جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
غفلت یا هوشیاری

وقتی به ما هشداری می دهند می خواهند ما را از خواب غفلت بیدار کنند، اگر در غفلت باشیم، موضع می گیریم ولی اگر در هوشیاری باشیم به آن تذکر فکر می کنیم. این فاصله غفلت تا هوشیاری است.

موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: غفلت یا هوشیاری

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: دوشنبه 1403/05/08

هفته گذشته راجع به هشدار صحبت شد که چگونه ما را از خواب غفلت بیدار می کند. امروز می خواهیم بررسی کنیم مرز بین غفلت و هوشیاری شنیدن و نشنیدن هشدار است.

به عنوان مثال در امر ازدواج و انتخاب همسر، آن دختر یا پسر چیزی را می بیند که در ذهن خودش هست و چون از یک زاویه می بیند، در غفلت است. و وقتی اطرافیان تذکری به او می دهند فکر می کند می خواهند مانع او شوند و انگی به آن شخص می چسباند و از آن شخص بدش می آید. غفلت به صورت طیف است و این نوع غفلت در پایین رده غفلت است. کسی که در غفلت است، صرفاً احساس بزرگی و کامل بودن دارد و به هیچ تذکری توجه نمی کند و آن را نمی سنجد.

حالا هوشیاری این فرد چه می تواند باشد؟ اینکه آن دختر یا پسر با توجه به سنی که دارد کمی فکر کند و بگوید کسی که دارد تذکری به من می دهد سنش از من بیشتر است، تجربه زندگی اش بیشتر است و زمانی بیشتر از من زندگی کرده، پس حرف و سخن او را به یکباره رد نکند و راجع به آن فکر کند و بعد تصمیم بگیرد و این می شود هوشیاری.

در هر سنی باشیم وقتی به فکر بیفتیم و بیندیشیم و در لحظه اول همه چیز را منفی نبینیم می شویم هوشیار.

وقتی به ما هشداری می دهند می خواهند ما را از خواب غفلت بیدار کنند، اگر در غفلت باشیم، موضع می گیریم ولی اگر در هوشیاری باشیم به آن تذکر فکر می کنیم. این فاصله غفلت تا هوشیاری است. ضرب المثلی است که می گوید قبل از حرف زدن، مکث کنید و بعد بگویید. هر واکنش سریعی در برابر هر هشداری چه درونی و چه بیرونی، نشاندهنده غفلت است.

هوشیاری و غفلت از ابتدا با ما بوده است، کسی که هشدار را شنید و به آن فکر کرد که او تجربه بیشتری دارد و روی آن قضیه مکث کند، آن جاست که به هوشیاری رسیده است.

نگاه هوشیارانه یا غافلانه تنگاتنگ است، می توانیم در یک مورد هوشیار و در موارد زیاد دیگری غافل باشیم یا بالعکس. این است که باید بدانیم هشدار، نقد پذیری را در ما احیا می کند و باعث می شود کمترین آسیب را ببینیم.

اگر در خانواده نقد، کوتاهی و… می شود و بخواهیم واکنش نشان دهیم، باید فکر کنیم احتمال دارد واکنش من از غفلت من باشد و قضیه را بدتر کند ولی اگر هوشیار باشیم مکث می کنیم تا زمانی بگذرد آن موقع با دید چند زاویه ای به مسئله نگاه می کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو آن را حل کنیم.

شاید همان موقع متوجه غفلت نشویم ولی وقتی زمان می گذرد می فهمیم آن رفتار و حرکت ما از روی غفلت بوده است. پس یک زمان تحلیل و بررسی لازم است تا بتوانیم به واقعیت و حقیقت موضوع پی ببریم.

بزرگترین نقص آموزشی در جهان هستی این است که از کودکی به دخترها زن بودن و به پسرها مرد بودن را یاد نمی دهند. گرایش نوجوانان و جوانان به چیزهای مختلف ناشی از همان غفلت است.

اگر خود را خودبرتربین و خودمهم بین در هر رشته ای بدانیم در غفلت هستیم.

خروجی غفلت در زندگی حسرت و در جلسات آسیب به خودم و آسیب به تفکر و تشکیلات است.

ای انسان، اگر از خواب غفلت بیدار و از مستی طبیعت هوشیار شدی، دیده بصیرت بگشای و قدرت پروردگار عظیم را تماشا کن که از نطفه ای گندیده موجودی به نام انسان خلق کرده است و به او عقل عطا نموده است که سرنوشت خود را رقم بزند.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: میثم1- علیرضا2- محمد نداف- حسین- میثم2- علیرضا1-

همسفران: ابراهیمی- غفاری- خداییان- باقری- سبحانی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم آرش
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم حسن

 

3.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافرحسین
مسافرحسین
1 ماه قبل

سلام خداقوت

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
1 ماه قبل

بادرود و تشکر فراوان از استادعزیز که بخوبی موضوع را برسی کردند👍🌹
سپاس از مسئولین و گروه زحمت کش و محترم سایت🙏🌹

علیرضا ۲
علیرضا ۲
1 ماه قبل

دریافتم که هر چه در مراتب بالاتری از دانایی باشم ، غفلت‌هایم عواقب مخربتری به همراه دارد و برای اینکه از این آسیب‌ها دور باشم به هوشیاری و زیرکی بیشتری نیازمندم.
تشکر و قدردانی از استاد راهنمای گرانقدر و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان
خدا قوت
این موضوع بسیار نکته داشت و هر لحظه‌ی بنده رو در بر داره ،زمانی که در لحظه نباشم و زمانی که حس و افکارم را مدیریت نداشته باشم و در باب منفی باشم و زمانی که شناخت و معرفت نداشته باشم نسبت به موضوع های مختلف و نقد پذیر نباشم و چندین و چندین نکته بسیار حائز اهمیت دیگر که آموزش دیدم و مرا سوق میدهد به سمت غافل بودن
الهی آنی و کمتر از آنی خداوند مرا به حال خودم وا مگذارد چرا که همان آن یعنی غافل بودن
هوشیاری در عین سخت بودن آسان است لحظه ای که در غفلت نباشی در هوشیاری هستی
بسیار سپاسگزارم از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام من قبلا وقتی درخانه به من نقدی می شد سریع جبهه می گرفتم ازمنیت من نشعت می گرفت ودرغفلت بودم خدا را شکر با اموزشها متوجه غفلت خودشدم وهر جا اشتباه کنم می پذیرم تشکر از کمیته اموزش

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

ممنون از استادگرامی.وقتی در لحظه نیستم و نگاهم روی دیگران است از خودم غافل هستم و به هوشیاری نمی رسم🌹🙏

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
1 ماه قبل

باعرض درود وخداقوت.
تشکر از استاد راهنمای گرامی بابت آموزش‌های بسیار عالی.
خداقوت

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
1 ماه قبل

تشکر فراوان از استاد گرامی که این نکته مهم را بمن آموزش دادند تا بفهمم هرگاه موضع گرفتم بدانم در خواب غفلتم

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
1 ماه قبل

با سلام .تشکر از استاد گرامی.
باز هم موضوعی دیگر من را از غفلت بیدار کرد که جهالت خیلی قوی و پررنگ است پس در لحظه باشم و روی تفکرات و اندیشه های خودم تمرکز کنم تا وقتی هشداری به من داده شد تجزیه و تحلیل کنم نه اینکه واکنش نشان دهم و حالت تدافعی بگیرم.
خدا قوت به همه عزیزان خدمتگزار تفکر سروج.
پاینده باشید

مسافر فرج
مسافر فرج
1 ماه قبل

با سلام . ممنونم بابت دستور جلسه غفلت و هوشیاری