف روح پاینده و جوینده به ما می دهد که بتوانیم حرکت درست داشته باشیم، پس هیچ وقت از رنجی که در مسیر درست می کشیم، ناراحت نباشیم بدانیم این رنجها و دردها رخوت و کسلی را از ما دور می کند، روح آدمی را صیقل می دهد و باعث می شود آدم ساخته شود و بعد از آن بتواند مشکلات بیشتری را حل کند و در نهایت به هدف می رسیم.

حرکت، مهمترین بخش عملیاتی و لذت بخشِ هدف است. وقتی در جهت هدفی حرکت می کنیم، تولید لذت می کند، پس از درد و رنج نترسیم نگران نباشیم، سختی ها ما را از پا درنیاورد و بدانیم اینها ما را می سازد و به نور می رساند.

وادی پنجم را می توان به شکل مثلثی نشان داد که از سه ضلع تفکر، رفتن و رسیدن تشکیل شده است. این سه ضلع متساوی الاضلاع است یعنی باید با هم رشد کند تا حرکت سازنده باشد.

بعضی مشکلاتی در زندگی هست که هرچه هم تلاش کنیم، مشورت بگیریم و درد و رنج آن را تحمل کنیم ولی باز حل نمی شود، این نباید باعث ناامیدی ما شود، بعضی مواقع حکمتی در کار است که در حال حاضر باید همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم کنیم و ناامید نباشیم، این می شود تسلیم که در وادی پنجم به آن اشاره شده است.

یا در مواقعی ما مشکلی را لعنت می بینیم ولی بعداً متوجه می شویم نعمت است نه لعنت. نمونه ساده، همسفرانی هستند که زمانی مصرف کننده را لعنت می دانستند ولی وقتی باعث شد به جلسات بیایند و از آموزشها استفاده کنند، این لعنت به نعمت تبدیل شد.

فراخوان وادی پنجم:

وادی پنجم فرمان حرکت می دهد و می گوید برخیز، بلند شو، حرکت کن و با استفاده از وادی پنجم، آن افکار غربال شده (به چه چیزهایی فکر کنیم و به چه چیزهایی فکر نکنیم) را به مرحله عملیاتی دربیاور.

برای حرکت، باید از یک سری نیروهای بازدارنده عبور کنیم با همه سختی ای که دارد. مثل ترس، ناامیدی، عدم اعتماد به نفس، اضطراب و… اگر توانستیم از اینها عبور کنیم مطمئناً حرکت خواهیم کرد و این هم امکانپذیر نخواهد بود مگراینکه به هفت پارامتری که در وادی پنجم آمده و در جلسات بعد تشریح خواهد شد، عمل کنیم.

حتی ممکن است قدم های اولیه لرزان باشد ولی یواش یواش با اعتماد به نفس که پیدا می کنیم گامهای بلندتر و با ثبات تری برمی داریم تا به هدف خود که زندگی سالم است برسیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: جواد- حسن2- سعید- علیرضا2- یوسف- حسین ن- حجت-

همسفران: قدمی زاده- ابراهیمی2- اکبری- رضایی- تخت کش-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
پشتیبان: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علیرضا

 

4.8 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

29 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان
خدا قوت
بسیار سپاسگزارم از استاد بزرگوار
خدا رو شکر که روزی با یک مصرف کننده پا به جلسات سروج گذاشتم و ایشون درمان شدند و بنده نیز آموزش درست زندگی کردن و تفکر سالم را آموختم تا بتوان گفته ها و عملکردم نیز سالم باشد انشاالله
وادی پنجم بسیار آموزنده است و نکته های کلیدی را استاد آموزش دادند
انشاالله که بتوان محکم در این وادی قدم نهاد
بسیار سپاسگزارم از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید 🌹💜

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج
تشکر از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی
آموزش گرفتم حرکت رکن لاینفک به مقصد رسیدن است.
ممنون از تیم زحمت کش سایت.

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
1 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ، استاد فرمودند هر تفکر و حرکتی به رسیدن ختم نمیشود، تکرار حرکتهای ناسالم برای ترک و موفق نبودن من را به اوج ناامیدی رسانده بود و در آن شرایط هنوز منیت با من بود چون ترس نمی‌گذاشت وارد جلسات شوم همان طور که در وادی پنجم که وادی حرکت است میگوید ،بایستی از حالت اضطراب، ترس، عدم اعتماد به نفس، ناامیدی و سایر نکات منفی خارج شویم تا به مرحله آرامش قدم بگذاریم، و شاید تا قبل از ورودم به جلسات هنوز نیاز من نبوده اما وقتی در باتلاق اعتیاد در حال غرق شدن بودم دست خداوند من را بیرون کشید و امروز در این جایگاه قرار داد تا به حکمت آن تاریکی ها پی ببرم، شاید اگر زودتر با جلسات آشنا شده بودم مانند ترکهای گذشته در درمان هم موفق نبودم، امروز درمان برای من مقدس است و خدا را شکر میگویم که به درمان آسیبی نزده ام و امید وارم تا پایان عمر هم همین طور باشد، وقتی هدف من برای رسیدن به مقصد مشخص باشد سختی های راه را تحمل میکنم و آن وقت حل مشکلات برای من شیرین می‌شود
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

باعرض سلام وخداقوت به استادعزیز🌷🌷من یاد گرفتم که منشا همه وادی ها وادی اول است وقبل از هر حرکتی تفکر باید کردبه عاقبت ان کار ویا حرف فکر کردچون با هر حرکت بذری می کارم که بعد ها باید نتیجه ان را برداشت کنم پس فکر کنم که. هدفم از حرکت چیست وکور کورانه حرکت نکنم

فاطمه صباغیان
فاطمه صباغیان
1 ماه قبل

سلام خدا قوت …برای به اجرا درآوردن ساختار فکری وتبدیل آن به ساختارهای عملی بایستی از اضطراب .ترس عدم اعتماد به نفس ناامیدی وسایر نقاط منفی خارج شویم تا قدم به آرامش بگذاریم

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام وخداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی.🌷 من در هدفی که دارم نباید اجازه دهم مشکلات و درد ورنج ها مانع حرکت من شود بلکه باید پله ای باشد برای پیشرفت من. با تشکر فراوان از مسئولین سایت 💐

همسفر صباغیان
همسفر صباغیان
1 ماه قبل



همسفر صباغیان
همسفر صباغیان
1 ماه قبل

باسلام وقوت …استاد فرمودند تفکر بدون اقدام واقدام بدون تفکر ….من قبلا اصلا تفکر نمیکردم ولی اقدام میکردم..این باعث شده بود آسیب بزنم والان در هر کاری اول تفکر میکنم بعد حرکت میکنم …باتشکر

مسافر سفر اول داوود لژیون آماده سازی
مسافر سفر اول داوود لژیون آماده سازی
1 ماه قبل

با سلام خدا قوت به استاد و همه خدمتگزاران جمعیت سروج.با توجه به صحبت‌های استاد اگر من فقط در مورد تفکر بدون اقدام و اقدام بدون تفکر آگاهی داشتم و یا آموزش دیده بودم این همه خسارت به خودم و اطرافیان نمیزدم ویا بهتر بگویم اگر اولین بار که تصمیم به مصرف مواد گرفتم بدون تفکر و و عواقب آن محکم و استوار این راه ضد ارزشی را در حد مرگ ادامه دادم . از خدا میخواهم با این آموزش‌ها و کاربردی کردن آنها بتوانم از مسیر درمان خارج نشوم. متشکرم.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام وادب چهار وادی اول چهار پایه یک میز است و وادی پنچم می شو د صفحه یک میز تا ان چهار وادی اول را کاربردی نکنم نمی توانم وادی پنجم را متوجه شوم وادی پنجم وادی حرکت است اهسته ولی پیوسته حال باید پارمتر های وادی پنجم را عملی کنم وحرکت درست داشته باشم واز ترس های خود عبور کنم ممنون وسپاسگذارم

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر آن 4وادی قبل من را آماده میکند برای این وادی وادی یک انقلاب فکری آموزش میدهد وادی دوم من از ناامیدی درمیاوردوادی سوم آموزش میدهدوقت خودت میتوانی به خودت کمک کنی مسولیت کارهایت بپزیر
وادی چهارم مسولیت پذیری یادمیدهدوادی پنج میگه الان دیگه حرکت
کن ولی این حرکت بایداگانه وباعمل سالم باشدواهسته پیوسته باشدتشکرازمسول سایت وتمام زحمت كشان سروج

مسافرعباس《لژیون:آماده سازی》
مسافرعباس《لژیون:آماده سازی》
1 ماه قبل

باتشکر ازکمیته محترم اموزش و تمامی زحمتکشان جمعیت سروج
خداقوت

مسافر علی لژیون نهایی
مسافر علی لژیون نهایی
1 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
در گذشته با تفکر افیونی که در من وجود داشت چه بسیار هدف هایی که در ذهن خود می پروراندم ولی تنها هدفی که به سمت آن حرکت میکردم تهیه ومصرف مواد بود .
وادی پنجم به من آموخت که تنها تفکر سالم نتیجه ای برای من نخواهد داشت ،باید به سمت هدفم حرکت کنم واین حرکت باید با آموزش ،صبر ،تلاش و مداوم باشد تا من را به هدفم برساند.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

با تشکر از استاد علیزاده عزیزم🙏🌹
پیام وادی پنجم بمن همسفر این است که درست تفکر کردن را آموختی مسولیت کارهایت را پذیرفتی وفهمیدی خودت باید برای خودت کاری بکنی،پس به یاری خدا زمان حرکت وکاربردی کردن آنچه آموختی رسیده است🌹

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم باید در حرکت خود که براساس تفکر سالم است صبور باشم از رنج ودرد در رفتن تا رسیدن ناامید نشوم ومسیر خود را تا رسیدن به نتیجه وهدف خود که یک زندگی سالم است آهسته وپیوسته طی کنم واز نیروهای باز دارنده ،ترس و ناامیدی، اضطراب ،عدم اعتماد بنفس و…عبور کنم .لازم است برای رسیدن به آرامش و تعادل تزکیه وپالایش را در خود ایجاد واز هفت پارامتر ذکر شده در وادی پنجم کمک بگیرم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

حجت مسافر سفر اول
حجت مسافر سفر اول
1 ماه قبل

با سلام و عرض خدا قوت
خدمت خدمتگزاران محترم
جلسه پر باري بود و آنجایی که استاد محترم فرمودند مشکلات از بین نمی‌روند بلکه از مشکلی به مشکل دیگر تبدیل می شوند و ما انسان بی مشکل در این کره خاکی نداریم و هر کس مشکلات خاص خودش رادارد خیلی به دلم نشت و چکیده وای ۵ هم همین است که در راستای حل مشکلات باید حرکت کرد تفکر تنها به درد نمی‌خورد و حرکت ما باید آهسته و پیوسته باشد آنوقت همان مشکل که از نظر من لعنت خداوند است می‌شود
رحمت خداوند
با سپاس فراوان

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکر از استاد وهمه خدمتگزاران سروج
آموختم تفکر سالم باعث میشود حرکت سالم داشته باشم وبرای رسیدن به هدف نیاز به تلاش پیوسته حتی با قدمهای کوچک است وبا امید وصبر قطعا به هدف مورد نظر خواهم رسید.

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
1 ماه قبل

با سلام و ادب.
تشکر از کمیته محترم آموزش واستاد گرامی.

مری اسماعیلی
مری اسماعیلی
1 ماه قبل

درود و خدا قوت. ممنون از استاد و ممنون از تیم سایت🙏

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
1 ماه قبل

با سلام وخدا قوت به کمیته اموزش و خدا قوت خدمت استاد که خیلی خوب وادی ۵را که وادی تحرکت هست برای من به خوبی باز کردن ممنون از کمیته اموزش

علیرضا ۲
علیرضا ۲
1 ماه قبل

دریافتم؛ که حرکتی منجر به رسیدن و سرسلامتی می‌شود که تفکری ناب آنرا ساخته باشد.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر کشاورز
همسفر کشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻
وادی پنجم حرکتی درونی و بیرونی است که به ما می آموزداز حرف به عمل برسیم و قدم اول شناخت و دوری از ضدارزشهاست….ویک شبه ممکن نیست….بایداول جهان ذهنی شروع کنیم و پله پله به ارزشها برسیم ….چندین کار راهماهنگ باهم انجام میدیم

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با سلام وتشکر خدمت استاد عزیز ، چهار وادی اول به من تفکر کردن ورسیدن به پندار نیک رااموزش میدهد وحرکتی درونی است ووادی پنجم من را به سمت حرکت کردن که همان گفتار ر وکردار سالم است که حرکتی بیرونی است رهنمون میکند ونکته مهم که استاد فرمودند این مسیر را باید اهسته و پیوسته رفت واز سختی ورنج ان نهراسیم وزمان را مد نظر داشته باشیم . خدا قوت به تیم پرتلاش سایت وکمیته اموزش

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

باعرض سلام وخداقوت وباتشکر از استاد عزیزم همسفر علیزاده ،
من از این دستور جلسه اموختم،تنها تفکرسالم است که من را از تاریکی‌های ذهنی دور می کند وچراغ راه من میشود،برای رسیدن به انچیزی که برای بدست اوردنش تلاش می کنم، تا تفکرم سالم نباشید حرکت من رابه مقصدصحیح نمی رساند.ودرنهایت خستگی و نا امیدی من را از هدف اصلی دور می کند.زیربنای هر حرکت سالمی، تفکر سالم است.باتشکر وسپاس فراوان از خدمتگزاران سایت.

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط همسفر توانا
همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
1 ماه قبل

درود و خداقوت ،با تشکر از استاد گرامی ،بسیار عالی بود

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخداقوت
باتشکر از استاد عزیزوتشکر از تیم پر تلاش سایت وهمه خدمتگذاران صادق سروج

همسفر حسین زادها
همسفر حسین زادها
1 ماه قبل

با عرض سلام و تشکر از استاد گرامی و زحمت کشان سایت

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
1 ماه قبل

خدا قوت و تشکر از استاد و کمیته محترم آموزش.
باز هم وادی پنجم و آموزشی دیگر که حرکت رنج دارد و مثل مسیر هموار و آسفالت نیست که سریع به مقصد برسم پس باید صبور بود و از رنج ها نترسید و پا پس نکشید.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
1 ماه قبل

با سپاس فراوان از استاد گرامی و کمیته محترم اموزش امیدوارم با درک وادی پنجم ان ساختارهایی که با تفکر سالم واموزشی که از چهار وادی اول گرفتیم را به مرحله عملیاتی در اوریم انگاه این حرکت یک حرکت ماندکارخواهد بود زیرا بنای ان بر اساس یک تفکر سالم پی ریزی شده است