جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وظایف راهنما و رهجو

وقتی روز اول خودمان که با حال و روز بسیار بد و اسفناک وارد جلسات شدیم را فراموش نکنیم، می توانیم رهجو بمانیم. روزی که از همه جا نا امید بودیم اما اینجا با عشق و محبت ما را پذیرفتند، چون راهنما کارش با عشق و محبت است و برای او فرقی ندارد رهجو چه کسی باشد،

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: وظایف راهنما و رهجو

استاد: مسافر سفر دوم هادی

تاریخ: 1403/2/15

ابتدا شهادت حضرت امام صادق (ع) را به همه دوستان تسلیت عرض میکنم. و در ادامه هفته راهنما را به کاشف بیماری اعتیاد جناب مهندس حسین دژاکام و استاد راهنمای عزیز جناب آقای مفتون و همه راهنمایان تفکر درمان که از روز اول در این تشکیلات خدمت کردند و دین خودشان را ادا کردند تبریک عرض میکنم.

کل دستور جلسه امروز را استاد راهنمای عزیز روز چهارشنبه با یک بیت شعر خیلی زیبا بیان کردند:

غم عشق آمد و غم های دگر پاک ببرد

سوزنی باید که از پای در آرد خاری

امروز می خواهیم از این دید نگاه کنیم که راهنما و رهجو هر کدام چه وظایفی دارند،و برای چه اینجا هستیم؟ این سوزنی که در این شعر گفته شده به تعبیر استاد راهنمای عزیز دست هر کدام از رهجو هاست، که هم می تواند خارهایی که در پای خودش رفته را در بیاورد، و یا همان سوزن را در چشم یا گوش خودش فرو کند و آسیب بزند، که دیگر نه می شنود و نه می بیند؛

کسانی که الان در جایگاه راهنما قرار دارند با همان سوزن، ضد ارزشی های وجود خودشان را یکی یکی در آوردند، زخم های خود را بهبود بخشیدند و از گذرگاههای سخت عبور کرده اند و هنوز هم خود را رهجو می دانند چرا که به این درک رسیدند که باید آموزش ببینند تا بتوانند آموزش بدهند.

از مهم ترین وظایف رهجو این است که، حرمت ها و قوانین و اصول را رعایت کند، حرف گوش بدهد و فرامین جلسات را هر چه هست بدون کم و کاست بپذیرد و انجام بدهد، و با تفکر، صبر و استقامت و…حرکت کند و در طی مسیر از ناامیدی، منیت، ترس، خشم و…عبور کند، و یاد بگیرد تا وقتی از آموزشهای سروج بهر ه می برد و هست، رهجو بماند.

حال چطور می توانیم همیشه رهجو بمانیم؟

وقتی روز اول خودمان که با حال و روز بسیار بد و اسفناک وارد جلسات شدیم را فراموش نکنیم، می توانیم رهجو بمانیم. روزی که از همه جا نا امید بودیم اما اینجا با عشق و محبت ما را پذیرفتند، چون راهنما کارش با عشق و محبت است و برای او فرقی ندارد رهجو چه کسی باشد، مهم این است همانطور که خودش از جهنم اعتیاد بیرون آمده و درمان شده و زخم هایش را بهبود بخشیده، به همدردهای خودش کمک کند تا آنها هم بتوانند خودشان را نجات دهند.

یکی از وظایف راهنما این است هر آموزشی که می دهد اول خودش انجام داده باشد و پستی و بلندی های مسیر را به خوبی بشناسد، در غیر اینصورت تأثیر گذار نخواهد بود. تمام راهنمایان اینجا چه در لژیون تازه واردین، چه در آماده سازی و چه در نهایی، روزی رهجو بوده و تمام وظایف رهجویی را اعم از نوشتن تکالیف، سر وقت آمدن، مشارکت کردن، و…را انجام داده اند تا توانسته اند به درمان برسند.

“از وظایف مشترک راهنما و رهجو” این است به گونه ای عمل کنند که نسبت به هم شخص گرایی پیش نیاید، بلکه تفکر گرا باشند. و بدانیم همه عزیزانی که اینجا درمان شده اند و در سفر دوم هستند و خدمت میکنند همه زیر پرچم تفکر سروج بوده اند و هدفشان یکی است.

یکی از وظایف راهنما، راه را نشان دادن و آموزش دادن به افرادی است که خواهان درمان و رهایی و بازگشت به زندگی و آرامش هستند، اما برای افرادی که تغییر ستیز هستند و هدفشان دور زدن است، تا جایی حرمت و قوانین را آموزش می دهند و انرژی صرف میکنند، ولی اگر به روند خود ادامه دادند، جلسات از پذیرش آنها معذور است چرا که به جلسات و تفکر درمان آسیب می زنند و مثل ویروس عمل میکنند.

“رهجو باید حافظ و اجرا کننده حرمت ها و قوانین باشد چه در جلسات و چه در بیرون از جلسات”؛هر کدام از این دستور جلسات و متون جلسات و وادی ها به ما یاد می دهد که چطور باید رهجو باشیم، و.چطور صفات گذشته خود را تغییر بدهیم و به زندگی برگردیم. یک راهنما باید انسان سازی کند، و راهنمایی موفق است که انسان بسازد و بتواند آموزه های تفکر سروج را بدون دخل و تصرف به رهجوها انتقال بدهد.

“حلقه اتصال راهنما و رهجو محبت” است، راهنما خودش سفر کرده و به درمان رسیده، از فیلترهای مختلف عبور کرده و خدمت های مختلفی را به نحو احسن و با تمام وجود انجام داده است. یک رهجو اگر هشیار و در لحظه باشد می تواند از تمام نکات چه در لژیون و چه در جلسات آموزش بگیرد و با درست عمل کردن در بیرون از اینجا چه در خانواده و چه در جامعه یک راهنما برای دیگران باشد.

با استناد به مثلث جایگاه، مثلث راهنما و رهجو را مورد بررسی قرار می دهیم، هر کدام از راهنما و رهجو “سه وظیفه” به عهده دارند که یک ضلع آن، “وظیفه” است که هر کدام باید در جایگاه خود وظایف خودشان را به نحو مطلوب انجام بدهند، “ضلع دیگر حق”، که حق هر کس سلامتی و آرامش و ارزشمند زندگی کردن است، و دیگری “حرمت” که باید حرمت ها رعایت شود، و روابط بین راهنما و رهجو باید حریمانه باشد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

میثم2- علیرضا2- اصغر- مجید- محمد حسین- یوسف- اسماعیل- جواد- مسعود- محسن

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علیرضا
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم مختار
4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

‌با عرض سلام خدمت استاد و همه خدمت گذاران سروج ،برداشتم از دستور جلسه وظایف راهنما و رهجو این است که تا پایان عمر از آموزش و کاربردی کردن آنها غافل نشوم و به گفته راهنمای عزیزم رهجو باشم ، رهجو بمانم ،و رهجو بمیرم و در مورد قدر شناسی همانطور که باید قدر شناس جایگاه راهنما باشم قدر آموزشها را هم بدانم و از آنها مراقبت کنم ،چون طبق وادی نهم وقتی نیرویی از کم شروع بشود و به درجه بالا و بالاتری برسد نقطه تحمل پیدا میشود ، اگر از مراقبت آموزشها غافل شوم از کم شروع و رو به زوال میرود ، تجربه آن را دارم که اگر کاربردی کردن آموزشها را حتی برای یک بار انجام ندهم کم کم بیشتر میشود و برایم عادی میشود ،تغییر سخت است و با تکرار و تمرین کم کم بوجود می آید همین که حرمتهای جلسات را بیرون هم رعایت کنم انشاالله به این درک برسم که برای آرامش خودم کار درست را انجام دهم وگرنه مشکلات همیشه هست این من هستم که باید تصمیم درست را بگیرم و به حل مشکل فکر کنم
‌با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پرتلاش سایت،مسافر سفر اول محمد حسین

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
با اجرای کامل قوانین ،مقررات وحرمتهای تفکردرمان، با فرمانبری از فرامین راهنمایان که این مسیر را
موفق طی نموده‌اند، با دوری از ضد ارزشها، رذائل و دانسته های غلط خود،عبور کردن از جهالتم و با تغییر رفتار،کردار وافکار خود در مسیری که بتوانم با کمک تفکر درمانی به انسانی معمولی وبا تعادل تبدیل شوم میتوانم خود را رهجویی واقعی در مسیر درمان بدانم و به درک محبت عزیزان راه نما و دینی که در برابر این محبت دارم برسم .
قدردان وممنون همه راهنمایان تفکر درمان هستم
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر‌نریمانی
همسفر‌نریمانی
2 ماه قبل

باسلام‌ و خسته‌نباشید خدمت‌ راهنمایان‌ عزیز‌ و عرض‌ تبریک‌‌‌‌ هفته‌ راهنما حضور تک‌تک‌‌ خدمتگزاران‌‌ سروج.
از اینکه‌ با مهر‌ و محبت‌‌ برای‌ آموزش‌‌ و یادگرفتن‌ ما‌ صبر‌ و حوصله‌ به‌‌ خرج‌ می‌دهند‌ سپاس‌گزارم‌‌.

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻یکی از وظایف رهجو داشتن صداقت است .مسافریاهمسفر اگر شفافیت با راهنما نداشته باشدقطعا خودش آسیب میبیندو از مسیر درمان به بیراهه میرود

همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت وتشکراز استاد تبریک میگم هفته راهنما رابه استاد راهنمای عزیزم و راهنمایان سرؤج
من رهجواولین کاری که باید انجام بدهم
رعایت اصول قوانین است
تشکر از استاد وکمیته آموزش و مسول سایت

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

باسلام وخدا قوت🌹تشکر از استادکه به وظایف راهنما ورهجو اشاره کردند🌹 من هم وظیفه دارم از این بستر درمانی کارگاههای سروج نهایت استفاده را ببرم اگر هدفم درمان باشد ، باز هم تشکر از همه زحمتکشان سایت🙏🙏🙏🙏

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام و ادب اگر یک رهجو به وظایف خودش عمل کند به درمان که حق ان است میرسد تشکر

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود و خداقوت به استاد عزیز و همه رهجویان درمانی سروج💐🖐
تشکر از کمیته محترم اموزش و راهنمایان ارزشمند🌹💓🙏
سپاس از تیم زحمت کش سایت🌹💐
سلامت و زنده باد تفکر سروج🌷🌹💐🥀

مسافرمختار
مسافرمختار
2 ماه قبل

باعرض سلام و احترام خدمت همه عزیزان تشکر از کمیته آموزش واستادجلسه که موضوع را به خوبی اموزش دادند امیدوارم که من توانسته باشم رهجو ی خوبی باشم رهجو ی تاثیر گذار در راستای اهداف جلسه باتشکر .

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم برای رهجو شدن باید بپذیرم که بیمار هستم ودر درجه اول بخاطر خودم باید به درمان برسم وبرای رهجو ماندن باید،قوانین وحرمت هارا به درستی اجرا کنم ، رسم قدر شناسی را بیاموزم و هرگز وضع وحالی که روز اول واردجلسات شدم را فراموش نکنم.

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با تشکر از استاد.
خدا قوت به همه عزیزان خدمتگزار تفکر سروج.

علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

رهجو شدن منتی بود از سوی خداوند که نصیبم شد.
رهجو ماندن مراقبتی می‌طلبد در مسیر صراط مستقیم.
و رهجو مردن، شهادت می‌طلبد برای عبور از جهالت ها.
خدایا برای رهجو مردن؛
آنی مرا به حال خود وا مگذار.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

با تشکر از استاد 🙏یکی از وظایف رهجو این است که با راهنمای خودش صادق باشد و صادقانه مشارکت کند.ممنون از تیم سایت🌹

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
2 ماه قبل

باسلام و خداقوت.
ممنون از استاد عزیز و کمیته آموزش.

مجید هستم مسافر سفر اول (لژیون اماده سازی)
مجید هستم مسافر سفر اول (لژیون اماده سازی)
2 ماه قبل

وظیه مسافر یک حضور مداوم در جلسات واموزش گرفتن و کاربدی کردن انهاست و بطور کل خوب گوش کردن و درست عمل کردن

مسافر ه‍ادی
مسافر ه‍ادی
2 ماه قبل

درود و عرض ادب خدمت دوستان
من در هر جایگاهی قرار بگیرم یادم باشد این فرصت و فضا را تفکر سروج در اختیارم قرار داده پس باید بکوشم میراث دار خوبی برای سروج باشم در همه جا و فراموش نکنم که باید رهجو باقی بمانم و رهجو بمیرم.🌹🌹🌹✨✨✨
تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم سایت🙏🙏
لژیون آماده سازی