جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
لزوم شناخت نقاط ضعف و قوت

در نقاط ضعف، ما درد درونی داریم و خیلی ها نمی دانند و دست روی این درد می گذارند و ما با عصبانیت و ناراحتی واکنش نشان می دهیم چون نمی خواهیم بپذیریم.و سعی میکنیم آن را پنهان یا استتار کنیم.و امروز با این دستور جلسه یاد می گیریم که باید آنها را بشناسیم و بیان کنیم، چون خروجی پنهان کردن “نقاط ضعف”، “کج فهمی” است.

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: لزوم شناخت نقاط ضعف و قوت

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: شنبه 1403/3/5

چیزی که مانع آرامش ما چه در زندگی شخصی و چه در درمان می شود موضوعاتی مثل ( عقده ها و عقیده ها، اعتماد وبی اعتمادی و…) است که همه در کارگاه های آموزشی پی در پی بررسی می شود و امروز می خواهیم بررسی کنیم که چرا ما دریک برهه ای خوب پیش می رویم اما با کوچکترین مساله و چیزی که باب میل ما نیست به هم می ریزیم و واکنش بیرونی و درونی نشان می دهیم و باعث ناامیدی و افسردگی، ترس، منیت، شخص گرایی، خود بزرگ بینی، خود مهم بینی، مسئولیت گریزی، عدم تحرک و… در ما می شود.

این دستور جلسه به ما آموزش می دهد، دلیلش این است که نقاط ضعف خودمان را نمی دانیم، و طبق عنوان دستور جلسه لازم است بشناسیم تا کم کم آنها را درمان کنیم و این به مقام و مال و ثروت و خانواده و سواد نیست، بلکه ویژگی شخصی انسانهاست که از کودکی با تار و پود ما عجین است و برای ما عادت شده و این بدترین بیماری برای بشر است.

چرا خیلی از ما دوست نداریم بعضی حرفها را بشنویم؟

وقتی دیگران دست روی نقطه ضعف ما می گذارند، ما نمی خواهیم قبول کنیم و طرف مقابل را مقصر می دانیم و برچسب بی تربیتی و بی ادبی و… می زنیم. در صورتی که این نقطه ضعف من است، مثل وقتی که دست من شکسته باشد و کسی ناخواسته به دستم بخورد، واکنش من یک آخ گفتن است چون دردم می آید، دقیقاً در نقاط ضعف هم، ما درد درونی داریم و خیلی ها نمی دانند و دست روی این درد می گذارند و ما با عصبانیت و ناراحتی واکنش نشان می دهیم چون نمی خواهیم بپذیریم.و سعی میکنیم آن را پنهان یا استتار کنیم.و امروز با این دستور جلسه یاد می گیریم که باید آنها را بشناسیم و بیان کنیم، چون خروجی پنهان کردن “نقاط ضعف”، “کج فهمی” است. یعنی به حقیقت مطلب یا موضوع پی نمی بریم و طور دیگر می فهمیم و برداشت میکنیم. و با جهالت می خواهیم مشکلاتمان را حل کنیم.

خروجی کج فهمی چیست؟

وقتی کج فهمی داشته باشیم دائم می خواهیم خودمان را به اطرافیان و یا دیگران ثابت کنیم. ولی اگر این دستور جلسه را متوجه شویم دنبال این نیستیم که خود را به دیگران ثابت کنیم بلکه دنبال اثبات خودمان به خودمان هستیم، یعنی امروز خود را با دیروز، یا هفته و ماه و سال گذشته خود مقایسه می کنیم.

در کج فهمی، همیشه خود را با دیگران مقایسه میکنیم. چه در جلسات و چه در زندگی شخصی؛ همه ما کج فهمی را داریم و دلیلش این است که بلد نیستیم و آموزش ندیدیم. مثلاً مسافری که بعد از قطع دارو از آموزش دور می شود دلیلش همین کج فهمی است، چون فکر میکند همه چیز درست شده است و هیچ نقطه ضعفی ندارد، در صورتی که درون او مثل زمین شوره زار و خشک است، و چیزی در آن رشد نمیکند، اما کسی که بعد از درمان همچنان جلسات را ادامه می دهد مثل زمین حاصلخیزی است که هر نوع بذری پاشیده شود سبز می شود.

“وقتی نقاط ضعف را بشناسیم خود به خود نقاط قوت نمایان می شود”؛ و یک ویژگی که در این تشکیلات هست این است که هیچ کس انتظار ندارد از روز اول همه نقاط ضعف خود را بشناسیم، و اگر راهنما مانع جلوی پای رهجو می گذارد برای این است که این عیارها مشخص شود و این تنها با اعمال و رفتار و کردار مشخص میشود. ما اگر نقاط ضعف خود را بشناسیم مطمئن باشیم هر مساله ای را با دانایی و آگاهی حل میکنیم و اگر نمی دانیم می پرسیم. برای همین گفته می شود که بیشتر سفر اولی ها در جلسه مشارکت کنند تا کم کم ترس، منیت، خجالت کشیدن و… از بین برود و بر نقاط ضعف خود چیره شوند.

ما هیچ نقطه ضعف یا مورد ارثی یا ژنتیکی نداریم که بخواهیم خود را توجیه کنیم، حتی بیماریهای جسمی ما به خاطر سبک زندگی ماست، و فقط شکل ظاهر ما ارثی و ژنتیک است و بقیه چیزها را از خانواده و یا جامعه کسب میکنیم و در واقع اکتسابی است.

یکی از چیزهایی که همه ما بدون استثناء نقطه قوت خود می دانستیم دور زدن بود. در صورتی که به جای دیگران خودمان را دور می زنیم و به همین علت بیشتر افراد در لژیون تازه واردین نگه داشته می شوند تا زمین لم یزرع و شوره زار آنها شخم زده شود و کم کم به زمین حاصلخیز تبدیل شود و مسئولیت زندگی خود را بپذیرد.

بزرگترین نقطه قوت هر فرد، پذیرش تغییر خودش است، اینکه بخواهد آن کسی که بوده دیگر نباشد. و اولین قدم این است که طبق وادی پنجم از چیزهایی که نقاط ضعف ما را می پوشاند خودداری کنیم، و راحت خود را بیرون بریزیم چون ما اینجا آمدیم که درون خود را عیان کنیم و نقاط ضعف خود را ببینیم، بشناسیم و آنها را درمان کنیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: مجید2- مجید1- یوسف- عباس- علی- حسین- ابراهیم- مسعود1- مرتضی- اسماعیل- مسعود2- حسین(ر)- محسن- داوود- محمد علی- رضا- امید- مختار

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علیرضا
پشتیبان: مسافر سفر دوم امید
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم متین
3.6 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

25 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
1 ماه قبل

سلام وخداقوت ب تمام دوستان به ویژه خدمت گزاران سایت.
ممنون از استاد راهنمای گرامی ک بخوبی موضوع را باز کردند تا من بدانم لزوم شناخت نقاط ضعف و قوت چقدر میتواند در سفر درمانی و در کل زندگی مهم باشد.
تشکر از تفکر سروج و کمیته آموزش.

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
1 ماه قبل

باسلام و ادب.
آموخته ام از تفکر درمان در راه رسیدن به تعادل و بازیابی نیروهای ازدست رفته،شناخت نقاط ضعف و قوت بهترین و پنهان کردن ضعف،خود عدم شفافیت، و مرابه سمت پلیدی هدایت می‌کند.
سپاسگذارم از کمیته محترم آموزش و استاد راهنمای گرامی.

مسافر سفر دوم مهدی
مسافر سفر دوم مهدی
1 ماه قبل

سلام خدا قوت به تمام خدمت گذاران سروج
وبا تشکر از مسئولین سایت

همسفر‌نریمانی
همسفر‌نریمانی
1 ماه قبل

با‌ سلام‌و‌ خسته‌ نباشی وتشکر از استاد ارجمند که موضوع‌ رابه‌خوبی واستادانه باز نمودن .
اموزش‌ گرفتم نقاط صعف خود را به نقاط قوت تبدیل
کنم تا بهتر یاد بگیرم آموزش‌ها را کاربردی کنم.

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
1 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج، ابتدا از استاد تشکر میکنم که با صحبتهای زیبای خود به خوبی دستور جلسه را باز کردند، اینکه بعد از یک سال هنوز نقاط ضعف بسیاری دارم از خود ناراحت هستم واین یک نقطه ضعف است ، هر جا مسئولیتی داشته باشم دوست دارم آن را به بهترین شکل انجام دهم به همین دلیل پذیرش اشتباه دیگران را ندارم در صورتی که خود من 28 سال اشتباهاتم را تکرار کردم که امروز با این تجربه و در سایه تفکر سروج به این درک رسیده ام ،من بالاتر از کسی نیستم اما مردم عادی تجربه من را ندارند و آموزش هم ندیده اند پس باید به انها فرصت بدهم که خود به درک اشتباهاتشان برسند ،آنجا که استاد فرمودند بزرگترین نقطه قوت این است که بپذیرم میخواهم تغییر کنم امید دارم که به مرور زمان با کاربردی کردن آموزشها بتوانم نقاط ضعف خود را بشناسم و به نقاط قوت تبدیل کنم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
1 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم نقاط ضعفهای زیادی دارم که لازم است از پوشاندن و عدم بروز آنها خودداری کنم تا بهتر وبیشتر آنها را بشناسم،اینکه من همیشه خود را در هر شرایطی با دیگران مقایسه میکنم،ويا همیشه به دنبال اثبات خودو تائيد شدن هستم ،اینکه خود کم بین و پراز ترس ونگرانیم وخیلی از مسائل دیگر که با عملکرد ورفتارم نشان میدهم وبازگو کردن آن توسط دیگران باعث واکنش وناراحتی درونی من می‌شود همه از نقاط ضعف من است که مرا دچار کج فهمی مطلق نموده لازم است آنها را بپذیرم ودر جهت تغییر خود تلاش کنم تا امروز خود را با رفتار وکردار درست، بهتر از دیروزم رقم بزنم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
1 ماه قبل

سلام وخداقوت به استاد گرامی تشکر میکنم به خاطر این دستور جلسه ها خیلی عالی توضیح دادند🙏🌷نشناختن نقطه ضعف ها ودرمانشان ،باعث ناامیدی واحساس پوچی در من میشود

فریبا مکری
فریبا مکری
1 ماه قبل

گاهی بیماری و علائم بیماری را هم نقطه ضعف طرف مقابل می‌بینیم (بیماری اعتیاد) ودرست دست می‌گذاریم جایی که داره آسیب میبینه وبقول استاد درد داره .واین نقطه ضعف منه اگه با آگاهی برطرف بشه به نقطه قوت من تبدیل میشه و آسیب کمتری میخورم ودچار کج فهمی نمیشوم

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
1 ماه قبل

عرض سلام و خدا قوت”
با خواندن و نوشتن این دستور جلسه واقعا لذت بردم چون صحبتهای استاد دقیقا چیزی بود که در درون من وجود داشت و زمانی که یاد گرفتم نقاط ضعف خودم را بشناسم و کم کم از آنها رها شوم احساس،قوت و قدرت در من پیدا شد و همچنان دنبال این رصد کردن و جسجو در درون خودم هستم تا بتوانم از کسی که بودم به کسی که میخواهم تبدیل شوم.
با تشکر از کمیته آموزش

همسفر رضایی
همسفر رضایی
1 ماه قبل

سلام خداقوت استاد من بایدباکمک آموزش ها نقاط ضعف خودرابشناسم وباپزیرش آنها آموزش بگیرم وکم کم ب نقاط قوت تبدیل کنم باتکرآوتمرین تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

علیرضا ۲
علیرضا ۲
1 ماه قبل

تشکر و قدردانی از تفکری که خوب شنیدن را به من آموخت و خوب شنیدن، منجر به درک عمقی مسائل پیرامونم شد، و از کج فهمی جدا ساخت.
هرچه بیشتر نقاط ضعفم را ميشناسم ؛
باز دو نقطه باقی میماند، و همین امر، به من نهیب می‌زند که همیشه باید حواسم به خودم باشد.
تشکر و قدردانی از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
1 ماه قبل

با سلام ودرود وسپاس فراوان از استاد راهنمای گرامی ،خیلی روشن وریشه ای داشتن نقاط ضعف را بررسی کردند که باعث کج فهمی در من میشود ونمیگذارد به حقیقت موضوع وبرداشت درست برسم وکاوش وجستجو کردن درون خود وپی بردن به نقاط ضعف ،خود شروعی بزرگ است برای رسیدن به نقاط قوت ،یعنی به پذیرش تغییر رسیده ام . با تشکر فراوان از کمیته اموزش و تیم پر تلاش سایت 🌹

همسفر علیزاده
همسفر علیزاده
1 ماه قبل

با سلام و عرض ادب.با تشکر از استاد گرانقدر که موضوع را بخوبی آموزش دادند و تشکر از تیم پر تلاش سایت

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
1 ماه قبل

ممنون از استاد جلسه که فرمودند که اگر نقاط ضعف خودم رابشناسم و درجهت رفع آن حرکت کنم به مرور زمان به نقاط قوت تبدیل خواهد شد🙏🌹

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
1 ماه قبل

درود براستاد و همه دوستان🖐
خداقوت و خسته نباشید به کمیته محترم اموزش بابت آموزش های متناسب با درمان بیماری اعتیاد👍💐
تشکر از تیم زحمت کش سایت💐🙏🌹

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
1 ماه قبل

با سلام و تشکر از استاد گرامی وهمه خدمتگزاران لایق سروج…حاصل نقاط ضعف ریشه در عقده ها است وخروجی ان کج فهمی ومن با پذیرش تغییر خودم با کمک اموزشهای سروج میتوانم برای هر مشکلی به حقیقت ان موضوع برسم ونقاط ضعف را ب قوت تبدیل کنم.

همسفرحیدری
همسفرحیدری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادگرامی…باکمک آموزشهایکی یکی نقاط ضعفم رابشناسم وببینم…باشناختن وپذیرش تغییردرمن اتفاق می افتد ومن باتغییرخودم خودبه خودمیتوانم نقاط ضعفم رابه نقاط مثبت تبدیل کنم..باتشکرازهمه عزیزان زحمتکش وعوامل سایت

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
1 ماه قبل

باسلام و درود بر کمیته آموزش و استاد راهنمای عزیز
پذیرش نقاط ضعف و قوت باید از تفکر شروع شود تا مرحله به مرحله درگفتار ورفتار من نمایان شود و دیگر خودم را با دیگران مقایسه نکنم

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
1 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم که باید تغییر را بپذیرم وبا آموزش گرفتن ودوری از ضد ارزش ها نقاط ضعف خودم را بشناسم و با تلاش یکی یکی به نقطه قوت تبدیل کنم وتنها بدنبال مقایسه شخصیت حال حاضرم با شخصیت گذشته ام باشم.

مسافر یوسف آماده سازی
مسافر یوسف آماده سازی
1 ماه قبل

با سلام و تشکر فراوان از تفکر و کمیته آموزش سروج🌹
بنده هم در دوران سوء مصرف تلاشم بر این بود که نقاط ضعف خود را با عصبانیت حل کنم ولی اینجا آموزش گرفتم این ضعف را باید با صبر و به تدریج در زندگی خود حل کنم
و از نتیجه این آموزش ها کاملا به لذت واقعی برسم
باتشکر

محمد علی
محمد علی
1 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید به همه خدمت گزاران تفکر سروج

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
1 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
از زمان کودکی تا زمان حال بسیاری از نداشته هایم تبدیل به عقده شد و به مرور زمان عقده ها نقاط ضعف من راتشکیل داد.به نحوی که با یک انتقاد ساده دچار خشم می شدم .حالا به لطف آموزش های جلسات سروج این فرصت رادارم که نقاط ضعف خودم رابشناسم وبا کاربردی کردن آموزش ها وکمک راهنمایان به دانایی برسم.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
1 ماه قبل

با سلام واحترام وقتی دوربین را از طرف مقابل بردارم وروی خودم بیندازم وسفر درونی کنم نقاط ضعف خودرا می ببینم خدارا شکر که متوجه کج فهمی هام می شوم وبا تکرار و تمرین از من خود ساخته به خود واقعی برسم تشکر از استاد گرامی

خسرومسافرسفراول ازلژن آماده سازی
خسرومسافرسفراول ازلژن آماده سازی
1 ماه قبل

سلام خداقوت من وقتی می توانم نقاط ضعف خود را بشناسم که آنها را از درون بیرون بریزم وعیان ونمایان کنم وبرترس درونم غلبه کنم وکم کم آنها را به قوت تبدیل کنم

مجید هستم مسافر سفر اول (لژیون اماده سازی)
مجید هستم مسافر سفر اول (لژیون اماده سازی)
1 ماه قبل

سلام و خسته نباشین خدمت خادمان و استاد عزیز
این دستور جلسه رو من خیلی تاثیر گذار بود چون چندتا نقطه ظعف از خودم میشناختم و یادگرفتم ازش رد بشم وفهمیدم اگه نقطه ضعف خودم را درست نشناسم باعث کج فهمی میشه و بدتر اذیتم میکنه