جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خواستن، دانستن، توانستن

خواستن در وهله اول به تفکر نیاز دارد که من باید تفکر کنم که هدف از آمدنم به جلسات چیست؟ برای درمان آمدم یا دور زدن خانواده و…  چرا که خواستن هم در جهت ارزش ها و هم ضد ارزشها درنهایت به توانستن می رسد بستگی به این دارد من به کدام خوراک بدهم

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: خواستن، دانستن، توانستن

استاد: مسافر سفر دوم هادی

تاریخ: شنبه1403/4/2

ابتدا تولد ده سالگی مسافر عباس و همسفر غفاری را خدمت این عزیزان و خانواده محترمشان و کل جمعیت سروج تبریک عرض میکنم.این دو عزیز مسافر و همسفر از خادمان دلسوز تفکر سروج هستند که واقعاً بدون چشم داشت خدمت میکنند انشالله موفق و موید باشند

امروز می خواهیم موضوع را اینطور بررسی کنیم که کلمه “دانستن” در وسط “خواستن و توانستن” چه نقشی می تواند در روند درمان ما داشته باشد؟

«خواستن، دانستن، توانستن»،  مانند زنجیر به هم متصل هستند و لازم و ملزوم یکدیگرند و هر سه نقش کلیدی در درمان ما دارند چه در سفر اول و چه در سفر دوم و هر کدام نباشد یک خللی ایجاد می شود

چند نوع خواسته داریم؟

طبق جزوه جهان بینی دو نوع خواسته داریم؛ خواسته های معقول و خواسته های نا معقول، یا خواسته های ارزشی و خواسته های ضد ارزشی؛ همه ما وقتی وارد سفر درمانی شدیم نه اعتیاد را می شناختیم و نه درمان را. پس اول باید خواسته خود را بشناسیم که از آموزشها و درمان و جلسات چه می خواهیم؟ برای چه به این مکان آمدیم؟

خود من به شخصه بارها و بارها اقدام به ترک کردم و هر بار به در بسته می خوردم و با مصرف بیشتر، تخریب بیشتری به خود می زدم و این باعث ناامیدی در من شده بود که کارم تمام است، اما وقتی وارد جلسات شدم، واقعا گوش دادم و متوجه شدم صحبتهایی که در مورد اعتیاد گفته می شد با جاهای دیگر متفاوت است، پس خواسته اولیه و نیت من باید معقول باشد، مثل خواسته درمان اعتیاد، درمان نیکوتین، ورزش کردن، خوابیدن، غذا خوردن، محبت کردن، آموزش گرفتن و… اینها همه خواسته معقول هستند.

خواسته های غیر معقول یا ضد ارزشی مثل منیت، پر خوری، مصرف مواد، مسافرت در حین سفر درمانی، ترسیدن، نا امیدی، کم و زیاد کردن دارو، و… پس خواستن در وهله اول به تفکر نیاز دارد که من باید تفکر کنم که هدف از آمدنم به جلسات چیست؟ برای درمان آمدم یا دور زدن خانواده و…  چرا که خواستن هم در جهت ارزش ها و هم ضد ارزشها درنهایت به توانستن می رسد بستگی به این دارد من به کدام خوراک بدهم

دانستن چطور اتفاق می افتد؟

با آموزش گرفتن به دانایی می رسیم؛ البته آموزش باید صحیح و متناسب با درمان اعتیاد باشد و هر دانستنی در مسیر درمان اعتیاد، دانایی نیست؛ چنانچه وقتی کسی با تحصیلات دانشگاهی یا مطالعه کتابهای زیاد، وارد جلسات می شود باید بداند که این دانسته های او برای درمان اعتیاد مناسب نیست، بلکه فقط باید از آموزشهای تفکر سروج تبعیت کند. یا اینکه بعضی افراد بعد از مدتی که به جلسات می آیند و کمی تغییر میکنند فکر میکنند که بقیه راه را خودشان می توانند ادامه بدهند در صورتی که برای درمان شدن باید جسم توسط دارو و جهان بینی توسط آموزشها همزمان باهم رشد کند تا تفکرات ما تغییر کند.

یکی از شاخصه ها و نشانه های سفر درمانی “تحول درونی” است، یعنی اگر من احساس میکنم تحولی در درونم ایجاد می شود بدانم در حال سفر هستم و اگر هنوز تحولی در من ایجاد نشده بدانم سفری در من آغاز نشده است.

یکی از نشانه های ایجاد نشدن تحول در شخص “نقد پذیر نبودن” است، وقتی به او تذکری داده می شود ناراحت و دلخور می شود و به هم می ریزد. به خاطراینکه ظرفیت وجودی او هنوز کوچک است. پس دانستن یعنی آموزش متناسب بگیرم و قوانین درمان را یاد گرفته و رعایت کنم، چرا که اگر دانایی با دانایی موثر همراه نباشد نمی توانیم به رهایی برسیم. کما اینکه خیلی ها خواستند از بند اعتیاد رها شوند ولی نتوانستند!!

طبق بند سوم قوانین درمان که هر جلسه خوانده می شود:«هدف اصلی جمعیت تحقیقات علمی و کاربردی برای شناخت انسان و مواد اعتیاد آور، و ارائه طریق به مصرف کننده و خانواده هایشان برای رهایی از دام اعتیاد می باشد»؛ شروع درمان با رعایت نکات ریزی است که از همان ابتدای ورود به این جلسات گفته می شود. پس صرفاً صحبتهای استاد و سرلژیون کافی نیست بلکه باید تک تک حرمتها و قوانین را یاد بگیریم و اجرا کنیم.

نشانه یا ویژگی خواسته نامعقول چیست؟

“پنهان کاری یا پنهان کار شدن”؛ یعنی من مدتی در سفر درمانی قرار می گیرم بعد از مدتی هم می خواهم دارو بخورم و هم مواد مصرف کنم اینجاست که پنهان کاری میکنم و نقش بازی میکنم .و آن چیزی که هستم نشان نمی دهم، در نتیجه به آن توانستن نمی رسم.

دانستن هیچ سقفی ندارد هر جا سقفی تعیین کردیم که دیگر آموزش کافی است و همه چیز را می دانیم، سقوط همانجاست. زمانی که دانستن اتفاق بیفتد به قدرت تشخیص میرسیم و کارهای معقول و نامعقول را تشخیص میدهیم. و همانطور که گفته شد موانع باز دارنده دانستن مثل: منیت، کینه، نفرت، شخص گرایی، مقایسه، و… اجازه نمی دهد گره های ما باز شود و اگر بخواهیم همچنان با جهالت و دانسته های غلط ذهنی مسائل خود را حل کنیم روز به روز گره ها را بیشتر میکنیم و به جایی می رسیم که با کوچکترین بهانه از درمان خارج می شویم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: مجید- یوسف- داوود- جواد- علی(ا)- حسین- محسن- خسرو- محمد حسین- اسماعیل- علی- ابراهیم- رضا- علیرضا1- علیرضا2

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم عباس
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم محسن
3.3 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر رضایی
همسفر رضایی
3 ماه قبل

سلام خداقوت استاد ممنون از اینکه این دستور جلسه را باز گردید تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

مسافر سفر دوم علی باقریان
مسافر سفر دوم علی باقریان
3 ماه قبل

باسلام ماخواستهای معقول ونامعقول داریم که باید هدف را خوب بشناسیم وبادانش موانع را برداریم تا با موفقیت به خواستهای معقول خود برسیم

مسافر سفر اول جواد
مسافر سفر اول جواد
3 ماه قبل

باسلام خدمت همه دوستان
وقتی که وارد کلمه خواستن شدم یعنی که تفکر کردم وخروجی آن دانستن وتوانستن (آموزش وقدرت توانستن)وواقعا این سه کلمه مانند زنجیر به یک دیگر متصل می‌باشند.من اگر یک کتاب ۱۰۰صفحه ای را ۹۸ صفحه آن را مطالعه کنم به نتيجه نمیرسم .
در آخر از استاد عزیز آقا هادی و تفکر سروج و مخصوصا کسانی برای تفکر
تلاش می‌کنند بی نهایت سپاس گزارم .

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
3 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج ، برداشتم از صحبتهای استاد اینکه بدانم چه خواسته ای معقول و چه خواسته ای نامعقول است ابتدای دانستن است مانند آگاهی که قبلاً در مورد مواد و اعتیاد داشتم اما به آن روی آوردم ، اگر به گفته استاد عزیزم عشق به دانستن داشته باشم از خود و دانسته های غلط خود می‌گذرم تا آموزش پذیر و نقد پذیر باشم و آنجاست که خواسته نامعقول را در لباس زیبا و معقول میشناسم و از آن جلوگیری میکنم که انشاءالله به توانستن برسم
باتشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
3 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم خواسته من باید معقول وبا تفکری درست شکل گرفته باشدوبرای دانستن به دنبال آموزش ورعایت همه قوانین ،حرمتها و جزئیات باشم وقتی آموزش را درست درک کنم وکاربردی نمایم بهتر میتوانم خواسته های معقول ونامعقول را تشخیص دهم ، باید مراقب نیروهای بازدارنده که از جهالت ودانسته های غلط من نشأت میگیرد وهر زمان ممکن است از مسیر درمان مرا دور کند باشم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفرحیدری
همسفرحیدری
3 ماه قبل

باسلام ووقت بخیرخدمت دوستان وباتشکرازاستادگرامی…باکمک آموزشهابفهمم ودرک کنم که هدفم ازآمدن به جلسات چیست؟بادانستن وآموختن ودانشی که ازآموزشهامیگیرم،بارعایت قوانین وحرمتهاوحرف گوش کردن انشاالله به نتیجه دلخواهم میرسم…ممنون وتشکرازعزیزان زحمتکش

علیرضا ۲
علیرضا ۲
3 ماه قبل

دریافتم که خواسته ها زمانی به سمت عقل گرایش پیدا می‌کنند که از درون متحول شوم.
ذره ای ناخالصی می‌تواند دانستن را کُند و از حرکت متوقف کند و تلاشم برای رسیدن به توانستن بی نتیجه بماند.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
3 ماه قبل

باسلام واحترام وقتی دانستن بین خواستن وتوانستن باشد به درک هر موضوع میرسم واشتباه خود را تشخیص می دهم ودوباره تکرار نمیکنم ممنون از کمیته اموزش

همسفر‌نریمانی
همسفر‌نریمانی
3 ماه قبل

باسلام وخسته نباشی خدمت‌ استاد گرامی .
دستور جلسه امروز به من یاد داد از آمدن به جلسات
چه خواسته هایی‌دارم و انچه‌‌ می‌آموزم برای‌ خودم
کار بردی کنم. چون دانستن من فقط وفقط به نفع خودم هست
با تشکر ازکمیته اموزش،

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
3 ماه قبل

بادرود به همه دوستان تشکر از استاد که بخوبی موضوع روبرسی کردند🙏🌹
تشکر و سپاس از تیم زحمت کش سایت🌹👍🙏

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
3 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت.
ممنون از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی که بخوبی موضوع را برسی کردند.
آموزش گرفتم هیچ خواسته ای ب توانستن تبدیل نمیشود مگر اینکه دانشی در کار باشد پس چه خوبست ک دانش آموختن در مسیر ارزشها باشد تا خروجی آن غلبه به ضدارزشها باشد.

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
3 ماه قبل

سلام و خدا قوت و تشکر از کمیته آموزش

مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
3 ماه قبل

سلام و درود خدمت تیم سروج عوامل سایت 💜
ممنون از استاد که دستور جلسه را به خوبی باز کردند

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
3 ماه قبل

با سلام ممنون از کمیته اموزش واستاد که دستور جلسه به خوبی اموزش دادن