جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خواستن، دانستن، توانستن

اولین نکته برای دانستن، عشق داشتن به دانستن است. عشق یعنی از خود بگذریم، از چیزهایی که در وجود خود داریم، بگذریم تا بتوانیم چیزهای جدید یاد بگیریم و تغییر کنیم. در غیر این صورت بعد از مدتها آمدن و رفتن همان هستیم که بودیم.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: خواستن، دانستن، توانستن

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: چهارشنبه 1403/03/30

درمان یا تغییر نگاه، حاصل تصادف و اتفاق نیست. درمان این چیزی نیست که خیلی ها فکر می کنند با چند ماه آمدن و رفتن توسط سرلژیون یا دیگری برای شخص رقم بخورد. درمان پروسه ای است که نکات خیلی ریزی دارد و اگر آن نکات رعایت نشود، حتی با وجود قطع دارو در مسافر یا به وجود آمدن آرامش نسبی برای همسفر مطمئناً شخص به درمان و تعادل نمی رسد.

تمام کسانی که اینجا آمدند می خواهند درمان شوند و طبق ضرب المثلی که همیشه در جامعه مصطلح بوده، با این خواستن می آیند تا بتوانند؛ «خواستن، توانستن است» اما تجربه و دانش علم درمان اعتیاد ثابت کرده خواستن به تنهایی، در درمان اعتیاد و تغییر نگاه به توانستن نمی رسد. چیزی به عنوان «دانستن» باید باشد تا شخص بتواند به آنچه می خواهد برسد. «خواستن، دانستن، توانستن»

دانستن چیست؟ و چه چیزی را باید بدانیم؟

با ورود به اینجا و شرکت در جلسه شناخت اعتیاد، متوجه شدیم اعتیاد فرابیماری است و فرادرمان هم نیاز دارد و درمان با ترک متفاوت است، اما چیزی که اجازه نمی دهد بعضی افراد بعد از مدتها آمدن و رفتن نتیجه بگیرند و همچنان در رفتارها و جهالتهای گذشته مانده اند و روی دانسته های قبلی پافشاری می کنند، همین ندانستن است.

اولین نکته برای دانستن، عشق داشتن به دانستن است. عشق یعنی از خود بگذریم، از چیزهایی که در وجود خود داریم، بگذریم تا بتوانیم چیزهای جدید یاد بگیریم و تغییر کنیم. در غیر این صورت بعد از مدتها آمدن و رفتن همان هستیم که بودیم.

باید بفهمیم از آمدن به اینجا چه می خواهیم و دنبال چه هستیم. مثلاً گفته می شود هیچ گونه ارتباطی بیرون از این مکان نداشته باشید. حال کسی که این قانون را اجرا نکند، یعنی این را نمی داند و نمی خواهد که بداند و مطمئناً به خواسته خود هم نمی رسد.

یا همسفری که مدام نگاهش روی مسافر یا مصرف کننده اش باشد، این را نمی داند که همسفر به کسی اطلاق می گردد که سابقه اعتیاد ندارد و در جهت تعالی اهداف جلسات قدم برمی دارد، پس هیچ وقت نتیجه نمی گیرد، حتی اگر سالها بیاید و برود. آمدن اینجا برای رسیدن به آرزوهایمان نیست، آمده ایم تا تغییر نگاه داشته باشیم و اگر می بینیم هنوز تغییر نگاهی نداریم، بدانیم در دانستن خود اشکال داریم.

مسافری که در مسیر درمان، به دلایل و بهانه های واهی، دوباره به سمت مواد گرایش پیدا می کند، ریشه درمان را می خشکاند همچنان که قطره ای نفت ریشه گیاه را خشکانده و از بین می برد و این یعنی درمان پرید، چون نمی داند. اگر این دانستن اتفاق بیفتد، هیچ وقت در بدترین شرایط بعد از چند ماه زحمت به خاطر نفس اماره و هوس گریز نمی زند.

کسی به دنبال دانستن می رود که بداند اینجا آمده برای تغییر نگاه و درمان شدن و بداند نتیجه آن در زندگی اش چیست، آنگاه دانستن در حرف زدن، در توقع داشتن، و همه جوانب زندگی اش به وجود می آید.

ندانستن ضرر و زیان های زیادی هم به افراد و هم به تشکیلات وارد می کند ولی بعضی افراد نه تنها نمی بینند بلکه از آن لذت هم می برند. چنین افرادی هیچ گاه به درمان نمی رسند و به علاوه باعث ایمان سوزی هم می شوند. زیرا در پوشش جلسه، می خواهند خانواده را دور بزنند و به دنبال نفس اماره خود باشند.

باید بدانیم کجا آمدیم، ما می آییم خودمان تغییر کنیم و اگر ندانیم، نمی دانیم چه می خواهیم و فقط وقت خود را تلف کرده ایم و همیشه دنبال منفی ها هستیم. در صورتی که اگر دنبال دانستن باشیم، همه چیز را مثبت می بینیم.

بنابراین برای اینکه درمان شویم باید چیزهایی را بدانیم. اینکه گفته می شود هیچ احدی نمی تواند به هیچ مصرف کننده ای کمک کند، برای این است که تا خودش نخواهد بداند، با زور نمی توان به او فهماند.

پس عشق به دانستن، مفهوم این دستور جلسه است.

یکی از دانستن های خیلی مهم در درمان، اعتماد به جلسات است. خیلی ها در جامعه پزشکی، دانشگاهی و… به ما می گویند چگونه به یک مصرف کننده اعتماد می کنید که خودش دارویش را بخورد، در جواب به آنها گفته می شود: ما اعتماد می کنیم ولی اگر او به ما اعتماد نکند، بذر خیانت و عدم اعتماد و ایمان سوزی را در اطرافیان نسبت به تشکیلات کاشته است.

گاهی افراد از نظر خودشان فعالیت زیادی دارند ولی چون نمی خواهند بدانند ظرف وجودی شان از آموزشها خالی است به همین خاطر در مسیرشان عقب می افتند.

برای اینکه بدانیم و دانسته داشته باشیم، باید عشق به دانستن داشته باشیم، با عشق به دانستن حضور فعال و مثبت اندیش داریم. ندانسته حرکت کردن ره به جایی نمی برد. مفهوم عشق یعنی از خودگذشتن، عشق به دانستن یعنی از همه خواسته های خود بگذریم و فقط بخواهیم بدانیم و یاد بگیریم و آن موقع آن آموزشها می شود دانستن، و الا حفظ کردن و بلد بودن تنها دانستن نیست.

کلام آخر اینکه درمان حاصل تصادف و اتفاقات نیست، بلکه حاصل رعایت یک سری نکات بسیار ریز است که اصلاً به فکر ما نمی رسد. کسی که می خواهد درمان شود چه همسفر چه مسافر، می بایستی نکات ریز را دیده، اجازه ندهد هیچ گونه خللی در مسیر درمانش اتفاق بیفتد و این زمانی است که دانستن را سرلوحه کار خودش قرار دهد و علائم آن را بشناسد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: مجید- رضا- جواد- محمدحسین- داوود- یوسف- عباس- اسماعیل-

همسفران: رضایی- تخت کش-

مسئول کارگاه:مسافر سفر دوم میثم
پشتیبان: مسافر سفر دوم امید
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم هادی
4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

23 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

دریافتم که عشق به دانستن؛
مانند پلی مرا به اهدافم می‌رساند، این پل دو ستون دارد، یکی در خواسته ها و دیگری در توانستنها .
باید بکوشم تا فنداسیون ستونی که در خواسته ها قرار می‌گیرد بسیار محکم بنا شود تا این پل در مواجه با سیل‌ها و طغیانهای مخرب، هرگز منهدم نشود.
تشکر و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
2 ماه قبل

سلام و خدا قوت ، با تفکر و آموزش های سروج به دانائی برسم و از توهم دانائی خارج بشم

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

با سلام وخداقوت به همه عزیزانی که در جمعیت سروج عاشقانه‌ خدمت میکنند
باتشکر از استاد عزیزکه بسیار عالی اموزش دادند
برداشتی که داشتم اینکه عشق به دانستن داشته باشتم نه اینکه اموزشهارافقط حفظوبلد باشم ودانسته های قبلی خود راکنار گذاشته وتغییر نگاه داشته باشم تا درمان اتفاق بیافتد

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
امروز متوجه شدم جزئیات ونکات ریزی که من از آنها غافل هستم و جهالت و مسائلي که من نتوانسته‌ام در وجود خود از دست بدهم باعث این غفلت شده ومرا به توهم دانستن سوق داده تا آنجا که اگر به جهالت خود واقف نبودم و به تفکر درمان ایمان نداشتم ممکن بود از جلسات ومسیر درمان دور شوم
باید تلاش کنم وبا دقت به تمامی مسائل درمان از خود خود ساخته ام بگذرم و هر آنچه را فکر میکنم میدانم کنار گذاشته وبا عشق وتمام وجود در پی دانستنی باشم که با آن بتوانم به درمان وتعادل برسم وخود واقعیم را بیابم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام واحترام باید به فهم ودرک درمان برسم حرمتهاوقوانین رابه خوبی یاد بگیرم وکار بردی کنم تا به درمان برسم ممنون وسپاسگذارم

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد راهنمای بزرگوار ،که بخوبی واز زاویه ی دیگر این موضوع را اموزش دادند ،عشق داشتن به دانستن یعنی بخواهم از جهل خود بگذرم تا به دانایی برسم ،وان زمان میتوانم به درک اموزشها برسم در غیر اینصورت دانستن نیست بلکه صرفا حمل اطلاعات خواهد بود .با تشکر از همه خادمین سروج .

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز وهمه خدمتگزاران سروج ، جلسات به زیبائی دانستن را به خواستن توانستن است اضافه کرده ،قبلا من میخواستم از اعتیاد رها شوم اما نمی توانستم چون دانش آن را نداشتم ، از وقتی با جلسات آشنا شدم بواسطه شناخت اعتیاد و آموزشها دانش آن را تا حدودی به دست آوردم و امروز میدانم با استفاده از آموزشها و کوله بار تجربه گذشته ای که دارم و کاربردی کردن آموزشها به درک درستی از آنها برسم ، آموزش بدون کاربردی کردن یعنی فقط حفظ کردن ، به گفته استاد با عشق به آموزش باید از دانسته های گذشته خالی شوم که بتوانم دانش جلسات را جایگزین آنها کنم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پرتلاش سایت

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻یکی از دانستنی هایی که درجلسه می آموزیم این است که هیچی نمیدانم….وپذیرش این موضوع کمک میکند برسم به درمان که باتمام وجود خواهان آن هستم…ومیتوانم تغییرو تبدیل و ترخیص را عملی کنم

مسافر علی لژیون نهایی
مسافر علی لژیون نهایی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم که باید عشق به دانستن داشت تا تغیر نگاه صورت بگیرد .تنها آمدن به جلسات وآموزش گرفتن کافی نیست ، بلکه کاربردی کردن آموزش ها است که من را روز به روز به هدفم نزدیکتر می کند.

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
2 ماه قبل

باسلام و ادب.
بسیارعالی بود،ازجمله محترم آموزش و استادراهنمای گرانقدر وکلیه خانواده سروج سپاسگزارم.

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

درود وخداقوت
تشکر از استاد گرامی وتیم سایت
دانستن حفط کردنی نیست درک کردن موضوع واز دست دادن عادت های بدمیباشد.🌹🌹🌹

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با عرض سلام وخداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی. برداشت من این بود وقتی که در موضوعی خواستن ودانستن هست ولی به توانستن تبدیل نمیشود علت این است که من عشق به دانستن ندارم وهنوز به دنبال خواسته های خودم هستم. باتشکر فراوان از مسئولین سایت🌹

همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت استاد برداشت من باعشق آموزش بگیرم و ب دانسته اضافه کنم و کاربردی کنم چون اگر کاربردی نکنم ب جلسات خیانت کردم واسیب زدم هم ب خودم هم به جلسات تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

مسافر مسعود۲ از لژیون نهایی
مسافر مسعود۲ از لژیون نهایی
2 ماه قبل

درود و خدا قوت بر جناب آقای مفتون وتمام زحمتکشان سروج ،الالخصوص بچه های سایت،من امروز حدود ۲۵ دقیقه دیر به جلسه رسیدم وبه ارزش واقعی سایت پی بردم،گفتم هم یک تشکر ی کرده باشم وهم یک برداشت کوتاه داشتم به مشارکت بذارم،اگر من مسافر به درک تمامی قوانین وحرمتهای جلسه رسیده باشم وکلیه آموزشهای ریز ودرشت را بدون سلیقه خودم فرا بگیرم وتاحد توانم کاربردی کنم میتوانم بگویم خواستن من با دانستن به توانستن خواهد رسید. ممنون

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما بزرگواران
خدا قوت
استاد از زاویه بسیار عالی موضوع را باز نمودند و چه زیبا که دانستن نیاز به عشق دارد و با عشق به یافتن می‌شود رسید.
چه قدر جای تامل و تفکر دارد
انشاالله که به این عشق در تمامی دانستن هایم برسم دانستن هایی که برگرفته از تفکر الهی سروج می باشد.
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید ❤️🌹

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادمحترم…آموختم هرکاری که بخواهم انجام دهم بایددرموردش دانش ودانستن داشته باشم تابتوانم به نتیجه دلخواه برسم …باتشکر

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با سلام و خدا قوت خدمت استاد عزیز” این دستور جلسه با اینکه بارها برای من تکرار شده اما خودش باز نکات ریزی را برایم باز کرد.که درمان و تعادل چیزی فراتر از تصور من است که باید لایه لایه های وجود خود را با دانایی بشناسم و ذره ذره به تعادل برسم.و باید صدای ایمان به تفکر درمان و تفکر سالم از صدای دانسته های غلط ذهنی و نفس اماره در درون من بلندتر باشد.
با تشکر از همه خدمتگزاران سروج

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باسلام وتشکر از استاد گرامی وهمه خدمتگزاران سروج
برای رسیدن به هدف وتغییر نگاه نیاز به دانستن دارم وآن آموزشهایی که میگیرم ،به درون خود بروم وعلت همه رفتارها وعملکرد خودم را بشناسم ،ریشه یابی کنم ونقاط ضعف خودرا به نقاط قوت تبدیل کنم‌.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

با تشکر از تیم سایت.خواستهایم رابشناسم و بدانم در چه جهتی است وبدانم چه لزومی دارد رسیدن به آنها تا در من توانستن شکل بگیرد🙏🌹

نوروزی
نوروزی
2 ماه قبل

سلام و درود به شما خدمت گزاران سروج ،از زحمات شما سپاسگزارم

مِری اسماعیلی
مِری اسماعیلی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد راهنما وکمیته ی آموزش🌹🌹🙏🙏.
عشق به دانستن را باید همیشه سر لوحه زندگی خودقرار دهیم….

همسفر غلامی
همسفر غلامی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد بسیار عالی
ما سال‌های زیادی با عشق به توانستن می‌خواستیم اعتیاد رو درمان کنیم و هرکاری میکردیم تا یک مصرف کننده ترک کند. اما با ورود به جلسات این عشق را به دانستن دادیم آموزش گرفتیم کاربردی کردیم و خود به خود توانستن در ما احیا وکمک کرد از موانع درمان به خوبی بگذریم.
با تشکر از استاد عزیز و تیم همیشه تلاشگر سایت

همسفر حسین زادها
همسفر حسین زادها
2 ماه قبل
پاسخ به  همسفر غلامی

سلام خدمت دوستان عزیز واستادگرانقدروزحمتگشان سایت گرامی تشکرفراوان آموزش بسیارعالی گرفتم امیدوارم