جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
شناخت جایگاه

برای مسیریابی، بهترین وسیله نقشه است، ولی قبل از آن باید بدانیم خودمان کجا ایستاده ایم و می خواهیم کجا برویم. هیچ کدام از ما شایستگی حضور در جایگاهی که باید در آن باشیم، را از دست ندادیم، فقط گم کردیم. برای پیدا کردن آن به نقشه راه نیاز داریم. نقشه ساده، اجرایی و کاملاً کاربردی که برای تمام زندگی می تواند مؤثر باشد. این نقشه راه، تفکر سروج است

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: شناخت جایگاه

استاد: مسافر سفر دوم علیرضا

تاریخ: چهارشنبه 1403/04/27

با عرض تسلیت و تعزیت عاشورای حسینی، امیدوارم عزاداری و سوگواری همه عزیزان قبول درگاه حق باشد.

در ابتدا تولد سیزده سالگی مسافر رضا و همسفر تقیان را خدمت خودشان، خانواده محترمشان، استاد راهنما و کلیه اعضای سروج تبریک عرض می کنم و امیدوارم ما هم بتوانیم به شایستگی جا پای پیشکسوتان بگذاریم.

شناخت جایگاه، می خواهد ما را به جایگاه هایی که داریم واقف کند. هر کدام از ما شایسته حضور در جایگاه هایی هستیم که شاید الان در جایگاهی دیگری هستیم و در آن جایگاهی که باید باشیم، نباشیم، چرا؟ چون سالهای سال بر اثر تکرار اعمال ضدارزشی و حرکت در مسیر ضدارزشها، جایگاه واقعی خود را از دست دادیم.

یک تازه وارد با ورود به جلسات سروج، زمانی جایگاه خاص خودش را دارد که بداند کجاست و قرار است به کجا برسد. جلسه شناخت اعتیاد این مبدأ را برای تازه وارد چه مصرف کننده و چه خانواده، تشریح می کند که دوست تازه واردی که هنوز خود را مصرف کننده نمی داند، بداند با چه میزان تخریب در کجا ایستاده و به خاطر پیچیدگی اعتیاد و پیچیدگی انسان، او دچار یک فرابیماری است.

اینها برای شروع است و کسی که پذیرفت بیمار است و بیماری او از چه نوعی است، وارد جلسات می شود. در پایان هر کارگاه آموزشی استاد می خواهد شخص تازه وارد در صورت تمایل خود را معرفی کنند؛ اینکه شخص با تمایل خودش بخواهد خودش را معرفی کند، باعث می شود با انتخاب خودش قدم در این راه بگذارد و بقیه راه را هم با حق انتخابی که دارد، پیش برود، در غیر این صورت اگر راهنمایان یا هر کس دیگری به جای او تصمیم بگیرد و به او اجبار کند که خودش را معرفی کند و یا به اجبار بگوید چه کاری بکن و چه کاری نکن، چنین کسی نیاز نمی بیند که بخواهد دانا شود و آموزش ببیند و همیشه منتظر نسخه ای است که به دست او بدهند و او بگیرد و برود و از اول تا آخر تقلید است.

وقتی تازه وارد با تمایل خودش را معرفی کند، یعنی جایگاه خود را به عنوان یک تازه وارد پذیرفته و می داند یک فرد بیمار است. در لژیون تازه واردین در همین چارچوب با او کار می شود و این می شود پله اول و بعد با حرف گوش کردن می رسد به لژیون آماده سازی، در آنجا وظایف اولیه یک مسافر یا همسفر به او آموزش داده می شود. پله پله که جلوتر می رود، وظایف بیشتر و در نتیجه مسئولیت بیشتر می شود و بعد که وارد لژیون نهایی می شود، در آنجا جایگاه خود را به عنوان مجری پروتکل درمان می شناسد. (مجری پروتکل درمان، فقط شخص بیمار است)؛ کسی که با تمام وجود این را درک کند، دیگر اگر یک تکه چوب هم به عنوان سرلژیون به او معرفی کنند، از او حرف شنوی دارد و اگر غیر از این باشد، شخص به جایگاه خود واقف نیست.

زمانی که فرد با طی این مراحل کم کم تغییر می کند تغییر جایگاهش در خانواده هم عینیت پیدا می کند و خانواده هم می پذیرد او الان جایی ایستاده که متفاوت از جای قبلی اوست. از طرف دیگر، خانواده هم با آموزشهایی که در جلسات و لژیون می گیرد، یاد می گیرد به جای زوم کردن روی مصرف کننده اش، بیمارش، مسافرش، روی اعمال و رفتار خودش تمرکز کند. کم کم به جای پلیس بازی و مچ گیری کنار او قرار بگیرد و یار مسافرش باشد. کم کم مسافر هم یک همسفر و یک بال پرواز در کنار خود می بیند، کسی که می تواند به او اعتماد کند و همه این ها بدون هیچ زور زدنی، تنها با انجام وظیفه هر کسی در جایگاهی که در آن است به دست می آید.

این ها ادامه پیدا می کند تا کم کم شخص برسد به اواخر سفر درمانی و رسیدن به رهایی، ولی بعضی ها در اواخر سفر، می روند، چون جایگاه خود را در آن حال نشناختند. از نظر تفکر درمان، جشن رهایی برای کسانی گرفته می شود و به عنوان یک درمان شده معرفی می شوند و لیاقت پوشیدن لباس مقدس سفید را دارند که به جایگاه یک الگو برای دیگران رسیده باشند. اگر تفکر سروج تشخیص بدهد شخصی هنوز به درک جایگاه الگو بودن نرسیده، فقط قطع دارو می شود، چون هرچه بالاتر برویم، مسئولیت بیشتر می شود، زمانی که یک نفر درمان شود، ممکن است تعداد زیادی همدرد از او اثر بگیرند و اگر قرار باشد این اثر منفی باشد و به جای جذب، همدرد را دفع کند، تفکر تا جایی که در توانش است، از اثرگذاری منفی جلوگیری می کند.

حتی ما می بینیم همسفرانی که مسافر ندارند، ولی به خاطر درک جایگاه الگو بودن و طی مراحل، به تشخیص کمیته آموزش به سفر دوم می روند و این را با رفتار، گفتار و کردارشان نشان می دهند.

یکی از محسنات بزرگ درمان این است که جایگاه فرد توسط خودش به دست می آید و کسی به او نمی دهد. همه می دانیم اگر چیزی توسط خود ما به دست بیاید، چون برای آن زحمت کشیدیم و تلاش کردیم، قدر آن را می دانیم. تغییر کردن سخت است، چون سالها با آنها زندگی کردیم، پس کسی که برای تغییر کردن زحمت کشیده، حتماً قدر آن را می داند.

برای مسیریابی، بهترین وسیله نقشه است، ولی قبل از آن باید بدانیم خودمان کجا ایستاده ایم و می خواهیم کجا برویم. هیچ کدام از ما شایستگی حضور در جایگاهی که باید در آن باشیم، را از دست ندادیم، فقط گم کردیم. برای پیدا کردن آن به نقشه راه نیاز داریم. نقشه ساده، اجرایی و کاملاً کاربردی که برای تمام زندگی می تواند مؤثر باشد. این نقشه راه، تفکر سروج است و هنر تفکر سروج این است که پله به پله مثل یک طیف به آرامی و قدم به قدم به ما آموزش می دهد و اجرای آن را به عهده خود ما می گذارد، حتی دارو هم به دست خود مسافر داده می شود. شخص با گوش به فرمان بودن، استفاده صحیح از آموزشها و خوردن دارو و با در نظر گرفتن زمان، در زمان لازم دارویش خودبه خود کنار می رود.

باید بدانیم جایگاه ما به عنوان مسافر و همسفر، گوش به فرمان بودن، اجرای نقشه ترسیم شده و رعایت قوانین و حرمتها همه به عهده خودمان است. اگر راه به جایی نمی بریم، ایراد از نقشه نیست، به خودمان برگردیم ببینیم کجا درست اجرا نکردیم، کجا گوش نکردیم و کجا طبق میل و سلیقه خودمان پیش رفتیم.

در صورت اجرای کامل نقشه، جایگاهی می توانیم پیدا کنیم که شایسته یک انسان است بدون هیچ زور زدن، (همانگونه که برای درمان شدگان اتفاق افتاد)، فرّ بر باد رفته و در خاکستر مدفون شده خاکسترنشینان ، مانند گنجی به صاحبان اصلی شان پس داده خواهد شد. قطعاً این اتفاق می افتد و امیدوارم برای همه عزیزان در جلسه که فرّ و شکوه شان از دست رفته، با رعایت قوانین و حرمتها و گوش به فرمان بودن و آموزش گرفتن و کاربردی کردن(دانا شدن) اتفاق بیفتد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: عباس- مسعود1- محمدحسین- محسن- جواد- یوسف- مسعود2- میثم2- آرش-

همسفران: توانا- عدنانی- سبحانی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
پشتیبان: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم رحمت
4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

24 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
1 ماه قبل

باسلام و ادب.
ازکمیته محترم آموزش، استاد عزیز وکلیه خانواده سروج تشکر میکنم.
آموختم،آنچه هستم و آنچه که باید باشم هردو جایگاه هایی هستند که حرکت در راه ارزش‌ها به آن ماندگاری و ثبات و حرکت درراه ضدارزش پایه آن را سست و متزلزل می‌کند.

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و تسلیت به همه دوستان
ممنون از استاد گرامی
برای حرکت بسوی جایگاه مناسب (ارزشمند)
لازم است جایگاه کنونی خودم را بشناسم و بپذیرم که:
وضعیت کنونی من عین عدالت است.
تشکر از کمیته آموزش و تیم زحمت کش سایت.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام و وقت بخیر. تشکر فراوان از استاد گرامی همانطور که به خاطر تفکرات غلط و رعایت نکردن حرمت ها جایگاه های من زیر سوال رفت میتوانم با آموزش گرفتن وکاربردی کردن و رعایت حرمت ها دوباره جایگاه های خودم را برگردانم. تشکر فراوان از مسئولین سایت 🌹🌹🌹🌹🌹

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

باتشکر از کمیته آموزش و استاد و تیم سایت🙏🌹
حال درونی و بیرونی من نشان دهنده درست قرار گرفتن در جایگاهم است مثلا در سروج و جایگاه همسفری اگر قوانین و حرمتها و فرامین را اجرا کنم،نشاط درمانی دارم🌹

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
1 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ، در زمان سوء مصرف جایگاه خود را گم کرده بودم و خود را بالاتر از همه می‌دانستم اوایل فکر میکردم هر کس مواد مصرف نمی کند لذتی از زندگی نمی برد و با فرو رفتن در باتلاق اعتیاد و رسیدن به اوج ناامیدی خود را در جایگاه یک مصرف کننده دیدم وقتی پذیرفتم که معتاد شده ام به دنبال راه چاره رفتم، پذیرش باعث شد ترسهایم را کنار بگذارم و وارد جلسات شوم ، در جلسات با رعایت قوانین و حرمتها ، گوش به فرمان بودن ، آموزش گرفتن و کاربردی کردن میتوانم جایگاه خود را به دست اورم ، پذیرش بیماری مبداء من را مشخص کرد و مقصد هدف من و درمان است و اگر میخواهم به مقصد برسم باید در مسیر حرکت کنم و از بیراهه نروم لااقل تکلیفم با خودم مشخص باشد آن موقع فکر میکنم به جایگاهی که شایسته آن باشم میرسم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

همسفر‌نریمانی
همسفر‌نریمانی
1 ماه قبل

با سلام خدمت استاد گرامی وکمیته‌ اموزش‌ ودست اندرکاران سایت.
شناخت من از این دستور جلسه ‌‌باید بدانم‌ جایگاه
من به عنوان یک همسفر گوش به فرمان ورعایت
قوانین و حرمتها است . آیا جایگاهی که در آن قرار
گرفته‌ام‌لایق آن جایگاه هستم‌ یا که نه.

مسافر سفر دوم علی باقریان
مسافر سفر دوم علی باقریان
1 ماه قبل

باسلام من تازمانی که منیت کینه ونفرت خشم داشتم جایگاهم رانمیشناخم تاکم کم وتکرار تمرین جایگاهم راپیدا کردم با تشکر کمیته آموزش و سایت

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما بزرگواران
خدا قوت
استاد بزرگوار موضوع را بسیار عالی آموزش دادند و یکی از نکات جالبی که بنده آموزش دیدم اینکه جایگاه امروزم در بندگی ،در رهجوی سروج ،در همسری ویا مادری و… بپذیرم و همین پذیرش باعث فهم و درک بیشتر بنده میشود که چقدر وظایف و مسئولیت هایم را انجام دادم و چقدر کاهلی کردم و بدانم با انجام وظایفم بیشتر و بیشتر و شناخت بیشتر به جایگاه بالاتری می‌رسم.
جایگاه میتواند لحظه به لحظه ویا روز به روز بهتر شود و این بستگی به عملکرد سالم دارد .
انشاالله که خداوند در این مسیر شجاعت الهی روزیمان گرداند چرا که تغییر آن هم از جایگاهی به جایگاه بهتر نیاز به شجاعت دارد .
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم بسیار ارزشمند سایت
در پناه حق باشید ❤️🙏🌹

خسرو مسافر سفر اول ازلژیون آماده سازی
خسرو مسافر سفر اول ازلژیون آماده سازی
1 ماه قبل

باسلام وخداقوت به مجموعه سروج وافراد زحمت کش در سایت من جایگاه خودم را شخص خودم تعیین می‌کنم وهیچ کس نمی‌تواند برای من جایگاهی معلوم کند من خودم به اشتباه راه خود را گم کرده ودر مسیر ضد ارزشها قرار گرفتم وبا آمدن به موسسه سروج ‌ وآموزش دیدن در مسیر ارزشها وارد شده وبه راه مستقیم ادامه میدهم چون سروج نقشه راه را به من نشان می‌دهد تا به درمان برسم

مسافر مجید(لژیون اماده سازی)
مسافر مجید(لژیون اماده سازی)
1 ماه قبل

باسلام وعرضادب و خسته نباشید خدمت کمیته اموزش
با تشکر از استاد که خیلی خوب توضیح دادن
من از این دستور جلسه متوجه شدم هرکس اگر جایگاهی ک داره را بصورت درست بشناسه میتونه از مبدا ای که هست به سمت ارزش ها حرکت کند و به جایگاه های بالاتری برودو حرکت در مسیر ارزش ها نیاز به اموزش و کاربردی کردن انها را داره هم نیاز به زمان داره تا پله‌پله این مسیر راطی کند و به رهایی برسه و شناخت جایگاه مثل مبدا حرکت در نقشه به فرد کمک میکند

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط مسافر مجید(لژیون اماده سازی)
همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام وعرض ادب برداشت من باید جایگا ه خودم را بشناسم وبا اموزش ارتقاع بدهم چون جایگاه من نشان بزری هست که قبلان کاشته ام وحالا باید بزری بکارم که به سمت ارزشها باشدتا به رشد وتعالی برسم ممنون وسپاس گذارم

مسافر سفر اول حسین
مسافر سفر اول حسین
1 ماه قبل

با سلام و خدا قوت به خانواده سروج
موضوع کارگاه آموزشی بسیار مفید و اموزش گرفتم که به واسطه نردبان آموزش از جایگاهی که اکنون در آن هستم به جایگاه والا خواهم رسید و اینکه حق انتخاب دارم .
باتشکر از کلیه خدمت گذاران و کمیته محترم آموزشی

عباس
عباس
1 ماه قبل

متوجه شدم که‌من جایگاه واقعی خودراکه دران حضورداشتم گم‌کرده ام وبرای پیداکردن ان به نقشه راه نیازمندم، نقشه ای کاربردی که بتوانم‌جایگاه شایسته خودرابازیابم ،وان نقشه راه همان تفکرسروج است.

علیرضا ۲
علیرضا ۲
1 ماه قبل

دریافتم که جایگاه؛
خودش، فرش قرمز را برایم پهن می‌کند تا قرار بگیرم در آن، مشروط براینکه خود را طلب کنم.
و هر روز ارتقا می یابد درصورتی که بی ادعاتر شوم از دیروز.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

مسافر محسن لژیون آماده سازی
مسافر محسن لژیون آماده سازی
1 ماه قبل

سلام وعرض ادب خدمت تیم سایت و استاد گرامی
من از این دستور جلسه یاد روزهای اولی که وارد کارگاه آموزشی سروج شدم افتادم که تو لژیون تازه واردین نشستم و سر لژیون از حرمت ها و قوانین کارگاه توضیح دادند من زمانی که قبول کردم بیمار هستم و برای درمان به این مکان امن آماده ام تمام قوانین و حرمت‌ها را رعایت کردم و با تکرار تمرین در زندگی روز مره من هم تاثییر گذاشت و تغییرات نشانگر این بود
من جایگاه بیمار را قبول کردم و برای درمان قوانین را رعایت کردم پس در این مرحله موفق شدم و به لژیون آمادسازی راه پیدا کردم در این مرحله هم جایگاه خودم را بایدپیدا کنم و با رعایت قوانین که در لژیون تازه واردین یاد گرفتم و جایگاهی که دارم و وظایف خودم را برای هدفی که دارم درمان را به خوبی انجام میدم تا به مرحله بالاتری راه پیدا کنم و فکر میکنم من اگر در هر لحظه ای که زندگی میکنم و نفس میکشم شرایط خودم و موقعیت خودم را درک کنم جایگاه خودم را پیدا کنم و نسبت به آن جایگاهی که دارم ‌و با آگاهی و آموزشهای که گرفتم تصمیم درست در لحظه بگیرم انشالله 🙏

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط مسافر محسن لژیون آماده سازی
مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم من براثر جهالت خود واینکه در مسائل ضد ارزشی غرق شدم جایگاهی که شایستگی آن را داشتم را گم کردم و برای اینکه جایگاه خود را بشناسم وبیابم بایدببینم کجا ایستاده وبه کجا میخواهم برسم باید طبق نقشه راه با آموزش گرفتن و کاربردی کردن وگوش به فرمان بودن،قوانین وحرمتهای آن مسیر را رعایت کنم و وظایف ومسئولیت هایم را بپذیرم ،این نقشه را به درستی وبا دقت تفکر درمان در اختیار من قرار داده وهر جا فکر میکنم مشکلی وجود دارد ،مشکل از نقشه نیست مشکل از عملکرد من در اجرای فرامین و وظایف خودم است باید بدانم با انجام کامل ودرست وظایف ومسئولیت هایم میتوانم جایگاه خود را در هر بخشی از زندگی بشناسم ودر آن جایگاه به خوبی قدم بردارم .
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
1 ماه قبل

درود و خدا قوت به استاد و کمیته محترم آموزش تشکرازتیم زحمتکش سایت

موسوی ۲
موسوی ۲
1 ماه قبل

درود وخداقوت
تشکر فراوان از استاد بزرگوار وتیم محترم سایت.🌹🌹

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻
شناخت جایگاه یکی از دستورجلسه های کلیدی است
که از همان جلسه شناخت اگر درلحظه باشم شکل میگیرد
و درک میکنم‌که کجا هستم؟وبه مرورباآموزشها جایگاه واقعی ام را به دست می آورم آن را حفظ و مراقبت میکنم ودرک میکنم که گاهی جایگاهم تغییرمیکندو به واسطه آن وظایفم هم تغییر باید کند

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

با سلام وخدا قوت
تشکر از استاد گرامی که موضوع کارگاه را خیلی عالی باز کردند واموزش دادند
انشاالله بتوانم با نقشه ای که تفکر سروج با اموزشهایش در اختیار من میگذارد بتوانم جایگاه اصلی خود که همان انسانیت است را پیداکنم وفقط دراین مسیر حرکت کنم و روز به روزبا بالا بردن دانش واگاهی دانایی خود را درجهت رسیدن به جایگاه خود بیشتر کنم
با تشکر از تیم پرتلاش سایت وهمه خدمتگزاران جمعیت سروج

همسفر علیزاده
همسفر علیزاده
1 ماه قبل

با سلام و خدا قوت به استاد گرامی و تیم پر تلاش سایت

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام و تشکرازاستاد وهمه خدمتگزاران سروج
جایگاههای امروز من حاصل عملکردهای گذشته من است
اول از همه پذیرش اشتباهاتم به من کمک می کند تا درمسیر آموزش واجرای فرمان حرکت کنم و به این درک میرسم که فقط خودم با قرار گرفتن درمسیر درست می توانم به خودم کمک کنم.

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
1 ماه قبل

با تمام وجود تفکر سروج را پیگیر بودن و اجرا کردن یعنی به دست آوردن جایگاه های گم کرده

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

باعرض سلام وتشکر از استاد که بخوبی دستور جلسه را بیان کردند،من توانستم جایگاهی که به دلیل بیماری تفکر زاید افیونی سالها از دست داده بودم ،بارعایت حرمتهاوقوانین سروج در زندگی، انها را تا حد بسیار زیادی به دست اورم،که ان را مدیون تفکر ناب سروج هستم.