جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی دوم

اولین خروجی حس ناامیدی، پوچی است. ناامیدی انسان را به سکون و توقف می رساند. انزوا، گوشه گیری و افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس را در پی دارد.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وادی دوم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1403/2/19

در آخرین روز هفته راهنما قرار داریم، باز هم این هفته را به استاد راهنما و همه راهنمایان جلسه تبریک عرض می کنم. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید: اشتباه یک پزشک در خاک مدفون می شود، اشتباه یک مهندس در خاک سقوط می کند، اما اشتباه یک معلم می رود و می رود و می رود تا جهانی را به نابودی بکشاند. این خطیربودن مسئولیت راهنمایان را نشان می دهد که انشاءاله با خلوص نیت هرچه بیشتر بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

پس از گذر از وادی اول، رسیدیم به وادی دوم؛ «هیچ مخلوقی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی نهد، هیچ کدام از ما به هیچ نیستیم، حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم»

وادی اول، ستون و پایه است و باید خیلی محکم بنا گذاشته شود، در غیر این صورت ممکن است در اثر حوادث روزگار لرزان شود و از استقامت بیفتد. تفکر، حرکت ذهنی است ولی ترسیم کننده رفتارهای بیرونی ما می باشد. تفکر سالم، رفتار و القائات مثبت و تفکر ناسالم، رفتار و القائات منفی را به ما خواهد داد.

در وادی دوم، صحبت از مخلوق می شود. در نظام طبیعت و این کره خاکی، هر چیزی به دلیل یا دلایلی آفریده شده است. مخلوقات شامل جمادات، نباتات، حیوانات و در رأس آنها انسان می باشد که حتماً همه برای مأموریتی خلق شدند. در سال گذشته در مورد سوسک و کرم خاکی صحبت کردیم که چقدر وجودشان در طبیعت الزامی است. امروز هم راجع به مگس صحبت می کنیم. مگس هرچند ناقل خیلی از ویروسها و میکروبها هست، ولی در عین حال، حامل پادزهرهایی هست که برای درمان بسیاری از بیماریها مفید است. این پادزهرها در قسمت بال های مگس قرار دارد که با قرار دادن مگس در آب آن پادزهرها آزاد شده و به مصارف دارویی می رسد. حتی لاروهای مگس برای درمان عفونت های شدید مثل زخمهای دیابتی به کار می رود.

وقتی موجودی به این ریزی اینگونه وجودش در هستی مهم است، پس انسان، که اشرف مخلوقات است حتماً برای مأموریتی به این دنیا آمده است، حتی اگر خودش به هیچ فکر کند. اما هر کسی خودش باید این مأموریت را پیدا کند. انسان هرچه به سمت ارزشها و عمل سالم برود، بیشتر به مأموریت خود پی می برد.

مسافری که وارد جلسات شده، بعد از مدتی و پس از طی وادی اول، به این فکر می کند که چه لطماتی به جسم و روح و روان خود زده، چه خسارتهایی به خانواده زده، چه کارهایی نباید میکرده و انجام داده، چه موقعیت هایی را از دست داده و… هجوم این افکار مخرب، چه برای مصرف کننده و چه هر کسی، حس را منفی می کند که نتیجه آن ناامیدی و رسیدن به پوچی است.

اولین خروجی حس ناامیدی، پوچی است. ناامیدی انسان را به سکون و توقف می رساند. انزوا، گوشه گیری و افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس را در پی دارد. وقتی شخصی ناامید می شود، خود را در یک حصار امنی حبس می کند تا یک احساس راحتی بکند و نخواهد دیگر فکر کند. ناامیدی سلول انفرادی نامرئی است.

اما وادی دوم به ما امید می دهد که هرچند در ضدارزشها هم غوطه ور باشیم باز هم چیزی هستیم. ما اینجا جمع شدیم تا از آموزشها کمک بگیریم تا به چیز بودن یا مأموریت خود پی ببریم.

شیطان از در ناامیدی وارد می شود. پس ناامیدی نیروی شیطانی است که انسان به وسیله نیروی خود ضربه فنی می شود و شیطان به خواسته خود می رسد و طبق فرمایش حضرت علی(ع)، بزرگترین گناه ناامیدی است.

همه انسانها خصوصیات منحصر به فرد و توانایی مخصوص به خود را دارند. مصرف کننده ای که در اثر مصرف مواد مخدر و خانواده ای که بر اثر تفکر زائد افیونی، ارزش خود را از دست داده و ناامید می شود، به مرور توانایی هایی که داشته زیر تلی از خاکستر مدفون شده و اصلاً نمی بیند و اینها همه اثرات ناامیدی است.

وقتی به سمت ارزشها حرکت می کنیم، هر گامی برمی داریم، حتی اگر لرزان باشد، همین خودش یک نقطه نور است. و از هم به پیوستن آنها، چشمه یا منبع نور به وجود می آید.

ما اینجا هستیم تا موجودیت خود را پیدا کنیم. اما راه رسیدن به آن چیست؟

اولین راه، عبور از مثلث جهالت (ترس، منیت، ناامیدی) به سمت مثلث دانایی (تفکر، تجربه، آموزش) است؛ با در نظر گرفتن زمان و به صورت تدریجی با کمک آموزشها و پیدا کردن دانایی و حرکت به سمت دانایی مؤثر یک قدم به سمت موجودیت خود برمی داریم.

مرحله بعد، حرکت در مسیر ارزشهاست، حتی اگر در ضدارزشها باشیم باید جهت و روی ما به سمت ارزشها باشد.

سومین مرحله این است که فرمانده لایق، قوی و خوب برای شهر وجودی خود باشیم، در این صورت است که در حقیقت به سمت ارزشها حرکت می کنیم و از ناامیدی دور می شویم. و چیزی بودن و موجودیت خود را پیدا می کنیم و به مأموریتی که خداوند به ما داده می رسیم.

از کجا بفهمیم فرمانده لایق هستیم؟

عملکرد و حال درونی هر کس نشاندهنده این است که فرمانده لایقی هست یا نه. اگر هنوز در ضدارزشهایی مثل کینه، حسادت، نفرت، دروغ و… هستیم، یعنی فرمانده لایقی نیستیم.

همه ما در یک برهه ای از زمان، انسانهای ره گم کرده و سرگشته و حیران بودیم، از همه مهمتر، ما خودمان را هم گم کرده بودیم و اینها باعث مستولی شدن ناامیدی برما شد. اصلاً هدف خلقت انسان، انسانی که خداوند از روح خود در او دمید و بعد از خلقت به خودش آفرین گفت «فتبارک الله احسن الخالقین» را نمی دانستیم. به مرور با انجام ضدارزشیها، در تاریکی ها فرو رفتیم، از خودِ خدایی دور و به یک خود خودساخته تبدیل شدیم، ولی باز هم شاکر نعمت جلسات هستیم که ما را هدایت کرد و به ما یاد داد خودمان را پیدا کنیم و برسیم به خودِ خدایی که هدف از خلقت ما بوده است.

وادی اول و دوم، به ما فراخوان می دهد که با جنگ نرم، جنگ مخملی، با تعقل، تفکر و تدبر، بدون خونریزی و سرزنش، خودی را که گم کرده بودیم، پیدا کنیم. سرزنش کردن خود، مانع حرکت می شود.

راه درمان، راه ارزشهاست و با ضدارزشها نمی توان به درمان رسید. پس برای رسیدن به درمان در وهله اول باید از ضدارزشیهایی که در وجودمان است دوری کنیم. با سفر به درون و تشخیص ضدارزشی هایی که درون است بدون سرزنش و ستیزه با خود، یواش یواش حداقل در مسیر ارزشها قرار بگیریم. انشاءاله بتوانیم در وادی عمل قرار بگیریم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: علیرضا2- سعید- حسین- جواد- محمدحسین- یوسف-

همسفران: اکبری- تخت کش- مکری-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علی
پشتیبان: مسافر سفر دوم سعید
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم حسین

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

32 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
2 ماه قبل

سلام و خدا قوت به تیم سروج و تیم سایت که مطالب رو در بهترین زمان ممکن در اختیار ما قرار میدهند.
وبا تشکر از استاد که موضوع را به خوبی بیان کردند
آموختم برای دوری از ضد ارزش های درونم باید همانطور که کم کم به دستشان آوردم آرام آرام هم از دست بدهم واین نیازمند صبر استقامت واز خودگذشتگیه
انشاالله تمام مسافران وادی درمان به خاسته وحق خود برسند.

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
امروز با آموزش گرفتن از موضوع جلسه وبعد از آن در لژیون متوجه شدم که تا کنون نتوانسته‌ام از جهالتهای خود ترس ،ناامیدی و منیتم عبور کنم وتنها در حد آگاهی در این مرحله مانده‌ام ودر ذهن خود توجیه ساخته تا حدی که از اصل موضوع غافل
شده ام وقتی میتوانم خود را در مسیر درمان رهجو وبه جای تماشاگر بودن بازیگر ومسافر معرفی کنم که این آگاهی را به دانایی و دانایی موثر برسانم ودر عملکرد ورفتارم آن را اجرا کنم، تنها در این صورت میتوانم به موجودیت خود پی ببرم و از هیچ به چیزی برسم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیزم‌همسفر علیزاده🙏🌹
بسیار اتفاق افتاده که در طول سفر از عملکرد خودم نا امید می شوم و امیدوارم این‌نوع از نا امیدی از نوعی باشد که سکوی پرتاب و سعود من بشود ،نه باعث سکون و بی حرکتی بشودو درنهایت پوچی

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

سلام واحترام
راه درمان راه ارزش هاست.
فرا خوان وادی اول ودوم:
بیا با جنگ نرم اقدام کن بدون ستیزه وسرزتش ویواش یواش در مسیر ارزشها قرار بگیر وبا اموزش گرفتن دانایی را به دانایی موثر تبدیل کن.🙏🙏🙏

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام وادب ،وخسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج. خداوند راسپاسگزارم این لیاقت نسیبم شد برای بار دوم ،وادی دوم را آموزش بگیرم و این بار معنا و مفهوم دیگری برایم داشت، وادی دوم وادی امید است ،اموختم ناامیدی بزرگترین گناه است وپشت خلقت هر مخلوقی هدف ومسیولیتی هست، و مسئولیتی که من به عنوان یک انسان دارم اینکه بفهمم به زور نمیتوانم کسی را تغییر دهم ،باید ضدارزشهای خود را بشناسم، آنها را از دست بدهم ،خودم را بشناسم، به خودم احترام بگذارم،تا به خود شناسی و درمانی که مد نظر جلسات است برسم و انشاالله بتوانم بر خانواده خود ودرجامعه اثر گذار باشم
با تشکر فراوان از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت،مسافر سفر اول محمد حسین

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

با عرض سلام واحترام
آموختم باید با جنگی نرم بدون ستیز وسرزنش
خانه ی امنی که با جهالتم ساخته ام نابود وخراب کنم تا ماهیت وجود خود را بهتر بشناسم
سپاسگزارم از کمیته محترم آموزش وعوامل سایت

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی.من وقتی که یاد بگیرم مدیریت ذهن داشته باشم میتوانم به ارزش خودم پی ببرم و همین باعث میشود ازنا امیدی به امید برسم.با تشکر فراوان از مسئولین سایت ،

مِری اسماعیلی
مِری اسماعیلی
2 ماه قبل

سلام و درود و خسته نباشید
خدا قوت به استاد عزیز و راهنمایان عزیز
ممنون از تیم سایت.🙏🙏

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
2 ماه قبل

عرض سلام و ادب.
از استاد عزیز تشکر میکنم بابت آموزش‌های به روز و عالی و همچنین از کمیته محترم آموزش.
سپاس از همه.

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

سلام تشکر وخدا قوت به استاد همسفر علیزاده عزیز 🌹این وادی به من امید می دهد که تو می توانی تغییر کنی مایوس نشو ماموریتت را بشناس وبرای انجام آن تلاش واستقامت کن

همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
2 ماه قبل

درود و خداقوت
با تشکر از استاد گرامی
بسیار عالی بود
امیدوارم با کمک اموزش ها دائم در حال حرکت و تلاش باشم و به عمل ناامیدی نرسم🌹

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
من تاقبل از آشنایی با جلسات بسیار ناامیدومنزوی بودم ،از همه اطرافیانم دوری میکردم ودقیقا خودم را در یک سلول حبس کرده بودم . وقتی در جلسات شناخت اعتیاد شرکت کردم آن حس ناامیدی کمتر شد .با شرکت کردن مداوم در جلسات وآموزش گرفتن روز به روز از آن ناامیدی گذشته ام دور تر می شوم و امیدوارم که با حرکت به سمت ارزش ها به درمان واقعی برسم.

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود به استاد و کمیته محترم آموزش🖐
خسته نباشید و خداقوت به تیم زحمتکش سایت🌹🙏
سلامت باشید💐

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

عرض سلام و وخداقوت ب کل جمعیت سروج بویژه تیم زحمت کش سایت
ممنون از استاد و تیم آموزش.
امیدوارم بتونم ماموریت خودم رو پیدا کنم وبا کمک آموزش بتونم اون رو به انجام برسونم.

نوروزی
نوروزی
2 ماه قبل

با سلام بسیار سپاسگزارم ،تکان دهنده و آموزنده بود وادی امید.این ارزشمند بودن تمام مخلوقات هستی را نشان می‌دهد

مسافرمختار
مسافرمختار
2 ماه قبل

سلام وخسته نباشید خدمت تیم زحمت کش سایت؛کمیته آموزش؛استاد جلسه؛بااموزش گرفتن ازاین وادی من بیشتر به ارزشمندی خودم وبالا بردن اعتماد به نفس خود وازبین بردن حصار ی که ازجنس ناامیدی بودباکاربری کردن اموزش ها برای حرکت به سمت نورو ارزشمندی پیشرفت کنم.

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻بزرگترین درسی که ازاین وادی گرفتم اینکه من فرمانروای سرزمین وجودی خودم هستم هرچندآسیبهای فراوان زده ام ولی امید ابزاری است برای حرکت مداوم ومستمر که می توانم دوباره آبادکنم تمام ویرانه های درونم را⚘

همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت وتشکراز استاد که وادی امیدرابه خوبی بازكردندتشکرازتفکرسروج ومسول سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام از استاد تشکر وقدر دانی می کنم اموختم که در ناامید نمانم و نا امیدی سکوی پرتاب باشد برای من تا از پوچ بودن به هیچ بودن برسم وان موقعه می توانم به سمت نور حرکت کنم….‌

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
2 ماه قبل

سلام خدا قوت به استاد وکمیته اموزش

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرفراوان ازاستادعزیز…امیدوارم که بتوانم باگرفتن آموزشهاوازدست دادن پله ای ضدارزشیهافرمانده لایقی برای شهروجودی خودم باشم واین نیازبه زمان وکاربردی کردن آموزشهادارد…ممنون ازهمه زحمتکشان جلسه

محسن
محسن
2 ماه قبل

باسلام وخداقوت به تمامی اعضای سروج
من با آموزشها باید ضد ارزشها رادر خودم پیدا کنم وبا امید و تلاش سعی در بهتر شدن زندگی خود و اطرافیان خودم باشم.وقتی بدانم هیچ موجودی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی گذارد جان تازه ای در من ایجاد میشود وبه سمت ارزشها حرکت میکنم

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
2 ماه قبل

باعرض سلام ودرود وخدا قوت به کمیته آموزش این وادی من را از پوچی به سمت هیچ بودن هدایت کرد وامید را دردل من برای رسالت و مأموریت من را مشخص کرد خداراشکر بابت آموزشهای کاربردی تفکر سروج

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
2 ماه قبل

ممنونم از استاد و مشارکتهای آموزنده اعضا،من از شرکت در این جلسه آموختم چنانچه در مسیر آموزش نباشم دچار غفلت خواهم شد و ناامیدی به سراغم خواهد آمد ولی اگر آموزش پذیر باشم و خودرا از گرفتن و کاربردی کردن آموزش بی نیاز ندانم با شناخت خود روزبروز به این درک میرسم که من هم ماموریتی دارم ارزشمند و آن ماموریت اینست که بعنوان یک آدم معمولی باید در مسیر ارزش‌ها حرکتی مستمر داشته باشم،از تیم زحمتکش سایت نیز بینهایت سپاسگزارم 🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باعرض سلام وتشکراز استاد وهمه خدمتگزاران سروج
حس ناامیدی در هر موقعیتی که باشم ممکن است اتفاق بیفتد باید بتوانم مدیریت کنم ازآن درس بگیرم وبه عنوان تجربه ازآن درزندگی استفاده کنم.

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام خدمت شما
باتشکر از آموزش عالی و یکی از نکات عالی آموزش این کارگاه برای بنده اینکه آیا فرمانده لایقی برای سرزمین وجودی خود هستم هر لحظه می‌توانم خود را بسنجم
سپاسگزارم از استاد عزیز و کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید

علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

طلا در مجاورت با جیوه به زوال می‌رود و انسان در مسیر ضدارزشها.
تنها تفاوت انسان با طلا این است که طلا نابود اما انسان درصورت یافتن خود و رهایی از نامیدی
از هیچ و پوچ ؛ گذشته و به ارزشمندی می‌رسد.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر داروغه
همسفر داروغه
2 ماه قبل

باتشکر از استاد که موضوع این جلسه را به خوبی بررسی کردند
جلسه ای بسیار آموزنده و پربار بود
باتشکر

همسفر احمدی ۱
همسفر احمدی ۱
2 ماه قبل

باسلام وتشکر از استاد جلسه.در وادی دوم یاد گرفتم که وقتی ناامید میشوم یعنی در قلمرو نیروهای شیطانی قرار گرفتم واگر در این حس بمانم این نیروها برمن غالب میشوند وبه سکون وانزوا وافسردگی میرسم وبایدحرکت کنم وهدفمند زندگی کنم وخودم را هیچ وبیهوده ندانم

خسرومسافرسفراول ازلژن آماده سازی
خسرومسافرسفراول ازلژن آماده سازی
2 ماه قبل

باعرض سلام و خسته نباشید به تیم سایت خدا قوت آموختم که برای ازدست دادن ضد ارزشی هانیاز به صبر شکیبایی است و برای بدست آوردن ارزشها باید أعمال ناسالم را از دست بدهیم تا ارزشها جایگزین شوند واین امر بامرور زمان وکم کم انجام میگردد هر انسانی اگر خواست چیزی را بدست آورد باید تاوان دهد یعنی اینکه اعمال ناسالم را از دست بدهد پس ما نباید نامیدشویم نیروی الهی که همان نیروی مطلق می باشد که پشتیبان ونگهبان ماست

اصغر
اصغر
2 ماه قبل

باسلام خدمت تمامی خدمتگزاران سروج وباتشکرازاستاد که به خوبی دستور جلسه را باز کردن و آموزش گرفتم ‌واحساس کردم هنوز ترس منیت و……با من است و احساس کردم اعتماد به نفسم پایین است و احتیاج به آموزش را بیشتر درک کردم این وادی وادی امید ومسولیت است باتشکر از تیم پر تلاش سایت

مسافر ه‍ادی
مسافر ه‍ادی
2 ماه قبل

درود و عرض ادب
تشکر از استاد که بسیار عالی موضوع را بررسی کردن
انرژی جلسه خیلی بالا و عالی بود،من هم آموزش گرفتم.
تشکر از تیم سایت