جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی اول

هرچند تفکر هدایتگر است ولی این خود انسان است که جهت تفکر را تعیین می کند. انسان با قدرت اختیار و انتخابی که دارد می تواند در قعر گمراهی و ضلالت باشد که نتیجه آن نابودی است و یا می تواند در اوج کمال و بالندگی و رشد باشد که نتیجه آن تکامل است.

موضوع کارگاه آموزشی مشترک: وادی اول

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1403/1/29

تیتر وادی اول: «با تفکر ساختارها آغاز می گردد، بدون تفکر آنچه هست رو به زوال می رود»

این دستور جلسه دارای سه کلید واژه است: تفکر- ساختار- زوال

وادی به معنای معبر، گذرگاه و آبادی است. طی کردن هر وادی یعنی گذشتن از یک گذرگاه تا رسیدن به گذرگاه و وادی بعدی. در واقع همه ما که اینجا نشستیم چه مسافر و چه همسفر، با توجه به تفکرات ناسالمی که داشتیم یک سری مشکلاتی برای خود به وجود آوردیم، و یک سری مشکلاتی هم برای ما به وجود آمد. وادی ها به ما کمک می کند بتوانیم مشکلاتی که بر اثر تفکر ناسالم برای ما به وجود آمده را حل کنیم منوط به این که بتوانیم به آگاهی و درک این وادی ها برسیم. پس از وادی اول شروع می کنیم تا برسیم به وادی چهاردهم که وادی عشق و محبت است.

وادی اول، مبنا، پایه، ستون و فنداسیون است. اگر پایه اول را محکم بنا کنیم، با عزمی جزم به بقیه وادی ها رفته و آنها را یاد می گیریم. وادی اول اهمیت بسیار دارد چرا که همه چیز از تفکر شروع می شود و با تفکر ارتباط مستقیم دارد. اگر تفکری نباشد، ساختاری هم شکل نمی گیرد. از تفکر سالم است که به حس سالم، عمل سالم، و نهایتاً به عشق سالم و وادی محبت می رسیم.

تفکر چیست؟

تفکر حرکتی است ذهنی و درونی که جهت دار است. تفکر ما را از یک مبدأ به مبدأ دیگر، یا از یک مجهول به یک معلوم هدایت می کند. تفکر یک موهبت الهی است که خداوند فقط به انسان داده است تا با استفاده از قدرت اختیاری که خداوند به انسان هدیه داده، بتواند انتخاب کند. هرچند تفکر هدایتگر است ولی این خود انسان است که جهت تفکر را تعیین می کند. انسان با قدرت اختیار و انتخابی که دارد می تواند در قعر گمراهی و ضلالت باشد که نتیجه آن نابودی است و یا می تواند در اوج کمال و بالندگی و رشد باشد که نتیجه آن تکامل است.

تفکر چگونه شکل می گیرد؟

برای شکل گرفتن یک تفکر، یک فرآیند سه مرحله ای باید صورت بگیرد؛ 1- القاء 2- احیاء و 3- تحرک؛ که در جلسات به آن مثلث تفکر گفته می شود. القاء به معنی انتقال دادن است؛ در مورد انسان و صور آشکار و پنهان، یعنی یک حسی یا فکری در انسان به وجود بیاید. القا، همان کلام خداوندی است. «و نفس ما سوّاها- فالهمها فجورها و تقواها»؛ خداوند به نفس (مطمئنه) قسم می خورد که من به انسانها فسق و فجور(ضدارزشی ها) و تقوا(ارزشها) را الهام می کنم. خداوند به من انسان القاء می کند و این من هستم که اختیار دارم کدام مسیر را انتخاب کنم. البته خداوند راه درست رفتن را از روشهای زیادی به ما نشان می دهد.

احیا، از حی به معنی زنده بودن گرفته شده است. احیاء، به معنی بازسازی و همچنین به معنی ترمیم چیزی که در حال نابودی است. زمانی که ما وارد این جلسات شدیم، زنده نبودیم و وقتی در مسیر درمان قرار می گیریم و به تفکر سالم و رهایی می رسیم، احیاء صورت می گیرد. تحرک، هم که عامل به وجود آمدن حرکت است.

القاء، احیا و تحرک باید پشت سر هم باشد تا تفکر شکل بگیرد. پس تلاش و حرکت جزء لاینفک و جدا ناشدنی هر تفکری است.

تفاوت بین فکر و تفکر چیست؟

کار ذهن تولید فکر است. زمانی که در جهت این فکر حرکتی صورت بگیرد، می شود تفکر. یعنی هر فکری به حرکت دربیاید، تفکر است.

یکی از مهمترین پیام های وادی اول، انقلاب یا قیام فکری است. من باید یاد بگیرم و بفهمم به چه چیزی فکر کنم و به چه چیزی فکر نکنم.

فکرهای زیادی در ذهن وجود دارد که باید آن را مدیریت و دسته بندی کنیم. بعضی افکار فقط باعث شلوغی ذهن و از دست دادن تمرکز می شود. شناخت این افکار، مستلزم این است که جنس تفکرات خود را بشناسیم. با به وجود آمدن مشکل، به جای چرا چرا کردن باید بگوییم چگونه می توانم آن مشکل را حل کنم.

بعضی مشکلات را نمی توانیم با فکر خود حل کنیم، اینجا لازم است که از نظر مشورتی دیگران استفاده کنیم ولی در نهایت خود ما با توجه به شرایط خود، تصمیم گیرنده هستیم.

بعضی مشکلات هم لاینحل هستند که نباید تمام فکر و ذهن خود را مشغول آن کنیم. باید آن را کنار بگذاریم تا به دانایی و آگاهی بیشتر برسیم و گاهی هم مرور زمان آن مشکل را حل خواهد کرد.

ساختار چیست؟

هر چیزی که ساخته می شود ساختار است. هرگاه تفکری عینیت پیدا کرد، ساختار به وجود می آید. یا تجلی تفکر ما می شود ساختار، البته ساختاری که تأثیرگذار باشد. ساختار دو نوع است: سالم و ناسالم. پشت هر ساختاری تفکر است و پشت هر تفکری، خواسته است. حال اگر تفکر سالم باشد، تأثیرات آن ساختار مثبت است و اگر پشت ساختاری، تفکر ناسالم باشد آن ساختار منفی است. به عنوان مثال،تفکر ناسالم، ساختار ناسالم اعتیاد را به وجود می آورد و تفکر سالم، ساختار سالم درمان را شکل می دهد.

انسان خردمند اول تفکر می کند و بعد کاری را انجام می دهد. تفکرش قبل از زبان به کار می افتد.

یکی از عواملی که باعث می شود تفکر سالم نباشد، احساسات منفی است. و دیگری ناآگاهی ماست. برای همین تأکید می شود آموزش بگیریم که یکی از اضلاع پروتکل درمان است. اگر ناآگاه باشیم، و دانایی نداشته باشیم، تفکر سالم و درستی نخواهد بود. مثلث درمان زمانی شکل می گیرد که سه ضلع پروتکل درمان 1- دارو 2- زمان 3- آموزش گرفتن و کاربری کردن با هم رشد و ارتقاء پیدا کند، یعنی هر سه به یک اندازه مهم و قابل توجه است.

برای عبور درست از گذرگاه ها و به سلامت رسیدن به وادی آخر، لازم است وادی اول را درست شروع کنیم و بتوانیم ققنوسی باشیم که از خاکستر جهالت برخیزیم و یک تولد نو و تازه ای داشته باشیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: میثم2- کیانوش- آرش- مسعود- احسان2- اسماعیل- یوسف- رضا- غلامرضا- سعید-

همسفران: غفاری- سبحانی- غلامی- زیلایی- باقری2- تخت کش-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علی
پشتیبان: مسافر سفر دوم میثم
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم محمد
4.4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

27 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا مکری
فریبا مکری
21 روز قبل

بسیار جلسه تاثیر گذاری بود و اینکه حتی تفکر هم باید جهت وسعت وسویی داشته باشد که به اختیار خود شخص خواهد بود ممنونم همسفر علیزاده

مسافر سفر اول حسین
مسافر سفر اول حسین
21 روز قبل

با سلام و خداقوت به خانواده سروج و با تشکر از کمیته محترم اموزش برداشت بنده از این از دستور جلسه این بود که با طبقه بندی افکار و بواسطه آموزش بتوانم افکاری که به زوال ساختار می‌گردد و باعث عدم تمرکز می‌گردد بهایی ندهم و به زندگی مطلوب برسم.

همسفر اکبری
همسفر اکبری
21 روز قبل

باعرض سلام وخدا قوت. به استاد عزیز که وادی اول را خیلی خوب وعالی توضیح دادن من یاد گرفتم اگر حس من سالم باشد یعنی از فیلتر ضد ارزشها وجهالت ها عبور نکندمی توانم. تفکر سالمی داشته باشم ودر نتیجه ساختاری سالم بوجود می اید

فردوس استکی
فردوس استکی
21 روز قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما
خداقوت
خدا رو شکر باری دیگر سال جدید و وادی اول که هر بار نکته ای جدید میگیرم اغاز گردید و یکی از نکات این دفعه اینکه در دل تفکر تلاش و استقامت و حرکت می‌باشد و این سه مولفه باعث تفکر میگردد
سپاس فراوان از کمیته آموزش و تیم بزرگوار سایت
در پناه حق باشید
🙏🙏🙏🙏❤️🌹

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
21 روز قبل

تشکر فراوان از استاد که وادی اول را به خوبی آموزش دادند تا بتوانم درست فکر کنم،فکر را باحرکت به مرحله تفکر برسانم و این امکانپذیر نیست مگر با کاربردی کردن آموزشها در همه حال.
از عزیزان خدمتگزار سایت هم بینهایت سپاسگزارم

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
21 روز قبل

سپاس از استاد🙏🏻وادی اول چگونه تفکر سالم داشته باشیم؟ رامی آموزد…..اینکه جنس تفکرم رابشناسم و بدانم هرفکری که درذهنم خطور میکند تفکر نیست چون هیچ ساختاری نداردو فقط شلوغی ذهن است و ناآرامی دارم

مسافر علی آماده سازی
مسافر علی آماده سازی
21 روز قبل

با سلام وعرض ادب
باتشکر از کمیته محترم آموزش وتمام زحمتکشان مجموعه سروج
آموختم باپذیرش بیماری اعتیاد اولین قدمی که باید بردارم تغییر تفکر (تفکر افیونی به تفکر سالم)است. با پیروی از مثلث تفکر(القا،احیاوتحرک) میتوانم به کلید رسیدن به درمان واقعی ودانایی مطلق برسم.

محمد علی
محمد علی
21 روز قبل

با تشکر از استاد با توضیحات خوبشان برای وادی اول وهمه عزیزانی که زحمت می کشند

همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
21 روز قبل

درود و خداقوت ،با تشکر از استاد عزیز بسیار عالی بود
امیدوارم در هرمسئله ای بتوانم جنس تفکراتم را بشناسم تا بهترین عملکرد را داشته باشم🙏♥️

همسفر رضایی
همسفر رضایی
21 روز قبل

سلام خداقوت استاد من اگر انقلاب فکری داشته باشم میتونم ذهنم مدیریت کنم و مشکلاتم ب جای چراچراکردنب چگونه تبدیل کنم ب هم ب شرط آنکه من از همان درالقاک از طرف جلسه میگیرم کاربردی کنم تشکر از استاد وکمیته آموزش و مسول سایت

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
20 روز قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
ساختارهایی که من تشکیل دادم چه در ظاهر وچه در باطن خود به دلیل اینکه از تفکر سالمی برخوردار نبود وبر اساس تفکرات افیونی شکل گرفته بود ساختارهایی منفی وناسالم بود که درنهایت باعث نابودی وذلت من شد،آموختم برای اینکه ساختارهای سالم به وجود آیدبایدخواسته وتفکرم را اصلاح کنم واز آنجا که اگاهی وشناخت کافی ندارم باید خود را با تفکر درمان وآموزش های ان هم سو کنم تا بتوانم بابالا بردن دانایی خود به تفکراتم سمت وسویی مثبت وسالم دهم و در ادامه ساختارهایی به دور از احساسات منفی تشکیل شود.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر ملکی
همسفر ملکی
20 روز قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی و کمیته آموزش و مسئولین سایت.من با آموزش گرفتن وبالا بردن سطح دانایی و شناخت نسبت به هر موضوعی میتوانم ذهن خودم را مدیریت کنم و از افکار منفی جلوگیری کنم.

مجید مسافر سفر اول
مجید مسافر سفر اول
20 روز قبل

با عرض سلام وخداقوت ب تمام دوستان به ویژه زحمتکشان سایت.
تشکر فراوان از تفکر ناب سروج و کمیته آموزش
ک اصلا تفکر کردن را یاد من میدهند.

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
19 روز قبل

بادرود و عرض ادب.
ابتدا تشکر میکنم از استاد و کمیته محترم آموزش.
بنده آموختم ساختارسالم با تفکر از جنس سالم شروع و ساخته می‌شود و باید قدر شناس دست آورد خود باشم و هرلحظه هوشیارانه از آن محافظت کنم.
لژیون آماده سازی.

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
19 روز قبل

با سلام و وقت بخیر وادی اول وادی انتخاب است که به چه چیز فکر کنم وبه چه چیز فکر نکنم وانقلاب فکری داشته باشم وفرق بین فکر وتفکر رابدانم درلحطه باشم تا چرا را به چگونه تبدیل کنم همسفر سبحانی

مسافر یوسف سفر اول
مسافر یوسف سفر اول
19 روز قبل

با سلام و تشکر از کمیته آموزش
بنده هم متوجه شدم که آنچه امروز فکر من است ب تفکر منتهی میشود من با آموزشها یاد میگیرم ک تفکر درستی انتخاب کنم و حرکتی رو ب ارزشها داشته باشم
ممنون از همه افرادی ک در این راه پشتیبان من هستند

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
18 روز قبل

با سلام ودرود وتشکر از استادعزیز ، این برداشت برایم حاصل شد که القا احیا وتحرک یعنی تفکر ومابقی همه مشغولیت ذهن است و تفکر تمرکز دقیق به دنبال دارد وزمانی به تفکر سالم خواهم رسید که درجهت ان اموزش بگیرم واز احساسات منفی رها شوم .

مسافر ه‍ادی
مسافر ه‍ادی
18 روز قبل

درود و عرض ادب خدمت دوستان
سپاس از استاد محترم بابت باز کردن این دستور کارگاه.
وادی اول اولین قدم برای رسیدن به درمان واقعی است.
القا توسط آموزش و جلسه صورت میگیرد و احیا و تحرک کاملا وظیفه خود شخص است که ساختارهای سالم را با تفکر کردن به وجود بیاورد و تفکرات افیونی را تبدیل به تفکرات سالم کند،خدا قوت خدمت تیم سایت و خادمین سروج.
لژیون آماده سازی🙏🌹

موسوی ۲
موسوی ۲
17 روز قبل

با سلام واحترام
ستون تمام وادی ها تفکر است اگر همسو با پروتکل درمان باشم تفکر من سالم وساختاری که در من شکل می گیرد آن ساختار هم سالم می باشد

همسفر حریری
همسفر حریری
17 روز قبل

باسلام وتشکر از استاد وهمه خدمتگزاران سروج
آموختم نشخوارهای ذهنی درهرلحظه هست وتنها راه مقابله باآن مدیریت ذهن والویت بندی است.

همسفر توانا
همسفر توانا
16 روز قبل

باعرض سلام وهمچنین تشکر از استادعزیزکه بازهم با بیانی ساده وروان نکات وادی را اموزش دادند،درمسیر زندگی این تفکر من است که اینده ام را رقم می زند پس با نظم دادن به افکارم واولویت بندی انهامی توانم در مسیر صحیح گام بر دارم.

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
15 روز قبل

باسلام و درود بر کمیته آموزش و استاد جان

تشکر که موضوع را به خوبی مورد بررسی قرار دادند
ان شاءالله با تفکر عمیق نسبت به مسائل به درک موضوع برسیم

نفس زیلایی
نفس زیلایی
15 روز قبل

درود خدمت دوستان..
ممنونم از استاد..جلسه ی بسیار مفیدی بود..
وضعیت کنونی من نشان دهنده ی نوع تفکرات من است که ازچه جنسی است ..اگرهنوزبه عنوان یک همسفر حال خوبی ندارم ..انگشت اشاره ام به سمت بقیه است و….اینها تماما نشان میدهم که تفکراتم ازجنس منفی وذائدنشات میگیرد.ولی اگربه جلسات می آیم و به پذیرش که رکن اساسی درمان من همسفر است رسیده ام ودرمسیردرمان خودم دارم حرکت میکنم وبه آرامش نسبی رسیده ام اینها یعنی سمت و سوی تفکراتم ازضدارزشی به ارزشی تغییر کرده است.. ومدام بایددرحال آموزش گرفتن و کاربردی کردنش باشم..چون تحرک که یکی از اضلاع مثلث تفکراست یعنی تلاش کردن..

مسافر محمد حسین
مسافر محمد حسین
14 روز قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد و کمیته محترم اموزش، درس های زیادی از دستور جلسه و صحبتهای استاد گرفتم، فرق بین فکر و تفکر را فهمیدم، جنس خواسته های خود را بشناسم که سالم است یا ناسالم ،به چه چیزی فکر کنم به چه چیزی فکر نکنم، واین که اگر ساختار سالمی ساختم باید از آن مراقبت کنم تا رو به زوال نرود،تجربه ای که دارم قبلا در سایت برداشت می نوشتم ولی بعد از این که مدتی سایت قطع بود با این که تقریبا هر روز به سایت سر میزنم برای نوشتن برداشت احمال کردم یا به عبارتی از آن مراقبت نکردم، از راهنمای عزیزم عذر خواهی میکنم امیدوارم قدر این نعمت و فرصت را با تکرار و تمرین داشته باشم
با تشکر فراوان از تیم زحمتکش سایت

همسفر موسوی
همسفر موسوی
14 روز قبل

باتشکر از استاد

همسفر احمدی ۱
همسفر احمدی ۱
13 روز قبل

سلام وخداقوت خدمت استاد جلسه وکمیته آموزش.
از وادی اول یاد گرفتم که پشت هر ساختاری تفکری است وپشت هر تفکری خواسته ای هست واگر روی خواسته هایم ونوع خواسته هایم دقت کنم که چه خواسته ای را انتخاب کنم وخواسته های نفسانی ونامعقول را بشناسم تفکر من تفکر سالمی میشود وساختاری هم که شکل میگیرد ساختار سالمی است.

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
12 روز قبل

تشکر از استاد که این وادی تفکر را بسیار عالی و جز به جز توضیح دادند.
خدا قوت