جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
ارزیابی عملکرد کمیته ها

اعضای کمیته با همفکری و مشورت با یکدیگر، برنامه ها را اعمال می کنند و حافظ قوانین تشکیلات سروج هستند و بر تمام اعضاء نظارت می کنند و هر جا لازم بود، تذکر داده می شود. پس این نقدها و تذکرات، از دیدگاه کمیته هاست نه شخص و این باعث رشد و پیشرفت و توسعه می شود.

موضوع کارگاه آموزشی سفر دوم: ارزیابی عملکرد کمیته ها

استاد: جناب آقای مفتون

تاریخ: دوشنبه 1403/2/3

تشکیلاتی همچون تشکیلات سروج، کمیته ها را تشکیل می دهند و برای آنها شرح وظایفی تعریف می کنند. دلیل این کار ایجاد نظم و اجرای قوانین در بهترین حالت ممکن است تا اداره تشکیلات به یک فرد خاص متکی نباشد که همه چیز را بر عهده بگیرد.

معمولاً تعداد اعضای کمیته ها فرد هستند که موقع نظرسنجی در مورد موضوعی رأی اکثریت مبنای عمل قرار گیرد. این افراد در کنار یکدیگر در مورد مسائل مربوط به آن کمیته با همدیگر برنامه ریزی و تبادل نظر دارند و به یک اجماع کلی می رسند.

امروز می خواهیم شرح وظایف کمیته ها به خصوص کمیته آموزش و کمیته تشریفات را بررسی کنیم.

همه کمیته ها اعم از کمیته ورزش، کمیته تشریفات، کمیته مالی، کمیته نشریات و… زیر مجموعه کمیته آموزش هستند. زیرا اینجا یک تشکیلات آموزشی است. آموزش به افراد آسیب دیده از اعتیاد که می تواند خود مصرف کننده باشد یا خانواده او. پس کمیته آموزش مدیریت همه کمیته ها را بر عهده دارد.

همه کمیته ها برای راهبردی کردن آموزشهای تشکیلات سروج تشکیل شده اند. از این رو وقتی کمیته آموزش یا تشریفات یا ورزش، نظری می دهد، مربوط به یک شخص نیست، بلکه نظر مجموعه است تا تأثیرگذار باشد و یاد بگیریم به میل خود رفتار نکنیم.

اعضای کمیته با اعلام آمادگی شخص در آن کمیته انجام می شود، اگر فضا بود استفاده می شود.

اعضای کمیته با همفکری و مشورت با یکدیگر، برنامه ها را اعمال می کنند و حافظ قوانین تشکیلات سروج هستند و بر تمام اعضاء نظارت می کنند و هر جا لازم بود، تذکر داده می شود. پس این نقدها و تذکرات، از دیدگاه کمیته هاست نه شخص و این باعث رشد و پیشرفت و توسعه می شود. چون برای تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی لازم است دیدگاه و میل شخصی نباشد. و اگر کسی از نقد و تذکر بدش بیاید نشان می دهد هنوز شرح وظایف کمیته ها را نمی داند.

هرچقدر استحکام کمیته ها قویتر باشد، جلسات مؤثرتر است. زیرا ما دنبال اثر هستیم. هدف ما از آمدن به سفردوم این است که بعد از بی نیازی از دارو بتوانیم با آموزش گرفتن خود را بشناسیم. وقتی خود را شناختیم می توانیم در قالب تشکیلات حرکت کنیم و اگر توانستیم اینجا حرکت درست داشته باشیم، در خانواده خود که یک اجتماع کوچک است و بعد در جامعه که بزرگتر است نحوه درست رفتار کردن را یاد می گیریم. ما سفر دوم می آییم تا یاد بگیریم خدمت کنیم به همدردان خود، زیرا همدردان قبلی به ما خدمت کردند و این نقش کمیته هاست.

با معرفی اعضای کمیته، شرح وظایف هر کسی در جلسات خودشان مطرح می شود و وقتی به نتیجه رسیدند، آن را در جلسات برای همه اعلام می کنند. مثلاً اعلام ورزش هر هفته توسط یکی از اعضای کمیته ورزش صورت میگیرد، چون باید اول از همه خود شخص کاری را انجام دهد تا بتواند به دیگران هم بگوید. برنامه ها و رویکردهای هر کمیته توسط سخنگوی همان کمیته اعلام می شود.

یکی دیگر از مقولات مورد بررسی، جلسه شناخت اعتیاد است تا ببینیم چقدر اثرگذار است. اعضای زحمتکش جلسه شناخت اعتیاد، کمیته ای هستند که زیر نظر کمیته آموزش فعالیت می کنند.

در کمیته ها سعی شده افرادی انتخاب شوند که دارای احساس مسئولیت باشند. احساس مسئولیت است که باعث می شود آموزش تشکیلات مسئولانه باشد. این زبانی نیست، مجموعه مسئولیت هایی که هر کدام از اعضا در هر کدام از کمیته ها، به عهده می گیرند، می شود آموزش مسئولانه برای همه افراد و اینجاست که دیگر کسی حاضر نمی شود برای اهداف شخصی، کاری بکند و نگاه تک تک افراد مسئولانه برخورد کردن می شود چون مسئول تفکر و مجموعه می شود.

در بند ده قوانین می خوانیم کمیته ها از افراد رها شده تشکیل و تا زمان تشکیل کمیته، کلیه مسئولیتها بر عهده بنیانگذار می باشد. مسئول یعنی پاسخگو و هر اتفاقی می افتد او باید پاسخگو باشد. پس اگر در هر کدام از کمیته های همسفران، آموزش، تشریفات و… مسأله ای پیش بیاید، بنیانگذار پاسخگو است، حتی در قبال یک تازه وارد.

هر تشکیلاتی بیشتر از آنچه از بیرون ضربه بخورد، از درون و اعضای خود ضربه می خورد. پس اگر دقت کنیم و عملکرد خود را بررسی کنیم، می توانیم عملکرد کمیته ها را موشکافانه تر پیگیری کنیم و اینگونه از ضربه ها جلوگیری کنیم.

بررسی کمیته ها اولین چیزی که یاد می دهد مسئولیت پذیری است. تک تک اعضا از اولین نفر تا آخرین نفر هر مدت زمانی که در سفر دوم هست، باید مسئولیت پذیر باشد آنگاه مطمئناً رشد تشکیلات را در پی دارد. مثلاً یکی از موارد مسئولیت پذیری، کامنت گذاشتن زیر دستور جلساتی است که در سایت قرار داده می شود. یک بار نباشد مداومت داشته باشد، چون باعث می شود درمان به جامعه بیشتر راه پیدا کند.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: هادی- علی- عباس- علیرضا1- رحمت-

همسفران: استکی- ابراهیمی- سبحانی- باقری2- حریری- غلامی- غفاری- علیزاده-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم حسین
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم امید
4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نفس زیلایی
نفس زیلایی
16 روز قبل

درود وخداقوت خدمت دوستان…
تشکر میکنم از استاد راهنمای گرامی ..جلسه ی خوب و مفیدی بود..امیدوارم بتوانم باتکراروتمرین و آموزش های مکرر نقاط ضعفم رابه نقاط قوت تبدیل کنم…

مسافر حسن
مسافر حسن
16 روز قبل

با تشکر از استاد،کمیته آموزش ومسئول سایت

فردوس استکی
فردوس استکی
16 روز قبل

باسلام و خدا قوت خدمت شما بزرگواران
چقدر آموزش این کارگاه بسیار عالی و دستورالعمل کلیدی برای بنده داشت اینکه (( هرکجا تعریفی از شما شد ،بترسید !؟؟. به این دلیل که رفتار و کردار شما را می‌بینند پس بایستی بیشتر روی رفتار و کردارتان دقت نظر داشته باشید ))
با تمام وجودم از تمامی عزیزان کمیته آموزش سپاسگزارم و واقعا مسئولیت خطیری به عهده‌ی این عزیزان است و از خداوند خواستارم در این راه دست بر پشت این بزرگواران قرار دهد و لحظه به لحظه به راه مستقیم خودش ایشان را هدایت کند که چیزی جز تعالی اهداف جلسات نخواهد بود.
و همچنین از تمامی اعضای کمیته تشریفات متشکرم و همیشه در همه رهایی ها و جشن ها و مراسم ها این بزرگواران زحمات بسیار زیادی می‌کشند و خیلی اوقات از هفته های قبل در حال تدارک و بهتر برگزار شدن یک جشن می‌باشند
زبان قاصر است از تشکر شما بزرگواران
اجرتان با خداوند
انشاالله که خداوند در تمامی مراحل زندگیتان مراقبتان باشد
در پناه حق باشید
در پنا

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
16 روز قبل

تشکر میکنم از کمیتهای محترم و عملکرد خوبشان .امیدورارم در هر جایگاهی که هستم احساس مسولیت کنم تابتوانم بدون هیچ چشم داشتی خدمت صادقانه به خودم و جلسه داشته باشم.ان شاالله🌹

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
15 روز قبل

باسلام و خداقوت خدمت خانواده سروج.
تشکر از استاد راهنمای عزیز و کمیته آموزش بابت
آموزش‌ها و موضوعات سال جدید که به طور منظم و طبقه بندی شده ارائه می‌شود و این منوال ساختار را استحکام و منظم می‌سازد.
آموختم که قبل از هرکس و هر زمان به حساب خودم برسم مخصوصا وقتی که اوضاع خوب است.

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
15 روز قبل

تشکر از استاد و کمیته های محترم که به تک تک ما این فرصت واجازه را میدهندکه نظرات و ایده ها و نقدهایمان را عنوان کنیم و در جهت رشدو تعالی جلسات قدم برداریم

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
15 روز قبل

درود و خدا قوت به استاد، کمیته محترم آموزش و همه خدمتگزران به ویژه اعضای زحمتکش سایت
سلامت و پایدار باشید👍💐🙏

اصغر
اصغر
15 روز قبل

باسلام خدمت تمامی خدمتگزاران سروج واستادراهنمای عزیز واعضای محترم کمیته ها به نظر بنده این نظم انظباط جلسات است که باعث جذب من وهمدردهایم به این تشکیلات می شود واینها همش از زحمات کمیته های.سروج می‌باشد مسافر اصغر

مِری اسماعیلی
مِری اسماعیلی
15 روز قبل

سلام و درود و سپاس فراوان.
خداقوت و آرزوی سلامتی برای همه ی اعضای مجموعه سروج.به یاری خدا تلاش‌ میکنم آموزش ها رو بگیرم و کاربردی کنم.

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
14 روز قبل

باسلام و احترام خدمت استاد راهنمای عزیز
من به عنوان یک رهجو که عشق خدمت عاشقانه دارم خیلی آموزش گرفتم

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
14 روز قبل

تشکر فراوان از استاد راهنما که به من آموزش دادند با تفکر و تعمق به اعمال و رفتارم فکر کنم،به حساب خودم برسم و ارزیابی در این جلسه بمن کمک می‌کند که راه درست را آموزش بگیرم و ایرادات خودم را ببینم و در صدد رفع آنها برآیم.
تشکر فراوان از عملکرد زحمتکشان سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
12 روز قبل

با سلام وتشکر ارزیابی وعمل کرد کمیته ها برای رشد واهداف جلسات هست وباید روز به روز بهتر بشود نقاط ضعف را قوت تبدیا کنیم