جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
آسیب شناسی در سفر (انواع ارتباط)

هدف آموزشهای جلسات سروج این است که بهترین تصمیم را در بدترین شرایط بگیریم اگر این عواطف زیاد از حد شد، آسیب زا می شود. اینکه رهجویی فکر کند بعد از مدتی آمدن با راهنمای خود صمیمی شده است و از اینکه راهنما به او حرفی بزند یا فرمانی بدهد، ناراحت شود، اشتباه است. هدف در اینجا درمان است

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: آسیب شناسی در سفر (انواع ارتباط)

استاد: همسفر کرمی

تاریخ: چهارشنبه 1403/05/03

انسان یک موجود اجتماعی است و ارتباط لازمه زندگی انسان است، زیرا در ارتباط با دیگران رشد می کند و می تواند به اهداف خود برسد و شعور اجتماعی اش بالاتر می رود و خیلی موارد دیگر. پس قطع ارتباط و منزوی بودن نشانه یک انسان اجتماعی و سالم نیست.

ارتباط چند نوع است: ارتباط فردی و جمعی؛ که موضوع بحث امروز آسیب نوع ارتباطات در سفر است. هر رابطه ای وقتی از حد و مرز خود بگذرد و از یک سری خط قرمزها عبور کند می تواند آسیب زا باشد.

ارتباطات از نظر سطح به سه دسته تقسیم می شوند:

ارتباط من با آن؛

ارتباط من با شما؛

ارتباط من با تو؛

در ارتباط من با آن، با یک سوم شخص مواجه هستیم که با من هیچ نسبت و قرابت و نزدیکی ندارد. میزان ارتباط خیلی کم و در حد ضرورت است و بین من و آن هیچ ارتباط عاطفی وجود ندارد.

ارتباط من با شما؛ سطح این نوع ارتباط نسبت به قبلی، کمی بالاتر است. در این نوع ارتباط، باز هم هیچ گونه پیوند عاطفی بین من و شما وجود ندارد. توأم با احترام، رسمی، خشک، منضبط و با مدیریت عالی است، به نحوی کلیشه ای و با رعایت حد و مرزهاست، در حد برطرف کردن نیازها و کارهای ضروری روزمره است، مثل ارتباط رئیس و کارمند، استاد شاگردی یا راهنما و رهجو در جلسات.

در ارتباط من و تو؛ دیگر سطح ارتباط خیلی بالا می رود، عواطف در این ارتباط دخیل می شود و افراد با هم صمیمی می شوند، این ارتباط از حد ضرورت خارج است و معمولاً بین دو دوست این ارتباط وجود دارد. دو طرف ممکن است از اسرار زندگی همدیگر خبر داشته باشند و حتی حاضرند به یکدیگر کمک زیادی بکنند و در راستای برطرف کردن حاجات یکدیگر قدم برمی دارند. در این ارتباط مشکلی نیست تا زمانی که یک سری شئونات و حد ومرزها رعایت شود. ولی اگر بی احترامی رفتاری و کلامی به یکدیگر بکنند، دچار آسیب می شوند و متأسفانه در پاتوق ها و مصرف کنندگان این زیاد است. سطح سه ارتباط مربوط به خانواده است، ارتباطی که باید بین زن و شوهر و پدر و مادر با فرزندان باشد.

گفته شد سطح ارتباط بین راهنما و رهجو، ارتباط سطح دو، من و شما است. در ارتباط راهنما و رهجو باید حد و مرزهایی باشد و پیوند عاطفی همراه با احترام باشد. زیرا بالاخره انسان دارای احساسات و عواطف است و اگر آن را کنترل نکنیم ممکن است اسیر یک سری تصمیم گیریها و رفتارهای عاطفی شویم و این آسیب زاست.

هدف آموزشهای جلسات سروج این است که بهترین تصمیم را در بدترین شرایط بگیریم اگر این عواطف زیاد از حد شد، آسیب زا می شود. اینکه رهجویی فکر کند بعد از مدتی آمدن با راهنمای خود صمیمی شده است و از اینکه راهنما به او حرفی بزند یا فرمانی بدهد، ناراحت شود، اشتباه است. هدف در اینجا درمان است و برای رسیدن به درمان، لباس سفید ها و راهنمایان و سرلژیون ها، همین مسیر را گذرانده اند، زحمت زیادی کشیدند ولی ماندند و یاد گرفتند، نقطه تاب آوری و تحمل خود را بالا بردند و به خاطر همین الان موفقند.

انواع دیگر ارتباط، رابطه های رنگی است:

1- رابطه خاکستری؛ یک نفر رابطه، هویت آشفته دارد؛ هدف ندارد، دنبال لذتهای آنی و لحظه ای است، نظام ارزشی برای او وجود ندارد، این شخص الگوی شخصیتی سالمی برای دوست شدن نیست، کسی را برای خود الگو قرار نمی دهد و خودش را عقل کل می داند و سعی می کند طرز تفکر خود را انتقال بدهد. اعتماد به نفس پایین دارد و حرف دیگران برایش اهمیتی ندارد. در ارتباط با جنس مخالف قید و بندی ندارد، رفتارهای تکانشی دارد و جزء رابطه های آسیب زاست.

2- رابطه زرد؛ هر دو یا حداقل یکی از طرفین سلطه جو است، شخصیت ضداجتماعی دارد، مراوده و دوستی با این دسته افراد چیزی جز ضرر ندارد و اگر فرد مقابل او ساده لوح باشد به شدت دچار آسیب می شود. افرادی مثل ساقی مواد مخدر که از پیامد رفتارهای خود باکی ندارد. بیشتر متوسل به وعده و وعید می شوند تا فرد را زیر سلطه خود بیاورند، وعده ها عملی نمی شود و بعد از مدتی کار به تهدید می کشد. افراد سلطه جو سعی می کنند تمام نقاط ضعف طرف مقابل را بشناسند و از آن سوءاستفاده کنند.

3- رابطه قرمز؛ یکی از طرفین ارتباط، شخصیت مرزی دارد: یک دفعه در فاز انسان دوستانه و یک دفعه در فاز ضدبشر است. این شخص بدون هیچ مرز و حد و حدودی کارهای افراطی شدیدی انجام می دهد، این شخصیت شاید برای دوستانش مهیج و خوشایند باشد و معمولاً افراد در سنین نوجوانی جذب چنین افرادی می شوند و پیوند عاطفی با او برقرار می کنند و صمیمی می شوند و اگر کنترل نشود ممکن است شخص در آینده همجنسگرا شود. آسیب را کسی می بیند که با چنین شخصی دوست شده است. این افراد بعد 18 سال به جنس مخالف گرایش پیدا می کنند و اگر کنترل نشود آسیب زاست.

هدف ما زندگی سالم است و برای همین خانواده ها باید روی معاشرت یکدیگر با افرادی که به عنوان دوست انتخاب می کنند، دقت ویژه ای داشته باشد. حتی الان که در سفر درمانی قرار گرفتیم، ممکن است هنوز یک سری از این افراد را در زندگی خود داشته باشیم، زمانی می توانیم بگوییم این افراد در زندگی ما نیستند که به آن حد از خودشناسی رسیده باشیم که آن افراد نتوانند روی ما تأثیر بگذارند.

4- رابطه آبی؛ بهترین نوع رابطه است که هدفمند و دوستانه است، شخص می داند برای چه با کسی دوست می شود، طرف مقابل را کامل می شناسد و من هم خودم هدفمند با آن افراد دوست می شوم و ارتباط برقرار می کنم. حتی برای دوست شدن با آنها، سوال می پرسم و حتماً یک جواب منطقی برای خود پیدا می کنم. حتی در بحث ازدواجها بهترین ارتباط این است که شخص هدفمند جلو برود. رابطه کلاً علمی و همراه با علم و آگاهی است. مرزها در این ارتباط مشخص است و هر دو طرف و خانواده ها رعایت می کنند. رعایت مرزهای کلامی و احترام همیشه هست. یک سری کلمات غیر از شکستن قبح، شخصیت ها را هم زیر سؤال می برد. رفاقت سر جای خود ولی با احترام در کلمات، اول به خود احترام می گذاریم.

در رابطه آبی، هیجانات خود را کنترل میکنیم، تخیل باعث تولید هیجان و تولید هیجان، باعث تولید رفتار می شود. حتی در محیط کار، اگر احساس کردیم به کسی فکر می کنیم به سمت و سوی آسیب می رویم، زیرا فکر کردن زیاد تخیل است و تخیل باعث هیجان در درون و باعث بروز رفتاری سوای رفتار با دیگران می شود و آنجاست که مرزها شکسته می شود.

برای دوری از رابطه های آسیب زا باید این حد و مرزها و حرمتهایی که به خصوص در جلسات خوانده می شود را رعایت کنیم؛ مثل استفاده نکردن از الفاظ ناشایست، و یا ارتباط نداشتن در بیرون از اینجا، احترام متقابل به حقوق دیگران، پایه و اساس دو رابطه خوب است. بارها گفته می شود کسی با دیگری در مسیر رفت و آمد به جلسات نرود، در بیرون با هم وعده نکنیدو … چون به تجربه دیده شده که چیزی جز آسیب ندارد و چه بسا شخص از درمان دور می شود.

در هر ارتباطی کسی ضربه می خورد که می خواهد آدم خوب قضیه باشد. ارتباط سالم با ارتباط به ظاهر نیک متفاوت است. در ارتباط به ظاهر نیک، شخص فکر می کند کار خوبی می کند، می خواهد خودش را اجتماعی نشان دهد، ولی خودش را به فنا می دهد. زیرا انسانهای فرصت طلب زیادی اطراف ما منتظر طعمه هستند.

بهترین نوع ارتباط، آبی و بدترین نوع ارتباط، زرد، قرمز، خاکستری، با نقاب آبی است. چون فکر می کنیم همه چیز درست است ولی این طور نیست. بهترین ارتباط ارتباطی است که در آن تعادل باشد. تعادل هدف درمان و آموزشهاست. رعایت حد وسط در هر چیزی پسندیده است.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: اسماعیل- علیرضا2- حجت- محسن-

همسفران: رضایی- تخت کش-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
پشتیبان: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم عباس 
3.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

24 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما
خدا قوت
بسیار آموزشی عالی بود و از استاد گرامی سپاسگزاری
انشاالله که هر روز بیشتر خودم را بشناسم تا در ارتباط با دیگران بتوانم در ارتباط آبی باشم
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید،🌹♥️

مسافر مجید(لژیون اماده سازی)
مسافر مجید(لژیون اماده سازی)
2 ماه قبل

سلام و عرض ادب و احترام
تشکر میکنم از موضوع جذاب کارگاه اموزشی
درمورد ارتباط برداشتم این بود ک ارتباط بین( من و شم) ویاارتباط آبی بهترین نوع ارتباط است زیرا فرد با درنظر گرفتن مسائل پیرامونش برخورد میکنه و به نوعی ارتباط حریمانه را دارد و بخصوص برای درمان باید به نوع ارتباط و نوع برخورد با اطرافیان دقت نمود
باتشکر🌺🌺🌺

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مسافر مجید(لژیون اماده سازی)
همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر من هرچی به جلسات نزدیک بشوم واموزشها راکاربردی کنم مثل نقه مهم حریما حرکت‌ها رابیرون
رعایت کنم ب رابط آبی میرسم تشکر از
کمیته آموزش ومسول سایت ک خیلی زحمت میکشندوکل خدمت گذاران سروج تشکر

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با عرض سلام و خداقوت. وتشکر فراوان از استاد گرامی💐من هر چه بیشتر تمرکزم رو ی خودم باشد بیشتر به ارتباط آبی نزدیک میشوم. با تشکر فراوان از مسئولین سایت 💐

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس ازاستاد🙏🏻
زمانی که جایگاهم رابشناسم میتوانم ارتباط سالمی برقرارکنم و مراقب کلام و نگاه و رفتارم باشم که باتعادل هرتصمیمی رابگیرم.درنتیجه آسیبهای کمتری میبینم و اینهامستلزم رعایت حرمتهاست در همه زمینه های سفردرمانی و زندگی ام🥀

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
2 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد بزرگوار دستور کارگاه را بسیار عالی توضیح دادند…اموختم باز هم بایدبیشتر ازقبل احساساتم راکنترل کنم تا بتوانم رابطه ی ابی بر قرار کنم وبا کمک اموزشهاانشاالله به تعادل برسم.

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
در زمان سوءمصرف و حتی قبل از آن هم به خاطر تفکر افیونی وجهل خود وارد روابطی میشدم که افراد مقابل من دچار هویتی آشفته بدون هدف یا سلطه جو و سوء استفاده گرو بی قید وبند یا بی حد ومرز وغیر قابل کنترل درهیجانات بودند در نتیجه با القائاتی که دریافت میکردم شخصیت من هم آشفته شد و با شناخت از نقاط ضعفم از من سوء استفاده میشد ، امروز آموختم برای اینکه در روابط خود آسیب نبینم باید حد وسط وتعادل را حفظ کنم باید حد ومرزها را بشناسم ونه خود وارد حد ومرز دیگران شوم ونه اجازه ورود به حد ومرز خود را به دیگران بدهم باید حرمتها را رعایت کنم ویاد بگیرم در بدترین شرایط بهترین تصمیم را بگیرم که درگیر عواطف واحساسات در روابط خود نشوم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با عرض سلام اتباط من باید حریمانه باشد وحد مرز خود را بدانم ارتباط من وشما را یا همان ارتباط ابی را حفظ کنم تا اینکه اسیب نبینم واسیب نزنم واتباط سالم داشته باشم تشکر فراوان از زحمت کشان سروج

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
2 ماه قبل

با سلام خدا قوت به اموزش خوب استاد
خسته نباشید به کمیته اموزش
برداشت من از این اموزش که باید تمام ارتباط های من در بیرون در کار و با افراد بیرون ارتباط من وشما باشد ودر خانواده ارتباط من تو ممنون از تفکر سروج که به خوبی این دستور جلسه ها را برای من مسافر اموزش داده میشود که من با کار بردی کردن در زندگیم بتوانم رابطه سالمی داشته باشم خدا قوت

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باسلام وتشکر ازاستادوهمه خدمتگزاران سروج
آموزشها،تفکر کردن ،رعایت حرمتها وقوانین ورعایت حد ومرزها وکم کم شناخت خودم به من کمک میکند بتوانم ارتباط آبی با دیگران برقرار کنم.

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ، من در گذشته انواع ارتباط را نمی شناختم و روابطم با دیگران به جای حریمانه ، صمیمانه بود و شاید همین روابط صمیمانه شروع سقوط من بود و من را به اوج سوء مصرف و نا امیدی رساند . آسیب شناسی در سفر یعنی شناخت همه چیزها ، کارها و ارتباطاتی که به من آسیب میزند و من را از مسیر درمان دور میکند ، در جلسات بارها گفته شده گذشته خود را فراموش نکنید و از آن به عنوان کوله بار تجربه استفاده کنید ،تجربه را تجربه کردن خطاست و من اگر بعد از بیش از یکسال گرفتن آموزش از همان ارتباطاتی که در گذشته ضربه خورده ام دوباره ضربه بخورم یعنی به درک آموزشها نرسیده ام ویا اصلا آموزش نگرفته ام .امیدوارم در ارتباطات و همه امور زندگی بتوانم تعادل را حفظ کنم و از آسیب زدن به خودم ،اطرافیانم و حتی جلسات سروج جلوگیری کنم .
با تشکر از کمیته آموزش و تیم پر تلاش سایت

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مسافر سفر اول داوود لژیون آماده سازی
مسافر سفر اول داوود لژیون آماده سازی
2 ماه قبل

سلام و ارادت خدمت همه خادمین جمعیت سروج. از استاد عزیز همسفر کرمی بسیار سپاسگزارم که در مورد دستور جلسه خیلی واضح و روشن صحبت کردند. واقعا اگر آگاهی داشتم و اینگونه آموزش دیده بودم، با استمرار روابط مضر اینقدر به خودم، خانواده و اطرافیان، آسیب نمی‌زدم. خیلی ممنون و سپاسگزارم از آموزش های خوبتون

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

سلام خدا قوت به همه دوستان بویژه خدمتگزاران سایت
تشکر از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی
ممنون از تفکر ناب سروج که به ما یاد میدهد بهترین وسالمترین رابطه ها روابط حریمانه است که استاد به خوبی در رنگ آبی تعریف کردند.

خسرو مسافر سفر اول ازلژیون آماده سازی
خسرو مسافر سفر اول ازلژیون آماده سازی
2 ماه قبل

باسلام وخداقوت خدمت خانواده سروج وافراد زحمت کش در سایت من آموختم که اگرمن بتوانم رابطه ها ر ا در زمان مناسب ودر جای خودش ودر راستای مثبت انجام دهم هیچ موقع دچار آسیب نمی شوم ارتباط باید سالم ودارای حدومرز مشخص باشد در غیر این صورت منجر به آسیب شده که عواقب آن سنگین می باشد موجب انحراف می‌شود من باید در سفر درمانی خود مواظب ارتباطم باشم تا درمانم را موفق به پایان. برسانم

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام و وقت بخیر خدمت دوستان عزیز وبا تشکر از استاد،زمانی ارتباطات من اسیب زا می شود که یا احساس صمیمیت ایجاد شود ویا حدومرزها رارعایت نکنم ودر هر سه مرحله ارتباطی که استاد فرمودند باید تعادل رعایت شود خصوصا مورد سوم زیرا احتمال لغزش در ان بیشتر است.باتشکر وسپاس از تیم سایت.

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود و خدا قوت به استاد و دوستان🖐
تشکر از استادعزیز که بخوبی موضوع رو برسی کردن👍
جلسه خیلی عالی و تاثیرگزاری بود🙏
تشکرازکمیته محترم آموزش برای دستورجلسه های مفید و متناسب بیماری اعتیاد👍🙏🌹
تشکر از تیم پرزحمت وارزشمند سروج🙏🙏🌹🌹👍👍
سلامت و برقرار باشید🤲🌹🌹🙏🙏

علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

انسان؛
در جهالت(اطلاعات خنثی و ناکارآمد) است که نمی‌داند چه ارتباطی سم و چه ارتباطی سازنده است.
آموزش می‌طلبد و درونی گرانبها.
آموزش را در مکتب سروج و درون ارزشمند را از فیلتر دانایی کسب مینمایم.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
2 ماه قبل

با تشکر وقدردانی از استاد گرامی وکمیته محترم اموزش وبرداشت من اینکه برای رسیدن به درمان ارتباط را باید بشناسم زیرا زمانی که تحت اموزش قرار گرفتم متوجه شدم بیشترین اسیبها از نزدیکترین افراد بر ما حادث شد زیرا ما مرزها وحدو حدود یک ارتباط را نمی شناختیم واز این بابت هم اسیب زدیم وهم اسیب خوردیم

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

درود فراوان وخداقوت به تیم سایت🌹
وتشکر فراوان از استاد بزرگوار همسفر کرمی 🌹🌹

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد عزیز و کمیته محترم آموزش و همه خدمتگزاران تفکر درمانی سروج.
دستور جلسه بسیار عالی و تاثیر گذاری بود و بنده با اینکه در جلسه حضور نداشتم بهره بردم.
خدا قوت”

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

با تشکر امیدوارم در درجه اول بتوانم خودم با خودم ارتباط درست را برقرار کنم و سپس با اطافیانم🙏🌹

مری اسماعیلی
مری اسماعیلی
2 ماه قبل

سلام و خداقوت
ممنون از استاد که موضوع را قابل فهم بیان کردن.
انشالله که بتوانم در رابطه با خودم در صلح درونی باشم تا بتوانم ارتباط آبی داشته باشم.
یک اصل مهم در ارتباط به نظرم من صلح درونی هست که اگر هر فردی به این درجه برسد،حتما روابط سالم وپایدار و خداپسندانه و البته با رضایت قلبی دارد.

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
2 ماه قبل

تشکر فراوان از همسفر بزرگوار جلسات همسفر کرمی عزیز بابت باز کردن انواع ارتباط