جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
شناخت جایگاه

هر کدام از ما با اختیار و انتخابی که به عنوان انسان داریم، جایگاه های خود را تعیین می کنیم. همانگونه که من با دستهای خودم به هر علتی مثل تفکر زائد افیونی، نداشتن اطلاعات و آگاهی و…جایگاه هایم را از دست دادم، خودم هم باید جایگاه هایم را به دست بیاورم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: شناخت جایگاه

استاد: همسفر زیلایی

تاریخ: دوشنبه 1403/05/01

هر کدام از ما که اینجا هستیم، به نحوی جایگاه های خود را از دست دادیم و شاید هنوز هم نتوانسته ایم آن جایگاه را به دست بیاوریم.

با ورود به جلسات سروج و بعد از شرکت در جلسه شناخت اعتیاد و پذیرش بیماری، اولین جایگاهی که به ما داده شد، جایگاه همسفری بود. وظیفه ای که در این جایگاه برای من همسفر از طرف تفکر سروج در نظر گرفته شده، رعایت پروتکل درمان شامل 1- پذیرش، 2- آموزش وکاربردی کردن و 3- در نظر گرفتن زمان و همچنین رعایت حرمتها و قوانین نوشته و نانوشته مثل خاموش کردن گوشی، پوشش و… است که وقتی به آن وظایف واقف شوم و مسئولیتهایی که به عهده من گذاشته شده را انجام دهم و حرمتها را رعایت کنم، می توانم بدون هیچ زور زدن به حق خود که سلامت و آرامش است برسم.

در جلسات ابتدا در جایگاه یک تازه وارد، در لژیون تازه واردین قرار می گیریم، بعد وارد لژیون آماده سازی شده و سپس به لژیون نهایی می رویم. تغییر جایگاه و رفتن به لژیون بعدی، بستگی به این دارد که آموزشهایی که در هر لژیون داده می شود و قوانین و حرمتهای سروج که پایه و رکن درمان در همه مراتب است، را چقدر اجرایی می کنیم. پس این من هستم که تغییر جایگاه را با نوع عملکردم مشخص می کنم.

برای رسیدن به جایگاه های از دست رفته باید به سه پارامتر توجه کنیم که در جلسات به آن مثلث جایگاه گفته می شود: حق- وظیفه- حرمت؛ هر کدام از ما بنا به موقعیت خود در جایگاه های مختلف فرزندی، همسری، مادری و در جلسات در جایگاه همسفری، خدمتگزاری و مهمتر از همه در جایگاه رهجوبودن قرار می گیریم.

تمام تلاش تفکر سروج این است که ما جایگاه های خود را بشناسیم. چون هر جایگاهی که الان در آن قرار داریم به انتخاب های گذشته ما برمی گردد و در آینده در هر جایگاهی باشیم، به بذری که امروز می کاریم بستگی دارد و برای همین گفته می شود «وضعیت کنونی ما عین عدالت است»

چرا ما جایگاه های خود را از دست دادیم یا از جایگاه خود دور شدیم؟

چون ما همیشه دنبال حق طلبی بودیم، مثلاً من مادر، حق خودم می دانستم فرزندی داشته باشم که از لحاظ جایگاه اجتماعی بالا باشد، با من به نیکی صحبت کند و به من احترام بگذارد، یا در جایگاه همسری، حق خود می دانستم یک شوهر ایده آل داشته باشم و تمام خواسته ها و نیازهای مرا بتواند برطرف کند و در برابر هر کار ریز و درشتی از من تعریف و تمجید بشود و… ما همیشه حق را به خود می دادیم ولی هیچ وقت هم به آن نمی رسیدیم، زیرا از دو ضلع دیگر غافل بودیم، نه وظیفه و مسئولیتی می شناختیم و نه قانون و حرمتها را رعایت می کردیم، چون هیچ وقت به این فکر نکردیم در برابر این حق هایی که برای خود قائل هستیم، خودمان هم یک سری وظایفی به عهده داریم که باید به درستی انجام دهیم.

به خاطر نشناختن جایگاه، اکثراً برای شوهر خود، به جای همسری، مادری می کردیم و یا نوع نگاه ما به مسائل زناشویی به جای عشق و محبت، داد و ستد بود. یا در جایگاه مادر بودن، بدون توجه به وظایف و حفظ حرمت فرزند، توقع احترام و حرمت از طرف فرزند را داشتیم، با کوچکترین اشتباهی، سرزنش و مقایسه می کردیم و این باعث از دست رفتن جایگاه مادری ما شد و به جای جذب فرزندان و همسر به سمت خود، آنها دفع می شدند و به بیرون از خانه پناه می بردند.

اگر وظیفه و حرمت در هر جایگاهی که هستیم رعایت شود، حق، خود به خود حادث می شود.

تک تک ما در جلسات، از استاد راهنما گرفته تا یک تازه وارد، جایگاه رهجویی داریم، وظیفه یک رهجو، رعایت قوانین و حرمتها در جلسات و بیرون از اینجا، به موقع انجام دادن تکالیف و حرف گوش کردن است، در این صورت به حق خود که سلامتی جسم و روح و درمان است می رسد و رشد می کند.

اگر همسفری هنوز جایگاه خود را نشناخته و پای خود را فراتر از جایگاهی که دارد بگذارد، هم آسیب می بیند و هم آسیب می زند. مثلاً در جایگاه خدمتگزاری در جلسات، مثل مجری گری، دبیر، استاد و… یک سری وظایف و حرمتها تعریف شده است که اگر شخص خدمتگزار در آن چارچوب رفتار کند، به حق خود که اجرای درست و منظم جلسات است، می رسد و در نهایت حال خوب نصیب او می شود، ولی اگر در هر خدمتی، ذهنیات خود را وارد کند و شروع به اظهارنظر کند و پا را فراتر از جایگاه خود بگذارد، نه تنها حال خودش بد می شود بلکه روی دیگران هم تأثیر منفی خواهد داشت.

شناخت جایگاه، دقیقاً سدی است که مانع آسیب زدن می شود. هر جایی حس آلوده، کینه، نفرت، مقایسه و… وارد شد، جایگاه دچار تزلزل می شود و این نشان میدهد جایگاه را نشناختم و روز به روز هم از آن دور می شوم.

هر کدام از ما با اختیار و انتخابی که به عنوان انسان داریم، جایگاه های خود را تعیین می کنیم. همانگونه که من با دستهای خودم به هر علتی مثل تفکر زائد افیونی، نداشتن اطلاعات و آگاهی و…جایگاه هایم را از دست دادم، خودم هم باید جایگاه هایم را به دست بیاورم. دیگر خودمان را سرزنش نکنیم، آن موقع نمی دانستیم الان که آموزش گرفتیم با دادن زمان به خودمان، می توانیم جایگاه خودمان را مشخص کنیم و این را با انجام وظایف کوچک، شروع می کنیم مثل پختن غذای با عشق برای اعضای خانواده؛ ما نماینده سروج در خانواده هستیم، ما نمی توانیم دیگران را تغییر دهیم و بخواهیم زور بزنیم جایگاه هایمان را به دست بیاوریم، بلکه با آموزشهایی که اینجا می گیریم می توانیم جایگاه های خود را بدون هیچ توقعی از دیگران به دست بیاوریم. توقع احترام از دیگران همان استفراغ عاطفی است ولی من می توانم توقعات را از خودم بگیرم.

وقتی نسبت به جایگاه هایی که در آن قرار میگریم متعهد باشیم وظایف و مسئولیتها را به نحو احسن انجام میدهیم و بدون هیچ زور زدنی حق بر ما حادث می شود و این نکته خیلی مهم است. افراد موفق در سخت ترین مسائل و مشکلات چون نسبت به زندگی، فرزندان و همسر خود متعهدند با عشق و بدون توقع، وظایف و مسئولیتهایشان را انجام می دهند و زمانی که وظیفه و حرمت رعایت شد، خود به خود باعث رسیدن به حق می شود و آنجاست که انسان به ارزشمندی می رسد.

تمام جایگاه های ما زیرمجموعه جایگاه همسفری است، زمانی که جایگاه همسفری را بشناسیم و وظایف و مسئولیتهای این جایگاه را انجام دهیم، به مرور زمان جایگاه های دیگر سر جای خودش قرار می گیرد و تثبیت می شود و این امکانپذیر نیست مگر با گرفتن آموزشها و کاربردی کردن آنها. این نکته مهم را بدانیم که ریشه حق طلبی در نفس اماره و خودخواهی ماست، ولی رسیدن به حق خود در هر جایگاهی، ریشه در عمل سالم و اجرای درست وظایف ما دارد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی2- ابراهیمی1- عدنانی- توانا- قدمی زاده- سبحانی- اکبری- تخت کش- اسماعیلی- مزروعی- احمدی- قادری-

مسئول کارگاه: همسفر حیدری
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم سعید
3 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

15 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر از اینکه این جلسه را ب خوبی بازکردیدتشکرازکمیته آموزش وکل خدمت گذاران سروج تشکر از مسول سایت

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با تشکر از استاد عزیز که بخوبی مثلث جایگاه را اموزش دادند ،شناختن وظایف وحرمتها با حس سالم وبدون توقع وبا عشق در هر جایگاهی همان دانستنی است که من را به حق خود که همان ارزشمندی است یعنی توانستن میرساند وخروجی ان حال خوب وارامش خواهد بود

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با تشکر از استاد عزیز ، پیام دیگر این اموزش تفاوت حق و حق طلبی بود که حق ، بار مثبت دارد با وشناختن وظایف و مسئولیت خودم با حس خوب به ان خواهم رسید ولی در حق طلبی که بار منفی دارد وبا حس الوده وبدون در نظر گرفتن وظایف وحرمتها وبا زور وتقلا در پی ان هستم وخروجی ان حال بد وفاصله ای که ایجاد میشود .با سپاس فراوان از کمیته اموزش وتیم پرتلاش سایت و تفکر ناب سروج

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان
خدا قوت
سپاسگزارم از استاد بزرگوار
انشاالله که بتوانم هر روز در هر یک از جایگاه هایی که هستم به درستی وظایف خود را انجام دهم و حرمت را رعایت تا به حق خود برسم.
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید 🌹♥️

مری اسماعیلی
مری اسماعیلی
1 ماه قبل

درود فراوان بر خانواده سروج
ممنون از استاد عزیز که خیلی خوب موضوع را باز نمودن.امیدوارم بتوانم آموزش هایی که دیدم رو در زندگی روز مره کاربردی کنم…انشالله

زنده و پایدار تفکر سروج🌱

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم جایگاهی که اکنون در آن قرار دارم نتیجه انتخاب من در گذشته بوده وبرای اینکه جایگاه خود را در آینده بهتر وشایسته تر کنم باید در انتخاب وعملکردی که اکنون دارم دقت کنم ، وظایف خود را به درستی انجام دهم به دنبال حق طلبی نباشم وحرمت وقوانینی که مربوط به هر جایگاهی میباشد رعایت واجرا نمایم تا جایگاه‌های از دست رفته خود را بشناسم وبه درستی تحت آموزش متناسب وبا تلاش ومداومت خود به دست آورم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام و خدا قوت.تشکر فراوان از استاد گرامی که به خوبی دستور جلسه را باز کردند.🌹من اگر به درک واژه همسفر برسم و در آن جایگاه به وظایف خودم عمل کنم در جایگاه های دیگر هم میتوانم مسئوایت هایم را بدون توقع انجام دهم وحرمت ها حفظ میشود و به حق خودم که آرامش است میرسم.با تشکر فراوان از تیم پر تلاش سایت ،🌹🌹🌹🌹

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

باسلام وتشکر از استاد عزیز خیلی خوب وعالی دستور جلسه را توضیح دادند🌷🙏من اگر از فرزند بیمارم توقع دارم که خیلی زود خوب شود وضدارزشهایش را کنار بگذارد وتغییر کند واین را حق خودم می دانم آیا خودم. در جایگاه همسفری تغییری که باید را داشته ام چقدر کاربردی کرده ام ووظایفم را انجام داده ام تا روی بیمارم هم تاثیر بگذارم والگوی خوبی برای او باشم

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام و تشکر از استاد محترم…من می‌توانم با تغییرخودم جایگاه ازدست رفته ام را به دست بیاورم واین امر به زمان وکاربردی کردن آموزش‌ها نیازدارد..ممنون وتشکر ازمسئولین سایت

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکر از استاد وهمه خدمتگزاران سروج
آموختم درهر جایگاهی که هستم اگر وظیفه خود رابه درستی انجام بدهم و حرمتهارا رعایت کنم حق خود به خود برمن جاری میشود یعنی آرامش ،حال خوب ،ارزشمندی و…میرسم.

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

با سلام وخسته نباشید خدمت تمام دوستان بخصوص خدمتگزاران سایت
تشکر از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی که تعریف خوبی از جایگاه ارائه نمودند تا من آموزش جدیدی فرا گیرم.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
1 ماه قبل

با تشکر وقدردانی از استاد گرامی و کمیته محترم اموزش وبرداشت من اینکه ماهمیشه در هر جایگاهی به دنبال حق خودمان بودیم ولی هیچ گاه از خودمان نپرسیدیم که در برابر این حق طلبی چه وطایف ومسئولیتهایی داریم ولی از زمانی که وارد اموزشهای الهی سروج شدیم وواژه همسفری را درک نمودیم بدون هیچ تقلایی حق ما نمایان شد زیرا حق خود به خود جاری میشود اگر حرمتها ووظایف را به درستی انجام دهیم با تشکر از تیم پر تلاش سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام واحترام من قبلا حق طلب بودم وطلبکار از دیگران از وظایف خودم قافل بودم خدارا شکر جایگا ه خودم را شناختم وارزش از دست رفته را پیدا کردم ممنون از کمیته اموزش

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

باعرض سلام وسپاس از استاد عزیزکه به خوبی دستور جلسه را بیان کردند ،شناخت ازمهمترین مراحل درمان است،همانطوری که در جلسه شناخت اعتیاد به من اموزش می دهند،خصوصا شناخت جایگاه برای من همسفر از اهمیت بالایی بر خوردار است ،جایگاهی که سالها با جهالتهایم ان را فراموش کرده بودم اکنون با رعایت پرتکل درمان واز همه مهمتر پذیرش میتوانم جایگاه خودم رابدست بیاورم.باتشکر از خدمتگزاران سروج پاینده وپیروز باشید خداوند یاورتان.

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
1 ماه قبل

درود فراوان بر استاد گرامی که این نکته بسیار مهم را بمن آموزش دادند که این من هستم که می‌توانم با کاربردی کردن آموزش‌های سروج جایگاهی ارزشمند برای خود بسازم