جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی سوم و تأثیر آن بر من

برای ارزشمند شدن باید توانایی های خود را بشناسیم؛ توانایی، پول داشتن و هزینه کردن یا مدرک تحصیلی بالا داشتن نیست، زندگی با مصرف کننده، یک نوع توانایی است زیرا هر کس توانایی انجام این کار را ندارد. توانایی، آمدن به جلسات و آموزش گرفتن و انشاءاله کاربردی کردن است.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: وادی سوم و تأثیر آن بر من

استاد: همسفر تقیان

تاریخ: دوشنبه 1403/03/21

وادی اول ما را به تفکر واداشت تا با تغییر تفکر بتوانیم سبک زندگی خود را به سمت زندگی سالم تغییر دهیم. در وادی دوم به جنگ نرم با خود فراخوانده شدیم تا از ناامیدی و حصار امنی که دور خود کشیده ایم بیرون بیاییم و خود را بشناسیم.

وادی سوم: «باید دانست هیچ موجودی به میزان خود انسان به خویشتن خویش فکر نمی کند»

بایدها و نبایدها، قانون است که چه انجام بدهیم و چه انجام ندهیم، در زندگی ما جاری است. دانستن، فقط این نیست که بگوییم می دانم، بلکه دانستنی همراه با دانایی. خویشتن خویش هم که صور آشکار و صور پنهان است

و هیچ موجودی…؛ یعنی هیچ کس به اندازه خود انسان به خودش فکر نمی کند. و این اولین ایراد ما بود که به فکر خودمان نبودیم. اما علت آن چیست؟

در اثر آموزشها و تربیتهای غلط خیلی به خودمان اهمیت ندادیم، تا قبل از اینجا به ما یاد داده شد که بنشینید بسوزید و بسازید، درصورتی که اینجا به ما آموزش داده شد بیاموز، بساز و سازندگی کن و برای خود ارزش و احترام قائل باش.

به خودمان مراجعه کنیم و ببینیم چقدر فرصتها را از دست دادیم، چقدر دنبال ناجی بودیم، چقدر به جای تغییر خودمان دنبال تغییر خانه و وسایل خانه بودیم و هیچ چیز تغییر نکرد، چون به این نکته توجه نداشتیم که همه چیز در درون ماست.

اولین نکته برای اینکه به فکر خودمان باشیم این است که بیاموزیم چراها را به چگونه تبدیل کنیم؛ چرا من باید مصرف کننده داشته باشم؟ چرا زندگی من باید اینگونه باشد؟ مصرف کننده کجا رفت؟ کی می آید؟ چی مصرف می کند؟ مچ او را بگیرم؟ این استرس ها و نگرانی ها و کم ارزشی ها هر روز برای ما بیشتر و بیشتر می شد و اینجا بود که بیش از حد مسئولیت برای خود قبول می کردیم، مقصر را دوستان، آشنایان و یا خانواده او می دانستیم ولی هیچ وقت انگشت اشاره را به سمت خودمان نمی گرفتیم. بیشتر اوقات مثل رباتی که برایش یک سری برنامه ها تعریف شده، یک سری کارها را انجام می دادیم و پیش می رفتیم و اگر مشکلی پیش می آمد می خواستیم کسی برایمان حل کند و برای همین نه تنها حل نشد بلکه بدتر هم شد. از خودمان بیشتر از توانایی مان کار کشیدیم، به وضعیت ظاهر و جسم و روح خود نرسیدیم، تفریحی برای خود نگذاشتیم و…. پس باید به درون خود برویم.

از اینجا به بعد باید تصمیم خود را بگیریم و بدانیم وادی ها آغاز زندگی است. تحت آموزش قرار بگیریم و بپذیریم. پذیرش سخت است چون راه و مسیر سخت است ولی وقتی از یک ضدارزشی گذشتیم و توانستیم جایی برای خود ارزش قائل شویم، لذت بخش است و سختی مسیر را کم می کند.

وقتی اینجا گفته می شود دوربین روی خودتان باشد، در زندگی دیگران دخالت نکنید، برای درمان خودتان بیایید نه مسافرتان و… همه در جهت ارزشمند شدن ماست.

برای ارزشمند شدن باید توانایی های خود را بشناسیم؛ توانایی، پول داشتن و هزینه کردن یا مدرک تحصیلی بالا داشتن نیست، زندگی با مصرف کننده، یک نوع توانایی است زیرا هر کس توانایی انجام این کار را ندارد. توانایی، آمدن به جلسات و آموزش گرفتن و انشاءاله کاربردی کردن است. توانایی، این است که چگونه از کفر، قضاوت، غیبت، دروغ و… بیرون بیاییم و به روشنایی برسیم، توانایی، درست گوش دادن است که خیلی مهم است. توانایی قناعت داشتن و… است که کار هر کسی نیست، ما تابحال بلد نبودیم ولی اینجا یاد گرفتیم به خود و توانایی خود بها بدهیم.

این وادی، وادی مسئولیت دادن به خود است. شاید نیروهای بازدارنده در مسیر بخواهند ما را از راه بازدارند، ولی با شناخت آنها می توانیم از آنها عبور کنیم. یکی از نیروهای بازدارنده در مسیر، سرزنش کردن به خصوص سرزنش کردن خود است.

مثلث ادبار «نمی توانم، نمی شود و نمی گذارند»، یکی از نیروهای بازدارنده است که اجازه نمی دهد به خودمان فکر کنیم. برای بیرون آمدن از مثلث ادبار، جوانب و شرایط و توانایی جسمی و روحی و استعداد و تفکری خود را بسنجیم و بعد کاری را شروع کنیم، اینگونه در آن کار نمی مانیم و درجا نمی زنیم و دچار ناامیدی نمی شویم و خودمان را سرزنش نمی کنیم.

بزرگترین توانایی، قدرت فکر کردن است که خداوند به ما داده و جای بسی شکر دارد. اگر دنبال توانایی خود نرویم، و داشته های خود را نبینیم و شکر آن را به جا نیاوریم به سمت کفر می رویم و ناسپاس می شویم.

یکی از توانایی های ما قدرت نه گفتن است. اینجا با آموزشها یاد گرفتیم که هم بتوانیم نه بگوییم و هم نه بشنویم و بپذیریم. مدیریت نشخوارهای ذهنی و توجه به جسم و روح، رفتن از مسیر ضدارزشها به مسیر ارزشها و اینکه بتوانیم شرایطی که در زندگی هست، را بپذیریم و با آن زندگی کنیم، همه جزء توانایی های ماست.

رسیدن به یک سری توانایی ها نیاز به زمان و تکرار و تمرین دارد. و الا فقط صرف شور داشتن منجر به خرابکاری می شود.

در برابر توانایی، خود فریبی می آید. خیلی از توانایی ها که روی آنها سرپوش گذاشته شد و خواسته های نامعقول ما باعث خودفریبی شد.

یکی از خودفریبی ها توهم دانایی است. مثلث تفکر زائد، شرم مسموم، گناه مسموم و ترس مسموم، ما را از رسیدن به توانایی هایمان بازمی دارد.

از وقتی چاره اندیش شدیم یعنی چراها را به چگونه تبدیل کردیم و از وقتی از خود خودساخته به خود واقعی رسیدیم، توانایی های ما بروز پیدا کرد.

وقتی به درون و به خویشتن خویش برویم، می توانیم عقده ها را بشناسیم و آنها را باز کنیم، نقاط ضعف خود را بشناسیم و تبدیل به نقاط قوت کنیم. نباید منتظر کسی باشیم باید خودمان به فکر خودمان باشیم، دنبال تأیید دیگران نباشیم زیرا ما را به خود فریبی می رساند.

توانایی به دانستن نیست، به عمل کردن است. تفکر بعضی از انسانها این است که باید کارهایشان را دیگران انجام دهند، نیازمند به دیگران هستند و اصلاً به خود اعتمادی ندارند و اینها همه نوعی خودفریبی است.

وقتی به فکر خود باشیم و توانایی های خود را بشناسیم، حتماً تأثیراتش را روی خانواده و اجتماع و تشکیلات هم می گذارد. مثلاً همین جلسات سروج با تلاش تک تک افرادی که توانایی های خود را شناختند، توانست مکانی مستقل تهیه کند تا همه بتوانیم به راحتی آموزش بگیریم. پس همچنان دنبال توانایی خود باشیم و حتماً زمان را در نظر بگیریم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: عدنانی- نریمانی- تخت کش- ابراهیمی2- موسوی2- توانا- قادری-مزروعی- محمدی- باقری2- زیلایی- خداییان- کاظمی- ولی زاده- اسماعیلی – حسین زاده-

مسئول کارگاه: همسفر حیدری
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم رحمت
3.1 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

15 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد من باید چراچراهاراب چگونه تبدیل کنم وبااموزش دیدن اجازه ندهم ک نیروهای خودفریبی باعث شود من به خود واقعی نرسم

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

تشکر از مسول کمیته آموزش ومسول سایت

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وعرض خداقوت خدمت همه عزیزان…اولین وبزرگترین توانایی که من درون خودم پیداکردم پذیرش بودپذیرش اینکه من یک بیمارم وبرای درمانم بایدآموزش ببینم،حرف گوش کن باشم،قوانین وحرمتهارارعایت کنم تابتوانم موفق شوم..ممنون وتشکرازاستادگرامی ومسئولین زحمتکش سایت

موسوی ۲
موسوی ۲
1 ماه قبل

درود فراوان وخداقوت به تیم سایت وتشکر فراوان از استاد بزرگوار که موضوع را به خوبی باز نمودند
به توانایی های خودم پی ببرم امیدوار باشم واز سختی مسیر لذت ببرم چون خوشبختی لذت هارا دیدن است.🦋🌹🌹

نفس زیلایی
نفس زیلایی
1 ماه قبل

درود وخداقوت ..
وادی سوم این آموزش رابه من داد که بیشترین سهم درحال مشکلاتم برعهده خودم است .من درگذشته در دیگران و بیرون دنبال حل مشکلاتم بودم ..ولی این وادی شروع حرکت وسفردرونی برای من بود ..که به درون خودم بروم ..وریشه یابی کنم مسائلم را….اینکه درمن هم توانایی هایی وجود دارد ولی من آنقدر ازخودم غافل شده بودم که این توانایی هاونقاط قوتم را نمی‌ دیدم ..ولی زمانی که نگاهم را روی خودم انداختم ..ودیگردوربین به سمت دیگران نبود ..توانستم نقاط ضعفم رابه نقاط قوت تبدیل کنم وازخودم غافل نباشم.
تشکرازاستادگرامی…

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکراز استاد وهمه خدمتگزاران سروج
هیچ کس به اندازه خودمن ازدرون من خبر ندارد .این وادی به من کمک میکند تواناییهام را ببینم ،آنهارابشناسم وبه نقاط ضعفم پی ببرم وبه دنبال راه حل برای آنها باشم.

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد عزیز که به این خوبی من را با توانایی های خودم آشنا کردند.شناخت توانایی ها به من امید میدهد و باعث می شود با برخورد با مشکلات آنها را به معضل تبدیل نکنم.با تشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم پر تلاش سایت.

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما
خدا قوت
سپاسگزارم از استاد بزرگوار که موضوع را عالی باز کردن و با مشارکت ها لیستی آموزشی از توانایی ها و خود فریبی ها برای شخص خودم نوشتم
سپاسگزارم از کمیته آموزش که بسیار دقت نظر در پشت سر هم قرار دادن موضوعات کارگاه ها داشته اند و سپاس فراوان از تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید ❤️🌹

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت به همه دوستان بویژه خدمتگزاران سایت
تشکر از کمیته محترم آموزش و استاد گرامی.
وقتی بایدها ونبایدها قانون است ودر زندگی ما جاریست
بهتر آنست که به جنگشان نرویم بلکه با آموزش گرفتن درصدد حل آنها براییم.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام وخدا قوت قناعت کردن خود یک توانای است داشته را دیدن وشکر بجا اوردن یک تونای است اشتباه هات راندیدن یک خودفریبی است از تونائ استفاده نکردن یک خودفریبی است برای خودم ارزش قائل بشم وبرای بهتر بودن بیشتر تلاش کنم ممنون وسپاس گذارم

همسفر جزی
همسفر جزی
1 ماه قبل

باسلام و تشکر بابت زحمات تمام خدمتگزاران از جمله همسفر تقیان که موضوع را بررسی نمودند

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخداقوت به همه خدمتگزاران جمعیت سروج
باتشکر از استاد عزیزکه اموزش بسیار عالی دراین موضوع داشتند
برداشت من اینکه با شناخت توانایی های درون خود میتوانم به خود اگاهی برسم ومسئولیت تمام مشکلات درون خود را بپذیرم ودر صدد حل انها بااموزش دیدن وکاربردی کردن بر بیایم

علیرضا ۲
علیرضا ۲
1 ماه قبل

دریافتم که؛
توانمندی یعنی، قدرتی که بتوانم خودم را (نفسم را) ارتقا دهم و به مراتب بالای انسانیت برسم تا خود واقعی ام دوباره احیا شود.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

باسلام وخدا قوت و تشکر از استاد 🌷من با این اموزش متوجه شدم که اصلا توانایی های خودم را حتی نقاط مثبتم را نمی دیدم واین. همان کفر بودناامیدی بود ولی با اموزشهای این جلسات وراهنمایی اساتید گرامی من بار دیگر به درون خودم رفتم ومتوجه شدم من هم توانایی هایی دارم باید این خاکسترها رااز رویش کنار بزنم وخودم را به خودم ثابت کنم نه به دیگران

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

سلام ودورود وخداقوت،وادی سوم به من اموزش داد به درون خودم بروم وبا شناخت ضد ارزشیها در مرحله عمل انهارا از فکر وذهنم پاک کنم وترس وخشم را کنترل کنم واز مقایسه ،قضاوت ،کینه ،نفرت،خود فریبی وحسادت دوری کنم به امید موفقیت .