جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
نیروهای هشداردهنده

اگر نیروهای هشداردهنده را بشناسیم، می فهمیم که باید باشد و لازمه زندگی هر فردی است چون هشدار ما را از خواب غفلت بیدار می کند و باعث می شود در حال حاضر باشیم نه در گذشته و نه در آینده

موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: نیروهای هشدار دهنده

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: دوشنبه 1403/05/01

نیروهای هشدار دهنده هم درونی است و هم بیرونی. نیروی هشدار دهنده بیرونی مثل نقد کردن کسی است. وقتی کسی ما را نقد می کند، یک هشدار در مورد کاری که داریم می کنیم و اشتباه است به ما می دهد. اما اینکه ما چطور و از چه زاویه ای با آن هشدار برخورد کنیم مهم است؛ اگر با نیروهای هشداردهنده آشنا باشیم، می توانیم بفهمیم که حرفی که به ما زده شده، هشدار بود تا ما را از آن کار نهی کند، ولی اگر آشنا نباشیم ناراحت می شویم و حتی ممکن است کینه آن شخص را به دل بگیریم، پس برمی گردد به اینکه نیروهای هشداردهنده درونی ما چیست.

برای ما سفر دومی ها چنانچه در حرمتها هم می خوانیم فرض است که روی اجرای حرمتها نظارت داشته باشیم و اگر یک ضدحرمتی دیدیم، بیان کنیم ولی اینکه این هشدار از حس آلوده و رذایل باشد یا از فضایل متفاوت است. اینکه روی رفتارهای یک نفر تمرکز کنیم و مدام از او ایراد بگیریم، می تواند از رذایل باشد، آنجا دیگر نیروی هشداردهنده نیست، انتقام است. یا در مورد فعالیت زیاد یک نفر و خدمت ندادن به یک نفر دیگر، اگر از فضایل باشد می گوییم خوب فعالیت زیاد سخت است و ممکن است فرد از جایگاهش خارج شود ولی اگر از رذایل باشد، قصد ما انتقام گرفتن می شود و این نکته خیلی ظریفی است که بتوانیم مرز بین این دو را تشخیص دهیم.

خیلی وقتها شده بعضی افراد از بعضی افراد دیگر بدشان می آید، چرا؟ چون آن فرد کارهایی انجام می دهد که این شخص توان انجام آنها را ندارد و چون این نمی تواند آن کارها را انجام دهد، خود به خود از او کینه به دل می گیرد.

نقد، نوعی هشدار است ولی متأسفانه چون نقاد و نقد پذیر نیستیم، ناراحت می شویم. بارها گفته شده هشدار یا نقد، از روی دوست داشتن است. مثلاً در تشکیلات ما اگر برجک کسی زده شود یا با او برخوردی شود، آموزشی است برای بقیه که کبر و غرور را از خود بگیرند. حال اگر کسی ناراحت شود، با یک تازه وارد تفاوتی ندارد.

تشخیص نیروهای هشداردهنده مویی و ظریف است و لازمه هر شخصی این است که دقت کند و اینها را بشناسد.

اگر نیروهای هشداردهنده را بشناسیم، می فهمیم که باید باشد و لازمه زندگی هر فردی است چون هشدار ما را از خواب غفلت بیدار می کند و باعث می شود در حال حاضر باشیم نه در گذشته و نه در آینده.

خیلی از خانواده ها به خاطر عشق و علاقه زیاد به فرزند از امور او غافل می شوند، یا آنقدر به مادیات می چسبند که از معنویات غفلت می کنند و آنجاست که نیروهای هشدار دهنده هم درونی و هم بیرونی خود را نشان می دهد ؛ نیروهای هشدار دهنده بیرونی مثل یک تماس تلفنی و گوشزد کردن یک نفر برای انجام ندادن درست کاری است.

زندگی و جلسات را نمی شود با حساب و چرتکه انداختن ببینیم که اگر این کنم، آن می شود و اگر آن کنم، این می شود. چه بسا ممکن است از این محاسبه گری ها ضربه هم بخوریم.

نکته دیگر اینکه وقتی یک خدمتگزار در جایگاه خدمت قرار می گیرد، فکر نکند در آن جایگاه هر چه گفت باید همان شود و هیچ کس حق حرف زدن ندارد. اگر کسی تذکری به او داد، بپذیرد، به این فکر کند که ممکن است در آن لحظه در غفلت بوده، آن را بد نبیند و ناراحت نشود، نگاه منفی در درجه اول نسبت به آن نداشته باشد. تصمیم نگیرد، قضاوت نکند، مکث کند شاید هشداری باشد.

لازمه پذیرش هشدار، داشتن روحیه هشدارپذیری است. اگر چیزی از طرف خانواده یا جلسه به من گفته می شود، اول از دید هشدار ببینیم.

اگر روحیه هشدارپذیری داشته باشیم، زمینه نقدپذیری را در خود احیا می کنیم. هشدار منفی نیست. مثل علائم و هشدارهای راهنمایی رانندگی، که اگر به آنها توجه کنیم، سفر سالمی داریم، ولی اگر توجه نکنیم چه بسا تصادف هم بکنیم.

آموزشی که در جلسات به ما داده می شود این است که اولاً هشدار را ببینیم و دوم آن را بپذیریم، ما اینجا آموزش میگیریم هشدارستیز و هشدارگریز نباشیم.

نیروهای هشداردهنده هم درونی است و هم بیرونی، وقتی از بیرون به ما چیزی می گویند، می تواند هشداری باشد هرچند ناآگاهانه ولی دلسوزانه است، ولی مهم درون ماست که چطور آن هشدار را بگیریم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: علیرضا1- علیرضا2- مهدی- مختار- رحمت- محسن- علی- ایرج- حسین-

همسفران: کشاورز- باقری- حریری- احمدی- سلیمانی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم آرش

مسئول نظم کارگاه: مسافر سفر دوم میثم

3.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

با تشکر از استاد و کمیته آموزش و تیم سایت🙏
وقتی در جهت تربیت نفس تلاش میکنم و روی اعمال و رفتارم نظارت داشته باشم با هر رفتار و فکری، از درون نیروهای هشدار دهنده از عقل به نفس من هشدار میدهند که حرکت من در جهت منفی است یا مثبت🌹

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

بادرود فراوان خدمت شما بزرگواران
خدا قوت
موضوع کارگاه آموزشی این هفته بسیار عالی بود
چنان چه در لحظه باشم و از درون پذیرای هشدار دیگران و القا و الهامات اطراف باشم ، آنچه که هشدار است خواهم گرفت.
انشاالله که همیشه با درونی سالم هشدارهای بیرونی و درونی را بگیرم چرا که باعث رشد و تکامل فردی می‌گردد.
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم ارجمند سایت
در پناه حق باشید ،🌹♥️

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادمحترم…من اگرآموزشهارادرست گرفته باشم بایدبفهمم ودرک کنم که هشدارچیز بدی نیست..هشداراگردرست وازروی فضائل شخص هشداردهنده باشدمیتواندبه من کمک کندتابتوانم مسیرم رادرست انتخاب کنم باتشکرازعزیزان زحمتکش

مسافر حسن
مسافر حسن
1 ماه قبل

با تشکراز استاد وکمیته آموزش

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻🙏🏿
نیروهای هشدار دهنده لازمه زندگی ماست واگربه موقع به آن گوشزدهاو تلنگرها توجه نکنم ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری ببینم چه از درون و چه بیرون

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
30 روز قبل

ممنون و سپاسگزارم از استاد عزیز که آموزشی کاربردی برای کل زندگی بمن دادند که نیروهای هشداردهنده باید باشند و اگر به درستی آنها را بشناسم می‌توانند مرا از خواب غفلت بیدار کنند