جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
روابط صمیمانه یا حریمانه

روابط حریمانه؛ یعنی حفظ فاصله مقدس، رعایت یک سری باید ها و نباید ها و رعایت خط قرمزها در هر جایگاهی که هستیم.

موضوع کارگاه آموزشی مسافران: روابط صمیمانه یا حریمانه

استاد: مسافر سفر دوم هادی

تاریخ: شنبه 1402/12/19

این دستور جلسه در سالهای قبل هم اینجا آموزش داده شده اما با توجه به رشد تفکر درمانی سروج امسال از زاویه ای دیگر به این بحث پرداخته می شود و ما باید یاد بگیریم از این آموزشها به درستی استفاده کنیم.

رابطه؛ یعنی متصل شدن، و روابط جمع رابطه است. روابطی مد نظر این دستور جلسه است که ما در آنها باهم در ارتباط هستیم. اولین ارتباط ما با جلسات، شناخت اعتیاد بود که با چشم دیدیم و با گوش شنیدیم و دریافت کردیم.

حریمانه، از حرمت گرفته شده است؛ ما زمانی در جهان اعتیاد بودیم و حرمتها را فراموش کرده و از دست داده بودیم، ولی تفکر درمان با قرار دادن حرمتها در جلسات می خواهد تا ما قوانین درمان را یاد بگیریم و در زندگی خود پیاده کنیم و به هدف خود که درمان است برسیم و به دلیل اهمیت و ارزش بسیار بالایی که دارد دو بار قرائت می شود.

روابط حریمانه؛ یعنی حفظ فاصله مقدس، رعایت یک سری باید ها و نباید ها و رعایت خط قرمزها در هر جایگاهی که هستیم. در روابط حریمانه توقعی نیست، هیچ انتظاری از کسی نداریم، و شخص می داند همانطور که روز اول خودش مصرف مواد را انتخاب کرد، حالا هم باید مسئولیت درمان را خودش کاملاً به عهده بگیرد.

اما برعکس در روابط صمیمانه حریم و حرمت نیست و آفتی به نام توقع در شخص ایجاد میکند. در واقع همیشه از طرف مقابل چه در جلسات و چه در بیرون انتظار و توقع دارد؛ مثلاً شخصی در جلسه توقع دارد راهنما یا سرلژیون او را به درمان برساند یا به همه سوالاتش در مورد مسائل و مشکلات غیر از اعتیاد پاسخ بدهد، چون فاصله مقدس از بین رفته است. در واقع شخص می خواهد در پروتکل درمان که شامل: داروی مناسب، زمان مناسب، و آموزش متناسب با درمان اعتیاد است رابطه صمیمانه ایجاد کند؛ یعنی هر وقت دلش بخواهد دارو بخورد، یا زمان آن را به تعویق بیندازد یا حذف کند، و یا مقدار آن را تغییر بدهد و یا آموزش ها را به دید خودش کابردی کند و سلیقه خودش را دخیل کند و کم کم این را با افراد در جلسه هم اجرا می کند، چون دنبال رابطه صمیمانه است.

علت اینکه یک عده از افراد بعد از مدتی از مسیر درمان خارج می شوند به همین خاطر است که حریم و حرمت های تفکر درمان را نمی توانند بپذیرند و برایشان سخت است و انتظار دارند روابط صمیمانه با افراد و سرلژیون و…پیدا کنند که چون این اتفاق نمی افتد تحمل نمیکنند.در صورتی که خدمتگزارانی که اینجا خدمت میکند یاد گرفته اند روابط حریمانه داشته باشند.

نداشتن رابطه مالی یا رابطه دوستانه بیرون از این مکان، اجازه گرفتن برای ورود به لژیون، احترام به پیشکسوت، صحبت کسی را قطع نکردن و خوب گوش کردن، رعایت نکته مهم که کلیه گفته ها و شنیده ها و دیده ها باید در این مکان بماند و … همه برای حفظ رابطه حریمانه است، چون تجربه شده و آسیب های آن دیده شده است.

مولانا در یکی از اشعار خود می فرماید:

ای مخزن اسرار الهی که تویی

ای آیینه جمال شاهی که تویی

بیرون ز تو نیست هر آنچه در عالم هست

از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

بنابراین اگر من به دیگران احترام گذاشتم،و فاصله مقدس را رعایت کردم دیگران هم به من احترام می گذارند و حریم و حرمت من را نگه می دارند. اگر رعایت این حریم و حرمت ها نبود، تفکر سروج که نمی توانست به حدود بیست سال فعالیت خود ادامه دهد و ما الان اینجا نبودیم که بتوانیم درمان شویم.

روابط حریمانه بر اساس عشق و محبت است و قطعاً در دل آن رابطه صمیمانه وجود دارد، اما رابطه صمیمانه بر اساس شور و احساس است و هیچ تفکری پشت آن نیست. وقتی رعایت حریم و حرمت ها و روابط حریمانه داشتن را در جلسات یاد بگیریم و تمرین و تکرار داشته باشیم، در بیرون از جلسات هم، چه در خانواده و چه در جامعه یاد می گیریم خط قرمزها و فاصله مقدس را رعایت کنیم و آسیب نمی بینیم و توقع و انتظار هم نداریم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت کردند:

مسافران: رضا- جواد- یوسف- سعید- علیرضا2- محمد حسین- مجید- محمد

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم ایرج
4.1 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ۲
علیرضا ۲
2 ماه قبل

سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
2 ماه قبل

سپاس از استادکه این دستورجلسه کلیدی ومهم رو بررسی نمودند🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻روابط صمیمانه و حریمانه رو درجلسات آموختیم….روابط صمیمانه بیشترین آسیب را خوردم چون جایگاهم راازدست میدادم

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
2 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
روابط من با اکثر اطرافیان ودوستانم بسیار صمیمانه بود وامروز آموختم آسیبی که اطرافیان و بیشتر خودم از این ارتباط متوجه شده ام همان توقع وانتظاراتی بود که بعد از کنار رفتن حریم وحرمتها کم کم برای من ودیگران زیاد می‌شد،آموختم روابط من حتی برای نزدیک ترین افراد به خودم باید طبق چارچوبی مشخص وبر اساس احترام و رعایت حریم وحرمتها باشد،وقتی یاد بگیرم حرمتهایی نوشته ونانوشته تفکر درمان را در همه موارد و هر موقعیتی کاملا اجرا ورعایت کنم ،کم کم میتوانم روابط خود رابا همه کسانی که در ارتباط هستم حریمانه حفظ کنم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
2 ماه قبل

درود و خدا قوت به استاد و کمیته محترم آموزش
تشکر و سپاس به مسئولین محترم سایت
سلامت و پایدار باشید

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
2 ماه قبل

با سلام وتشکر استاد بزرگوار رابط صمیمانه یا حریمانه را باید درهمه جا باید داشته باشم حتا با نزدیکترین افراد خانواده‌ تا احترام وحرمتها سر جای خودش باشد ممنون وموفق باشید

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط همسفر سبحانی
همسفر رضایی
همسفر رضایی
2 ماه قبل

سلام تشکر از استاد ک ب خوبی این جلسه را بازکردند من وقتی میتوانم

رابط سالم داشته باشم که فاصله
مقدصه وخطه قرمز را رعایت کنم
تشکرازاستادوکمیته آموزش
و خانواده سروج ومسول سایت

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
2 ماه قبل

با سلام .تشکر و خدا قوت به استاد گرامی و همه زحمتکشان و خدمتگزاران صادق جلسات سروج

مسافراسماعیل اماده سازی
مسافراسماعیل اماده سازی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید به گروه اموزش ومسئول کارگاه این دستور جلسه وصحبتهای استاد برای من خیلی اموزنده بود من در کار با مشتری خیلی زود روابط دوستانه ایجاد میکردم وبرای حساب کتابم به مشگل بر میخوردم وبعد خیلی طلبکار بودم که چرا حق من نداده واین صحبتهای استاد واقعا من را با مشگلی که داشتم اگاه کرد ممنون از این دستور جلسه کاربردی

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مسافراسماعیل اماده سازی
اصغر
اصغر
1 ماه قبل

باسلام خدمت سروجیان عزیز من قبل ازاین دستور جلسه فرق بین حریمانه وصمیمانه نمی دانستم فکرمی کردم اگر رابطه صمیمانه داشته باشم موافق تر هستم ولی فهمیدم چقدر زیان دیدم هم ازنظرمالی هم ازنظرعاطفی تشکرمیکنم از استاد که به خوبی آموزش دادند و باتشکر ازمسولین سایت

مسافر سفر اول محمد حسین
مسافر سفر اول محمد حسین
14 روز قبل

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد و همه خدمتگزاران سروج ، دستور جلسه برای من خیلی آموزنده بود چون با صمیمیتی که با همه به خصوص خانواده داشتم فکر میکردم به آنها محبت میکنم اما استاد فرمودند روابط حریمانه بر اساس عشق و محبت است و همیشه در زندگی از نزدیکان بیشتر ضربه خورده ام چون رابطه من با آنها احساسی بوده و فرق این دو را با آموزش این دستور جلسه فهمیدم امیدوارم بتوانم آن را در زندگی کاربردی کنم
با تشکر فراوان از کمیته محترم آموزش و تیم پر تلاش و زحمتکش سایت