جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی سوم

یکی از آثار سوء مقصر دانستن دیگران در بیماری اعتیاد این است که به یک خودفریبی می رسیم. کسی که خودش را فریب دهد، هیچ وقت نمی تواند به واقعیت قضیه فکر کند. خود فریبی و گمراهی و فرو رفتن در جهالت، عوارض مقصر قلمداد کردن دیگران است.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وادی سوم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1403/03/16

در ابتدا تولد شش سالگی مسافر میثم و همسفر زیلایی را خدمت خودشان، خانواده محترمشان، استاد راهنما و کل جلسه تبریک عرض می کنم. امیدوارم با ثبات قدم بیشتر در راه خدمت به همدردان کوشا باشند.

تیتر وادی سوم: «باید دانست هیچ موجودی به میزان خود انسان به خویشتن خویش فکر نمی کند»

با پشت سر گذاشتن دو وادی، به وادی سوم رسیدیم. وادی ها، کلید قفل های زنگ زده ما هستند. وادی ها ستون های آموزش تغییر جهانبینی هستند و کمک می کنند تا بتوانیم نوع نگرش خود را نسبت به جهان هستی و جهان درون تغییر دهیم، زیرا تنها با تغییر تفکر و تغییر جهانبینی است که می توانیم در صدد رفع مشکلات به وجود آمده در زندگی بربیاییم.

«باید دانست»؛ در ابتدای تیتر وادی سوم، تأکید مؤکد است، یک قانون است و من باید بدانم هیچ کس به اندازه خود من به فکر من نیست.

«خویشتن خویش»؛ خویشتن، یعنی من و خویش، یعنی ضمیر و درون من؛ در مجموع خویشتن خویش یعنی مجموعه صور پنهان و صور آشکار من.

وادی سوم شفاف و روان به ما می گوید نقش اصلی و عامل اصلی در به وجود آمدن هر مشکلی در زندگی، خودِ من هستم. هیچ مصرف کننده ای، نمی تواند تقصیر مصرف کننده شدنش را گردن کسی بیندازد، چون کسی به زور او را وادار به مصرف نکرد.

یکی از آثار سوء مقصر دانستن دیگران در بیماری اعتیاد این است که به یک خودفریبی می رسیم. کسی که خودش را فریب دهد، هیچ وقت نمی تواند به واقعیت قضیه فکر کند. خود فریبی و گمراهی و فرو رفتن در جهالت، عوارض مقصر قلمداد کردن دیگران است.

مقصر دانستن دیگران، تفکر مخربی است که اجازه نمی دهد به درون خود برویم و بتوانیم مشکلی که به وجود آمده را حل کنیم. وقتی بپذیرم اشتباهاتی که صورت گرفته از جانب خود من بوده، بدون توجه به مقصر بودن کسی، تمام همّ و غمّ خود را صرف مشکلی که به وجود آمده می کنم و به همین علت، گفته می شود بار مسئولیت درمان فقط به دوش خود شخص مصرف کننده است، درمانگر خودش است و تا خودش نخواهد و تصمیم نگیرد هیچ احدی نمی تواند به او کمک کند.

طبق وادی سوم، برای رسیدن به خویشتن خویش به یک نیرو و حرکت درونی نیاز داریم. این حرکت هم، به دو ابزار از جنس شناخت نیاز دارد: 1- شناخت توانایی های خود و 2- شناخت نیروهای بازدارنده؛ اولین ابزار، شناخت توانایی های خود است. هر انسانی علاوه بر اینکه توانایی های زیادی دارد، توانایی های منحصربه فردی نیز دارد. انسان، جهان اصغر است. یعنی آنچه در کائنات و هستی وجود دارد در وجود انسان هم گنجانده شده است، پس ابتدا باید توانایی های خود را بیابیم و بعد نهایت بهره را در تغییر تفکر خود از آنها ببریم. در غیر این صورت بدانیم کفران نعمت است.

توانایی فقط انجام دادن یک سری کارهای خاص یا گرفتن مدارک تحصیلات عالیه، شغل و … نیست؛ بلکه صبر، تدبیر، تلاش، استقامت، امید و… هم جزء توانایی هایی ماست که چون مورد استفاده قرار ندادیم آنها را گم کردیم.

ابزار دوم، شناخت نیروهای بازدارنده است که خیلی هم مهم است. نیروهای بازدارنده به عنوان نیروهای مکمل در طبیعت باید باشند و خیلی فریبکارانه و ماهرانه و زیبا وارد عمل می شوند. القائات منفی شیطان و یا نیروهای بازدارنده در بهترین لباس مثل لباس دلسوزی، ترحم، مقدس و… جلوه می کنند و اگر از طریقی نتوانستند، به روش و لباس دیگری ظهور و بروز می نمایند، و با تمام وجود و با ابتکار عمل، لباس توجیه به ضدارزشیها می پوشانند تا بتوانند طعمه خود را به دام بیندازند. تمام تلاش شیطان و نیروهای بازدارنده این است که ما در عمق ظلمت باقی بمانیم، و تنها در صورتی می توانیم اجازه ندهیم القائات این نیروهای منفی و بازدارنده در وجود ما رخنه کند، که با گرفتن آموزش، با تفکر و با استفاده از تجربه الگوهای درمان شده دانایی خود را بالا ببریم.

زمانی رسیدن به خویشتن خویش برای همسفر میسر است که آمدن به جلسات منوط به آمدن مسافرش به جلسات نباشد. اگر همسفری زمانی احساس کرد به خاطر درمان نشدن مسافرش یا نیامدن او و یا به هردلیلی آمدنش به جلسات کمرنگ شده، بداند به خویشتن خویش توجهی ندارد. همسفر باید برای خودش ارزش قائل شود و دنبال درمان تفکر زائد خودش باشد.

در رابطه با مشکل اعتیاد، کلاً دو راه وجود دارد: یکی اینکه گوشه عزلت بگزینیم و حصار امن کاذب که قبلاً در وادی دوم صحبت کردیم دور خود بکشیم و خیلی راحت بنشینیم و منتظر باشیم یکی بیاید و مشکل ما را حل کند که تجربه به ما ثابت کرد چنین چیزی هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد. راه حل دوم این است که بیاییم خود واقعی خود، (خودی که خداوند آفرید) را با استفاده از ابزارهایی مثل امید و تلاش و استقامت پیدا کنیم. از سختی ها نهراسیم و در راه حل کردن مشکل خود قدم برداریم. در برابر این مشکل، نباید بگوییم خودکرده را تدبیر نیست، چون «خودکرده را تدبیر هست». اولین تدبیر و چاره جویی این است که نقاط ضعف را بشناسیم و به نقاط قوت تبدیل کنیم. اگر تا به اینجا امید خود را از دست دادیم و فکر کردیم نمی توانیم تدبیری بیندیشیم به این جمله امیدوارکننده از جناب سرهنگ طاهرزاده فکر کنیم که در یکی از جلسات فرمودند:«تمام الگوها و درمان شدگان، تدبیر خود کرده هستند».

وادی سوم به ما فراخوان می دهد توانایی های خود را پیدا کنیم، نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنیم، دست از خودفریبی برداریم و با خودآگاهی و دانش و دانایی خود را پیدا کنیم.

طبق وادی سوم ما توانایی و اختیار داریم. ولی مهم این است که چگونه انتخاب کنیم. انتخاب باید بر اساس خودآگاهی باشد، نه بر حسب خودفریبی. خودفریبی شیطانی است که با لباس توجیه ظهور می یابد و ما را از خودآگاهی دور می کند. خودفریبی از آرزوهای شیطان و نیروهای بازدارنده است.

همانگونه که آهن با زنگ زدگی از بین می رود، افکار منفی خود ما هم وجود ما را از بین می برد. مواظب باشیم به افکارمان چه خوراکی می دهیم. همچنین به عنوان بازپرداخت بدهی سختیها را تحمل کنیم.

مولانا می فرماید:

من عجب دارم ز جویای صفا

او رمد در وقت صیقل از جفا


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: مجید- جواد- مختار- عباس- محمدحسین- حسین-

همسفران: غفاری- ملکی- تخت کش- باقری2- سبحانی- اکبری- بی غم- اسماعیلی- زیلایی- موسوی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
پشتیبان: مسافر سفر دوم امید
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم میثم
4.1 15 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

32 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نفس زیلایی
نفس زیلایی
1 ماه قبل

درود وخداقوت…
وادی سوم این آموزش رابه من همسفر می‌دهد که اگر همچنان دیگران رامقصرمشکلاتم میدانم و انگشت اشاره ام به سمت آنها وگاها به سمت خداوند است ..یعنی درخودفریبی فرورفته ام وغرق درجهالت های خودم هستم..واین مسئله باعث میشود روزبه روز حال خرابی داشته باشم و حتی مشکلاتم راهم به بحران ومعزل تبدیل کنم..ولی زمانی که بپذیرم من خودم با دستهای خودم مشکل رابه وجود آورده ام وسهم خودم را بپذیرم ..اولین قدم را برای حل مسائلم برداشته ام..
ممنون ازاستادعزیز

مسافرمختار
مسافرمختار
1 ماه قبل

سلام وخسته خدمت کمیته آموزش واستادجلسه
که موضوع را به خوبی بازکردند
وبازهم آموزش جدیدی گرفتم تشکر میکنم

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

درود وسپاس فراوان از استاد عزیز ،خیلی ساده وروان وادی را بررسی کردند،این وادی یکی از ستون های تغییر جهان بینی است ویکی از چهار تا پایه ان است و اگر بتوانم با این وادی تغییر نگاه بدهم و به دنبال مقصر نباشم میتوانم به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرم واز چرخه خود فریبی وگمراهی بیرون بیایم و با تفکر سالم رو به جلو حرکت کنم وشلید تا به این حد این وادی برابم روشن نبود.وباعث میشد که دوباره به عقب برگردم . تشکر فراوان از کمبته اموزش و تیم پر تلاش سایت 🌹

عباس
عباس
1 ماه قبل

تشکرمیکنم ازتمامی مسئولین که درجهت برقراری منظم جلسات سروج تلاش وفعالیت میکنن

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام و خداقوت خدمت کمیته آموزش وتشکر فراوان از استاد گرامی..من با شناخت نقطه ضعف های خودم میتوانم از خود فریبی به خود آگاهی میرسم.من متوجه شدم که خود فریبی یکی از همان نیروهای باز دارنده است که به شکل زیبایی من را گمراه می‌کند.با تشکر فراوان از مسئولین سایت

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
1 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم موقعی که یک مصرف کننده شدم مقصر اصلی خودم بودم .هیچکس من را مجبور به مصرف مواد نکرده بود وحالا در مسیر درمان باید با آموزش گرفتن خودم درمانگر خودم باشم ودر مواقعی که مسیر سخت می شود از راهنمایان کمک بگیرم .باید خودم را بشناسم تا بتوانم از نیروهای بازدارنده عبور کنم.

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد این وادی می‌گویند فقط خودمیتوانی خودرادرمان کنی بارفتن درون خودی شرط آنکه فقط دوربین روی خود باشد و مسولیت خودرابپذیری توانایی و نیروهای بازدارنده خودرابشناسم و با آموزش گرفتن و کاربردی کردن درمان بشوی تشکر از مسول آموزش و مسول سایت

مسافر سفر اول جواد
مسافر سفر اول جواد
1 ماه قبل

با سلام وخسته نباشید .
من قبلا همه را مقصر می‌دانستم به غیر از خودم .اما استاد اینقدر زیبا بیان کردند ونشانه ها وراه را برای من باز گو کرد ومن فهمیدم که هیچکس مقصر نیست به جزء خودم ..
ممنونم وتشکر از تفکر سروج .

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم باید دست از مقصر دانستن دیگران بردارم وسهم خود را در به وجود آمدن مشکلات ومسائل پیرامونم بیابم ،باید مراقب نیروهای باز دارنده وشیطانی خود باشم که به بهترین شکل مرا به خود فریبی و تاریکی میکشاند برای این منظور نیازمند آموزش درست،تفکر سالم واستفاده از تجربه الگوها هستم ،باید مسئولیت‌های خود را بپذیرم سختیهای آن را تحمل کنم وانتخابی که میکنم از روی خود آگاهی باشد نه خود فریبی.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

فاطمه صباغیان
فاطمه صباغیان
1 ماه قبل

سلام وخدا قوت …وادی سوم به من آموزش دادکه اشتباهات خودم رابپذیرم دیگران را مقصر ندانم

موسوی ۲
موسوی ۲
1 ماه قبل

درود وخداقوت
سپاس فراوان از استاد علیزاده وهمچنین تشکر از تیم سایت
وادی سوم مرا به حرکت درونی دعوت می کند
پذیرش تفکر زاید افیونی
توقع وانتظار را کنار بگذارم
اشتباهاتم را بپذیرم وطلبکار دیگران نباشم
وبرای خود ارزش قائل شوم ببینم درونم چه خبره

فاطمه صباغیان
فاطمه صباغیان
1 ماه قبل

باسلام وخداقوت …وادی سوم به من آموزش دادکه اشتباهات خودم رابپذیرم وجدانم خودم چقدر مقصرم وبار مسئولیتم رابپذیرم تشکر از کمیته آموزش

مسافر سفر اول داوود
مسافر سفر اول داوود
1 ماه قبل

با درود و سپاس فراوان‌ تشکر میکنم از استاد که دستور جلسه را به خوبی باز کردند. بدرستی که خود کرده را تدبیر هست.. ممنون

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
1 ماه قبل

درود و خداقوت به استاد بزرگوار و همه خدمتگزاران عزیز🖐
تشکر از کمیته محترم آموزش🙏🌹
سپاس فراوان از تیم پرتلاش سایت💐🙏

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادعزیز…( خودکرده راتدبیرهست) این ضرب المثل اصلاح شده به من این امیدرامیدهدکه درگذشته نمانم وفقط ازآن درس بگیرم وباامیدوسعی وتلاش به راه درمانم ادامه دهم ازسختیهانهراسم وباکمک آموزشهانقاط ضعفم راپیداکنم وباکاربردی کردن آنهابه نقاط مثبت تبدیل کنم باتشکرازعزیزان زحمتکش سایت

همسفر بی غم
همسفر بی غم
1 ماه قبل

سلام خدمت همه دوستان جلسه خیلی پر بار بودو یکی از آموزش ها برای من این بود که توانایی های منحصر به فرد خود را بشناسم ودرتغییر تفکر ازان بهره ببرم ازهمه خدمتگزاران سروج و استاد گرامی تشکر میکنم

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکر از استاد گرامی وهمه خدمتگزاران سروج
من با آموزش گرفتن می توانم نقاط ضعف خودم وتوانایی هایم رابشناسم وهمینطور نیروهای بازدارنده که مانع حرکت ورشد من است را بشناسم آن موقع می توانم در مقابل مسائل ومشکلات انتخاب درستی داشته باشم.

همسفر‌نریمانی
همسفر‌نریمانی
1 ماه قبل

با سلام وخسته نباشین‌ تشکر ازاستاد گرامی‌‌ .
با این دستور جلسه‌آموزش گرفتم به هیچ کس‌متکی‌
نباشم‌ وخودم مشکلاتم را با توکل به خداوند حل‌کنم.

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
1 ماه قبل

با سلام و تشکر از استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج…اموزشی که این وادی ب من داد اینکه من میتوانم با اموزش و تفکر سالم خودهایی که از خودم ساختم را با امیدوتلا ش و استقامت برسم به خودواقعی .

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

سلام وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت.
تشکر فراوان از استاد و کمیته آموزش.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام ودرود خدمت استاد بزرگوار خود فریبی بر یم خیلی جالب بود من می دانم کاری که انجام می دهم درست نیست ولی برای خودم توجیح می اورم واشتباه را مرتب تکرار می کنم واین خود فریبی است

مِری اسماعیلی
مِری اسماعیلی
1 ماه قبل

درود و خسته نباشید و خدا قوت برتمام اعضا و استاد عزیز.🙏🙏🙏🌹🌹🌹دستور جلسه بسیار پر باری بود.من با تمام وجود درک کردم که انتظار و توقع از انسانهای دیگر مخل آرامش و رشد وپیشرفتم می‌شود.در نتيجه باید سعی کنم همراه خوب و پردانشی برای خودم باشم.

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
1 ماه قبل

باتشکر از استاد که موضوع را به خوبی مورد بررسی قرار دادند

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخداقوت
باتشکر از تیم خدمتگذار جمعیت سروج وتشکر از استاد عزیزکه موضوع جلسه را بخوبی اموزش دادند
اگر من همسفر برای درمان خودم به جلسات بیام باخود اگاهی ودانش وبالا بردن دانایی برای رسیدن به خود واقعی در مسیر درمان حرکت میکنم وفریب نیروهای بازدارنده را نمیخورم وبدنبال یافتن هرچه بیشتر تواناییهای درونی خود هستم

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
1 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج ، وادی سوم به من می‌گوید بپذیر بذر مشکلات امروز را خود در گذشته کاشته ای و امروز هم در مسیر درمان خود درمانگر هستی البته با نظر مشورتی راهنمایان جلسات پس باید مسئولیت درمان را خود به عهده بگیرم و از دیگران توقع و انتظاری نداشته باشم ،اگر در مسیر درست و منطقی ،عقلانی عمل کنم البته که خداوند من را یاری خواهد نمود و مشکلاتم در طول زمان حل میشود
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش ساین

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
1 ماه قبل

باعرض سلام وادب.
از کمیته محترم آموزش، استاد عزیز و کلیه اعضای خانواده سروج تشکر و قدردانی مینمایم.

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
1 ماه قبل

با سلام و تشکر از استاد و کمیته اموزش.
خدا قوت به همه خدمتگزاران.
باز هم وادی سوم آموزشی داد که هر کس خودش و خودش و خودش هست که اول و آخر میتواند زندگی خود را نجات دهد و یا تا ابد در بیرون دنبال آرامش بگردد و از دیگران انتظار داشته باشد تا زندگی خوبی را برایش بسازند و این هیچ وقت امکان پذیر نیست…

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

باعرض سلام ،یکی از شاخصه هایی که وادی سوم به من اموزش داد خود فریبی است ومن باخود فریبی سعی در درست و صحیح جلوه دادن اشتباهات زندگی ام بودم امید که باشناخت نقاط ضعف وقوت وهمچنین وظایف ومسئولیتهایم به درمان تفکرات زائد خودم کمک کنم وبدانم هیچکس به میزان خودم نمی تواند یاری دهنده من باشد.

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید وخدا قوت به استاد وکمیته اموزش

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیز آموزشها عالی بود🙏🌹.خیلی وقتها نیروهای بازدارنده و منفی با لباس زیبا وارد می شوند و مرا دچار خود فریبی میکنند مثلا دلسوزی برای خودم و دیگران که باعث آسیبهای زیادی مانند پذیرفتن مسولئت دیگران یا برعکس بی مسئولیتی و قضاوت و مقایسه و کینه و نفرت و …..می شود.

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
1 ماه قبل

تشکر از بنیانگذار سروج و کمیته آموزش ، تشکر از تفکر سروج که راه رهائی بیماران اعتیاد آموزش میدهد

مسافر مجید لژیون اماده سازی
مسافر مجید لژیون اماده سازی
1 ماه قبل

سلام عرض ادب به همه خدمتکاران سروج را دارم
اول از همه تولد اقامیثم را تبریک میگم🌺🌺🌺
استاد واقعا خوب توضیح دادن من با اینکه در این جلسه حضور نداشتم ولی دستور جلسه به دلم نشست ومتوجه شدم کسی برای من کاری نمیکنه و این خودم هستم ک به افکارم خوراک میدم و میتونم خودم با افکارم برم به مسیر ارزشی یا زد ارزشی.
دراصل خویشتن خویش یعنی خود من و درون وجودی من و باید تلاش کنم توانایی های خودم را بشناسم اول انهارا پروش بدهم و نیروهای باز دارنده را نیز کنترل کنم