جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
عقده ها و عقیده ها

تا زمانی که کسی این عقده ها را نشناسند، با آنها جلو می آید و این گره ها او را در زندگی هدایت می کند. به همین خاطر این دستور جلسه قرار داده شده تا به ما بیاموزد که این گره ها را بشناسیم و به مرور زمان با آموزش گرفتن یکی یکی آنها را باز کنیم تا از آنها رهایی یابیم و بتوانیم تصمیمات درست در زندگی بگیریم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: عقده ها و عقیده ها

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: دوشنبه 1403/2/31

یکی از بزرگترین مشکلات جامعه نه فقط خانواده های مصرف کننده عقده های درونی افراد است.

خیلی مواقع به خاطر تشابه این دو کلمه به هم و اینکه معنای هر کدام را به درستی نمی دانیم عقده ها را عقیده و عقیده را عقده می دانیم.

عقده به معنای گره است. و از بدو تولد، بسته به نوع برخورد، نوع تربیت و نوع نگاهی که با آن رشد می کنیم، عقده در ما شکل می گیرد و همه انسانها به نوعی درگیر این مشکل هستند، فقط مهم این است که داشتن عقده را در وجود خود درک کنیم.

تمام ضربات روحی، خرد کردن شخصیت و … گره روی گره می شود و وقتی شخص به سن بلوغ جنسی و جسمی می رسد، بیشترین ضربه را می خورد، چون انتخاب هایش بر مبنای بیرون آمدن و دور شدن از این بحران های روحی و عقده هاست. خیلی کم پیش می آید که کسی درست انتخاب کند. و آنجاست که شخص بعد از ازدواج، به جای اینکه زندگی کند، تمام همّ و غمش برآوردن عقده هایی می شود که از کودکی تا زمان ازدواج داشته و همه این رفتارها، روی طرف مقابل و شوهر تأثیر منفی دارد.

تا زمانی که کسی این عقده ها را نشناسند، با آنها جلو می آید و این گره ها او را در زندگی هدایت می کند. به همین خاطر این دستور جلسه قرار داده شده تا به ما بیاموزد که این گره ها را بشناسیم و به مرور زمان با آموزش گرفتن یکی یکی آنها را باز کنیم تا از آنها رهایی یابیم و بتوانیم تصمیمات درست در زندگی بگیریم.

یکی از دلایلی که انسانها با وجود تلاش و زحمت به نفس مطمئنه نمی رسند، وجود همین گره ها و عقده هاست. زیرا عقده ها اجازه نمی دهد، شخص از فردیت بیرون بیاید. شخص عقده ای همیشه به دنبال برآورده شدن خواسته های خودش است نه خواسته های جمع. چنین کسی چه در خانواده و محیط کار و چه در هر تشکیلاتی همیشه دنبال موفقیت فردی خود است. اما کسی که این عقده ها را بشناسد به جایی می رسد که موفقیت جمعی برایش مهم می شود و آنجاست که از خودش می گذرد. دیگر برای قبول شدن فرزند خود در کنکور، عقده های خود را بر سر فرزند خالی نمی کند.

اگر یک زن در خانواده درونش نگران باشد، آن خانواده به هم ریخته است، تمام حالات درونی یک زن در رفتار بیرونی دیگران نشان داده می شود. هر رفتار نامتعارفی که از همسر و فرزندان می بینید، بدانید در درون شما غوغایی بوده است که منجر به آن رفتار در طرف مقابل شده است. و برای همین به سرلژیونها گفته می شود بر سر راه رهجویان مانع بگذارند تا عقده های آنها حل شود.

بعضی خانم ها در خانه عبوس و اخمو و بداخلاق هستند ولی در بیرون خنده رو هستند. این گونه افراد نیاز به توجه و تأیید دارند که نشأت گرفته از عقده های درونی است. اینجاست که شکاف و فاصله در خانواده به وجود می آید و حریم ها شکسته می شود.

زن نیازمند محبت است ولی به خاطر عقده هایش این محبت را درخواست می کند و باعث می شود اطرافیان به دروغ اظهار محبت و دوست داشتن به او بکنند، در صورتی که یک انسانی که عقده هایش را بشناسد، دنبال حقیقت است و می بیند در هر مشکلی خودش چه کار کرده و چقدر سهم داشته است.

وقتی دو نفر سرتاسر وجودشان عقده است و می خواهند با هم زیر یک سقف زندگی کنند، تمام تقصیرات را به گردن یکدیگر می اندازند، آنجاست که نه زن برای مرد حرمت و احترام قائل است و نه مرد به زن محبت می کند. این نوع نگاه باعث می شود زندگی خوبی نداشته باشند و همه اینها نشأت گرفته از آرزوهای طول و درازی است که از قبل داشتند. فقط آرزو داشتند، ولی آیا به اندازه آرزوهایشان تلاش هم کردند.

عقده و عقیده با هم رابطه معکوس دارند؛ نکته ظریف اینکه هر چه گره ها و عقده ها محکم تر شود، عقیده و باور و ایمان ما پوسیده تر می شود و آنجاست که در مواجهه با مشکلات، کفر هم می گوییم.

به این دلیل آموزشهای تشکیلات سروج، ما را به درون خود فرامی خواند تا ببینیم در شهر وجودی خود چه کار کرده ایم. ضربات روحی بچگی در خانواده و مدرسه و بعد در اجتماع و وارد شدن به زندگی مشترک و… را همه کم و زیاد داشتیم، اما مهم این است که درک کنیم طرف مقابل ما هم عقده هایی در زندگی اش داشته است و بر مبنای آنها برنامه ریزی و تصمیم گیری می کند. کسانی می تواند طرف مقابل را درک کنند که بدانند خودشان هم عقده ای هستند.

طبق وادی دوم، ما بیهوده به دنیا نیامدیم و پوچ نیستیم، همه چیز به آخر نرسیده که مجبور باشیم در آن وضعیت که هستیم بمانیم. ما می توانیم با شناخت عقده های خود و باز کردن آنها به مرور، به ارزشمندی برسیم. وقتی به ارزشمندی رسیدیم آن موقع خودمان هستیم که اول از همه از خودمان لذت می بریم.

خروجی عقده، کینه، نفرت، احساس حقارت، حسادت، بدبینی، قضاوت و… است ولی نمی دانیم فقط راحت غیبت، قضاوت می کنیم، بچه و همسر خود را با دیگران مقایسه می کنیم به خاطر اینکه عقده های درونی نهفته و ناشناخته برای خودمان داریم.

نکته ظریف اینکه وقتی عقده ای هستیم زمان مناسب برای کلام خود نداریم. نمی دانیم کی و کجا و چگونه صحبت کنیم. فقط می خواهیم حرفمان را بزنیم. خیلی از ما جلوی جمع تحقیر شدیم و یا شوهر و فرزندان خود را در جمع تحقیر کردیم. این یعنی کلام مناسب را نمی شناسیم که تأثیر مثبت داشته باشد فقط کلامی را به زبان می آوریم که عطش عقده های ما را فروبنشاند.

خانم ها علاوه بر کلام نابجا، با نگاهشان عقده های خودشان را نشان می دهند. نگاه تحقیرآمیز می تواند طرف مقابل را ویران کند و این ویرانه روی سر خودشان خراب می شود ولی این را نمی دانند.

وقتی همسفری عقده هایش را بشناسد، هر گره ای درست باز شود و خودش بازکننده آن باشد، چون از روی آگاهی و دانایی است می شود یقین و در او باور و ایمان به وجود می آید. آنجاست که به تشکیلات سروج ایمان می آورد و از درون به یک آرامش می رسد و تغییر می کند و دیگر دنبال این نیست که شوهر یا فرزندش بیاید درمان شود. دنبال موفقیت جمعی و تشکیلاتی است نه موفقیت فردی و از بارزترین  علامت باز شدن گره ها و عقده ها این است که شخص به پذیرش وضعیتی که در آن هست می رسد و طبق آن برنامه ریزی و تصمیم گیری می کند، دیگر انتظار استفراغ عاطفی ندارد چون ارزشمند شده است. همه ما ارزشمندیم فقط باید خود را بشناسیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: محمدی- اسماعیلی- تخت کش- توانا- ابراهیمی2- حسین زاده- کاظمی- مزروعی- دانش پژوه- ملکی- عدنانی- استکی-

مسئول کارگاه: همسفر زیلایی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم ایرج
4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

19 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر غفاری
همسفر غفاری
2 ماه قبل

درود خداقوت
این دستور کارگاه بسیار آموزنده برای من بود ک شناختم هروقت عقدهای درون خودم را شناختم،می‌توانم گره ای از زندگی ام را باز کنم که این باز کردن گره نیاز به زمان داردو باتوجه به وادی دوم که استاد راهنما اشاره کردند ک من انسان بیهوده و پوچ نیستم می‌توانم ارزشمند باشم به شرط اینکه ک خود واقعی ام را بشناسم و به آن نزدیک شوم.
از کمیته آموزش و استاد کارگاه و تیم سایت بسیار سپاسگزارم.

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻قبلاتصورمیکردم عقده یعنی کمبود وکم داشتن چیزی..وبا سخنان استاد متوجه شدم گاهی اضافه بودن یه چیزهایی هم میتواندعقده باشد..این دستورجلسه بسیار پربار بود….

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باعرض سلام وتشکر ازاستاد وکمیته آموزش
دستور جلسه خیلی خوب وکاربردی بود .خیلی آموزش گرفتم.رفتاروعملکرد امروز من ناشی از عقده ها وگرهایی است که به مرور زمان محکمتر شده وتنها آگاهی ،شناخت به من کمک میکند این گره ها راآرام ارام بازکنم.سپاسگزارم

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد راهنمای گرامی.برداشت من این بود که من اگر به شناخت عقده های خودم برسم متوجه می شوم که اعمال و رفتار من بر حسب آن عقده هاست و به این درک میرسم که طرف مقابلم هم بر حسب عقده های درونش رفتار میکند و باعث میشود که ارتباط بهتری با اطرافیان داشته باشم.با تشکر فراوان از زحمات مسئولین سایت.

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرفراوان ازاستادجلسه…باکمک آموزشهامیتوانم آگاهیم رابالاببرم وبابالارفتن شناخت وآگاهی ام، عقده ها وگره های زندگی ام رابشناسم آنوقت میتوانم باکاربردی کردن آموزشهایکی یکی وآرام آرام آن گره هارابازکنم باتشکرازعزیزان زحمتکش سایت

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما
خدا قوت
چقدر آموزش به جا و عالی بود انشاالله که با آگاهی به باور و یقین و بعد آن به ایمان و عقیده سالم برسیم تا آرام آرام حداقل عقده جدید درونمان ایجاد نکنیم
بسیار سپاسگزارم از کمیته آموزش به خاطر این همه دقت و تدبیر به جا برای چیدن دستورهای آموزشی
وباتشکر از تیم سایت
در پناه حق باشید

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم پر تلاش سایت.
ممنون از استاد راهنمای عزیز
گره های کور زندگی با آموزش گرفتن باز شدنیست
بشرط اینکه آموزشها از سرچشمه ای همچون سروج باشد.

فخری تخت کش همسفر
فخری تخت کش همسفر
2 ماه قبل

فخری تخت کش ازلژیون اماده سازی تشکروسپاس ازاستادکه این جلسه رابخوبی مطرح کردندتابحال به این موضوع فکرنکرده بودم🌹

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد راهنمای عزیز، اموزش خوبی بود وتفاوت عقده وعقیده را متوجه شدم و عقده را با عقیده اشتباه میگرفتم وخیلی ملموس ریشه خیلی انتخاب ها وخواسته ها ومشکلات را در این موضوع دیدم

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

درود وخدا قوت 🌹
می توانم ارزشمند شوم به شرط اینکه گره های درونم را بشناسم والانم را بسنجم وباعث عقده های بعدی نشوم 🙏🙏🙏

همسفر موسوی
همسفر موسوی
2 ماه قبل

با سپاس فراوان از استاد راهنمای عزیز وتیم پر تلاش سروج وهمه عزیزانی که مشارکت نمودند واز تجربیاتشون بهرمند شدیم تا به کمک همدیگر بتوانیم عقدهای درونی خویش را بشناسیم گره هارو شل کنیم وارام ارام باز نماییم وخداروشکر که اموزش گرفتم که هر رفتاری نا خوشایندی در بیرون حاصل عقدهای درونی من میباشد

همسفر غلامی
همسفر غلامی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد گرامی
آموختم با شناخت عقده های درونی خود به جای حسرت و افسوس و کینه و نفرت نسبت به دیگران وضعیت موجود را بپذیرم وبه باز شدن این گره ها تلاش کنم با آموزش و آگاهی تا به یک لذت مانایی برسم.
باتشکر از تیم سایت

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط همسفر غلامی
همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام:
خداراهزاران بارشاکرم که من را با تشکیلات وتفکر ناب سروج اشنا کرد،ازکمیته اموزش سپاسگزارم که هر بار دستور جلسه ای تازه،جدید وپر باری را برای اموزش دادن به ما انتخاب می کنند،قبلا تصورم از کلمه عقده یعنی کمبود داشتن بود ولی با این دستور جلسه پی بردم عقده همان اسیبهایی هست که در اثر باورهای غلط دیده ام،امیدوارم بادر نظر گرفتن زمان واموزش گرفتن بتوانم این گرهارا به درستی باز کنم.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با عرض سلام وقتی شناخت پیدا کنم از هر مشکلی که پیش امده وعامل ان را پیدا کنم وریشه یابی کنم دیگر گره روی گره نمی زنم واینجا هست که متوجه می شوم بیهوده خلق نشدم تشکر از استاد گرامی

حجت
حجت
2 ماه قبل

خدا قوت
بسیار عالی و جامع بود

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط حجت
مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
عقده ها وگره های کوری در وجود من انباشته شده که به جز آموزش درست و اینکه در راستای آن آموزش تلاش داشته باشم ودر عملکرد ورفتارم از آن استفاده کنم نخواهم توانست این عقده ها را شناخته و‌گره ها را از حالت کور خود خارج کنم ودر گشودن آنها سعی وکوشش نمایم ،تفکر درمان این امکان را برای من فراهم نموده باید از آن استفاده و بهره لازم را ببرم .
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

باسلام وتشکر فراوان از استاد🌷🌷 من با این دستور جلسه خیلی از عقده هایم را شناختم ومتوجه شدم اگر با آگاهی انها را رفع کنم به توانایی های خودم ایمان می آورم وروز به روز اعتقادم به تفکر سروج بیشتر شود

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

با سلام وخداقوت
باتشکر از استاد عزیز که موضوع را بخوبی باز کردند
برداشت من این ا ست که اگر عقده های درونی خود را بشناسم وبا کسب دانش واگاهی وبالابردن دانائی خود در جهت رفع انها باشم میتوانم وضعیت کنونی خود راتغییر بدهم وباعث گره ها وعقده های دیگری در زندگیم نشوم وارزشمندی خود را بدست اورم
با تشکر از تیم زحمتکش سایت وتمامی خدمتگزاران جمعیت سروج

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
1 ماه قبل

باسلام و درود بر خدمتگزاران صدیق
گره های کور زندگیم را کنار می گزارم واز گره های شل شروع میکنم تا در زمان مناسب آن هارا باز کنم وبه عقیده سالم برسم ان شاءالله