جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
تغییر تفکر زائد افیونی به تفکر سالم
  1. اگر تفکرات زائد افیونی که به واسطه اعتیاد مصرف کننده بر ما غالب شده را بشناسیم و با آن آشنا شویم و بدانیم، دیگر وقتی مصرف کننده در حال توجیه کردن، دروغ گفتن، مسئولیت گریزی و… است، در مقابلش قرار نمی گیریم، بلکه کنارش قرار گرفته و دستش را می گیریم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: تغییر تفکر زائد افیونی به تفکر سالم

استاد: همسفر احمدی

تاریخ: دوشنبه 1403/2/10

تفکر حرکتی از یک مبدأ معلوم به یک مقصد معلوم است. تفکر حرکت درونی است. تفکر، فکری است که به آن توان حرکت داده و به اجرا درمی آوریم.

هر تفکری امروز داریم، سرنوشت فردای ما را می سازد، یعنی هرچه الان بکاریم در آینده برداشت می کنیم.

همه ما انسانها از نعمت تفکر و تعقل برخورداریم و با استفاده از نعمت اختیار، مسیر تفکرات خود را انتخاب می کنیم که در جهت مثبت و سالم باشد یا در جهت منفی و ناسالم؛ پس انتخاب به عهده خود ماست.

تفکر به دو دسته تقسیم می شود: 1- تفکر سالم 2- تفکر ناسالم

تفکر سالم، تفکری است که ساختار ارزشی و مثبت به دنبال دارد و پایه و اساس آن بر مبنای ارزش هاست. در تفکر سالم قبل از انجام هر کاری فکر می کنیم و روی آن تمرکز می کنیم تا تفکر به بار بنشیند.

به عنوان مثال، من همسفر برای آمدن به این جلسه، از قبل یک برنامه ریزی انجام دادم تا بتوانم بیایم و آموزش بگیرم و از آموزشها در جهت درمان خود استفاده کنم و این نشان از یک تفکر سالم است.

تفکر ناسالم، تفکری است که ساختار ناسالم و منفی به دنبال دارد. مثل اعتیاد، حسادت، قضاوت، کینه، نفرت و… که پایه و اساس آن ضدارزشی هاست و در جهت منفی است و از رذایل ما سرچشمه می گیرد.

تفکر ناسالم به دو دسته تقسیم می شود: 1- تفکر زائد 2- تفکر افیونی

تفکر زائد خود به دو دسته تفکر زائد عمومی و تفکر زائد افیونی تبدیل می شود و ما امروز می خواهیم بیشتر راجع به تفکر زائد افیونی صحبت کنیم. عموماً به خاطر تربیت خانواده، محیط و جامعه ای که در آن بزرگ شدیم، به تفکر زائد دچار هستیم و این تفکر بر ما غالب است؛ مثلاً پرداختن خیلی زیاد به جزییات، یا بهانه جویی برای آمدن به جلسه و اینها همه تفکرات زائد است.

تفکر افیونی مخصوص به واسطه مصرف مواد، بر فرد مصرف کننده حاکم می شود و همه تفکرات و امورات زندگی او حول محور مواد می چرخد و مواد حکم می کند چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد که به طور مفصل در جلسه شناخت اعتیاد راجع به این تفکر توضیح داده می شود.

تفکر زائد افیونی، بیشتر مخصوص خانواده های مصرف کننده است، چون نزدیکترین افراد به مصرف کنندگانی هستند که تفکر افیونی دارند. در جلسه شناخت اعتیاد بیان می شود مصرف کننده به مرور امنیت، شفافیت و حرمت خود را از دست می دهد و نگرانی و اضطراب بر او حاکم شده و شروع به پنهانکاری می کند، و برای پنهانکاری مجبور به دروغ گفتن است. این دروغگویی و نگرانی و تشویش مصرف کننده آرام آرام بر خانواده هم مستولی می شود. مثلاً وقتی در یک مهمانی شرکت نمی کند، خانواده به دیگران دروغ می گوید که فلان جاست. این همان تفکر زائد افیونی است که به واسطه قرار گرفتن در کنار مصرف کننده بر من خانواده حاکم شده است.

خانواده به خاطر داشتن مصرف کننده و مشکلات و معضلاتی که به واسطه اعتیاد برای او به وجود آمده، نگرانی و استرس و اضطراب زیادی دارد و این نگرانی را به دیگر اعضای خانواده انتقال می دهد، دیگر در لحظه حال نیست و تمام حواسش به این است که مصرف کننده الان کجاست.

ما خانواده ها به خاطر اینکه این تفکر را نمی شناختیم، دچار سردرگمی بوده و مشکلات زیادی برای خود به وجود آوردیم که گاهی به معضل تبدیل شدند. این سردرگمی ما را ناچار به پذیرفتن حرفهای کورکورانه اطرافیان اعم از همسایه، فامیل، دوست و حتی افراد غریبه در اتوبوس و…. می کرد و وقتی به نتیجه نمی رسیدیم، همه به یک پوچی و ناامیدی، درماندگی و مستأصلی رسیدیم، فکر می کردیم دیگر هیچ وقت مصرف کننده درمان نمی شود تا با این جلسات آشنا شدیم.

در جلسه شناخت اعتیاد وقتی بیماری اعتیاد توضیح داده شد، من همسفر متوجه شدم خودم هم بیمارم و باید برای درمان خودم بیایم. پذیرش این برای من همسفر اوایل سخت است، اما با گرفتن آموزشها به مرور می توانم این پذیرش را در خود به وجود بیاورم و از شدت آسیبها و تخریبهایی که قبلاً به وجود می آوردم کم کنم.

همه خانواده ها با دو معضل مواجهند، یکی مصرف کننده که فقط فکرش به مصرفش است و دیگر مشکلات حاصل از اعتیاد در زندگی که زندگی را به حالت فروپاشی رسانده است و در این جلسات راه حلی که گفته می شود این است که برای درمان خودت بیا و دوربین را از روی مصرف کننده بردار و تمرکزت را روی خودت قرار بده.

پس اگر تفکرات زائد افیونی که به واسطه اعتیاد مصرف کننده بر ما غالب شده را بشناسیم و با آن آشنا شویم و بدانیم، دیگر وقتی مصرف کننده در حال توجیه کردن، دروغ گفتن، مسئولیت گریزی و… است، در مقابلش قرار نمی گیریم، بلکه کنارش قرار گرفته و دستش را می گیریم. می دانیم ما خانواده ها هم مثل مصرف کننده مسئولیت گریزی داریم، مثلاً زمان هایی که از روی ناراحتی، غذا آماده نمی کنیم و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهیم چون با یک مصرف کننده مواجه هستیم، مسئولیت گریزیم، و این همان تفکرات زائد افیونی است که باید روی آنها تمرکز کنیم تا بتوانیم آنها را به تفکر سالم تبدیل کنیم.

تنها راه تبدیل تفکرات زائد افیونی به تفکرات سالم آموزش گرفتن در جلسات است. وقتی آموزشها را بگیریم و کاربردی کنیم، می پذیریم من خانواده نمی توانم برای مصرف کننده کاری انجام دهم. او باید مسیر خود را طی کند و من همسفر هم با صبر، مهر، تفکر و گذشت می توانم روی مصرف کننده تأثیرگذار باشم و از آسیبها و تخریبهای بیشتر به واسطه نشناختن اعتیاد مثل باج دادن، معتادپروری و… بکاهم.

درمان تفکر زائد افیونی یک شبه ممکن نیست، زمان می برد و باید با رعایت پروتکل درمان که شامل پذیرش، آموزش گرفتن و کاربردی کردن و در نظر گرفتن زمان است، آرام آرام این تفکر تبدیل به تفکر سالم شود.

نکته پایانی و جمعبندی اینکه هر چه به طرف تعادل و ارزشها حرکت کنیم، تفکرات سالم در ما نهادینه می شود. تعادل یعنی افراط و تفریط نداشته باشیم. نه مهربانی و دلسوزی بیش از حد و نه خشم و انزجار زیاد، در زمان حال زندگی کنیم، گذشته هرچه بوده، دیگر برنمی گردد، از امروز با تفکرات جدید و سالم، آینده خوبی برای خود و اعضای خانواده بسازیم. آموزش بگیریم و آنها را کاربردی کنیم و در جهت فضایل و ارزشها قدم برداریم. با تفکر سالم به قدرت تشخیص می رسیم و می دانیم چه تصمیمی بگیریم و چه تصمیمی نگیریم. زمانی که تفکر سالم در من همسفر جلوه کند می شوم جلوه ای از وجود خالق و پروردگار و جانشینی و خلیفه اللهی که به انسان هدیه داده شده در ما عینیت می یابد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: قادری- ابراهیمی1- تقیان- مزروعی- تخت کش- غفاری- توانا- حریری- حسین زاده- اکبری- شریفی- کشاورز- اسماعیلی-

مسئول کارگاه: همسفر حیدری

مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم عباس
4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

19 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوروزی
نوروزی
2 ماه قبل

با سلام و درود به خادمین سروج،پایدار و سربلند به درگاه حق تعالی باشید

نفس زیلایی
نفس زیلایی
2 ماه قبل

درود وخداقوت…
برداشت من ازاین دستور جلسه این است که شناخت تفکراتم این که ازچه جنسی است میتواند به من کمک کند که تفکراتم راازذائدبه سالم تبدیل کنم و دیگری هم پذیرش ..چون تازمانی که نپذیرم که تفکرم ذائداست خودم دچاربیماری تفکرات ذائدافیونی هستم نمیتوانم تغیراتی درخودم وتفکراتم ایجاد کنم که لازمه ی همه ی اینها برای من همسفر آموزش گرفتن برای خودم و کاربردی کردنش هم برای خودم وتغییرخودم است…
تشکرازاستادگرامی وکمیته آموزش.

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

سلام ودرود فراوان
تنها راه تبدیل تفکرات زاید افیونی به تفکرات سالم تنها با آموزش درجلسات است وبا رعایت پروتکل درمان پذیرش اموزش گرفتن وکاربردی کردن آموزش ها ودر نظر گرفتن زمان آرام آرام این تفکر تبدیل به تفکر سالم شود.🙏🙏

همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام خداقوت استاد من باید اول بپزیرم ک خودم تفکراتم ناسالم بعد آموزش بگیرم همان یک جمله راهم ک میفهمی کاربردی کنم و مصرف کننده بپزیرم وبدانم برای آن کاری نمیتوانم کاری کنم و فقط
دؤربین روی خودم باشه میتوانم ب تفکرسالم برسم
تشکر از کمیته آموزش ومسول سایت

موسوی ۲
موسوی ۲
2 ماه قبل

سلام ودرود فراوان
تبدیل تفکرات زائد افیونی به تفکرات سالم تنها با آموزش گرفتن در جلسات است.با رعایت پروتکل درمان پذیرش آموزش گرفتن وکاربردی کردن آموزش ها ودر نظر گرفتن زمان آرام آرام این تفکر به تفکر سالم تبدیل شود .🙏🙏

همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وعرض ادب…آموختم که باشناخت خودوپذیرش بیماری ام بهتروراحت ترمیتوانم مسیردرمان راطی کنم واین ممکن نیست مگرباکمک آموزشهاوکاربردی کردن آنها باتشکر

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
2 ماه قبل

باسلام و درود بر کمیته آموزش و خدمتگزاران صدیق
ضمن عرض تبریک به تمامی راهنمایان کارگاه‌های آموزشی وتشکر از آموزش‌های کاربردی امید وارم در مسیر رسیدن به تفکر سالم به تعادل برسیم

همسفر داروغه
همسفر داروغه
2 ماه قبل

با سلام و خداقوت
برداشتی ک من داشتم این بود که اگر من همسفر تفکرم مملوء از تفکرات زائد افیونی باشد معایبی دارد از جمله:مانع در لحظه بودن من می شودو اجازه نمیدهد در لحظه بتوانم مدیریت کنم،قدرت تصمیم گیری صحیح را از من می گیرد،قدرت تشخیص را از من می گیرد
باتشکر

همسفر ملکی
همسفر ملکی
2 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی. وضعیت هر لحظه من عین عدالت است وحاصل تفکرات من است. با تشکر فراوان از زحمات عزیزان سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد تفکر های زائد خود را باید بشناسم عمقی وبه تفکر سالم تبدیل کنم خیلی ریز است ممنون

مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
2 ماه قبل

با تشکر از استاد وتیم سایت
انشاالله که بتونم درجهت تفکر سالم قدم بردارم و بتوانم آموزه هارو کار بردی کنم
دستور جلسه بسیار کلیدی بود برای من

همسفر اکبری
همسفر اکبری
2 ماه قبل

سلام وخدا قوت. تفکرات زائد بیشتر وقت وانرژی مرا به خودش مشغول می کند باعث بی تعادلی می شود وقدرت تشخیص به موقع را از من می گیرد

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باعرض سلام وتشکرازاستاد وهمه خدمتگزاران سروج
باشناخت تفکرات زائد ورعایت پروتکل درمان که راس آن پذیرش برای من همسفراست وتکراروتمرین وتمرکز روی تک تک این تفکرات به مرور زمان می توانم این تفکرات رابه تفکرات سالم تبدیل کنم.

مِری اسماعیلی
مِری اسماعیلی
2 ماه قبل

سلام وخدا قوت
وقتی من پذیرفتم که باید تغییر کنم و در مسیر شناخت تفکراتم قدم گذاشتم و
🌱آموزش گرفتم واستوار بودم، حتما در این مسیر خداوند مهربان هم به من کمک می‌کند و راه روشن میشود.

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
2 ماه قبل

با درود وخدا قوت به استاد عزیز ،و همه خادمین سروج ، این اموزش وادی اول را برای من یاد اور شد که چقدر این وادی مهم و پایه واساس و فنداسیون جهان بینی من است واگر بخواهم ساختاری محکم واستوار بسازم قدم اول همین شناخت تفکرات وجنس انهاست و ابزار ان پذیرش و اموزش گرفتن وکاربردی کردن است تا انشالله به مقصد رسیدن .

همسفر توانا
همسفر توانا
2 ماه قبل

باعرض سلام،
تبدیل تفکرزاید افیونی به تفکر سالم تنها در سایه حرف گوش کردن،احترام به قوانین وحرمتها وکاربردی کردن اموزشها اتفاق می افتد،امیدوارم بتوانم به درک واقعی اموزشهای جلسات برسم و به انها عمل کنم باتشکر از استاد عزیز.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
2 ماه قبل

با سپاس از استاد گرامی که موضوع را به خوبی برسی نمودند وریشه مشکلات یک خانواده مصرف کننده را برسی نمودند

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با سلام.تشکر از استاد عزیز و همه خدمتگزاران تفکر درمانی سروج.
خدا قوت

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

سلام ودرود
با تشکر از استاد عزیز واموزش بسیار عالی که داشتند