جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جهانبینی (دانایی)

تنها چیزی که باعث می شود ما بتوانیم بین نفس و روح خود صلح برقرار کنیم و یا به صلح برسانیم، بالا بردن دانایی خودمان است”، اگر مثل نردبانی در نظر بگیریم باید پله پله از نفس اماره بالا بیاییم و با صبر این مسیر را طی کنیم، تا کم کم به بالاترین مرتبه نفس که مطمئنه است برسیم و آنجا همان مرتبه صلح نفس با روح است.

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: جهان بینی (دانایی)

استاد: مسافر سفر دوم علیرضا

تاریخ: شنبه 1403/4/23

ابتدا ایام شهادت امام حسین (ع) و یارانشان را خدمت عزیزان تسلیت عرض میکنم و امیدوارم بنابر اعتقادات خود، همانطور که در عزاداری ها شرکت میکنیم بتوانیم ببینیم، امام حسین علیه السلام چگونه زندگی کردند تا به آن عزت نفس رسیدند.

جهان بینی، حلقه گمشده درمان بیماری اعتیاد بود، و به این دلیل سالها کسی موفق نمی شد برای بیماری اعتیاد یک فکر اساسی بکند، چون نمی دانستند مشکل مصرف کننده عوض شدن نگاهش نسبت به خودش، اطرافیان و کل جهان هستی حتی طبیعت است.

وقتی شخص مصرف کننده وارد درمان می شود نگاهش نسبت به همه جهان هستی تغییر میکند، و طبق صحبتهای استاد روز چهارشنبه همه ما اغلب در حال یک رقابت هستیم، که این رقابت بین نفس اماره و لوامه با روح ماست، و اینکه کدام برنده می شود بستگی به این دارد که ما به کدام خوراک بدهیم.

“علت این جنگ در درون ما جهالت ماست” که شامل ” ترس، منیت، و ناامیدی” است، مثلثی که دقیقاً مقابل مثلث دانایی”تفکر، تجربه، آموزش” قرار گرفته و باعث ایجاد کشمکشی بین نفس اماره و نفس لوامه با آن روحی پاکی است که به ما داده شده و ما بعضاً در مواقعی شاید از این رقابت با اینکه نفس گیر است لذت می بریم به خاطر اینکه غرق در جهالت بودیم ویا هستیم، و غافلیم از اینکه این لذت منجر به تباهی می شود.

مثل کسی که وارد درمان شده و با عناوین مختلف از اینکه سرلژیون یا خانواده را دور بزند لذت می برد و این همان تغییر تاکتیک است، و دلیلش این است که هنوز با جهالت های خود تسویه حساب نکرده و آنها را دوست دارد و یا حتی عاشق آنهاست.

به طور کلی می توانیم بگوییم ما کلاً یا اصلاً دانایی نداریم، و یا دانایی داریم که برای مقوله درمان بیماری اعتیاد مناسب نیست، کما اینکه در تمام ترکهای خود این را تجربه کردیم و فکر می کردیم فقط با قطع مصرف مواد راه حلی برای درمان بیماری خود داریم غافل از اینکه ناخواسته به نفس اماره خوراک می دادیم، چون دانایی لازم برای این مقوله را نداشتیم و بیماری اعتیاد را نمی شناختیم.

“تنها چیزی که باعث می شود ما بتوانیم بین نفس و روح خود صلح برقرار کنیم و یا به صلح برسانیم، بالا بردن دانایی خودمان است”، اگر مثل نردبانی در نظر بگیریم باید پله پله از نفس اماره بالا بیاییم و با صبر این مسیر را طی کنیم، تا کم کم به بالاترین مرتبه نفس که مطمئنه است برسیم و آنجا همان مرتبه صلح نفس با روح است.

مصرف کننده به دلیل غرق بودن در جهالت و عادت کردن به تاریکی که در آن است، یک حصار یا حاشیه امن از ضد ارزشی ها دور خودش کشیده و می ترسد از این حصار بیرون بیاید چون تحمل نور و روشنایی را ندارد؛ مثلاً شخص مسئولیت گریز، وقتی با ورود به جلسه، کم کم باید به سمتی برود که مسئولیت های خود را بشناسد و بپذیرد، چون در حاشیه امن قرار گرفته با خودش می گوید، اگر امروز مسئولیتی قبول کردم باید مسئولیت های دیگر را هم انجام بدهم به همین دلیل نمی خواهد از این حاشیه امن خارج شود و متاسفانه از وضعیت کنونی خود راضی است.

پس اگر ما احساس آرامش نداریم، به این علت است که مراتب نفسانی خود را رشد نداده ایم که با روحمان به صلح برسد. من اقدام به قطع مصرف میکنم یا ترک میکنم، یا حتی به جلسه می آیم، بعد از مدتی به این نتیجه می رسم که ادامه راه را بلد هستم، این ها نشان میدهد که من هدف نهایی که سلامت روح و جسم است را نمی دانم.

ما باید بدانیم، هر علمی برای درمان بیماری اعتیاد مناسب نیست، بایدعلم مخصوص خودش را یاد گرفت، یعنی باید نگاه من به دنیا و درون و بیرون خودم طوری عوض شود که دنبال امور بیهوده مثل تمرکز کردن یا چله نشینی و…نباشم، اینها به درد درمان بیماری اعتیاد نمی خورد و این تغییر نگاه باید ذره ذره با آموزش ها و رعایت تک تک قوانین و حرمت ها در ما بوجود بیاید و دانایی ما افزوده شود. هر چقدر به دانایی من افزوده شود به همان میزان آرامش پیدا میکنم

اگر امروز فهمیدم نقطه ضعف من این است، که به جای یاد گرفتن علم مربوطه، تقلب کردن در جلسات را پیشه کرده ام، همین امروز یک آجر دانایی زیر پایم گذاشتم و بالاتر رفتم. ما باید طوری در جلسات و تشکیلات رفتار کنیم که نه آسیب بزنیم و نه آسیب ببینیم، و اگر به خاطر اشتباه خود نقد شدیم و آن را متوجه شدیم و پذیرفتیم یعنی یک پله ترقی کردیم.

به عنوان جمع بندی ما باید کاملا راغب باشیم به این قضیه که همه ما در اثر انجام مکرر و مستمر اعمال ضد ارزشی، تغییر گریز و تغییرستیز شدیم، یا از تغییرفرار کردیم یا با آن جنگیدیم، ولی حالا با ورود به جلسات، به جای اینها تغییر را بپذیریم تا به یک صلحی برسیم، و برای این قطعاً نیاز به دانایی داریم، دانایی که پله پله به دست می آید، فقط باید بدانیم که این پله ها را با اطمینان بالا برویم، این پله آموزش هایی است که در جلسه می گیریم و باید باور داشته باشیم که من را به صلح و آرامش می رساند نه چیزهایی که قبلاً فکر می کردم دانایی است.

امروز به جرأت می توانم درمورد خودم بگویم در مقوله درمان و مصرف مواد در درونم به صلح رسیدم و هیچ جنگ و ستیز و رقابتی بین روح و نفس من در این زمینه نیست، الان با درمان شدن، لذتهایی را تجربه میکنم که قابل مقایسه با لذتهای زمان سوءمصرف نیست، و می دانم فاصله آن از فرش تا عرش است. پس ما در هر مقوله ای وقتی به نفس مطمئنه برسیم به چنان صلحی بین روح و نفس خود می رسیم که آرامش بر زندگی ما حکمفرما می شود که این آرامش با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: اسماعیل- علی(ا)- حسین- آرش- مجید- محسن- علیرضا- میثم- مسعود- یوسف

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم عباس
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علی
2.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

21 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ۲
علیرضا ۲
1 ماه قبل

دریافتم که؛
تغییر نیازمند کسب دانایی و دیدی نو از جهان پیرامون است.
باید تماما قوانین آنرا فرا گرفت و بکار برد.
آنوقت جهانی نو پدید می آید که هر روزش مرا ارزشمندتر و سبک بال بسوی خود فرامی‌خواند.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

مسافر سفر اول جواد
مسافر سفر اول جواد
1 ماه قبل

باسلام خدمت دوستان تفکر سروج
فقط با بالا بردن دانایی می‌توان به نفس وروح آرامش بخشید.
ممنون از همه

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر میکنم که انقدرجلسه رابه خوبی بازکردی من بایدباامورش پله پله دانایی معثرببرم بالا
تانفسم باروح رفیق بشوندومن درارامش باشم
تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻
برداشتم این است که اولین قدم درمسیرجهانبینی ( دانایی) یعنی پذیرفتم دانسته های غلط ذهنی دارم.
وتشخیص بدهم ارزش را از ضد ارزش ….همین خود دانایی میشود

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخدا قوت به همه خدمتگزاران جمعیت سروج
باتشکر از استاد عزیز که بسیارعالی موضوع را مورد بررسی قرار دادند
برای اینکه بتوانم مراتب نفس را طی کنم بایداموزشهای جلسات را کاربردی کنم ودانایی خود را بالا ببرم وتغییرنگاه داشته باشم تا زمانی که روح ونفس باهم رفیق شوند وبه نوعی به صلح برسند ان زمان من به ارامش وسلامت روح وجسم میرسم
با تشکر از تیم پر تلاش سایت که مطالب اموزشی سروج را در اختیار ما میگذارند

مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
1 ماه قبل

سلام و درود خدمت تیم سروج
دریافتم ابتدا برای بالا بردن دانایی خود باید ظرف وجودی خود را ارتقا بدهم و قبل از ورود به جلسه برای گرفتن آموزش تمام دانسته های قبلی را پشت در زمین بگذارم چون هیچ آموزش دیگری به من برای درمان اعتیاد نمی تواند کمک کند.
باتشکر از زحمات تیم سایت 💜

مسافر حسن
مسافر حسن
1 ماه قبل

با تشکر از استاد، کمیته آموزش ومسئول سایت

همسفر علیزاده
همسفر علیزاده
1 ماه قبل

با سلام و تشکر از استاد محترم به خاطر آموزش های ناب و تأثیرگذار و به امید کاربردی کردن و تشکر از تیم پر تلاش سایت

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم با تغییر نگاه از درون وبیرون خود نسبت به هر مقوله ای به خصوص درمان بیماری اعتیاد باید دانش و آموزش آن را با رعایت قوانین وحرمتهایش بیاموزم وکاربردی کنم و با کسب دانایی هر پله وهر قدمی را که برمیدارم با اطمینان ومستحکم باشد تا بتوانم از نفس اماره و سرزنش کننده خود عبور کنم و کم کم با کمک صبر ،تکرار ،تمرین واستمرار، خود را به نفس مطمئنه و آن صلح وآرامشی که باید بین نفس وروح من برقرار گردد برسانم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادگرامی…باکمک آموزشهاوکاربردی کردن آنهاوبارعایت حرمتهاوقوانین جلسات میتوانم ازدانایی به دانایی موثربرسم آنوقت میتوانم نفس وروحم راباهم آشتی بدهم وکم کم به آرامش برسم باتشکراز عزیزان زحمتکش سایت

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و تسلیت به همه دوستان
ممنون از استاد گرامی
بهترین کلامی ک در مورد بحث امروز و بمناسبت ایام میتوان گفت:
یا ایتهالنفس مطمئنا ارجعی الی ربک راضیته المرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی
تو ای روح آرام یافته بسوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است پس در زمره بندگانم درآ و در بهشتم وارد شو.
تشکر از کمیته آموزش تیم زحمت کش سایت و تفکر ناب سروج.

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و تسلیت به همه دوستان
ممنون از استاد گرامی
بهترین کلامی ک در مورد بحث امروز و بمناسبت ایام میتوان گفت:
یا ایتهالنفس مطمئنا ارجعی الی ربک راضیته المرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی
تو ای روح آرام یافته بسوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است پس در زمره بندگانم درآ و در بهشتم وارد شو.
تشکر از کمیته آموزش تیم زحمت کش سایت و تفکر ناب سروج.

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

من آموختم که برای دست یابی به دانایی و دانایی مؤثر باید بیش از توانم بیاموزم، پس منی که عضو کوچکی از شعبهٔ تخت جمشید شیراز هستم باید به آموزش‌های دیگر شعب چنگ بیندازم بلکه نکته ای نو دریافت کنم.
سپاسگذارم از سایت سروج

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
1 ماه قبل

تشکر فراوان از کمیته آموزش و حضور موثر مسافران سروج

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
1 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج ،جهان بینی یعنی هر چیزی که نسبت به جهان بیرون و درون خود میبینم ،و دانایی یعنی دانستن و دانشی که مورد استفاده قرار دهم ، قبلاً می‌دانستم که در جامعه به چه دیدی به اعتیاد و معتاد نگاه میکنند اما از آن دانستن و دانش استفاده نکردم و این فقط آگاهی ،منیت ،غرور ،خود برتر بینی و در کل جهالت بوده نه دانایی ،در زمان سوء مصرف اعتیاد و ترکشهای آن را با تمام وجود لمس کرده ام جنگ بین نفس و روح را در ترکهای متعدد خود دیده ام ،و امروز در مسیر درمان در مورد اعتیاد بین نفس و روح خود جنگ ندارم اما باید بدانم که این به تنهایی دانایی نیست و اگر جهان بینی خود را تغییر ندهم و تغییر دیدگاه پیدا نکنم یعنی هنوز در جهالت هستم و ممکن است در آینده به من آسیب برساند
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با درود واحترام وقتی درجهالت هستم از مثلث جهالت پیروی می کنم که شامل ترس ،منیت ، ناامیدی است باید از ترس به شجاعت،ومنیت باعث نگرفتن اموزش واز ناامیدی به امید برسم وتغییر ستیز نباشم با تغییر خودم پله به پله باشد ودانایی خودرا بالا ببرم وجهالت خود را بپذیرم وجهابینی خود را افزایش بدهم خدا را شکر بابت اموزش

محمد نداف
محمد نداف
1 ماه قبل

با عرض سلام و خدا قوت ..جهان بینی و بالا رفتن دانایی .باعث عبور از جهان اعتیاد میشود

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد ،خیلی خوب اموزش دادند ،این دانایی زمانی برای من اتفاق می افتد،که اموزش پذیر باشم ،منیت نداشته باشم، تفکر کنم ترسهایم را بشناسم و نا امیدی را در خودم بشناسم تا دست به تجربه بزنم ، ودر کل بپذیرم که نمیدانم تا به دانستن برسم . با تشکر از کمیته اموزش و تیم پر تلاش سابت

مسافر محسن لژیون آماده سازی
مسافر محسن لژیون آماده سازی
1 ماه قبل

تشکر از استاد

همسفر موسوی
همسفر موسوی
1 ماه قبل

باذتشکر از استاد گرامی و کمیته محترم اموزش وبرداشت من اینکه برای رهایی از اعتیاد و تفکر رائد افیونی من خانواده نیاز به علم مخصوص ان را دارم تا بتوانم به دانایی برسم واین علم به مرور زمان وپله پله اتفاق می افتد با تشکر از استاد وکمیته محترم اموزش وتیم پر تلاش سایت

مسافرحسین
مسافرحسین
27 روز قبل

سلام خدمت استادعزیزخداقوت