جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
نقش مدارا و سازگاری در درمان

علت اصلی عدم سازگاری، خودخواهی، غرور و خودبرتربینی ماست. اینجاست که قبول نمی کنیم من هم سهمی در این مشکلات دارم و نتیجه آن فاصله گرفتن از طرف مقابل، تنهایی، حس آلوده، نفرت، کینه و…است. افراد سازگارستیز فقط انتظار دارند دیگران با آنها سازگار شوند، چه در خانواده و چه در تشکیلات؛

موضوع کارگاه آموزش مشترک: نقش مدارا و سازگاری در سفر

استاد: مسافر سفر دوم علی

تاریخ: چهارشنبه 1403/03/09

در ابتدا تولد ده سالگی مسافر حجت و همسفر ابراهیمی، تولد هفت سالگی مسافر هادی و همسفر یاراحمدی و تولد سه سالگی مسافر مالک را خدمت استاد راهنما و همه مسافران و همسفران عزیز تبریک عرض می کنم.

در ابتدا کلمات موضوع جلسه را معنی می کنیم؛

منظور از سفر درمانی، یک سفر درونی است. سفری از ترس به شجاعت، از پلیدی به صداقت و به طور کلی سفر از مسائل ضدارزشی به مسائل ارزشی است که به دو بخش سفر اول و سفر دوم تقسیم می شود. سفر اول برای مسافران از مصرف دارو تا رسیدن به رهایی و برای همسفران از پذیرش تا درمان تفکر زائد افیونی است.

سازگاری؛ چیزی است که در تمام هستی از جمله در گیاهان، دریاها، آسمان ها و… وجود دارد. مثال بارز آن درختانی هستند که در مناطق خشک و کویری به خاطر رسیدن به منابع آب زیرزمینی ریشه های خود را تا عمق 100 متری می کشانند و اینگونه خود را با محیط سازگار می کنند تا به رشد و بقا برسند.

مدارا؛ این است که هر چیزی که باب میل ما نیست را به خاطر هدفی که داریم بپذیریم تا سازگاری در ما به وجود بیاید.

امروز می خواهیم علت ناسازگاری هایی که در زندگی و در مسیر درمان و… وجود دارد را بدانیم چیست؟

یکی از دلایلی که بعد از چند هفته آمدن مسافر یا همسفر حال خوبی ندارند، می تواند عدم درک مدارا و سازگاری باشد. اکثراً فکر می کردیم داریم مدارا می کنیم ولی بلد نبودیم. مثلاً اینکه مسافر فکر می کند با خوردن دارو شرکت در جلسات، دارد مدارا می کند، اشتباه است. مدارا کردن او زمانی است که تمام موارد پروتکل درمان یا قوانین و حرمتهای جلسات را درست رعایت کند، حتی اگر باب میلش نباشد. به عنوان مثال کسی که برای بیدار شدن و خوردن داروی ساعت 6 صبح مشکل دارد، نباید انتظار داشته باشد که دارو با بدن او سازگاری پیدا کند و او به نشاط درمانی برسد. یا خانواده فکر نکند مدارا و سازگاری فقط آمدن و رفتن به جلسه است، آنجا که لغزش مسافر در مسیر سفرش حال او را خراب می کند، نشاندهنده این است که او مدارا ندارد و تا قبل از این اتفاقات، فکر می کرده دارد مدارا و سازگاری می کند.

علت بیشتر اختلافات خانوادگی نداشتن درک درستی از مدارا و سازگاری در افراد است. کسی که درک درستی از مدارا کردن ندارد، نمی تواند تفاوتها را هم درک کند. کسی که درکی از تفاوتها ندارد، به این فکر نمی کند که همانگونه که خودش دارای یک سری عقیده هاست، طرف مقابلش هم عقیده ها و تفکراتی دارد که امکان دارد با او متفاوت باشد و به جای اینکه به یک فهم مشترک با طرف برسد، با او زاویه می گیرد.

تفاهم داشتن با یکدیگر، دوست داشتن رنگ و موسیقی و غذای مشترک نیست، تفاهم داشتن یعنی درک اختلاف سلیقه، چون همه با هم متفاوتیم. ولی کسی که حتی با بروز مشکل، باز هم می گوید طرف مقابل باید با من بسازد و من همینم که هستم، اصلاً درکی از مدارا و سازگاری ندارد. «من همینم که هستم» بزرگترین بیماری بشر است این افراد سازگارستیز هستند، یعنی اصلاً دوست ندارند در درونشان سازگاری به وجود بیاید.

علت اصلی عدم سازگاری، خودخواهی، غرور و خودبرتربینی ماست. اینجاست که قبول نمی کنیم من هم سهمی در این مشکلات دارم و نتیجه آن فاصله گرفتن از طرف مقابل، تنهایی، حس آلوده، نفرت، کینه و…است. افراد سازگارستیز فقط انتظار دارند دیگران با آنها سازگار شوند، چه در خانواده و چه در تشکیلات؛ چون خود را برتر و بالاتر می بینند، مشکلات را از خود نمی دانند که بخواهند سازگار شوند. سازگاری به وجود نمی آید تا زمانی که مدارا کردن را بلد نباشیم.

مدارا کردن یک هنر است که باید بیاموزیم. برای اینکه درست زندگی کنیم و در آرامش باشیم. «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» ما باید مدارا کردن را در مسیر زندگی و از جمله مسیر درمان یاد بگیریم.

برای مدارا کردن باید به دو نکته خیلی مهم توجه کنیم: یکی اینکه صبر داشته باشیم و دوم اینکه ظرفیت خود را بالا ببریم. کسی که سالها مواد مصرف می کرده، چطور انتظار دارد از روز اول برای او دارو تنظیم شود؛ برای همین در لژیون تازه واردین ابتدا شخص را به مدارا فرامی خوانند، زیرا راهنمایان و سرلژیونها می دانند تا شخص به مدارا نرسد، دارو با بدن او سازگاری پیدا نمی کند و برای همین حرمتها و قوانین در جلسات چندین بار تکرار می شود تا شخصی که سالها در پاتوق ها و محیط های ناسالم بوده، بتواند از آنها دور شود و با مسائل ارزشی سازگار شود، چون خیلی مسائل دیگر در طول درمان است که باید به مرور زمان انجام دهد تا سازگاری شکل بگیرد.

مسیر درمان و مسیر زندگی پر از فراز و نشیب و چالش است توأم با تلخی و شیرینی. موفق و هنرمند کسی است که با مدیریت و مدارا و سازگاری از این گذرگاه های سخت و تاریک عبور کند و به روشنایی برسد.

ابزار این هم در دست ماست و آن آموزشهایی است که در جلسات به ما داده می شود فقط باید به خودمان و به راهی که در پیش رو داریم اعتماد داشته باشیم و نقاط ضعف خود را بشناسیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: مجید- یوسف- خسرو- محمدحسین- علی- داوود- حسین- مجید- محسن- غلامرضا- آرش- عباس- میثم2-

همسفران: غفاری- باقری2- تخت کش- رضایی- اکبری- عدنانی- قادری- رحیمی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علیرضا
پشتیبان: مسافر سفر دوم میثم
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم مختار

4.1 17 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

31 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت
تشکر از استاد و کمیته آموزش
یکی از بهترین آموزش های این موضوع جلسه برای من این بود که دانستم من باید خودم را با جلسه وقف بدم ن اینکه انتظار داشته باشم جلسه و اهل آن با من هماهنگ شوند.

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام عرض تشکروخداقوت خدمت استادعزیزوهمه دوستان…قبل ازجلسات فکرمیکردم مدارایعنی تحمل وسازگاری یعنی سوختن وساختن..اصلادرک درستی ازمداراوسازگاری نداشتم برای همین تفاوتهارانمیفهمیدم ومشکلات زیادی داشتم،وقتی باکمک آموزشهاصبروتحمل وظرفیتم رابالابردم خیلی ازمشکلاتم حل شد..باتشکرازعزیزان سایت

همسفر غفاری
همسفر غفاری
1 ماه قبل

درود و خداقوت
دستور کارگاه آموزشی بسیار قابل اهمیتی بود و استاد آموزش دادند ک مدارا کردن یک هنر است ک می‌توان با مدیریت و تدبیر در زمان و شرایط متفاوت مدارا کنیم وقتی ک چیزی باب میل ما نبود.
از کمیته آموزش و استاد و تیم سایت سپاسگزارم بابت آموزش های عالی و کاربردی .

همسفر قدمیزاده
همسفر قدمیزاده
1 ماه قبل

باسلام وخدا قوت وتشکر فراوان از استاد محترم جلسه بسیار عالی و آموزنده ای بود ممنونم

موسوی ۲
موسوی ۲
1 ماه قبل

درود وخداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی
علت اصلی عدم ناسازگاریها خودخواهی غرور وخودبرتربینی میباشد واصلا قبول نکنم سهمی در مشکلات دارم واینکه همه چیز به میل من باشد انشااله بتوانم برای درست زندگی کردن این هنر را بیاموزم. 🙏🙏🙏

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
1 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻من اول باید باخودم مدارا کنم وبفهمم کجای کارهستم؟تابادیگران هم به مدارابرسم ….مداراهمان تحلیل مشخص از اوضاع مشخص*و تحلیل مشخص از افرادمشخص است⚘

همسفر ملکی
همسفر ملکی
1 ماه قبل

با عرض سلام وخداقوت وتشکر فراوان از استاد گرامی.من تا زمانیکه به شناخت و پذیرش خودم نرسم و نقاط ضعف خودم را نشناسم نمیتوانم به مدارا وسازگاری اول با خودم بعد با دیگران برسم.با تشکر فراوان از مسئولان سایت..

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
1 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
تا قبل از این دستور جلسه من مفهوم مدارا را اشتباه برداشت کرده بودم ولی حالا آموختم مدارا این نیست که من هر موقع صلاح دانستم کارهایی که باب میلم نیست را انجام دهم بلکه باید با آموزش گرفتن ،صبر و باتفکر ،به درک هدفی که پیش رو دارم برسم وتمام فرامین را به درستی وبه نحو شایسته انجام دهم .آن موقع میتوانم بگویم مدارا کرده ام.

همسفرغلامی
همسفرغلامی
1 ماه قبل

با تشکر از استاد که بسیار عالی دستور جلسه راباز کردند
اموختم با ابزار پذیرش و اموزش صحیح در مورد هرموضوعی میتوان ابتدا به مدارا وبعد به سازگاری رسید با تشکر از تیم پرتلاش سایت

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد من اول ب پذیرش برسم توکارهای ضدارزشی تابااموزش بتوانم کم کم ب مدارابرسم ب شرط آنکه روی خودم باشدوباتکرارتمرین تابعد بتوانم خانواده وبقی افرادرابپزیرم وسازگارشوم تشکرازسروجوکمیته آموزش و مسول سایت

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم برای اینکه به مدارا وسازگاری در سفر درمانی خود برسم باید تمامی قوانین نوشته ونانوشته را به طور کامل و بادر نظر گرفتن همه جزئیات اجرا ورعایت کنم و برای این منظور باید ظرفیت خود را بالا برده ودر طول مسیر صبر واستقامت داشته باشم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

نوروزی
نوروزی
1 ماه قبل

سلام و عرض ادب از جلسه بخاطر این همه درایت وفهمی که نسبت به اعضا جلسه ونیازشان را دارند سپاسگزارم استاد بخوبی موضوع را باز کردند

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

باتشکر از استاد دستور جلسه رو خیلی خوب باز کردند🙏🌹استاد دو پارامتر اساسی برای رسیدن به سازگاری را صبر و بالا بردن ظرفیت بیان کردند🌹

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
1 ماه قبل

با عرض سلام وخسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج ،قبلا مصرف کننده شدن خود را به گردن مشکلات می‌انداختم غافل از اینکه زندگی پر از فراز و نشیب و مشکل است و در کل زندگی یعنی مشکل و زندگی کردن یعنی حل مشکل ،نباید از کسی انتظار داشته باشم ، مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرم و با اعتماد به خود و مدارا به مرور زمان با شناخت نقاط ضعف که همان چیزهایی ست
که باب میل من نیست به سازگاری برسم ،دیگران که آموزش ندیده اند پس من که آموزش دیده ام اگر همان رفتار ها را بخواهم انجام دهم چه فرقی با آنها دارم و همه اینها را در سایه آموزشهای تفکر سروج یاد گرفته ام امیدوارم به درک واقعی آنها هم برسم یعنی به طور کامل رعایت کنم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
1 ماه قبل

سلام و خدا قوت ، بسیار دستور جلسه عالی ، آموزنده و تشکر از مسئولین سایت بابت اشتراک گذاشتن جلسات

مسافرعباس غفاری
مسافرعباس غفاری
1 ماه قبل

باتشکرازکمیته آموزش و استاد گرامی که مدارا کردن را به خوبی بررسی کردند

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
1 ماه قبل

درود برهمه دوستان🖐
تشکر از کمیته محترم آموزش 🙏🌷
وسپاس فراوان از تیم پرتلاش سایت🌹💐🌷

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
1 ماه قبل

با سلام و تشکر از استاد گرامی موضوع راب خوبی باز کردند…من باید با جلسات همسو باشم وبا رعایت حرمتها و قوانین به مدارا و سازگاری برسم.

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکراز استاد وهمه خدمتگزاران سروج
من باشناخت خودم،پی بردن به نقاط ضعف وقوت ورعایت پروتکل درمان آرام آرام میتوانم به مدارا وسازگاری برسم.

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با تشکر از استاد ،وکمیته اموزش،که با قرار دادن این اموزشها به صورت پی در پی وسلسله وار ،جرقه های روشنایی را در ذهن ها میزنند تا بتوانم ریشه ای به نقاط ضعف خود پی ببرم ، واین مدارا کردن به من می اموزد که از خود برتر بینی وخود مهم بینی و خود مرکز بینی بیرون بیایم و به درک تفاوتها برسم و نخواهم همه چیز طبق خواسته ومیل من پیش برود وبه پذیرش تفاوتها برسم

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با تشکر وخدا قوت به استاد گرامی وکمیته اموزش که با قرار دادن اموزشها بصورت سلسله وار جرقه های روشنایی را در ذهن ما میزنند تا بتوانبم ریشه ای نقاط ضعف خود را بیابیم ، مدارا کردن یعنی پذیرش هر موضوعی خلاف جهت عقیده وسلیقه من در جهت رسیدن به هدف ،ودرک تفاوتها وخروجی ان تفاهم ورسیدن به هدف .

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت دستور جلسه خیلی آموزنده بود

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام وخداقوت به خدمتگزاران جمعیت پرتلاش سروج
وتشکر از استاد گرامی که موضوع جلسه را بخوبی اموزش دادند برداشت من این‌که زمانی که من اهل مدارا باشم اهل پذیرش میشوم ودیگر نق نمیزنم وباتحلیل از اوضاع وافراد مشخص بدنبال حل مسئله میگردم

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

باتشکر وخدا قوت به استاد🌷 من اگر به جلسات اعتماد وایمان داشته باشم اموزش ها را درست برداشت می کنم ومی توانم با سختی های مسیر درمان مدارا کنم وسازگار شوم وبه آرامش برسم متشکر از مسئولین سایت🌷

همسفر موسوی
همسفر موسوی
1 ماه قبل

با تشکر وسپاس فراوان از ایتاد گرامی وبرداشت من اینکه مدارا یعنی انچه با خلقبات روحیات وعواطف واحساسات من متفاوت است ولی با شناخت واگاهی نسبت به خودم وطرف مقابل تطبیقی در ذهن خودم میدهم وبه سازگاری با خود وطرف مقابل میرسم

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
1 ماه قبل

باسلام و درود بر کمیته آموزش و استاد گرامی که موضوع را به خوبی مورد بررسی دادند

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

باسلام وخداقوت ممنون از استاد🙏🌷🌷من زمانی که درکی از مدارا کردن ندارم فقط تحمل میکنم وحس کینه ونفرت در من زیاد می شود ودرک نمی کنم که بقیه بامن متفاوتند ومدام مقایسه میکنم خداراشکر میکنم که این دستور جلسات دید من را تغییر داد

مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
1 ماه قبل

باسلام و درود خدمت تمامی دوستان تیم سروج
خدا قوت به تیم سایت
استاد به خوبی دستور جلسه را باز کردند انشاالله که بتونم نقاط ضعفِ خودم را بشناسم و به نقاط قوت تبدیل کنم.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با عرض سلام و وقت بخیر مدارا و سازگاری در همه امور زندگی من نقش دارد که باید بیاموزم وکار بردی کنم هیچ وقت همه چیز طبق میل من نیست درک تفارتها خیلی کمک میکند تا مدارا وسازگاری داشته باشم با تشکر فراوان از کمیته اموزش

فردوس استکی
فردوس استکی
1 ماه قبل

باسلام و درود فراوان و خدا قوت به تمامی خدمتگزاران صادق سروج
باتشکر فراوان از استاد بزرگوار
نکته حائز اهمیت آموزش این کارگاه برای بنده اینکه ابتدا بایستی به پذیرش هر آنچه در زندگیم هست برسم و بعد آن دو نکته مهم بعدی صبر و خوداری تا به مدارا (پذیرش هر آنچه در زندگیم است با حال خوب و حس رضایت) برسم
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم ارجمند سایت
در پناه عشق الهی باشید ،♥️🙏🙏🙏🙏🌹

همسفر توانا
همسفر توانا
1 ماه قبل

سلام ودورود وحداقوت خدمت همه عزیزان ،برداشت من از این دستور جلسه این است که لازمه زندگی مدارا کردن است واگر مدارا کردن از روی آگاهی ودانایی باشد،بز رگترین هنر است ونتیجه ان سازگاری وبدست اوردن هر انچه که از زندگی انتظار دارم.

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط همسفر توانا