جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
روابط صمیمانه یا حریمانه

وقتی در کنار یک مصرف کننده هم قرار گرفتیم، تفکر ناسالم ما به تفکر زائد افیونی تبدیل شد و آسیبهای زیادی هم به خودمان، هم به مصرف کننده و هم به دیگر اعضای خانواده زدیم، چون نمی دانستیم و نمی توانستیم ارتباط درست برقرار کنیم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: روابط صمیمانه یا حریمانه

استاد: همسفر تقیان

تاریخ: دوشنبه 1402/12/21

در ابتدا حلول ماه مبارک رمضان و همچنین پیشاپیش فرارسیدن سال نو را خدمت همه عزیزان تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

ما برای زندگی در یک اجتماع به برقراری ارتباط با یکدیگر نیازمندیم. این ارتباطات که از طریق دیدن، شنیدن، حس کردن و کلام و صحبت انجام می گیرد، روابط ما را با دیگران تشکیل می دهد که به دو دسته تقسیم می شود: 1- روابط صمیمانه 2- روابط حریمانه

روابط حریمانه، ارتباطاتی است که از روی عقل، منطق و درک است ولی روابط صمیمانه بر پایه احساس بوده و هیچ عقل و منطقی در آن نیست. و معمولاً به دلیل اینکه اکثر ما بر اساس فرهنگ و تربیت و آموزش ناصحیح یاد نگرفته بودیم چطور با دیگران ارتباط برقرار کنیم، و وارد رابطه ی صمیمانه با خانواده، دوست، اقوام و خویشاوندان، می شدیم، ارتباطات ما به مشکل برمی خورد و خیلی دوام نداشت و این روابط ناپایدار باعث ایجاد خشم، نفرت، کینه و… در ما می شد و هرچه پیش تر می رفت باعث کدورت بیشتر می شد.

وقتی در کنار یک مصرف کننده هم قرار گرفتیم، تفکر ناسالم ما به تفکر زائد افیونی تبدیل شد و آسیبهای زیادی هم به خودمان، هم به مصرف کننده و هم به دیگر اعضای خانواده زدیم، چون نمی دانستیم و نمی توانستیم ارتباط درست برقرار کنیم. مشکل اعتیاد باعث شده بود از هر فرد ناآگاهی کمک بخواهیم. یا خیلی صمیمی و احساسی شده و ترحم و دلسوزی های بیجا می کردیم یا خیلی قهر و بداخلاقی و پلیس بازی و… داشتیم و هر دو مشکلات فراوانی در خانواده و در ارتباط با همسر و فرزندان برای ما به وجود آورد.

خودِ من به خاطر ناآگاهی و بلد نبودن، بعد از یکی از ترک های مسافرم، از دوستی پرسیدم چه کار کنم متوجه شوم دوباره مصرف می کند یا نه و او دارویی به من داد که با خوراندن آن به مصرف کننده، حال ایشان به حدی بد شد که در بیمارستان بستری شدند. ولی خدا را شکر وقتی در جلسات وارد شدم، از همان ابتدا در جلسه شناخت اعتیاد، با درخت تفکر زائد افیونی آشنا شدم و متوجه شدم شفافیت، امنیت و حرمت زمانی از بین می رود که روابط صمیمانه و از روی نادانسته ها و مچ گیری ها باشد و اینکه همه چیز زندگی خود را برای همه کس می گفتم.

یکی از مواردی که باعث می شود روابط صمیمانه با دیگران برقرار کنیم، نشناختن جایگاه خودمان است. وقتی به عنوان یک انسان هنوز جایگاه خود را نشناختم، خودم را بالاتر یا حتی کمتر از بقیه می بینم. اما آموزشهای جلسات با قوانین و حرمتها، به ما آموخت چگونه حد و حدود و حرمت خود و دیگران را حفظ کنیم و چطور خط قرمزها و بایدها و نبایدها را رعایت کنیم.

صمیمیت محض بین مادر و فرزند باعث ایجاد شکاف می شود و فرزند را به سمت دوستان ناخلف سوق می دهد و آسیبهای زیادی در پس این ارتباطات هست. پس همه چیز دست خود ماست.

اگر روابط صمیمانه بشود، یعنی فقط احساس در آن دخیل باشد، مثل این است که کلید خانه خود را به فرد دیگری بدهیم و به او اجازه بدهیم هر کاری خواست انجام دهد. در روابط صمیمانه ما خودمان به اطرافیان و حتی نزدیکان خود اجازه دخالت می دهیم.

بنابراین به عنوان یک همسفری که مدتی است در جلسات هستیم، باید جایگاه خود را بشناسیم. قطع کردن صحبت دیگران، بدون اجازه صحبت کردن و همه مواردی که در نوشتار حرمت جلسات انجام آنها منع شده است، نمونه روابط صمیمانه است که خوشبختانه اینجا یاد گرفتیم.

البته رعایت این ها زمانبر است، از نظم در نشستن و خاموش کردن گوشی موبایل شروع می شود تا اجازه برای صحبت کردن در لژیون، و رعایت سایر حرمتها و گام به گام ما را در مسیر رسیدن به روابط حریمانه پیش می برد.

در ارتباطات صمیمانه توقع و انتظار دیگران از ما بالا می رود و انجام هر مسئولیتی برای ما وظیفه می شود و جایی می رسد که دیگر خسته می شویم. پس مقصر خود ما هستیم که صمیمیت ایجاد کردیم.

رعایت و کاربردی کردن نکته مهم که کلیه گفته ها و دیده ها و شنیده ها در همین مکان باقی بماند، بهترین اهرم کمک برای بیرون آمدن از روابط صمیمانه است و جلوی خیلی آسیبها را می گیرد.

به درمان رسیدن ما به واسطه رعایت حریم و حرمتهاست. وقتی با دوستی به جلسه می آییم و بعد از تمام شدن جلسه، به جای صحبت با سرلژیون تازه واردین با او وارد صحبت می شویم، یعنی روابط صمیمانه است و مانع درمان شدن ما می شود. یکی از رسالتهای ما در قبال درمان روابط حریمانه است.

در روابط صمیمانه شخص گرایی وجود دارد؛ حواسمان باشد که مهم آموزش گرفتن است نه اینکه از چه کسی این آموزش را بگیریم.

در روابط صمیمانه، درمان ایجاد نمی شود به خصوص در جلسات سروج؛ اینجا ارتباط حریمانه است. سخت هم نیست. رعایت همه قوانین ما را به روابط حریمانه می رساند.

اگر جایگاه خود را درست شناخته باشیم، به جایگاه دیگران هم احترام می گذاریم و بالتبع احترام هم می بینیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی- ابراهیمی2- حسین زاده- بی غم- مزروعی- زیلایی- سیدمحسنی- شریفی- رحیمی- نریمانی- حریری- کشاورز- احمدی- عامری- باقری2- موسوی-

مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علیرضا 
4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

خداوندا مرا ببخش که نتوانستم حریم خودم را حفظ کنم و با صمیمت با مواد و دوستدارانش، روابطم را سمی و احساسی کردم.
خدا را شاکرم که با آموزشهای سروج حد و مرزم را شناختم و میتوانم جهت ارزشمندی خود و خانواده ام تلاش‌ کنم.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

تشکروسپاس از استاد 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 داشتن روابط حریمانه به من امنیت و آرامش میده…زیباترین و سالمترینش درجلساتمون هست رابطه راهنماو رهجوکه هرگز آسیبی درآن نیست وصمیمیت یعنی همان حال خوش و محبت در درون رابطه حریمانه هست

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

سلام و تشکر از استاد عزیز و همه خدمتگزاران سروج.
رابطه حریمانه سرد بودن و بی مهری و خشک بودن نیست بلکه در هر رابطه ای وقتی حرمتها رعایت شود مسلما در آن صمیمیت هم وجود دارد .ودلها به هم نزدیک است و هیچ آسیبی نمیبینیم و نمیزنیم.در واقع رابطه حریمانه، رابطه سالم داشتن است.

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

سلام وخداقوت
با تشکر از استاد عزیز که موضوع را بخوبی مورد بررسی قرار دادند واموزش دادند
بارعایت کردن حرمتها وقوانین در روابطبادیگران در هر جایگاهی باعث میشود که به رابطه حریمانه برسیم وکمتر اسیب ببینیم وقابل احترام میشویم

با تشکر از تیم زحمتکش سایت

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
2 ماه قبل

روابط صمیمانه و افراطی همیشه برای من باعث رخ دادن مشکلاتی شده و نهایتن به احساس بی ارزشی در خودم ختم می شود.ممنونم از عزیزان زحمت کش سایت🌹

همسفر باقری ۲
همسفر باقری ۲
28 روز قبل

باسلام خدمت تمامی زحمتکشان جمعیت سروج
گرچه در سروج تمامی روابط در چارچوب قوانین وحرمتها و حریمانه است ولی من به شخصه احساس صمیمیتی در یک فضای عقلانی دارم

آخرین ویرایش 28 روز قبل توسط همسفر باقری ۲