جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
روحیه طلبکاری یا قدرشناسی

یکی از نشانه های روحیه طلبکاری این است که اجازه نمی دهد حقیقت و واقعیت های زندگی خود را ببینیم، وقتی با آموزشها از روحیه طلبکاری فاصله بگیریم کم کم به قدر شناسی می رسیم و نسبت به تفکر درمان، روح و جسم خود، خانواده و…. متعهد می شویم و….

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: روحیه طلبکاری یا قدر شناسی

استاد: مسافر سفر دوم هادی

تاریخ: چهارشنبه 1403/4/6

موضوع امروز ازدو قسمت تشکیل شده است، که به نظر من هر کدام ازاینها می تواند به صورت مجزا یک دستور جلسه باشد،ولی چرا در کنار هم قرار گرفته اند؟

همانطور که گفته شده، جهان هستی از اضداد تشکیل شده است مثل، شب-روز، زشت- زیبا، خوب-بد، و…. بنابراین “روحیه طلبکاری هم در مقابل قدر شناسی” قرار دارد و زمانی قدر شناسی خودش را عیان میکند که در وجود من روحیه طلبکاری وجود نداشته باشد، و این روحیه تقریباً در همه افراد جامعه وجود دارد اما در مصرف کننده و خانواده مصرف کننده این روحیه طلبکاری بیشتر وبه عبارتی پررنگ تر است و همه ما تجربه کردیم.

امروز می خواهیم بررسی کنیم که روحیه طلبکاری چه بوده و ما را به کجا رسانده است؟

صد در صد این دو کلمه با هم منافات دارد و همه ما از همان کودکی در اثر تربیت، محیط و آموزش های غلط این روحیه طلبکاری را در خود تقویت کردیم و کم کم در ما رشد پیدا کرد، و وقتی مصرف کننده شدیم خیلی شدیدتر شد و غلظت بیشتری پیدا کرد، همیشه از همه توقع داشتیم و همه را جز خودمان مقصر می دانستیم (محله، رفیق، شهر و..) چون روحیه طلبکاری اجازه نمی داد واقعیت و حقیقت زندگی خود را ببینیم.و درک کنیم، و این یکی از نشانه های روحیه طلبکاری است.

من خودم به شخصه در زمان سوء مصرف به جایی رسیدم که از همه کس و همه چیز، حتی خداوند و قوانین طبیعت شاکی بودم (باد، باران، آفتاب و…) و آرامش نداشتم و ناسپاس بودم، در قرآن هم به این موضوع اشاره شده است:« اِنّ الانسانَ لِربّه لَکًنود: بدرستی که انسان نسبت به پرودگارش ناسپاس است».

وقتی به کمک آموزشها بتوانیم از روحیه طلبکاری فاصله گرفته و آن را در خود کم رنگ کنیم، کم کم به قدر شناسی می رسیم و نسبت به تفکر درمان، جسم و روح خود، خانواده، و…. متعهد می شویم، همانطورکه دوستان درمان شده خود را متعهد دانستند و تک تک خشت و آجرهای این ساختمانی که در آن هستیم و همه به راحتی روی صندلی ها نشسته ایم با قدر شناسی بنا گذاشته شده است و این همان معنای عملی قدرشناسی است که همه مسافران و همسفران نشان دادند، چون تعهد یکی از مواردی هست که من را به قدر شناسی می رساند.

*قدر شناسی* به سه روش می تواند باشد “پنداری، گفتاری، عملی”.

قدر شناسی یعنی من قدر خدماتی که دیگران قبلاً برای من انجام دادند را بدانم، و بدانم عزیزان خدمتگزار بدون هیچ منتی وظیفه خودشان می دانند به همدردان خود خدمت کنند، آنها از یک زندگی جهنمی بیرون آمدند و در مسیر ارزش ها قرار گرفتند و به آرامش رسیدند و از این جهت خود را مدیون تفکر درمان می‌دانند.

هدف از جشن تولدها و یا تقدیر از راهنمایان و گلریزان و … همه برای این است که من با تکرار و تمرین قدر شناسی را یاد بگیرم چون بسیار ناسپاس بودیم و بلد نبودیم، و اگر همچنان دنبال بهانه باشیم که در این مراسم ها شرکت نکنیم بدانیم هنوز روحیه طلبکاری در ما قوی است و قدرشناسی را درک نکردیم.

با استناد به صحبتهای استاد راهنمای عزیز “همه برای یکی و یکی برای همه”، یعنی همه خدمتگزاران چه مسافر و چه همسفر تمام تلاش، وقت و انرژی خودشان را می گذارند تا یک نفر درمان شود همانطور که گفته می شود هدف جلسات درمان یک نفر است و فرقی ندارد چه کسی باشد.مهم این است که یک نفر خودش بخواهد درمان شود و توقع را از خودش بگیرد.

روحیه طلبکاری در درون مصرف کننده و خانواده حتماً وجود دارد شاید الان فکر کنیم که نداریم، اما وقتی در شرایطی قرار بگیریم خودش را نشان می دهد و لازم نیست در کلام یا … باشد حتی می تواند نگاه ما طلبکارانه باشد، و این روحیه طلبکاری به یکباره و یک شبه از بین نمی رود و همه ما مسافر و همسفر، در سفر درمانی باید با کوچکترین کارها و با تغییرجهان بینی از روحیه طلبکاری کم کم فاصله بگیریم و به قدر شناسی برسیم.

و در پایان بدانیم، در برابر تمام سختی ها و مشکلاتی که در طول حیات برای انسانها پیش می آید، دو رویکرد وجود دارد، اگر قدر شناس باشیم، می دانیم اینها پله ای است برای رشد و رسیدن به کمال؛ ولی اگر روحیه طلبکاری داشته باشیم و از همه چیز گله و شکایت داشته باشیم، آنها را خشم و غضب خداوند می دانیم و همیشه چرا چرا میکنیم، چون به جای اینکه مسئولیت های خود را به درستی انجام دهیم، از دیگران توقع داریم که به ما کمک کنند.

دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: مجید- عباس- محمد حسین- یوسف- حسین(ر).

همسفران: ملکی- رضایی- تخت کش

مسئول کارگاه : مسافرسفردوم میثم

مسئول نظم کارگاه : مسافرسفردوم علی

4.1 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

18 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافر سفر دوم علی باقریان
مسافر سفر دوم علی باقریان
2 ماه قبل

با سلام روحیه طلبکار ی داشتن مانع از قدرشناسی میشود مصرف کننده همیشه از زمین و زمان طلبکار است با شرکت. درجلسات یاد میگیرم که قدردان باشیم باتشکر

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام وخسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ،در گذشته بارها از توقع و انتظار و روحیه طلبکاری ضربه خورده ام ، بهتر است بگویم همین توقعات باعث شد سوء مصرف کننده شوم ،و در مسیر درمان باید ریشه های درخت تفکر افیونی را در وجود خود بخشکانم که بتوانم به تعادل و آرامش برسم ، باید مراقب نیروهای بازدارنده که در قالب توقعات از خود به سراغم می آید باشم و با دانشی که از جلسات آموزش میگیرم آنها را بشناسم تا از مسیر منحرف نشوم ، و در مورد قدر شناسی ، اگر رهجوی واقعی باشم میدانم که نباید ،نباید و نباید کار ضد ارزشی انجام دهم که هم به جسم خود آسیب نزنم و هم باعث ایمان سوزی نشوم ،درست است باید از راهنماهای خود قدر شناسی کنم ولی این را میدانم که وقت طلاست و هیچ چیز جبران وقتی که راهنمایان برای من میگذارند را نمیکند جز اینکه با در مسیر بودن خود وقتی که آنها برایم گذاشته اند را هدر ندهم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

باسلام وخدا قوت به استادگرامی 🌹من با آموزشهای جلسات فهمیدم که چه قدر روحیه طلبکاری داشتم وچه تاثیراتی در زندگی من داشته چون دیگران رامقصر می دانستم پس خودم هیچ حرکتی نمی کردم چون این را وظیفه دیگران می دانستم الان یه سری از انها را شناختم وبه قدر شناسی تبدیل کردم ولی هنوز در من هست باید انها رابشناسم

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام واحترام خدمت استاد گرامی قبل از جلسات متوجه روحیه طلبکاری خود نبودم از خداوند از پدر مادر وحتا فامیل طلبکار بودم وحق به خودم می دادم خدا را شکر که متوجه این ضد ارزشی شدم وقدرشناسی را جای گزین روحیه طلبکاری کردم باتشکر فراوان

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

سلام و سلامتی نثار کل جمعیت سروج.
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی
یکی از نشانه های مومن قدرشناسی است و یکی از
شاخصه های شیطان طلبکاری است.
وانسان مخیر است کدام را انتخاب کند.
تشکر از تیم زحمت کش سایت.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با عرض درود و خدا قوت وتشکر فراوان از استاد گرامی ومسئولین سایت. 🌹

همسفر موسوی
همسفر موسوی
2 ماه قبل

با سپاس از استاد گرامی که موضوع را به خوبی برسی نمودند واموزشی که من گرفتم این بود که روحیه طلب کاری شاید به صورت کلامی در من نباشد ولی من رفتاری از خودم نشان میدهم که به قول معروف از صد تاچوب برای شخص مقابل سنگین تر است ولی من متوجه رفتار خود نیستم وریشه ان همان پنهانکاری میباشدواز خواسته های نا معقول من سرچشمه میگیرد ولی اگرمن جنس خواسته هایم رابشناسم از سمت روحیه طلب کاری به سمت قدر شناسی میتوانم حرکت نمایم با تشکر از تیم قدرتمند سایت وکمیته محترم اموزش

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود و خداقوت به استاد و کمیته محترم آموزش🙋‍♂️🖐
تشکر بابت آموزش های متناسب
تشکر از تیم سایت
زنده باد تفکر درمانی سروج👍🙏💓

علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

یک تجربه:
زمان سوءمصرف، روحیه طلبکاری ابزاری بود برای رسیدن به خواسته های نامعقول.
بیشتر مواقع به خواسته ام می‌رسیدم، اما به قیمتِ بی ارزش شدن.
اما با از دست دادن این روحیه(طلبکاری) طی چندین سال، توانستم قدرشناس شوم.
و اکنون از زمین و زمان قدردانی میکنم، که مرا در مسیر فرمان قرار داد.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

مسافر علی لژیون نهایی
مسافر علی لژیون نهایی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
من در دوران سومصرف بسیار روحیه طلبکاری  داشتم  و همیشه در ذهنم از همه اطرافیانم ،بخصوص خانواده ام طلبکار  بودم.حال تفکر سروج به من آموخت که باید قدر شناس باشم و تنها با آموزش گرفتن است که می توانم روحیه طلبکاری را به مرور زمان به قدر شناسی تبدیل کنم.

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم آنچه تا کنون مانع از دیدن واقعیات وحقیقت هر موضوعی در زندگی من شده همان روحیه طلبکاری بوده که از همه طلبکار بوده ام و تنها با آموزش وکم کم به مرور زمان با تکرار وتمرین میتوانم قدر شناسی را یاد گرفته واز روحیه طلبکاری فاصله بگیرم امیدوارم با درک این موضوع بتوانم هم کلامی وهم پنداری وهم عملی روحیه قدر شناسی را در خود تقویت کنم ودر زندگی خود کاربردی نمایم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻🙏🏻یکی ازمواردی که مانع قدرشناسی من میشود غُر زدن و شاکی بودن است از موارد ریزو درشت..است.وقتی بابت کوچکترین داشته هایم به زبان تشکر کنم و حتی درست مراقبت کنم از آنها..خودبه خوددرمن نهادینه میشودو درعمل هم شاکر و سپاسگزار میشوم…🌺.

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

سلام ودرود فراوان به خدمتگزاران جمعیت سروج
تشکر از استاد گرامی که بسیار عالی اموزش دادند
من اگر رهجوی واقعی باشم باکاربردی کردن درست وبجای اموزشها میتوانم قدردان این مجموعه اموزشی باشم
وبا پیشبرد اهداف جلسات ان روحیه طلبکاری که در من وجود دارد را به روحیه قدر شناسی تبدیل کنم وهمانطور که استاد فرمودندبا سه روش پنداری گفتاری عملی که هرکدام از اینها درجای خود مهم واساسی میباشد
با تشکر از تیم زحمتکش سایت

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

درود فراوان وخداقوت به تیم سایت 🌺
وتشکر فراوان از استاد بزرگوار مسافر هادی 🙏
با آمدن به جلسات وآموزش ها متوجه روحیه طلب کاری شدم و فقط نداشته هایم را می دیدم. با تکرار وتمرین می توانم روحیه طلبکاری را به
قدر شناسی کلامی 💫پنداری 💫عملی تبدیل کنم .🙏🙏

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما بزرگواران
خدا قوت
سپاس فراوان از آموزش های بسیار عالی و اینکه این دستور کارگاه باز هم تکرار شد وهنوز در وجود بنده هست
انشاالله که روز به روز بیشتر و بیشتر خداوند یاریمان کند و قدم هایمان محکم تر از لحظه قبل باشه
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم ارجمند سایت
در پناه حق باشید

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد گرامی ، خیلی ساده و دقیق اموزش دادند ،به این برداشت رسیدم که تا زمانی که قدر داشته هایم را ندانم حتی مشکلاتی که در ان هستم ،یعنی در طلبکاری بسر میبرم چون پذیرش انها را ندارم و به دنبال خواسته ها ی خود هستم وتعهدی ندارم وسلیقه ای عمل میکنم ،ولی زمانی که به پذیرش برسم نسبت به هر چیزی ،قدر دان ان خواهم بود حتی درسخت ترین مشکلات وبه دنبال تعهد خودم میگردم در مقابل ان چیزها ،واینجاست که به رشد وکمال خواهم رسید .سپاسگذار تفکری هستم که به من تفکر کردن را اموزش میدهد.

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستاد وهمه خدمتگزاران سروج
روحیه طلبکاری درون من هست وریشه دارد فقط آموزش گرفتن وآگاهی ورفتن به درون خود وشناخت آن به من کمک میکند ازآن فاصله بگیرم ،مثبت اندیش وقدردان هرآنچه که دارم وبرایم اتفاق می افتد،باشم.

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
2 ماه قبل

باتشکر از کمیته آموزش و تشکر از استاد که به خوبی مطلب را آموزش دادن