جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وظایف راهنما و رهجو

یک رهجو وقتی پذیرفت به جلسات بیاید، از همان ابتدا یعنی با ورود به لژیون تازه واردین با قوانین و حرمتها آشنا می شود. یک رهجو می تواند خودش را با رعایت قوانین و حرمتها محک بزند و عیار خود را بسنجد که تا چه حد یک رهجوی واقعی است.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وظایف راهنما و رهجو

استاد: همسفر غلامی

تاریخ: چهارشنبه 1403/2/12

در ابتدا روز راهنما را به تک تک راهنمایان، اساتید، مدرسین و معلمین و حتی یک نفر که یک کلمه به ما آموزش داد و باعث شد روزنه ای از نور به روی ما باز شود و ما به آگاهی و روشنایی برسیم، تبریک عرض می کنم. انشاءاله هر کدام از ما بتوانیم قدرشناسی واقعی از اساتید و راهنمایان خود داشته باشیم.

در ابتدا سه واژه ی کلیدی وظایف، راهنما و رهجو را معنا می کنیم.

وظایف جمع وظیفه و به معنای تکلیف، سپردن یا واگذار کردن کاری به کسی است. به عبارت دیگر، وقتی لازم است کاری را انجام دهیم، می شود وظیفه.

رهجو، به معنای جوینده راه و کسی است که دنبال راه می گردد و آن راه را بلد نیست و حتماً هدفی دارد که دنبال راهی می گردد.

راهنما هم به معنای کسی است که راه را نمایان و روشن می کند برای دیگران که آن راه را پیدا کنند. پس با این تعریف به این می رسیم که یک راهنما باید خودش راهی را رفته و از فراز و نشیب و پستی و بلندهای آن راه آگاه باشد و تجربه داشته باشد تا بتواند در اختیار یک رهجو قرار بدهد.

قبل از توضیح وظایف راهنما و رهجو در تشکیلات، باید بدانیم هر تشکیلات و ارگانی برای حفظ و بقا و ایجاد نظم و امنیت و رسیدن به اهداف تشکیلاتی خود، یک سری قوانین و مقررات وضع می کند. تشکیلات سروج هم از این قاعده مستثنی نیست و به همین منظور یک سری اصول و قوانین و حرمتهایی وضع کرده است که هر فرد با ورود به جلسات و قبول آن، باید پیرو این قوانین و اصول باشد.

هر فرد تازه وارد تا سه جلسه مهمان محسوب می شود؛ در اوایل ورود یک فرصتی به فرد داده می شود تا با روش درمان و عملکرد تشکیلات و قوانین و مقررات آن آشنا شود و بعد از مدتی آمدن انتخاب کند که می خواهد این راه را ادامه دهد یا نه؛ تا اینجا هیچ مسئولیت و تعهدی به عهده فرد نیست ولی بعد از اینکه این جلسات را پذیرفت و خواست ادامه دهد، به عنوان یک رهجو شناخته می شود.

رهجو، اگر مصرف کننده باشد می شود مسافر و اگر خانواده مصرف کننده باشد می شود همسفر. هر مسافر و همسفر وظایفی به عهده دارند که بایستی حتماً انجام دهند وگرنه رهجو به حساب نمی آیند.

یک رهجو در درجه اول، باید هدف خود را مشخص کرده باشد و در راستای این هدف، حرکت کند؛ یعنی مصرف کننده، برای درمان خودش بیاید، اگر برای دور زدن، کلک زدن و… آمده باشد، بعد از مدتی به سردرگمی می رسد، چون حرکت او، با حرکت مدنظر جلسات در یک راستا نیست. همسفر هم در راستای تعالی اهداف جلسات که درمان یک نفر است، بیاید و اگر بخواهد برای درمان مصرف کننده خودش بیاید و از آموزشها طوری استفاده کند که مصرف کننده اش را به زور برای درمان بیاورد، او هم به بیراهه رفته و نمی تواند یک رهجو باشد.

راهنمای مسافران، راه بلد است و تجربه راه را دارد، چون خودش مصرف کننده بوده و توانسته با پیروی از قوانین و به درستی انجام دادن وظایف رهجو، به بی نیازی از دارو برسد و درمان شود و با پشت سر گذاشتن آزمونهای متعدد و رصد و ارزیابی شدن مسئولین، آماده می شود تا به همدردان خودش خدمت بدهد تا آنها هم به درمان برسند. اینکه راهنما از جنس خود مصرف کننده است، نکته حائز اهمیتی است.

راهنمای همسفران هم خودش از خانواده یک مصرف کننده بوده و اضطراب ها و ناامیدی ها و ترس ها و… را درک کرده و مراحلی را پشت سر گذاشته تا رسیده به درجه راهنمایی و می تواند خیلی خوب یک مادر یا همسر را با آن حال پریشان درک کرده و به او کمک کند.

یک رهجو وقتی پذیرفت به جلسات بیاید، از همان ابتدا یعنی با ورود به لژیون تازه واردین با قوانین و حرمتها آشنا می شود. یک رهجو می تواند خودش را با رعایت قوانین و حرمتها محک بزند و عیار خود را بسنجد که تا چه حد یک رهجوی واقعی است. به عنوان مثال، یکی از مسائل بسیار مهم ارتباط نداشتن با یکدیگر است. وقتی کسی این نکته را رعایت نکرد و در مسیر رفت و آمد بدون اجازه مسئولین با کسی همراه شد، یعنی هنوز یک رهجوی واقعی نیست.

یک رهجوی واقعی، حرف راهنما برایش سند و حکم است و سعی می کند از آن فرمانبرداری کند و فرمان را اجرا کند. رهجو باید تسلیم محض اوامر راهنما باشد تا بتواند به رهایی برسد. به عنوان مثال وقتی به مصرف کننده فرمان سه روز قطعی در ابتدای ورود داده می شود، اگر خوب درمان را درک کرده باشد، این فرمان را اجرا می کند، هرچند سخت باشد. درک درمانی در همان جلسات اولیه شکل نمی گیرد ولی آرام آرام نسبت به انجام هر حرکت صحیحی، باور و ایمان در فرد به وجود می آید و کمک می کند راحت تر در آن مسیر قدم بردارد.

ممکن است نقدها و تذکراتی به رهجو داده شود ولی وقتی رهجو نیاز خود بداند که باید در این مسیر قدم بردارد تا از معضلی که در آن غوطه ور است، نجات پیدا کند آن را قبول می کند.

رهجو باید برای خودش و رسیدن به هدف خودش حرکت کند و به حرف راهنما و سرلژیون گوش دهد. همسفر هم کم کم یاد می گیرد در کار مصرف کننده دخالت نکند، در حاشیه نباشد، اظهارنظر بی جا نکند، از کارهای جلسه ایراد نگیرد.

هر کاری علم مخصوص به خودش را می خواهد. یک رهجو باید هرچه از قبل می دانسته کنار بگذارد و وارد جلسات شود، حتی اگر از نظر تحصیلاتی و شغلی بالا باشد. زیرا اگر آن مقام و جایگاه و مدرک تحصیلی کارساز بود، توانسته بود مصرف مواد را کنار بگذارد.

روابط راهنما و رهجو باید حریمانه باشد نه صمیمانه.

راهنما هیچ وقت نمی تواند سلیقه ای رفتار کند، و هر حرکت و فرمان و حرف او از روی قوانین است.

رهجو، یک صفت باارزش است؛ اگر یک نفر این را هدف خود قرار دهد و در مسیر درست قرار بگیرد و فرمانبردار باشد و بپذیرد هیچ چیز درمورد بیماری اعتیاد نمی داند و اعتماد کند به اینجا، مقداری مسیر را برود آرام آرام با دیدن الگوها و گرفتن آموزشها ایمان و باور در او به وجود می آید که برای او هم درمان اتفاق می افتد.

مهمترین وظیفه راهنما و رهجو رعایت اصول و قوانین تشکیلات است. رعایت هرچه بیشتر این قوانین و کاربردی کردن آموزشهایی که اینجا داده می شود نشاندهنده متعهد شدن ما به عنوان رهجو است. راهنما با عشق و دانایی در مسیر کمک به همدرد قدم برمی دارد، چون با دیدن تازه وارد، روز اول خودش را به یاد می آورد و با عشق او را راهنمایی می کند تا او هم به آرامش برسد.

یک راهنما جایی با مهر و تشویق و جایی با اقتدار و تنبیه برخورد می کند، اینها همه در جهت رسیدن رهجو به هدف درمان است. رهجو هرجا مشکلی داشت علائم بالینی خود را صادقانه با راهنما مطرح کند، چون این خیلی کمک می کند تا بتواند مسیر را درست برود.

انشاءاله همه بتوانیم رهجویانی باشیم که اول برای خود راهنما باشیم و بعد برای همدردانمان. باز هم روز راهنما را به همه دوستان تبریک می گویم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: یوسف- سعید- علیرضا2- کیانوش- محمد- محمدحسین- غلامرضا-

همسفران: مکری- نوروزی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم هادی
پشتیبان: مسافر سفر دوم امید
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم محسن
4.1 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

32 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوروزی
نوروزی
2 ماه قبل

با سلام و عرض احترام برای تمامی خادمین سروج،دستور جلسه عالی و کاربردی برای داشتن زندگی بهتر و بدون استرس.قوانین و حرمت ها نه تنها در جلسه لازم و ضروری هست بلکه در تمام لحظات عمر واجب هست.تشکراززحمات شما

اصغر
اصغر
2 ماه قبل

باسلام خدمت تمامی خدمتگزاران سروج وباتشکرازاستاد که به خوبی دستور جلسه رابازکردند من از وقتی قوانین وحرمتهای سروج راکاربردی کردم و خودم را تسلیم جلسات نمودم سفر واقعی ام را آغاز نمودم اولین جیزی که بسیار کمکم کرد نظم وانظباطی بود که در جلسات وجود داشت در پایان تشکر و قدردانی میکنم از استاد راهنمای عزیز وازراهتمای خوبم آقاعلیرضا وکلیه استادان سروج سرلژیونهای محترم .واین هفته راهنما را خدمتشان تبریک عرض میکنم مسافراصغر

همسفر غفاری
همسفر غفاری
2 ماه قبل

درود و خداقوت
این روز قشنگ و مبارک را به استاد راهنما وتمام راهنمایان جلسه تبریک وشادباش می‌گویم من این آرامش زندگی ام را به استاد راهنما جناب آقای مفتون مدیون‌ هستم و آرزومندم بهترین لحظات زندگي را همراه با سلامتی سپری کنند و زبان من قاصر از این است ک تشکر کنم ولی از خداوند میخوام ک به عمرشان عزت و عمر باخیروبرکت بدهند.
سایتون مستدام

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

ضمن عرض تبریک خدمت همه راهنمایان عزیز. وظیفه من به عنوان رهجو این است که حرف گوش کن ومطیع وفرمانبردار باشم.

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
2 ماه قبل

با عرض سلام وخسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج , ابتدا هفته راهنما را به استاد راهنمای عزیزم و راهنمایان جلسه از صمیم قلب تبریک عرض میکنم ، برداشتم از این دستور جلسه و صحبتهای استاد این است که اگر در مسیر درمان حرکت کنم یعنی تمام قوانین و حرمتها را به طور کامل رعایت کنم ، پروتکل درمان را رعایت کنم ، آموزشها را کاربردی کنم ، با خودم و راهنما صادق باشم و حرف گوش کن باشم هم حال خودم خوب است و آرامش دارم هم وظایف خود را به عنوان رهجو انجام داده ام ، اما راهنما به نظر من وظیفه ای نسبت به من ندارد بلکه عشق و محبت است که در حق من دارد ، من اگر به این درک رسیدم که خدمت یک آموزش است و به من کمک میکند فقط برای یاد گیری به جلسه می آیم آن موقع است که میتوانم بدون منت و چشم داشت به همدردانم کمک کنم و آنجا است که در جلسات اگر اسم راهنما هم بر من نهادند غرور و منیت من را نمیگیرد و میگویم من خودم از دوستان آموزش میگیرم ،کلمه درک را در همه دستور جلسات شنیده ام و این اهمیت درک کردن را برای من مشخص میکند فقط باید به درک عمقی وظایف راهنما و رهجو برسم تا بتوانم بهتر به خودم کمک کنم
با تشکر از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش سایت، مسافر سفر اول محمد حسین

مسافر سفر دوم علی ۲
مسافر سفر دوم علی ۲
2 ماه قبل

باسلام درود تبریک استاد راهنمای عزیز جناب اقای مفتون وراهنمایان عزیز وخسته نباشی 🌹🌹🌹🌹

فریبا مکری
فریبا مکری
2 ماه قبل

امیدوارم که همیشه رهجو بمانم وبتونم آنچه میاموزم را کاربردی کنم در راستای اهداف جلسه کوشا باشم . ممنون همسفر غلامی استاد محترم موضوع و وظایف را یادآوری کردید ….هفته راهنما بر راهنمایان عزیز مبارک

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

باسلام واحترام به همه خدمت گزاران سروج🌹
وتبریک می‌گویم این روز را به استاد راهنما وهمه راهنمایان 🌹.انشااله بتوانم وظایفم را به عنوان رهجو به
خوبی انجام بدهم.ودر همه مراحل سفر فرمانبردار باشم🙏

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیز🌹یکی از وظایف رهجو تماشاچی نبودن و بازیگر بودن است رهجو باید وارد بازی شود با صورتی که مشارکت کند تکالیفش را انجام بدهد پویا باشد وحرف شنو باشد و مطلوب خدمت🌹🙏

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
2 ماه قبل

با سلام وخسته نباشید خدمت تمام دوستان بخصوص خدمتگزاران سایت.
ممنون از استاد که بخوبی موضوع را برسی و وظایف من رهجو را به وضوح شرح دادند.‌

همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت استاد تبریک میگم این روز خیلی بزرگ من اگردردرج اول بپذیریم که من بیمارم ونیاز به درمان دارم و ایمان به درمان داشته داشته باشم تسلیم راهنما باشم درمان وبیرون از جلسه راهنمای خودم باشم و آموزش ها را کاربردی کنم میشوم رهجو تشکر از مسول سایت وکمیته آموزش

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود براستاد و همه دوستان تشکر از کمیته محترم آموزش
سپاس از تیم زحمتکش سایت
سلامت و پیروز باشید🌹

همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
2 ماه قبل

درود و خدا قوت با تشکر از استاد گرامی بسیار عالی بود
امیدوارم در تمامی مسائل و مراحل زندگی بتوانیم فرد ی وظیفه شناس باشیم

همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
2 ماه قبل

هفته راهنما بر تمامی راهنمایان سروج مبارک 🌹

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

باسلام واحترام برای خدمتگزاران
تبریک میگویم این روز بزرگ را به

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

باسلام واحترام به خدمتگزاران سروج🌹
تبریک می‌گویم این روز بزرگ را به استاد راهنما وهمه راهنمایان بزرگوار 🌹.انشالله بتوانم وظایفم را به عنوان رهجو به خوبی انجام دهم.ودرهمه مراحل سفر حرف گوش کن وفرمانبردار باشم.🙏🙏🙏

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم وقتی میتوانم خود را رهجو بخوانم واز این صفت ارزشمند بهره مند گردم که فرمانبردار ومطیع تفکر درمان و راهنمایان این تفکر باشم، عزیزانی که خود این مسیر را با تلاش و فرمانبری طی نموده اند
من باید با استفاده از تجربه ایشان و رعایت قوانین وحرمتها و ارتباط صادقانه وحریمانه قدم به قدم در این مسیر حرکت و تلاش کنم تا انشالله بتوانم با رسیدن به هدف و موفقیت در این راه قطره ای از دریای محبت این عزیزان را جبران نمایم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
2 ماه قبل

با تشکر از استاد گرانقدر که بخوبی بمن آموزش دادند که شناخت و تمرکز روی هدف برای من رهجو یک وظیفه مهم میباشد🙏🌹

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

باعرض سلام خدا قوت به استاد عزیز همسفر غلامی 🌹برداشت من از این دستور جلسه ،زمانی که من با ورود به جلسات در جایگاه یک همسفر ورهجو قرار می گیرم نسبت به این جایگاه متعهد می شوم مسئولیت ووظایفی دارم که آموزشها را کاربردی کنم دغدغه اموزشها را داشته باشم وحرف گوش کنم پس می توانم به تعهد خود عمل کنم ویک رهجوی واقعی باشم

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استاد🙏🏻هفته راهنما براستاد راهنمای عزیزم و تمامی راهنمایان سروج مبارک باد🌺یکی از وظایف رهجو این است که احترام به پیشکسوتان را در اولویت درمان قرار دهدو همواره قدر شناس تفکر سروج باشدو هرگز روز اولش را فراموش نکند

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام ،
خدمت استاد راهنمای عزیز جناب اقای مفتون تبریک عرض می کنم وآرزوی سلامتی وسربلندی روزافزون برای ایشان دارم، خداوندرا هزاران بار شاکرم که جایگاه همسفر را در تشکیلات سروج بمن عطا کرد تا تاریکیهای ذهنم را بهتر بشناسم ، امیدوارم بتوانم وظایفم رابعنوان رهجو به درستی انجام دهم وبرای همه خدمتگزاران سروج در هر جایگاهی بهترینهارا ارزو دارم،خداوند یاور ونگهدارتان در همه مراحل زندگی.

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط همسفر توانا
همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام وعرض ادب من هم روز راهنما را خدمت استاد راهنما وراهنماهای عزیز تبریک عرض می کنم یک رهجو باید به صحبت های راهنما خود گوش کندوازتجربیات ان استفاد کندتا در طول مسیر بتوان درست حرکت کند وبه مقصد برسد سپاس گذارم

مسافر سفر دوم مهدی
مسافر سفر دوم مهدی
2 ماه قبل

با سلام وخسته نباشید به تمام خدمتگذاران سروج و ضمن تبریک به استاد راهنمای عزیز جناب آقای مفتون تشکر و سپاس ا مسئولان سایت💐💐💐

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با سلام .تشکر فراوان از استاد عزیز بسیار عالی موضوع را با نکات بسیار دقیق و ریز بیان کردند.
و همچنین تشکر از کمیته آموزش و همه خدمتگزاران تفکر سروج.
انشالله که بتوانم رهجوی واقعی باشم و بمانم تا راه درست را طی کنم.

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وعرض خداقوت..هفته راهنماراخدمت استادراهنمای عزیزوکل راهنمایان زحمتکش جلسه تبریک عرض میکنم…باشناخت وپذیرش خودم وبارعایت حرمتهاوقوانین جلسات میتوانم رهجوی خوبی برای ادامه سفرباشم… باتشکرازعزیزان زحمتکش سایت

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
2 ماه قبل

با سلام و احترام
ان شاءالله در مسیر حرکت به سمت ارزشمندی همیشه رهجو وفرمانبردار باقی بمانیم

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باعرض سلام وتشکر از استاد وهمه خدمتگزاران سروج
وظایفم رابه عنوان رهجو به درستی انجام بدهم.خواهان تغییر باشم با رعایت پروتکل درمان حرکت کنم،فرمانبردار باشم وقوانین وحرمتها را رعایت کنم.

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

با درود وسپاس وتبریک به استاد راهنمای گرانقدر وهمه راهنمایان سروج 🌹، با الگو گرفتن از راهنمایان عزیز و رعایت حرمتها میتوانم راه را پیدا کنم وبه هدف برسم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

معلمی شغل نیست 🌹معلمی عشق است 🌹با درود وسپاس وتبریک به مناسبت هفته معلم ،به استاد راهنمای گرانقدر جناب اقای مهرداد مفتون وتمامی راهنمایان سروج ، که با تلاش واسقامت چراغ راه شدند تا من به عنوان یک الگو بتوانم راهم را پیدا کنم ودر مسیر قرار بگیرم 🌹روزتان فرخنده باد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

با سلام و درود فراوان خدمت شما
خدا قوت
بسیار سپاسگزارم از استاد بزرگوار که با متانت بسیار و عالی موضوع را باز کردند
هفته راهنما بر همه راهنمایان مبارک
با تشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید

همسفرداروغه
همسفرداروغه
2 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیز و کمیته آموزش
موضوع جلسه را به خوبی بیان کردند

مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
2 ماه قبل

با سلام و درود خدمت تمامی دوستان
برداشت من ازاین دستور جلسه این بود که باید حرکتم رو همسو کنم با حرکتی که مد نظر تفکر سروجِ و تمام شرایط یک رهجو واقعیه سروج را بپذیرم تا بتوانم به درمان برسم