جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
ارکان درمان

ما برای داشتن یک زندگی سالم به رعایت تعادل در طول زندگی نیاز داریم، نه افراط و نه تفریط. کم کاری زیاده از حد و پرکاری بیش از حد، خیلی کم خوردن، یا پرخوری کردن، کم خوابیدن یا خیلی خوابیدن، هر دو آسیب زاست و ضرر می زند. شخص زمانی به درمان می رسد که بتواند تعادل بین اینها را رعایت کند.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: ارکان درمان (تغذیه، خواب، کار)

استاد: همسفر کرمی

تاریخ: چهارشنبه 1403/03/23

در ابتدا تولد یکسالگی مسافر رحمت را به ایشان و به کل جمعیت سروج تبریک عرض می کنم.

لگوی جلسات سروج مثلث است، زیرا مثلث تنها شکل هندسی است که تمام اضلاع آن بدون واسطه به هم متصل هستند. لذا مثلث درمان شامل سه ضلع الگو، مدد الهی و فضای عقلانی است و آنچه ارکان درمان است در قالب مثلث ارکان درمان شامل سه ضلع خواب، تغذیه و کار تعریف می شود.

ارکان جمع رکن و به معنی پایه و اساس است. شاید در ابتدا به میزان اهمیت (خواب، تغذیه، کار) در درمان اعتیاد واقف نباشیم ولی رعایت همین ها باعث درمان قطعی و کامل و ماندگار می شود.

شاید یک نفر بگوید من به تغذیه خود اهمیت می دادم، یا سر وقت می خوابیدم و بیدار می شدم، یا شغل داشتم و سر کار می رفتم، ولی چرا درمان نشدم؟ در پاسخ باید گفت اینکه فقط به یک یا دو تای از اینها توجه شود و بقیه نادیده گرفته شود، تعادل برقرار نمی شود. رعایت این ارکان زمانی منجر به درمان می شود، که هر سه ضلع با هم و به یک اندازه رشد کند، به طوری که با هم یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل دهند.

خواب؛ بارها راجع به فواید و اهمیت زمان و چگونگی کیفیت خواب صحبت شده است. برای داشتن یک زندگی سالم و مثمرثمر باید خواب منظم داشته باشیم زیرا همه تنش ها با خواب به آسایش تبدیل می شود. و نباید از این نعمت خداوند غافل شویم چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «ما شب را برای آرامش شما قرار دادیم»

یک مصرف کننده در زمان سوءمصرف یا پرخوابی دارد یا بی خوابی و هر دوی اینها مضر است. نتایج تحقیقات نشان داده بازسازی هر کدام از اندام های بدن در یکی از ساعات شب انجام می شود، از این رو بهترین ساعت خواب از 9-10شب تا 4-5 صبح است. بازسازی ذهن و فکر از مهمترین بازسازی هاست که در ساعات اولیه خواب انجام می شود و هجمه سنگین اتفاقات روزانه و خستگی ها را برطرف می کند و آرامش سراغ انسان می آید و انسان می خوابد. همچنین ساعت 11-12 بازسازی کبد، 4-5 صبح بازسازی و سم زدایی ریه، اواخر صبح بازسازی کلیه ها و روده ها و… است.

متأسفانه در روزگار کنونی به ساعات درست خوابیدن خیلی توجه نداریم. رعایت زود خوابیدن شاید ابتدا سخت باشد ولی اگر رعایت کنیم نشاط و سرحالی و… به سراغ ما می آید و بدن به ساعت فیزیولوژی خود که یکی از دقیق ترین ابزارهاست، می رسد.

تغذیه؛ در مورد غذا خوردن دو نظر در بین افراد وجود دارد : یا ما باید غذای خوب بخوریم و یا باید خوب غذا بخوریم؛ که البته غذای خوب خوردن صحیح است وگرنه خوب غذا خوردن و از هر غذایی خوردن، و به خصوص خوردن غذاهای آماده و فست فودها چه بسا به خاطر تناقضاتی که با هم در بدن انسان دارد، باعث بیماری ما شوند

کار؛ کار کردن اکثر انسانها و به خصوص مصرف کنندگان دو جنبه دارد یا آنقدر کار می کنند که خودشان را بیچاره می کنند و یا آنقدر کار نمی کنند که دیگران را بیچاره می کنند. اصولاً در زمان سوءمصرف، شخص به خاطر نخوابیدن در شب و نداشتن تغذیه مناسب، انرژی و توانی برای کار کردن ندارد و بیکاری به شخص غالب می شود. یا اگر هم بخواهد کاری بکند، دنبال شغلی می گردد که ظهر به بعد باشد. این می شود عدم تعادل که علاوه بر خود برای دیگران هم آسیب زیادی دارد.

ما برای داشتن یک زندگی سالم به رعایت تعادل در طول زندگی نیاز داریم، نه افراط و نه تفریط. کم کاری زیاده از حد و پرکاری بیش از حد، خیلی کم خوردن، یا پرخوری کردن، کم خوابیدن یا خیلی خوابیدن، هر دو آسیب زاست و ضرر می زند. شخص زمانی به درمان می رسد که بتواند تعادل بین اینها را رعایت کند.

بعضی از مسافران بعد از مدتی آمدن و آبی زیر پوستشان رفتن، برای جبران اشتباهات گذشته به سمت زیاد کار کردن گرایش پیدا می کنند. این عزیزان باید بدانند هرچند سوزاندند و از بین بردند، ولی الان وقت آن نیست که در طول مسیر درمان، بخواهند انرژی زیادی برای کار کردن بگذارند. توصیه تفکر سروج به افراد در حال درمان این است که هر چیزی در حالت تعادل خوب است. اگر به تعادل رسیدید درمان می شوید وگرنه حتی با قطع دارو، شخص به درمان نمی رسد و جایی برگشت می خورد.

اما در کنار خواب، تغذیه و کار مناسب، ورزش نقش ویژه و با اهمیتی دارد چرا که یک مکمل است و ارکان درمان را تقویت می کند و می تواند حس نشاط و آرامش بیشتری را در ما ایجاد کند. ورزش نه تنها به جسم ما سلامتی می دهد بلکه باعث آرامش روح و روان و ذهن ما نیز می شود، چنانچه بزرگان می فرمایند: «عقل سالم، در بدن سالم است»

خداوند این نعمت را در این جلسات به ما داده که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و صبح های جمعه در ورزش سروج شرکت کنیم.

هر کدام از این ضلع ها اگر کوچک یا بزرگتر از حد نرمال خود باشد، ضلع دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد و نظم و برنامه زندگی را به هم می زند. اما تفکر سروج از آنجا که هدفش درمان و تعادل است، شخص را به تعذیه مناسب، خواب کافی و کار مناسب و به اندازه همراه با ورزش فرامی خواند تا انشاءاله شخص بتواند به درمان واقعی برسد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: اسماعیل- عباس- حسین ر- داوود-

همسفران: تخت کش-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
پشتیبان: مسافر سفر دوم میثم
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علیرضا
4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

24 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

ممنون از استاد کرمی بزرگوار،که اهمیت این سه رکن حیاتی ،خواب ،تغذیه،کار و در کنارش ورزش را برای رسیدن به تعادل به خوبی بیان کردند 🙏🌹

همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت استاد خیلی زحمت کشیدید ممنون از اینکه به خوبی این دستور جلسه را باز کردیدتشکرازکمیته آموزش و مسول سایت

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام:
همانطوری که استاد فرمودند در هر کاری تعادل حرف اول را می زندخصوصا ارکان درمان که همانا خواب ،تغذیه وکار می باشدامیدوارم بتوانم با برقرار کردن تعادل بین این سه رکن درمان،در بازیابی توان ونیروی خودم برای مقابله بابیماری تفکر زاید افیونی موفق عمل کنم.سپاس از استاد گرامی.

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام ،همانطور که استاد فرمودند در هر کاری تعادل حرف اول رامیزند،خصوصا درمورد ارکان درمان(خواب،کار،تغذیه)امید که باکوشش برای برقراری تعادل بین این سه رکن درمان، در جهت درمان بیماری تفکر زاید افیونی درست وصیحیح قدم بردارم.

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود وخداقوت به استاد عزیز و کمیته محترم آموزش
🖐🌹
تشکرو سپاس بابت آموزش های متناسب بادرمان اعتیاد🌹🌹💐💐🙏🙏

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج ،من هم به نوبه خودم این روز قشنگ را به مسافر رحمت و کل جلسه تبریک عرض میکنم . در زمان سوء مصرف خواب و تغذیه مناسب که نداشتم حتی مصرف مواد مصرفیم هم ساعت مشخصی نداشت اما خدا را شکر بعد از ورود به جلسات با تنظیم داروی مصرفی و به مرور نظم را در خواب و تغذیه و کل زندگی خود احساس کردم و دیدم که این جلسات با جاهای دیگر و روشهای دیگر فرق دارد ، در اوایل سفر به خاطر بسته بودن حس‌ها و جهالتهایی که داشتم اشتباهاتی داشتم که چند باری بیشتر اتفاق نیافتاد و با در میان گذاشتن آن با سر لژیون دیگر آنها را تکرار نکردم و خدا را شکر به کمک آموزشها و راهنمائیهای راهنما به جائی رسیدم که ثانیه مصرف دارو هم برایم مهم است ،از نظر تغذیه و خواب هم هر چیزی را مصرف نمیکنم ،سر ساعت مشخصی غذا میخورم ، قبلاً همیشه جمعه ها تا ظهر می‌خوابیدم، از وقتی با ورزش سروج آشنا شدم و آن را جزء ارکان درمان و برای خود لازم دانستم اوایل با زنگ ساعت بیدار میشدم که سر قرار ورزش حاضر شوم اما به مرور زمان به جائی رسیدم که دیگر لازم به زنگ ساعت نیست و خود به خود سر ساعت 5 صبح برای ورزش بیدار میشوم ، وهمه اینها را کمکهای جلسات به خود میدانم، امیدوارم بتوانم در مسیر اهداف جلسات حرکت کنم و تا رسیدن به خود واقعی از هیچ تلاشی فرو گذار نباشم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مسافر حسن
مسافر حسن
2 ماه قبل

با تشکر،از استاد وکمیته آموزش

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با عرض سلام و احترام.تشکر فراوان از استاد گرامی و کمیته آموزش و مسئولین سایت.

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادگرامی…سعی کنم درهمه مراحل زندگی،خواب،خوردن،ورزش کردن،حتی صحبت کردن ودرکل کارهای روزانه حدتعادل راحفظ کنم تاهمیشه درآرامش باشم باسپاس ازعوامل زحمتکش سایت

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
2 ماه قبل

با عرض درود و ادب.
بسیار سپاسگزارم ازاستاد عزیز،کمیته محترم آموزش و کليه خدمتگذاران سروج.
آموخته ام از تفکر ناب درمان و باتمام وجود حس کرده ام رعایت ارکان درمان ضامن رسیدن به تعادل و آرامش و ورزش مکملی برای تحکیم تعادل.

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

با سلام وخسته نباشید خدمت تمام دوستان بخصوص خدمتگزاران سایت
ممنون کمیته محترم آموزش و استاد گرامی که بخوبی بحث تعادل سه ضلع خواب تغذیه وکار را مطرح کردند،چرا ک برای من در دوران سو مصرف به اندازه کافی بود ولی بواسطه مصرف تعادلی نداشت و اکنون در مسیر درمان به یک تعادل نسبی رسیده است.

فاطمه صباغیان
فاطمه صباغیان
2 ماه قبل

باسلام وخداقوت …وتولد یک سالگی مسافر رحمت را هم به خودشون و خانوادشون وکل جلسه تبریک میگم …استاد به خوبی دستور جلسه روباز کردن …با نظم داشتن به درمان نزدیک میشم قبلا اصلا به خواب اهمیت نمیدادم آنقدر آشفتگی ذهنی داشتم خواب خوبی نداشتم ولی الان هم زود خوابم میبره وهم نظم پیدا کردم …باتشکر

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

درود وخداقوت به تیم سایت
تشکر فراوان از استاد بزرگوار همسفر کرمی که موضوع را به خوبی بیان نمودند..برای داشتن یک زندگی سالم به رعایت تعادل در خواب کار وتغذیه نیاز دارم .نه افراط نه تفریط تا به انرژی لازم وسرحالی برسم .🌹🙏🙏

مسافر یوسف آماده سازی
مسافر یوسف آماده سازی
2 ماه قبل

با سلام و تشکر
با آموزش یاد گرفتم ک همه ی این سه ضلع ب هم مربوط است ولی برای من مهمترین ضلع خواب است که در دوران مصرف آسیب دیده و این ضلع به کار و تغذیه من بسیار آسیب زده ‌
با تشکر از سایت تفکر سروج

مسافر حسن
مسافر حسن
2 ماه قبل

با تشکر از استاد،کمیته آموزش و مسئول سایت

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم که اگر بین ارکان درمان (خواب،تغذیه وکار) فاصله بیندازم قطعا مسیر درمان برایم سخت ودشوار خواهد بود وبه نتیجه درست نخواهم رسید،پس باید  تعادل را بین ارکان درمان برقرار کنم و نظم را به زندگی خود برگردانم تا به درمان واقعی برسم.

حسن2
حسن2
2 ماه قبل

سلام دوستان.اولین بار هست که کامنت میزارم.چهارشنبه جلسه بسیار عالی بود.ممنون از همه کسانی که برای این جلسات زحمت می‌کشند.

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم در هر چیزی باید تعادل را حفظ کنم افراط وتفریط در خواب ،کار و تغذیه برای من آسیب زاست دقیقا در طول این مدت این تجربه را دارم که به خاطر برنامه ریزی نکردن وحجم زیاد کار ومسولیت مدتی از درمانم که باید اولويت برای من باشد دور شده ام واین برای من باعث آسیب ومشکل در سفر درمانیم شده باید یاد بگیرم وبتوانم برنامه ریزی درست داشته باشم ودر همه موارد تعادل را حفظ کنم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد کرمی گرامی ،که اهمیت ارکان درمان برای رسیدن به تعادل وتحکیم ان با ورزش را بخوبی اموزش دادند،و یکی از بایدهایی که باید برای خود بگذارم.سپاسگزارم از کمیته اموزش وتیم پر تلاش سایت

مسافر مجید لژیون اماده سازی
مسافر مجید لژیون اماده سازی
2 ماه قبل

سلام عرض ادب خدمت کادر درمان و تفکر ناب سروج
من از این دستور جلسه برداشت کردم ک ارکان درمان مختص هم دیگه هستن و برای به درمان رسیدن من باید همه ارکان را به صورت هماهنگ انجام بدم
و محور مشترک خواب تغذیه و کار طبق دستور جلسه ها باعث درمانم میشود

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با عرض سلام هم کار وتغدیه وخواب هر سه باید در تعادل باشد تا سلامت باشیم ممنون از استاد

همسفر حسین زاده
همسفر حسین زاده
2 ماه قبل

باسلام خدمت استاد گرامی که به خوبی ارکان درمان بیان کردندوتشکرفراوان که به ورزش هم اشاره کردند که خیلی مهم بودزمانی درمان شروع میشودوورزش هم کنار باشدخیلی انرژی داریم وبه درمان کم میکند

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستاد گرامی وهمه خدمتگزاران سروج
باکمک آموزش ها آموختم که تعادل ونظم وهماهنگی را باید بین اضلاع مثلث ارکان درمان بوجود بیاورم که با تکرار وتمرین و داشتن ورزش مناسب آرام آرام این تعادل بوجود می آید.

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام دوستان مهدی هستم یک مسافر
سپاسگذار خداوندم که عضو کوچکی از کنگره60 هستم. تشکر از اساتیدو خدمتگذاران در کنگره 60