جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
لزوم رصد تشکیلاتی

هر تشکیلاتی برای رشد و توسعه و حفظ و بقا لازم دارد رصد شود. تشکیلاتی می تواند ارزشمند باشد که خودش را رصد کند. چون از بیرون رفتار و کردار ما رصد می شود و زمانی می توانیم بیرون از این مکان به تعهد اخلاقی و رسالت درمان توجه داشته باشیم که در تشکیلات رصد شویم.

موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: لزوم رصد تشکیلاتی

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: دوشنبه 1403/02/31

انسانها از نظر بیولوژیک تغییر نمی کنند، فقط به خاطر بالا رفتن سن یک سری تغییرات فیزیکی رخ می دهد ولی جهانبینی، نگاه و تفکر انسانها تغییر می کند.

چگونه این تغییر اتفاق می افتد؟

تنها با آموزش گرفتن می شود تغییر کرد. تفکر سروج به واسطه مصرف کننده شدن ما را دور هم جمع کرد و هدف ما این است که تشکیلات باشیم، نه فرد؛ پس نباید دنبال موفقیت فردی باشیم بلکه باید موفقیت تشکیلاتی مدنظر ما باشد. هر کدام از ما قطعه ای از پازل هستیم که با کنار هم قرار گرفتن بهترین شکل و منظره را می سازیم. مهم نیست کجا قرار می گیریم مهم حس و نگاه و جهانبینی ماست که در شکل نهایی پازل تأثیرگذار است چه منفی و چه مثبت.

چه لزومی دارد تشکیلات رصد شود؟

هر تشکیلاتی برای رشد و توسعه و حفظ و بقا لازم دارد رصد شود. تشکیلاتی می تواند ارزشمند باشد که خودش را رصد کند. چون از بیرون رفتار و کردار ما رصد می شود و زمانی می توانیم بیرون از این مکان به تعهد اخلاقی و رسالت درمان توجه داشته باشیم که در تشکیلات رصد شویم. رصد شدن یعنی اگر عیوبی داریم، یا هنوز جهانبینی ما تغییر نکرده، به ما گفته شود و تلاش کنیم تا تغییر اتفاق بیفتد و این دستور جلسه ما را به درون خود می برد.

نگهبان نظم، مجری، مسئول کارگاه و… وقتی نقد می شوند، رفتارشان نقد می شود نه شخصیتشان، و کسی که به بلوغ رسیده می داند که حرکتش اشتباه بوده و چون تأثیرگذار است، باید به او تذکر داده می شد و اینها همه آموزش است. حتی نوع سیگار کشیدن سفر دومی ها مهم است، زیرا توسط تازه واردین رصد می شود، راه رفتن، حرف زدن، خندیدن، شوخی کردن و… همه دیده می شود.

تغییر نگاه و جهانبینی تصادفی نیست، باید تحت آموزش مستمر باشیم تا یکی یکی عیوب ما برطرف شود و بدانیم آنچه که دانستنی است. و نکته مهم این است که زمینه فهمیدن و پذیرش را داشته باشیم. رصد تشکیلاتی کمک می کند این زمینه در ما ایجاد شود.

رصد کردن توسط مسئولان و خدمتگزاران تشکیلات انجام می شود و این زمانی است که خودشان قوی باشند، یعنی تحمل شنیدن نقد و انتقاد و پذیرش آن را داشته باشند چه یک نفر باشد و چه چند نفر. آنجاست که تشکیلات پویا و محکم و استوار شده و توسعه پیدا می کند. هر چیزی طول و عرض دارد؛ طول تشکیلات، مانا بودن و عرض آن، اثرگذاربودن است.

پس نگاه خدمتگزاران، نگاه نظارتی است نه نگاهی از روی عقده و کینه و تجسس که بخواهند نقاط ضعف کسی را پیدا کنند. کسی که می خواهد نقد کند باید زمان و مکان کلام را بداند. هنر خدمتگزار این است که بداند با طرف مقابل چگونه صحبت کند. مکان و زمان کلام و نوع نگاه کردن را در نظر بگیرد، اینها خیلی در نقد کردن تأثیرگذار است. اگر کسی قابل پذیرش و طالب تغییر جهانبینی باشد، با تمام دل و جان نقد را می پذیرد تا خودش را رصد می کند. چون در تشکیلات باید اول خودمان را رصد کنیم، «محاسبه کنید قبل از اینکه شما را محاسبه کنند». اگر توانستیم خود را رصد کنیم آن موقع تشکیلات ما هم رصد می شود.

رصد کردن، سرزنش کردن و مچ گرفتن نیست. رصد کردن، اهمیت دادن به رفتارهای تأثیرگذار است. یک سرلژیون باید جلوی پای رهجویش موانع بگذارد تا ببیند چقدر نوع نگاه او تغییر می کند.

ما همه گرد هم آمدیم و تلاش می کنیم آموزش بگیریم تا بتوانیم عزیزانی که معضل اعتیاد دارند را جذب کنیم. این اتفاق واقعاً نمی افتد مگر اینکه خودمان تغییر نگاه داشته باشیم و از منیت، حسرت، حسادت، غیبت، عبور کرده باشیم آن موقع است که می توانیم کسی را جذب کنیم.

رصد کردن لازمه تشکیلات است چرا که لازم است فرد خودش را رصد کند.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: علیرضا2- آرش- علی- هادی- علیرضا1- میثم2

همسفران: تقیان- داروغه- کشاورز- ولی زاده- غلامی- خداییان-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم حسن
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم محمد
3.5 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

ممنونم از کمیته آموزش و استاد عزیز🌹
خودم رفتار خودم و گفتار خودم را رصد کنم قبل از اینکه مورد رصد دیگران قرار بگیرم و دچار خطا واشتباه بشوم

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود و خداقوت به استاد و کمیته محترم اموزش
تشکر از تیم زحمتکش سایت

نوروزی
نوروزی
2 ماه قبل

سلام و خدا قوت ،باید پیرو قوانین و حرمت ها باشیم و نقد ها را با دل و جان بپذیریم.برای حفظ و بقای هر تشکیلات لازم و ضروری هست از زحمات تیم سایت وجلسه سپاسگزارم

علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

دریافتم که چون رصد میشوم و نظارت بر عملکردم می‌شود، این حق را ندارم که دیگران را رصد کنم بلکه می‌بایست جهت تعالی اهداف جلسات ،خودم را رصد و نظارت کنم.
اولی فضولی است و دومی سکوی پرتاب.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج ‌.

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با سلام.ممنون از استاد و همه خدمتگزاران تفکر سروج.و تشکر از کمیته آموزش که اینچنین دستور جلسات لازم را تدوین میکنند تا من بتوانم روز به روز نگاهی به نحوه عملکرد خود داشته باشم و از خود غافل نشوم.
خدا قوت”

همسفر حریری
همسفر حریری
1 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستاد وتیم سایت
من باید خودم رارصد کنم باشناخت گره ها وحس های آلوده ویکی یکی آنها را اصلاح کنم تا باتاثیر گذاری بتوانم یک نفرراجذب کنم.

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
1 ماه قبل

باتشکر فراوان از تیم سایت واستاد راهنمای عزیز وخدمتگزاران صدیق جلسات موضوع خیلی خوب وکاربردی بود