جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
شناخت جایگاه تشکیلاتی

از آنجا که کار تشکیلات ما تحقیقاتی است باید یک سری جایگاه ها مشخص شود و این خیلی مهم است. چون اگر آن را نشناسیم هم به خود آسیب می زنیم و هم به تشکیلات.

موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: شناخت جایگاه تشکیلاتی

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: دوشنبه 1403/2/10

در نوشتار قوانین سروج آمده: «هدف اصلی جمعیت، تحقیقات علمی و کاربردی برای شناخت انسان، مواد مخدر و ارائه طریق به مصرف کننده و خانواده هایشان برای رهایی از دام اعتیاد می باشد».

جمعیت به معنای تشکیلات است. پس هدف تشکیلات، تحقیقات علمی کاربردی است نه اینکه آمار بالا ارائه کنیم و از آنجا که کار تشکیلات ما تحقیقاتی است باید یک سری جایگاه ها مشخص شود و این خیلی مهم است. چون اگر آن را نشناسیم هم به خود آسیب می زنیم و هم به تشکیلات.

یک سری حرکتهای بیرونی برای شناساندن هرچه بهتر تشکیلات به جامعه داریم، مثل منظم قرار دادن ماشین ها در پارکینگ، یا نظم در محیط ورزش صبح های جمعه و حفظ حریم ها، پس در هر پستی هستیم و پیراهن سفید به تن داریم، جایگاهی در تشکیلات داریم. خیلی ها متوجه این نیستند و باعث می شود یک سری توقعات و برداشت ها پیش بیاید.

درمان در قالب تشکیلات است. مثلاً لژیون سیگار در تشکیلات تعریف می شود نه به تنهایی. حال اگر کسی به هر دلیلی نتوانست در لژیون سیگار شرکت کند و بخواهد به طور شخصی برای او توضیح داده شود، دیگر جایگاه تشکیلاتی ندارد و تشکیلات درمانی نیست، بلکه توصیه درمانی است. در صورتی که باید درمان در قالب یک تشکیلات و یک گروه اتفاق بیفتد و این نشاندهنده اهمیت جایگاه در تشکیلات است.

یک فرد که به مسئولیت نگهبان نظم گماشته می شود، در جایگاه نگهبان نظم است و تا آنجا که می تواند باید بر همه چیز نظارت و دقت داشته باشد. هر بی دقتی و هر وظیفه ای که محول می شود و به درستی انجام نمی شود، به تشکیلات ضربه می زند. نوع رفتار و عملکرد مبین و نشاندهنده تشکیلات ماست. و هر حرکت خارج از شئونات تشکیلاتی، اول به خود شخص ضربه می زند و بعد هم به تشکیلات.

وقتی عضوی از تشکیلات هستیم، موظف به نظر دادن راجع به کار کمیته ها و سایر قسمتها هستیم و نباید خود را سوای از بقیه بدانیم. بزرگترین حسن تشکیلات، انسجام است، همیت قسمتی آن است. آن گروهی که با یکدیگر فعالیت می کنند.

و این شناخت جایگاه، از همان ابتدا به هر فردی که وارد مجموعه می شود آموزش داده می شود؛ اینکه افراد باید ابتدا از لژیون تازه واردین شروع کند و بعد وارد لژیون آماده سازی و بعد وارد لژیون نهایی شوند، برای این است که آن شخص اول جایگاه خودش را بشناسد و هر بار که ارتقاء پیدا می کند تغییر خود را احساس کند و بداند یک پله بالاتر می رود. و وقتی به جایگاهی رسید که مسئولیتی به او محول شد، بداند در آن جایگاه اهمال نداشته باشد. تشکیل کمیته ها برای این است که اگر کسی مسئولیتش را فراموش کرد، دیگران نظارت داشته باشند و یک اشتباه تکرار نشود.

دلیل گذاشتن قوانین و حرمتها، حفظ تشکیلات است. تشکیلات نیاز دارد برای حفظ و بقا و رشد و توسعه، یک سری قوانین و خطوط قرمز و بایدها و نبایدها داشته باشد که از آن عبور نکنیم، وقتی رعایت نمی کنیم، باعث می شود اول به خود شخص و بعد به مجموعه و تشکیلات ضربه و لطمه بخورد.

در لژیونها از همان ابتدا، یاد داده می شود هر کسی وارد این مجموعه می شود، تشکیلات و مجموعه را بپذیرد نه فرد خاصی را؛ برای همین گفته می شود فردگرایی و شخص گرایی نباشد. زیرا وقتی شخص گرا شدیم، تشکیلات به حاشیه می رود و متن می شود شخص گرایی. این نکته خیلی مهمی است که بدانیم جایگاه مهم است نه فرد. پس باید از محوریت و منیت خود بگذریم تا بتوانیم در جایگاه پویا و شایسته باشیم.

پس جایگاه تشکیلاتی دو نکته دارد: یکی اینکه باید از توصیه درمانی فاصله بگیرد چون تجربه کرده و دوم اینکه به فضایی که در اختیار ما قرار داده شده بها بدهیم.

همه ما تلاش می کنیم یک نفر بیاید و درمان شود و وظیفه تازه واردین و آماده سازی این است که به آن فرد بفهمانند بیمار است و یکی از آسیبهای تشکیلات، ویروس پروری است. متأسفانه وقتی جایگاه تشکیلاتی خود را ندانیم باعث می شود ویروس پروری کنیم. جایگاه من در تشکیلات دیگر من فرد نیست، من، عضوی از یک تشکیلات هستم، تکه ای از پازل هستیم که وقتی به هم وصل می شویم یک شکل پرمفهوم درست می شود.

اگر به جایگاه تشکیلاتی خود ایمان و اعتقاد نداشته باشیم، کل تشکیلات ضربه می خورد. پس بدانیم ما در سفر دوم، خودبه خود جایگاهی در تشکیلات سروج داریم.

یکی از اعضای مهم تشکیلات راهنماست و همه وظیفه دارند از راهنما به نحو احسن تقدیر و تشکر کنند. باید جایگاه راهنما حفظ شود. تشکیلات وقتی بقا و توسعه دارد که هر کدام از تکه های پازل جایگاه خود را بشناسند و در جایگاه خود بدانند دارند چه کار می کنند.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: کیانوش- علیرضا2- علیرضا1- میثم1- سعید- آرش- محسن- میثم2-

همسفران: باقری2- کشاورز- ابراهیمی- خداییان- حریری-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم حسن
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم مختار
4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفرحیدری
همسفرحیدری
2 ماه قبل

باسلام وخداقوت…سعی کنم درهرجایگاهی که قرارمیگیرم اول به آن اعتمادواعتقادداشته باشم، آنرابشناسم،درلحظه باشم،بدانم که نقدی اگرمیشودبرای رشدوبقاءمن هست..تشکرازهمه عزیزان زحمتکش سروج

فردوس استکی
فردوس استکی
2 ماه قبل

باسلام و درود فراوان
خدا قوت
و باری دیگر بسیار سپاسگزارم از استاد گرامی که تا این حد عالی موضوع را باز نمودن و البته چه قدر نکته آموزشی که انشاالله با همت بیشتر و با تمام وجود خداوند یاری رساند برای انجام وظیفه
وظیفه ای بسیار مهم رهجوی تفکر سروج،♥️
و البته با تمام وجودم روز راهنما را ابتدا به جناب مهندس حسین دژاکام و بعداز ایشان به استاد راهنمای عزیزم جناب آقای مفتون و بعد ایشان به تمامی راهنما های عزیزم چه افرادی که. الان حضور دارند و چه دیگر عزیزانی که الان نیستند ولی مسلما اثر خدمتهای آنها هنوز میباشد
خدا را شکر که توفیق تشکر از این عزیزان را خداوند به بنده حقیرش عنایت کرده است

بسیار سپاسگزارم از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
2 ماه قبل

باسلام و ادب.
ازاستاد عزیز وکلیه خدمتگذاران سروج تشکر میکنم.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

با تشکر از استاد.میزان عملکرد من تایین کننده جایگاه من در تشکیلات است.به همان میزان که مسئولیت پذیر باشم در خدمتهایی که به من داده می شود جایگاه مفیدتری در تشکیلات دارم🙏🌹

نوروزی
نوروزی
2 ماه قبل

سلام با درک این دستور جلسه به نحو احسن در جایگاه خودمان خدمت میکنیم تبریک وهزاران مبارک باد به استاد راهنما و راهنمایان سروج.پایدار و مستدام باشید

همسفر حریری
همسفر حریری
2 ماه قبل

باسلام وتشکرازاستادوهمه خدمتگزاران سروج
آموختم که درهرجایگاه خدمت ، مسئولم ودرآن جایگاه وظیفه ام را به درستی انجام بدهم.

همسفر موسوی
همسفر موسوی
2 ماه قبل

با سپاس فراوان از استاد عزیز که این موضوع رابه خوبی برسی نمودند وسپاسگزار از همه راهنمایان وخدمتگزاران تشکیلات سروج

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
2 ماه قبل

باسلام و خداقوت به تیم آموزش
برداشت من این است که درساختار تشکیلات اعضا مانند یک پازل به یکدیگر متصل هستندوعملکرد تک تک اعضا روی کل ساختار تاثیر گذار است

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط همسفر باقری ۲
محسن
محسن
2 ماه قبل

با تشکر از استاد و کمیته آموزش و تمامی خدمتگزاران جلسه

محسن
محسن
2 ماه قبل

با تشکر از استاد و کمیته آموزش و تمامی خدمتگزاران جلسه