جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
عقده ها و عقیده ها

عقده ها و سرکوب ها و کمبود شخصیت، قطعاً در رفتار و گفتار ما نمایان است و تأثیر دارد، شاید خودمان هم متوجه نباشیم، مثلاً وقتی از موفقیت کسی ناراحت می شویم، چون ما آن را نداریم، یعنی عقده ای در درون ما وجود دارد، که به نظر من این قویترین نیروی ضد ارزشی است که ما را در جهالت و حماقت نگه می دارد.

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: عقده ها و عقیده ها

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: شنبه 1403/2/29

دستور جلسه امروز دارای دو بخش است: 1- عقده ها و 2-عقیده ها؛ واین موضوعی است که اکثر مردم جامعه چه مصرف کننده و چه غیر مصرف کننده با آن درگیرند ولی نمی دانند.

معنای لغوی «عقده» گره یا بستن است، مثل بستن قرار داد؛ وقتی بچه ای از همان دوران کودکی با مقایسه و سرکوفتها، اختلافات خانوادگی، برتر دیدن فامیل و همسایه و … سرکوب شود، یک سری کمبودها در وجودش پرورش می یابد و این کمبودها یواش یواش گره زده می شود و به عقده تبدیل می شود.

این عقده ها کم کم در او جمع می شود و وقتی به دوران بلوغ جنسی می رسد، بیشترین ضربه را می خورد، چون نمی داند و بلد نیست و یاد نگرفته چکار کند و این گره ها آنقدر در وجودش زیاد می شود که باعث “بحران روحی کمبودها” می شود و به همین علت است که هیچ وقت از زندگی خودش راضی نیست و از داشته هایش لذت نمی برد.

مثلاً کسی که عقده ماشین داشتن دارد، وقتی بخرد یک گره را باز کرده، اما گره های دیگری در وجودش هست، یا وقتی کسی به مواد پناه می برد برای این است که مواد به او یک چیزی می دهد، پس دلیل انتخاب این دستور جلسه فقط برای این نیست که مصرف کننده بفهمد عقده دارد، بلکه برای کل زندگی و درست زندگی کردن مهم است.

با درک این دستور جلسه می فهمیم، در زندگی چه کمبودهایی داریم که باعث شده در زندگی ما خلل ایجاد شود. عقده ها و سرکوب ها و کمبود شخصیت، قطعاً در رفتار و گفتار ما نمایان است و تأثیر دارد، شاید خودمان هم متوجه نباشیم، مثلاً وقتی از موفقیت کسی ناراحت می شویم، چون ما آن را نداریم، یعنی عقده ای در درون ما وجود دارد، که به نظر من این قویترین نیروی ضد ارزشی است که ما را در جهالت و حماقت نگه می دارد.

یکی از شرایطی که اجازه نمی دهد من به “نفس مطمئنه” برسم، و آن را لمس کنم و از شیرینی آن استفاده کنم، عقده های من است چون نفس مطمئنه الهی است.

عقده ها در قالب های مختلف خودش را نشان می دهد: یکی از آثار عقده داشتن این است که بگوییم “من همینم که هستم” و این اوج بیان عقده های درونی من است. حتی در مشارکت ها وقتی نظر شخصی خود را در قالب مشارکت بیان میکنیم و استادی میکنیم، نشان دهنده بحران روحی است که می خواهیم خودمان را نشان دهیم.و شاید قصدی هم نداریم.

چطور می توانیم درصد عقده های خود را بدانیم چقدر است؟

طرز صحبت کردن ما میزان عقده های ما را نشان میدهد؛ اینکه چقدر زمان و مکان و کلام مناسب را در گفتار خود چه در خانواده، وچه در محل کار و چه در اجتماع، رعایت میکنیم نشان میدهد چقدر عقده داریم، پس لازم است آموزش بگیریم تا همه این گره ها را یکی یکی باز کنیم، نه فقط یک گره؛ برای همین وقتی کسی به قطع دارو می رسد، گفته می شود کاری نکرده، چون فقط یک گره را باز کرده است و هنوز گره های زیادی در درون او وجود دارد.

“عقده ها تلاش فردی است برای موفقیت”؛ من وقتی تلاش فردی میکنم تا فقط خودم موفق شوم، بدانم عقده دارم. کسی که عقده ندارد، برای خانواده و در کل برای موفقیت جمع و تشکیلات تلاش میکند. وقتی از موفقیت کسی زجر می کشم، روز به روز عقده های من بیشتر می شود که حاصل آن، نفرت، کینه، مقایسه، قضاوت و…است.

بارها گفته شده وقتی یک نفر اینجا درمان میشود در حقیقت یک تشکیلات در درمان شدن او نقش داشته، نه یک نفر یا شخص خاص؛ تفکر اینجا الهی است و درمان و شفا را خدا میدهد و ما یاد می گیریم که اگر خدمتی میکنیم عقده نداشته باشیم و وقتی به این درک و آگاهی برسیم هیچ موقع با باز کردن یک گره به خود غره نمی شویم چون هنوز گره های زیادی در درون ما وجود دارد که باید با آموزشها یکی یکی باز کنیم.

خیلی وقتها خودمان با رفتارهای نادرست در خانواده عقده ایجاد میکنیم، چون عقده ای هستیم. علت اینکه راهنمایان با نظر افراد سفر اول در لژیون ها مخالفت میکنند، برای این است که عیار آنها سنجیده شود که چقدر تغییر کرده اند. آیا هنوز عقده ها را دارند یا از آنها عبور کرده اند و این جزء آموزشهاست.

عقیده به معنای باور و اعتقاد است، به عبارتی دیگر، عقیده چیزی است که وقتی به آگاهی رسیدیم، آن را کاربردی میکنیم و بار الهی و مثبت دارد، مثلاً وقتی یک مصرف کننده، عقده های خود که خودکم بینی، ناتوانی و… است را در خودش باز میکند به این باور می رسد که اینجا درمان می شود و بعد این باور به ایمان تبدیل می شود.

به عنوان جمع بندی؛ عقده و عقیده یا یکدیگر ارتباط دارند؛ هر گره یا عقده ای که در ما باز شود تبدیل به عقیده، و عقیده به باور و باور به ایمان تبدیل می شود. پس ما باید سعی کنیم عقده ها یا گره های خود را بشناسیم و با تکرار و تمرین در طول زمان یکی یکی آنها را از خود جدا کنیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسعود- اسماعیل- حسن2- رضا- یوسف- محسن- حسین(ر)- حسن1- جواد- حسین- مسعود2- علی- مهدی- سعید- علیرضا2- محمد حسین

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علیرضا
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علی
4.4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

24 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تشکر از اینکه این دستور جلسه را باز کردید بسیار عالی بود ممنون از کمیته آموزش ومسول سایت

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود بر استاد که بسیار عالی و با بیان ساده موضوع رو بخوبی برسی کردند👍🙏
خداراشکر بیشتر عقده ها و گره هایی که در همه عمر درطول زندگی داشتم درطول درمان و باآموزش های جلسات سروج باز شد🙏
سپاس از کمیته محترم آموزش💐🌹
تشکر از تیم پرزحمت سایت🌷💐
زنده باد تفکردرمانی سروج 🌷🌹💓🌹🌷

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
2 ماه قبل

باسلام و درود بر کمیته آموزش برای این دستور کارگاه‌ خیلی عالی واستاد راهنمای عزیز که به خوبی مورد بررسی قرار دادند
چیزی که مانع رسیدن من به هدفم که همان درمان و تعادل است همین عقده های من است که مانند یک کلاف پیچ در پیچ و گوریده شده است هر گره را که باز میکنم به گره بعدی ناشناخته بر میخورم راهش را پیدا میکنم و گره را باز میکنم به گره بعدی بر میخورم به امید روزی که به نفس مطمئنه برسیم ان شاءالله

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادمحترم…من درهرکجاباعملکردم،نشان میدهم که چقدرعقده دارم باآموزشهامیتوانم عقده هایم رابشناسم وباکاربردی کردن آموزشهاانشاالله به عقیده تبدیل کنم

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم عقده های زیادی در من شکل گرفته که اغلب از وجود آنها غافل هستم ،در کل دنبال موفقیت فردی خود بوده و از موفقیت اطرافیان شاید نارحت هم نشوم ولی خوشحال هم نیستم، اینکه نمیتوانم نوع بیان وزمان و مکان مطلبی که باید بگویم را درست تشخیص دهم نشان از کمبود وگره هایی است که از رذائل دروجود من انباشته شده وتنها راه گشودن این گره وعقده ها همین آموزشهای تفکر درمان است که با تکرار وتمرین در کاربردی کردن آن به مرور زمان به خود کمک کنم تا عقده‌ها باز وعقیده وباور وایمان بجای آن شکل بگیرد.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج، استاد به خوبی در مورد دستور جلسه صحبت کردند و عقده ها را به من یاداوری کردند، رفتار و یا تفکراتی که من فکر میکردم عقده نیست، امیدوارم در مسیر هدف درمان که رسیدن به خود واقعی است عقده ها و در کل جهالتهای خود را بشناسم و پله پله از آنها پائین

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج، استاد به خوبی در مورد دستور جلسه صحبت کردند و عقده ها را به من یاداوری کردند، رفتار و یا تفکراتی که من فکر میکردم عقده نیست، امیدوارم در مسیر هدف درمان که رسیدن به خود واقعی است بتوانم حرکت کنم ، عقده های خود را بشناسم و روز به روز ظرف وجودی خود را از جهالتها خالی کنم تا بتوانم آموزش بگیرم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم زحمتکش سایت

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام و درود فراوان
خدا قوت
چقدر دستو کارگاه با برکتی است و هر خط آن آگاهی و آموزش است انشاالله که به عملکرد تبدیل شود
سپاس فراوان از استاد که تا این حد این آموزش را باز نمودن و باتشکر از کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت
ممنون از کمیته آموزش و استاد راهنمای عزیز که مثل همیشه موضوع را ب خوبی برسی کردند
تا امروز فکر میکردم عقده یه چیزی مثل حسرته و اگه حسرت چیزی رو ندارم عقده ندارم،ولی الان فهمیدم ظریف تر از این حرفهاست، ودر بی حسرتی هم میتونه عقده نهفته باشه.

مسافرعباس غفاری
مسافرعباس غفاری
2 ماه قبل

باسلام وسپاس از کمیته آموزش و استاد راهنما

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استادکه مفهوم عقده و عقیده رو به زیبایی
واز نگاهی متفاوت بررسی کردند🙏🏻🙏🏻🙏🏻درسروج وقتی مسافری به رهایی میرسد نشاط و حلاوتش رو درک میکنیم حتی اگر نسبتی با مانداردواین نشان میدهد عقده هایمان راشناسایی کردیم که ازشادی دیگران شادیم⚘

خسرو مسافر سفر اول ازلژیون آماده سازی
خسرو مسافر سفر اول ازلژیون آماده سازی
2 ماه قبل

باسلام خدمت دوستان زحمت کش موسسه سروج من پراز عقده هستم به گفته استاد گره های زیادی در من وجود دارد که با آموزش این گره ها را به مرور زمان باز کنم واین عقده ها را به عقیده تبدیل کنم چون عقده با عقیده توام است

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با عرض سلام و خدا قوت وتشکر فراوان از استاد راهنمای گرامی. و مسئولین سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

باعرض سلام وخداقوت خدمت استاد گرامی🌷من هم عقده هایی داشتم که با اموزش ها آنها راشناختم وبا راهنمایی سرلژیون های عزیزوانجام تکالیف رفتاری ورفع انها نتیجه مثبتی در زندگی دیدم وبه این تفکر، اعتقاد وباور پیدا کردم که این مسیررا پرتلاش تر از همیشه ادامه بدهم

مسافر سفر اول جواد
مسافر سفر اول جواد
2 ماه قبل

باسلام خدمت کمیته آموزش وبا تشکر از استاد راهنمای عزیز آقای مفتون .
منم با درسهایی که استاد دادن واقعا به فکر فرو رفتم وعین واقعیت را گفتند درست حرفهایشان حرفه‌ای دل من بود…سعی می‌کنم که این عقده هل که گره در کارو زندگی من به وجود آورده بود را یکی یکی باز کنم .

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

سلام واحترام استاد گرامی عقده های من خواسته های نامعقول من وتوقع انتظار از دیگران هست با ید در وجود خودم شناسای کنم و عقیده های خودم همان خواسته های معقول من است که باید از هم دیگر تشخیص بدهم ممنون از کمیته اموزش

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم که تنها با آموزش گرفتن وکاربردی  کردن می‌توانم عقده های درونی خودم رابشناسم وهر قدم درستی که درراستای آموزش ها بردارم یک عقده را تبدیل به عقیده کنم.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
2 ماه قبل

باسپاس وتشکر فراوان از استاد عزیز ومن نیز اموزش گرفتم ریشه بسیاری از گره های درونی شناخت عقده هاست عقده مسیر رشد وتعالی انسان را میگیرد عقده از عفد میاد یعنی بستن

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام ودورود وخداقوت
چه بسیار عقدهایی که در وجودم کاشته شده ومن از انها بی خبر هستم وتنها وفقط نگاهم به طرف دیگران است امید آن دارم که با اموزشهای تفکر ناب سروج اول انها را بشناسم وبپذیرم وسپس با مدد گرفتن از اموزشهابازشان کنم ممنون از استاد راهنماوکمیته اموزش ومسیئولین سایت .

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط همسفر توانا
علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

دریافتم که طغیان عقده ها، مانند سیلی ویرانگر میتواند مرا به زوال برساند؛
پس باید آنها را بشناسم چراکه آنها (عقده ها) بسیار زیرک و مکارند و در لباس دانایی خود را مخفی می‌کنند.
فقط دانایی می‌طلبند و دانایی در تفکر سروج که بندی محکم از عشق است ؛ یافت می‌شود.
وقتی دانایی را یافتم میتوانم صاحب نظر یا همان عقیده شوم.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

اینجا(سروج )کارخانه بازیافت انسانهاست.
انسان‌هایی که غرق در عقده های خویش بوده‌اند و از سر جهالت رو به قبله ی مواد و تفکرات افیونی و زائدافیونی، سجده نموده اند.
خدا را شاکرم که با شرکت در هر دستور جلسه ای و درک آن؛ یک پیله از هزاران پیله ی جهالتهایم را شناخته و از آن بیرون می‌آیم تا انشاالله روزی به پروانه ای سبک بال تبدیل شوم.
سپاس و قدردانی از استاد راهنمای گرانقدر و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفرغفاری ۲
همسفرغفاری ۲
2 ماه قبل

درود وخداقوت به تمام خدمتگزارن سایت ومرکز سروج ..وتشکر از استادراهنمای عزیزاز این دستور جلسه عااالی

مسافر یوسف شیرانی
مسافر یوسف شیرانی
2 ماه قبل

با سلام و تشکر از کمیته آموزش
با طی شدن زمان در آموزش ها یاد گرفتم که هنوز گره های در زندگی و درمان من وجود دارد ک نیاز به زمان برای باز کردن آنها دارم این باز کردن عقده ها دقیقا رفتن به سمت ارزشها هست
با تشکر

مجید هستم مسافر سفر اول (لژیون اماده سازی)
مجید هستم مسافر سفر اول (لژیون اماده سازی)
2 ماه قبل

با عرض ادب و احترام خدمت همه دوستان
این دستور جلسه ب من اموخت ک هرکسی از جمله خودم دارای عقده هایی بودم ک در رفتار با بقیه تاثیر میگذاره و باید تلاش کنم این عقده هارو در خودم کم کنم و از ضدارزشی ها دوری کنم تا بتوانم
ب باور و عقیده درست برسم.باتشکر🌺