جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی چهارم و تأثیر آن بر من

کسی که مسئولیت پذیر است، نسبت به وظایفش پذیرش پیدا می کند و تلاش می کند به نحو احسن آنها را انجام دهد، دیگر دنبال همه چیز کامل و بدون نقص نیست. دنبال تمرکز روی طرف مقابل نیست که وظیفه اش را انجام داده یا نه، فقط به این توجه دارد که وظایف خودش را به نحو احسن انجام دهد و قدرشناس باشد، حتی اگر طرف مقابل متوجه نشد و تشکر نکرد.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: وادی چهارم و تأثیر آن بر من

استاد: همسفر استکی

تاریخ: دوشنبه 1403/04/18

ابتدا ایام سوگواری امام حسین(ع) را خدمت همه عزیزان تسلیت عرض می نمایم. امیدوارم ما هم مثل ایشان وظیفه شناس باشیم.

اینکه موضوع بحث امروز تأثیر وادی چهارم است به این خاطر است که متوجه شویم وادی چهارم چه تأثیری در زندگی و درمان ما داشته است.

تیتر هر وادی، ما را نسبت به مطالب آن وادی آگاه می کند و از این بابت، دارای اهمیت است: «در مسائل حیاتی، به خداوند سپردن، یعنی سلب مسئولیت از خویشتن»

مسائل حیاتی یعنی تمام موضوعاتی که باعث رشد و بالندگی ما می شود چه از نظر مادی و معنوی و چه از نظر آرامش و آسایش.

سلب مسئولیت از خویشتن، یعنی مسئولیت پذیرنبودن

این وادی می خواهد ما را آگاه کند آنچه می توانست باعث بالندگی و رشد ما باشد (مشکلات روزمره) همه را به خدا می سپردیم، چون از پس حل کردن آنها برنمی آمدیم و در کل مسئولیت پذیری را کلاً بلد نبودیم.

پس وادی چهارم می خواهد وظایفمان را به ما بشناساند تا از همان صبح که بیدار می شویم تا شب، بدانیم چه وظایفی داریم.

جهان، جهان اضداد است و متضاد مسئولیت پذیری، خودخواهی است. شاید هیچ کدام از ما خود را خودخواه ندانیم و همیشه خود را فردی با گذشت بدانیم. ولی منظور از خودخواهی در اینجا، حق طلبی است. با این مفهوم شاید بهتر متوجه شویم که چقدر ما خودخواهیم.

مادری که به خاطر اعتیاد فرزندش و همسری که به خاطر اعتیاد شوهرش اینجا نشسته، آیا اولین وظیفه اش که مادری یا همسری است را درست ایفا کرده است؟! اعتیاد فرزند یا شوهر نشان می دهد ما وظایفمان را درست بلد نیستیم و بعد از این و آن گله و شکایت داریم.

اولین وظیفه زن در قبال شوهرش مسائل زناشویی است، اغلب خانم ها در زمان مسائل زناشویی، حق طلبی شان بروز می کند و حق خود می دانند و می گویند پس من کی حق خودم را بگیرم، در صورتی که در آن زمان وظیفه زن فقط محبت و عشق ورزیدن و در مقابل گرفتن محبت است و این نکته حائز اهمیتی است.

برای همسفر تازه وارد در جلسات، اولین امر این است که جلسه شناخت اعتیاد شرکت کند، تا آنجا یاد بگیرد اولین و مهمترین مسئولیتش، درمان خودش است.

اما همسفری که حق خود می داند بداند مسافرش دارویش را خورده یا نه، و نگران بودن نسبت به مصرف کننده را حق خود می داند، نشان می دهد وظیفه اش را نشناخته و هیچ تغییری نکرده است، چون ادعای حق می کند. بیشتر زمان هایی که وظایفمان را درست یا دست و پا شکسته انجام می دهیم و به مشکل برمی خوریم، به خاطر حق طلبی در حین انجام مسئولیت است.

کسی که مسئولیت پذیر باشد، با تمام وجود وظایفش را می پذیرد و به دنبال این است وظایفش را یکی یکی بیشتر بشناسد. در جایگاه همسری یا مادری، نمی شود همیشه به یک شکل باشیم، باید به روز باشیم. یعنی دائم و هر لحظه متوجه باشیم وظیفه ما چیست و در مورد هر کدام از فرزندان چه نوع رفتاری باید داشته باشیم.

وظیفه هر همسفری با مسافرش، بسیار متفاوت با هم لژیونی اش است. پس نمی شود همدیگر را با هم مقایسه کنیم، چون وظایف ما متفاوت است. کسی که مسئولیت پذیر است، نسبت به وظایفش پذیرش پیدا می کند و تلاش می کند به نحو احسن آنها را انجام دهد، دیگر دنبال همه چیز کامل و بدون نقص نیست. دنبال تمرکز روی طرف مقابل نیست که وظیفه اش را انجام داده یا نه، فقط به این توجه دارد که وظایف خودش را به نحو احسن انجام دهد و قدرشناس باشد، حتی اگر طرف مقابل متوجه نشد و تشکر نکرد. کسی که مسئولیت پذیر باشد، نسبت به این موضوعات بی تفاوت می شود و این را ما در الگوهای جلسه به ویژه استاد راهنما می توانیم ببینیم.

همه ما در هرم بزرگی قرار می گیریم که ابتدا و انتها ندارد. هر کدام از ما یک سری خصوصیات اخلاقی ناصحیح داریم که آن را به مادر، پدر، مادربزرگ، پدربزرگ، خاله، دایی، عمه، عمو و… نسبت می دهیم. این فرآیند تکثیر خیلی خطرناکی است که ما باید برای نسل جدیدی که قرار است به وجود بیایند، جایی قطع کننده آن باشیم. وقتی الگوی سالم و صحیحی باشیم و وظایفمان را به درستی بشناسیم و واقعاً مسئولیت پذیر باشیم و به نحو احسن انجام دهیم، آنجاست که قطع می کنیم.

اگر وادی چهارم روی ما تأثیر بگذارد، تا سال آینده یک کارنامه خیلی عالی داریم، حالمان خوب است، وظایفمان را به درستی انجام می دهیم، کاری به کار کسی نداریم، وظایف دیگران را به آنها گوشزد نمی کنیم، روی خطاها و اشتباهات خود تمرکز می کنیم چون دنبال خویش خویشتن خود می گردیم. خویش خویشتن مثل پیاز لایه به لایه است، هر لایه را برداریم، لایه دیگری زیر آن است.

مهمترین مسئولیت ها، مسئولیت تغییر نگاه و تغییر تفکر خودمان است. با انجام مسئولیتها زمانبندی را فراموش نکنیم و در حد تعادل، نه افراط و نه تفریط، مسئولیتها را انجام دهیم. اگر با آمدن به جلسات یاد بگیریم مسئولیت فراپرستار چیست خیلی راحت می توانیم بستر را برای مصرف کننده فراهم کنیم. خیلی مواقع همسفر باعث از درمان پرت شدن مسافرش می شود و با انجام مسئولیت خود می توانیم از این آسیبها جلوگیری کنیم.

نکته پایانی اینکه ما فقط مسئول رفتار و اعمال و اندیشه خود باشیم. گفته های ما گاهی بعضی ها را به بدبختی می رساند و بعضی ها را به خوشبختی و از این جا باید بفهمیم که ما خیلی مسئول حرف زدنمان هستیم.

باید هر روز آگاهی خود را نسبت به مسائلی که می خواهیم حل کنیم و نسبت به مسئولیتهایی که داریم، بالاتر از روز قبل ببریم و این با آموزش گرفتن میسر است و خدا را شکر بستر آن در جلسات سروج فراهم است. هر هفته ای که در مدار آموزش نباشیم، حتماً هفته آینده نمی توانیم مسائل خود را حل کنیم و نکته مهم این که هرچقدر دوربین روی خودمان باشد، بهتر خود و مسئولیتهایمان را می شناسیم و هر لحظه دوربین روی دیگری رفت، به همان اندازه از خود غافل شده و حق طلبی سراغ ما می آید.

انجام مسئولیت و متعهد بودن به آن، یعنی تعهد به خداوند؛ بدون هیچ چشمداشت و با حس و حال خوب وظایف خود را انجام دهیم و نتیجه را به خداوند بسپاریم، مطمئناً جواب آن را خواهیم گرفت.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی2- تخت کش- قدمی زاده- عدنانی- مزروعی1- محمدی- اکبری- مکری- باقری2- قادری- ابراهیمی-

مسئول کارگاه: همسفر حیدری
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم مختار
3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

17 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام وخداقوت خدمت همه عزیزان.🌹 تشکر فراوان از استاد عزیز که به این خوبی دستور جلسه را باز کردند.🌹 من همیشه فکر میکردم که خودخواه نیستم اما امروز متوجه شدم که توقع و انتظار داشتن از دیگران هم خودخواهی است. تشکر فراوان از مسئولین سایت 🌹

همسفر قدمیزاده
همسفر قدمیزاده
1 ماه قبل

با عرض سلام وتسلیت ایام سوگواری امام حسین…سپاسگزارم از استاد محترم همسفر استکی که خیلی خوب و واضح وادی چهارم راتوضیح دادن برای من خیلی موثر بود

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

باعرض سلام وخدا قوت خدمت استاد عزیز 🌹🙏 من فهمیدم حرفی که می زنم چه قدر در کائنات تاثیر می گذارد پس باید مواظب باشم چه می گویم چون در برابر آن مسئولم وروزی باید پاسخگو باشم

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻
دروادی چهارم می آموزم تمرکز کنم که کجاهای زندگیم از مسولیتهایم فرار کرده ام؟ به دلیل نشناختن مسولیتهایم و آنهارو به خداوند سپرده ام…بدون اینکه حرکتی کنم.

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرفراوان ازاستادعزیز…مهمترین مسئولیت من تغییرنگاه وتغییرتفکرخودم است،من بایدهرلحظه مواظب اعمال ورفتارم درهرکجاودرهرجایگاهی که قراردارم باشم بنابراین باآموزشهاحتمابایدآگاهی خودم رانسبت به تمام مسائل بالاببرم تابتوانم موفق بشوم..تشکرفراوان ازعزیزان زحمتکش سایت

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد عزیز🙏🌹بی مسئولیتی در من می تواند ریشه در خود خواهی و خود بزرگ بینی من باشد که نشانه آن فرار از مسئولیتهایم است🌹

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
1 ماه قبل

سلام واحترام خدمت استاد عزیز دستور کارگاه به خوبی باز کردند…من به عنوان یک همسفر اگر مسئو لیت درمان خودم وتغییر نگاهم وتغییر تفکرم را بپذیرم انوقت است ک واظایفم را به نحو احسن انجام میدهم وبدون هیچ چشم داشتی و همیشه حالم خوب است.

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر از اینکه دستور جلسه را ب خوبی باز کردیدمن فقط مسول رفتار خود هستم نه کسی دیگر مثلاً من باید جایگاه سکوت سخن بشناسم چون ممکن بایک کلمه حرف من یک آتش روشن بشه یایک کلمه حرف من یک آتش خاموشی بشدتشکرازکمیته آموزش و مسول سایت

همسفر موسوی
همسفر موسوی
1 ماه قبل

با سلام وسپاس فراوان از استاد گرامی و کمیته محترم اموزش وبرداشت من ازاین کارگاه آموزشی اینکه زمانی میتوانم به خداوند بسپارم که در برابر مسئولیتهای خود متعهد باشم وشرط متعهد بودن اموزش وبه روز شدن میباشد وباعث قدردان بودن در هر شرایطی میشودزیرا نگاهم فقط روی خودم میباشد وهر روز در جهت ارتقاء خود قدم بر میدارم با تشکر از خدمتگزاران سروج

همسفر غفاری
همسفر غفاری
1 ماه قبل

درود و خداقوت به همه عزیزان
تشکر ازاستاد محترم که این دستور کارگاه به خوبی باز کردند.وازتیم پرتلاش سايت سپاسگزارم

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

عرض سلام وتشکر از استاد عزیز، زحمت کشیدند وخیلی ساده و شیوا موضوع را باز کردند ، به دو نکته حائز اهمیت اشاره کردند یکی اینکه زمانی که نگاهم به دنبال حق طلبی است ،نمیتوانم با عشق مسئولیت بپذیرم ودوم اینکه باید همیشه به دنبال اموزش باشم تا بهتر وظایفم را بشناسم . خدا قوت به کمیته اموزش و تیم پر تلاش سایت .

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود خدمت شما
خدا قوت
انشاالله به تشخیص حق طلبی در هنگام انجام مسیولیتهایمان برسیم ، آن زمان است که متوجه کاهلی در انجام وظایفم میرسم.
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم ارجمند سایت
در پناه حق باشید ،❤️🌹

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکر ازاستادوهمه خدمتگزاران سروج
من مسئول افکارواندیشه واعمال وحال درون خودم هستم واگر وظایف خودم را درهر جایگاهی به درستی انجام بدهم خروجی آن حال خوب است.

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

سلام وعرض ادب به تمام دوستان.
ممنون از استاد گرامی
خودخواهی آفت درمان است چراکه وقتی من خودخواه باشم بفرمایش استاد مسئولیت پذیر نیستم و با بی مسئولیتی مطمئنا درمان اتفاق نمی افتد.
تشکر فراوان از کمیته محترم آموزش و تیم زحمت کش سایت.

موسوی ۲
موسوی ۲
1 ماه قبل

درود وخداقوت به همه عزیزان 🌹
وتشکر فراوان از استاد بزرگوار همسفر استکی 🌹🌹
نکته مهم مسئوليت پذیری بدون چشم داشت وظایفم را انجام دهم ودنبال حق طلبی نباشم .

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم باید وظایف خود را به نحو احسن وبه درستی انجام دهم،باید بدانم من مسئول رفتار وکردار و تفکرات خودم هستم،باید روی خطاها واشتباهات خود تمرکز کنم ودر پی اصلاح آنها باشم،وقتی به دنبال حق طلبی باشم دیگر نخواهم توانست وظایف و مسئولیت خود را بشناسم وبرای اینکه بهتر وبیشتر به درک این مسائل برسم نیاز به آموزش و کاربرد آن دارم که این بستر را تفکر درمان به خوبی برایم فراهم نموده کافیست با از دست دادن دانسته‌های غلط خود از این فرصت به خوبی استفاده کنم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

باعرض سلام خدمت دوستان وتشکر از استادعزیز ،برداشت من از دستور جلسه این بود که هر کجا برای انجام وظایفم، توقع از اطرافیان داشته باشم در واقع بهانه ای برای فرار از مسئو لیتهایم پیدا کرده ام ،انجام وظیفه ومسئولیتهایم جزءاهداف من باید باشد وتوقع داشتن در قبال ان از جهالت سر چشمه می گیرد.