جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
نقش مدارا و سازگاری در سفر

نکته حائز اهمیت در مدارا کردن، شناخت داشتن نسبت به آن موضوع است. اول باید بدانیم می خواهیم با چه چیزی مدارا کنیم. مثلاً در مورد ما همسفران، اگر می خواهیم یک سفر درمانی را شروع کنیم اول باید بدانیم بیمار هستیم یا نه، تا بعد بخواهیم برای درمان آن کاری بکنیم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: نقش مدارا و سازگاری در سفر

استاد: همسفر غلامی

تاریخ: دوشنبه 1403/03/14

همانگونه که روز چهارشنبه هم بیان شد، مدارا به معنی پذیرفتن هر آن چیزی است که باب میل ما نیست، به خاطر هدفی که داریم. همه دوست داریم خانواده ای با آرامش، آسایش و امنیت و در کل ایده آل داشته باشیم. این دستور جلسه می خواهد به ما بیاموزد برای رسیدن به این آرامش و آسایش، باید با یک سری چیزهایی که در این مسیر بر خلاف میل ماست، مدارا کنیم و آنها را بپذیریم و هضم کنیم. ولی اگر بخواهیم امیال خود را حاکم کنیم و خودمحور، خودبین و خودمرکزبین باشیم یعنی خود من مرکز تمام موضوعات و جریانات زندگی باشم، غیر از تنش و اضطراب و نگرانی چیزی عاید ما نمی شود.

در لغت نامه مدارا: اعتدال، سعه صدر، تحمل، ملایمت و بردباری معنا شده است. همچنین سازگاری: موفقیت، موافقت، تحمل، هماهنگی و هم خوانی معنا شده است.

برای مدارا و سازگاری می توانیم از طبیعت الهام بگیریم. مثلاً وقتی هسته زردآلو در خاک کاشته می شود، مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد تا تبدیل به یک نهال و سپس درختی شود که بتواند میوه بدهد. در مورد سفر ما هم که یک سفر درمانی و درونی است، ما باید مراحل و موانع زیادی را پشت سر بگذاریم، تا به رشد و بالندگی برسیم.

اکثراً قبلاً عبارت «سوختیم و ساختیم» را مدارا کردن می دانستیم، ولی تحت آموزشهای جلسات متوجه شدیم این معنای مدارا نیست، مدارا بار مثبت دارد. اهل مدارا، حال خوبی دارد و از وضعیتی که در آن هست، خشنود و راضی است. اینکه قبلاً ما همیشه ناراضی و در حال زجر کشیدن بودیم، به خاطر این بود که مدارا را با جهالت ها و ترس های خود معنا می کردیم.

پس حقیقت مدارا همراه با دانایی است. کسی که اهل مدارا باشد، اول برای خودش هدف تعیین می کند و بعد برای رسیدن به آن هدف، سعی و تلاش می کند و اگر هم در این مسیر به سختی و مشکلی بربخورد، خیلی خوب می فهمد که برای رسیدن به هدف باید بتواند از این مشکلات عبور کند.

پس برای شروع سفر درمانی، یک همسفر، باید بداند تابحال با تفکرات زائد و افیونی که در اثر زندگی در کنار یک مصرف کننده در او غلظت پیدا کرده، با ضدارزشی ها (دروغ، غیبت، حسادت، تحقیر، مقایسه، قضاوت و…) مدارا کرده و زندگی اش را بر اساس آنها سازگار کرده است و اکنون با ورود به جلسات باید بداند آن تفکرات و روش و سبک زندگی که باعث ایجاد شکاف و فاصله بین او و همسر و فرزندان شده درست نبوده است.

همسفر از همان ابتدای ورود به جلسات، باید قوانین درمان را رعایت کند. مثلث پروتکل درمان برای همسفر، پذیرش، آموزش و زمان است. و از آنجا که هدف یک همسفر تعالی اهداف جلسات از جمله درمان یک نفر است، باید بتواند در راستای این هدف قدم بردارد.

همسفر، در چه صورت می تواند به درمان یک نفر کمک کند؟

برای اینکه به یک بیمار کمک کنیم و پرستار او باشیم، اول باید خودمان درمان شویم و به سلامتی برسیم. برای همین از همان ابتدا در لژیون تازه واردین قوانین و حرمتهای جلسات آموزش داده می شود و گفته می شود کارهای قبلی را انجام ندهید تا از آن قوانین افیونی دور شده و آرام آرام قوانین درمان را بپذیریم.

یکی از حرمتهای جلسات، شماره تلفن ندادن و نگرفتن و ارتباط نداشتن با یکدیگر است. حتی اگر به خاطر دوری مسیر بدون اجازه با کسی همراه می شویم یعنی اهل مدارا کردن نیستیم. اگر در کار مسافر دخالت داریم یا ما علائم بالینی او را به راهنمایش بگوییم، یعنی اهل مدارا کردن نیستیم. اگر نوشتن تکلیف، یا نوشتن برداشت، یا تکلیف رفتاری و… را به درستی انجام ندهیم یعنی اهل مدارا کردن نیستیم.

مدارا نوعی صبوری کردن است. قبلاً ما تحمل می کردیم و این با زجر همراه بود چون آگاهانه و از روی دانایی نبود، همیشه خود را فردی بدبخت و بدشانس و… می دانستیم ولی اینجا یاد گرفتیم که صبوری کردن همراه با دانایی و تلاش و آرامش است و از مسیری که طی می کنیم، حتی اگر با سختی همراه باشد، لذت می بریم.

پس نکته حائز اهمیت در مدارا کردن، شناخت داشتن نسبت به آن موضوع است. اول باید بدانیم می خواهیم با چه چیزی مدارا کنیم. مثلاً در مورد ما همسفران، اگر می خواهیم یک سفر درمانی را شروع کنیم اول باید بدانیم بیمار هستیم یا نه، تا بعد بخواهیم برای درمان آن کاری بکنیم. وقتی در کلاس شناخت اعتیاد، بیماری خود را شناختیم و پذیرفتیم و وارد سفر شدیم، از همان لژیون تازه واردین هر حرمت و قانونی را رعایت می کنیم و اینگونه یک فرد فرمانپذیر می شویم و هر چیزی گفته می شود اجرا می کنیم. این فرمانپذیری آرام آرام ما را تغییرپذیر می کند و تکرار و تمرین این تغییرپذیری باعث فهم بهتر و راحت تر آن موضوع برای ما می شود و سفر ما همراه با نظم و برنامه ریزی می شود و اینها همه نشانه های فردی است که اهل مداراست.

مدارا حرکتی آرام آرام و پله پله برای رسیدن به هدف است. اگر اینها را آرام آرام انجام دادیم به سازگاری می رسیم، یعنی خودبه خود در مسیر روان می شویم و خود به خود به آنچه آموزش می گیریم، عمل می کنیم.

موانع مدارا کردن

برای مدارا کردن باید به درمان و تفکر درمان ایمان داشته باشیم. بدانیم هر فرمانی که از طرف تفکر صادر می شود، در جهت درمان خودم یا مسافرم است. هرچقدر ایمان ما بیشتر باشد، بهتر و راحت تر مدارا می کنیم.

مدارا کردن یک هنر است، فرآیند و پروسه است و باید زمانی را طی کنیم تا به مدارا برسیم. این طور نیست که تصمیم بگیریم و یکباره به مدارا برسیم. طبق پارچه نوشته به «صبر، تفکر، مهر، گذشت، عدالت و شجاعت» نیاز است باید اینها را بشناسیم، بپذیریم و اول خودمان را آن طور که هستیم بپذیریم تا با آموزشها آرام آرام به مدارا کردن برسیم.

نتیجه مدارا، حال خوش و خوب است. نشانه رسیدن به مدارا و سازگاری در زندگی رسیدن به قدرت تشخیص است. این که وقتی شرایط زندگی به هم می ریزد، شخص بتواند در لحظه مدیریت کند و به جای آشفتگی و به هم ریختگی و مقصر دانستن دیگران، سهم خود را پیدا کند و موقعیت را مدیریت کند.

مدارا و سازگاری فرآیند تغییر، تبدیل و ترخیص است. وقتی جهالت ها و ضدارزشی های گذشته را بشناسیم و آرام آرام با آنها مدارا کنیم، یاد می گیریم چطور منیت، غرزدن، سرزنش کردن، اعتراض کردن، روحیه طلبکاری را کنار بگذاریم، تغییر هر کدام از این صفات، آرام آرام تبدیل به صفت مقابل آن می شود، یعنی از روحیه طلبکاری به قدرشناسی می رسیم و زمانی که سازگار شدیم، به ترخیص می رسیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی2- تخت کش- مزروعی- ملکی- رضایی- محمدی- باقری2- اکبری- اسماعیلی- حریری- قادری- توانا- حسین زاده-

مسئول کارگاه: همسفر زیلایی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم محسن
3.8 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

18 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسوی ۲
موسوی ۲
1 ماه قبل

درود وخداقوت 💫
تشکر از استاد گرامی همسفر غلامی وتیم سایت.💫
من همسفر با تفکر زاید افیونی سرزنش کردن مقایسه کردن وحس آلوده وارد جلسات شدم و
می خواستم همه چیز باب میل من باشد
اولین نکته برای من همسفر پذیرش می باشد
بپذیرم بیمارم سختی های مسیر را بپذیرم قوانین وحرمت ها را رعایت کنم .
تکالیف را انجام دهم وبه درکی برسم که برای مصرف کننده هیچ کاری نمی توانم بکنم وبا شناخت مسائل وتغییر نگاه آرام آرام به سمت مدارا وسازگاری حرکت کنم ویکی از نشانه های مدارا کردن این است که دنبال تلافی کردن نیستم.🌺🌺🌺

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام و خداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی و کمیته آموزش.مدارا کردن یعنی اینکه من یاد بگیرم در هر موقعیتی حال خوب داشته باشم آن موقع به سازگاری میرسم.با تشکر فراوان از مسئولان سایت

همسفر موسوی
همسفر موسوی
1 ماه قبل

با سپاس از استادگرامی وکمیته محترم اموزش وتیم پر تلاش سایت واموزشی که گرفتم اینکه برای رسیدن به هدف موانع زیاد در مسیر قرار دارد که باب میل من نیست ولی با تتبیغی که در ذهن خود میدهم ارام ارام سازگاری به وجود می اید زیرا شناخت کافی از ذهن خود پیدا نموده ام با تشکر از همه عزیزان

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد در مدارا کردن هدف دارم واخرش رضایت آرامش لذت است ولی درتحمل کردن زجرهست ومن آخرش ب نقاط آشوب و پرخاشگر ی میرساندتشکرازکمیته آموزش وسروج وتشکرازمسول سایت ک انقدرزودسایت دردسرماقرامیدهد تشکرازسروج

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

سلام وخداقوت به استاد عزیز همسفر غلامی🌷🌷🌷 خیلی دستور جلسه را به خوبی وعالی توصیح دادند مدارا یک ابزار اموزشی است برای رسیدن به اهدافمان تا از سختی های مسیر خسته نشویم واز طول مسیر درمان هم لذت ببریم

همسفر قدمیزاده
همسفر قدمیزاده
1 ماه قبل

باسلام وخدا قوت وبا تشکر از استاد محترم جلسه بسیار آموزنده ای بود من فکر میکردم تا به حال در زندگی با همه چیز مدارا کردم در صورتی که همش با اجبار وحال بد بود با آموزش پی بردم که مدارا یک هنر هست و برای رسیدن به هدف باید با آگاهی و دانایی با مسایل مدارا کنم تا به آرامش وآسایش برسن مدارا نیاز به پذیرش و زمان دارد

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻
مدارا کردن نشانه تفکر سالم است و هرگز تخریب و حال بدی درادامه ندارد

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام با پذیرش وشناخت می توانم به مدارا وسازگاری برسم تشکر از استاد

همسفر بی غم
همسفر بی غم
1 ماه قبل

با تشکر از تفکر سروج این دستور جلسه هم خیلی عالی بود و خانم غلامی خیلی خوب توضیح دادند من همیشه فکر میکردم سوختن و ساختن هنر من هست ولی یاد گرفتم که مدارا کردن بار مثبت دارد وبا دانایی به وجود می‌آید. از همه زحمت‌کشان سپاسگزارم🙏

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
1 ماه قبل

با سلام و عرض خدا قوت به استاد عزیز”
دستور جلسه خیلی راحت و ساده و قابل فهم بیان شد خودمن به شخصه با اینکه چندین بار این موضوع را آموزش دیده بودم ولی این بار نکات ریزی را درک کردم که چقدر مدارا میتواند مهم ترین نقش را در حال خوب و آرامش من داشته باشد.و متوجه شدم منیت بزرگترین مانع مدارا کردن است.
با تشکر از همه عزیزان خدمتگزار تفکر سروج

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باعرض سلام وتشکر از استاد ،موضوع را خیلی خوب باز کردند.مدارا یعنی پذیرش داشتن درهر موقعیتی به این شرط که حال خوشی داشته باشم و برای رسیدن به این مرحله نیاز به آموزش وزمان وصبوری کردن هست.

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخداقوت وتشکر از استاد عزیزجلسه وهمه خدمتگذاران جمعیت سروج
زمانی که من اهل مدارا را باشم در هر شرایط زندگی با اگاهی ودانایی باشناخت ضد ارزشیهای خودانهاراتغییرمیدهم وبه قدرت تشخیص میرسم

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم برای اینکه اهل مدارا وسازگاری باشم باید نسبت به هدفی که دنبال میکنم شناخت داشته و
در مسیر درمان برای رسیدن به هدف باید جهالتم ومسائل ضد ارزشی خود را کاملأ بشناسم با آنها مدارا کنم وبا تغییر هر کدام با کمک کاربردی کردن آموزش‌ها وبه مرور زمان این موارد را از دست داده وتبدیل به دانایی و مسائل ارزشی کنم و آگاه باشم هر کجا در طول مسیر حال خوبی ندارم یعنی به مدارا وپذیرش واقعی نرسیده‌ ام وباید بیشتر تلاش کنم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
1 ماه قبل

با سلام دتشکر از استاد وتمام خدمتگزاران لایق سروج …مدارا کردن یعنی اینکه من در هر شرایطی از زندگی به قدرت تشخیصی رسیده با شم ووظایفم رابه خوبی انجام دهم ودر لحظه با شم.

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما بزرگواران
خدا قوت
باتشکر فراوان از استاد عزیزم که موضوع کارگاه را تا این حد عالی بیان نمودند و انشاالله در تمام مراحل زندگی با حال خوب به مدارا کردن برسم که بر اساس گفته استاد به قدرت تشخیص دست یابم و همین امر باعث آرامش و رضایت در زندگی می‌شود
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیز🌹🙏به این برداشت رسیدم که مدت زمان و فرآیند تبدیل یک موضوع به موضوع دیگر سازگاری می گویند مثلا از تفکر زائد افیونی رسیدن به تفکر سالم🌹

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد که خیلی خوب وساده بیان کردند وبه این نکته رسیدم که لازمه مدارا کردن شناخت اگاهی است ونشانه ان پذیرش وداشتن حال خوب ،وابزار رسیدن به ان داشتن هدف وصبوری و فرابند زمان. واصل تغییر تبدیل وترخیص با مدارا به نتیجه خواهد رسید ،

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

باعرض سلام،از ابتدای ورود به جلسات متوجه شدم که باید تغییر وحرکت را از خودم انتظار داشته باشم و ان را از خودم شروع کنم ونمی توانم دیگران را تغییر بدهم واین نیاز زیادی به مدارا کردن اگاهانه داشت،با گرفتن اموزشها متوجه شدم روحیه طلبکاری،توقع داشتن،منیت تنها ثمره اش تلخ شدن زندگی به کام خودم واطرافیانم است وتنها از طریف مدارا کردن است که می توانم به سازگاری وموفقیت برسم ،سپاس از استاد عزیز وتیم سایت و خدمتگزاران سروج.