جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
نظم، انضباط، احترام

در جلسات سروج به نظم و رعایت قوانین و حرمتها تأکید ویژه ای می شود. رعایت نظم از همان لحظه ورود به جلسه با خاموش کردن گوشی و بعد درست نشستن در سالن روی صندلی، همچنین حفظ ظاهر و رعایت پوشش لباس و… لازم الاجراست تا مصرف کننده نظم را تمرین کند

موضوع کارگاه آموزشی: نظم، انضباط، احترام

استاد: همسفر مکری

تاریخ: چهارشنبه 1402/12/9

نظم و قانون در سرتاسر هستی در جریان است و همه چیز سر جای خودش قرار دارد تا تعادل حفظ شده و همه موجودات از جمله انسان بتوانند در بهترین شرایط زندگی کنند.

با خارج شدن نظم از کائنات پدیده هایی مثل زلزله، طوفان، خسوف و کسوف و… به وجود می آید و می بینیم چه ترس و رعبی بین موجودات می افتد. بی نظمی و بی احترامی و بی انضباطی مصرف کننده هم ناملایمات و بحران هایی برای همه افراد خانواده ایجاد می کند و باعث می شود هیچ چیز سر جای خودش نباشد و امروز می خواهیم بررسی کنیم چطور این نظم در خانواده ها از بین رفت و چطور شد که نه زن می توانست نقش مادری یا همسری خود را ایفا کند و نه مرد می توانست نقش شوهری یا پدری داشته باشد؟

در کلاس شناخت اعتیاد یاد می گیریم، سه جایگزینی در فرد مصرف کننده اتفاق می افتد که جایگزینی دوم، حالات بیمار روانی به جای حالات فرد سالم است. بی نظمی در خواب، کار و روند زندگی مصرف کننده و در کل بی تعادلی در مصرف کننده کاملاً از طرف خانواده دیده می شود و متوجه می شود اتفاقاتی در شرف وقوع است و همین باعث بی تعادلی در خانواده هم می شود. چون خانواده می خواهد کاری کند که جلوی آن اتفاقات را بگیرد، ولی به دلیل جهالت شروع به لجبازی و حرکات تلافی جویانه می کند و کم کم خانواده هم از نظم و ترتیب خارج می شود و دیگر چیزی سر جای خودش نیست. متأسفانه انشعابات بیماری اعتیاد آنقدر زیاد است که ریشه می دواند و همه را تحت تأثیر خودش قرار میدهد.

برای همین است که در جلسات سروج به نظم و رعایت قوانین و حرمتها تأکید ویژه ای می شود. رعایت نظم از همان لحظه ورود به جلسه با خاموش کردن گوشی و بعد درست نشستن در سالن روی صندلی، همچنین حفظ ظاهر و رعایت پوشش لباس و… لازم الاجراست تا مصرف کننده نظم را تمرین کند و همچنین جلسه در نظم کامل باشد تا شخص بتواند در بهترین شرایط از آموزشها استفاده کند. زیرا هم مصرف کنندگان و هم خانواده های آنها آسیب دیده هستند و شرایط خوبی ندارند و هر بی نظمی کوچک مثل کشیده شدن یک صندلی و یا صدای پچ پچ یا صدای زنگ گوشی و… حین آموزش، حواس آنها را پرت می کند و یا آنها را به هم می ریزد و ارتباط شان با آموزشها قطع می شود.

بعد از اینکه شخص حرمتها را در جلسات که از حیث اهمیت دو بار خوانده می شود، اجرا کرد، کم کم در خانواده و اجتماع هم رعایت می کند و به این گونه کم کم فضای آموزشی را به خانواده، محل کار و اجتماع می برد تا نظم از دست رفته دوباره به او برگردد و وقتی جلوی این بی نظمی گرفته می شود وارد حوزه نظم و انضباط می شود.

خانواده که در کنار مصرف کننده تعادلش به هم خورده و همان رفتارهای بی تعادلی را با فرزندان نوجوان و جوان و حتی کودک خود دارد، همه را مقصر می کند جز خودش. اما با دیدن نظم و انضباط در رفتار و کردار مصرف کننده می فهمد که باید هر چیز سر جای خودش قرار بگیرد و او هم کم کم به سمت تعادل سوق پیدا می کند.

جلسات با آموزشها باعث تغییر نگاه ما می شود و مصرف کننده متوجه می شود یک بیمار تفکر افیونی است و خانواده هم متوجه می شود یک بیمار تفکر زائد افیونی است. با این پذیرش چه مسافر و چه همسفر برای خودش می آید تا با نظم و انضباطی که از آموزشهای جلسه می آموزد به سمت تعادل نسبی برود.

شروع این نظم با کارهای کوچک و جزئی مثل واکس زدن کفش، مرتب بودن یقه، لباس تمیز پوشیدن، آراستن مو و صورت، سر وقت آمدن و رفتن و رعایت قوانین و حرمتهای جلسات است. یکی از راهکارهای نظم در جلسات برای مسافری که وارد پروسه درمان شده است و او را به سمت نظم سوق می دهد، خوردن دارو سر ساعت مشخص و به اندازه مشخص است.

وقتی وارد حوزه نظم شدیم و رفتارها و کردار ما منضبط شد، بدون اینکه بخواهیم دیگران به ما احترام می گذارند. و هر چه جلوتر می رویم این فضا بیشتر باز می شود و بیشتر مورد احترام قرار می گیریم. مثلاً اگر خلف وعده کنیم اول به خودمان بی احترامی می کنیم و بعد باعث بازخورد نامحترمانه از طرف دیگران هم می شویم. اما وقتی سر وعده به موقع حاضر شویم، یعنی به حقوق خود و دیگران احترام گذاشتم و همین خودبه خود باعث می شود مورد احترام قرار بگیریم و دوباره ارزشمندی که از دست دادیم و روی آن را خاکستر گرفته بود، به ما برمی گردد.

نظم باید از نظر فکری، کرداری و رفتاری در ما به وجود بیاید. بی نظمی فکری به خصوص در خانواده ها بیشتر است. زیرا به همه چیز فکر می کنند و اولویت زندگی خود را نمی دانند و آشفتگی ذهنی آنها باعث بی نظمی در بیرون هم می شود. وادی اول به ما سر و سامان دادن به تفکر را می آموزد. یک همسفر در جلسات می آموزد هیچ کس نمی تواند به مصرف کننده کمک کند مگر اینکه خودش بخواهد. و آرام آرام وقتی توانست ذهن خود را آرام کند، از اینکه مشکلات به بحران تبدیل شود جلوگیری می کند و در بدترین شرایط می تواند بهترین تصمیمات را بگیرد.

بزرگان فرموده اند: ادبِ مرد، بِه ز دولت اوست. حسن ختام جلسه سخنی از جناب مهندس دژاکام باشد که فرمودند یک کارتن خواب با ادب، بهتر از یک استاد دانشگاه بی ادب است. امیدوارم نظم و انضباط را در رفتارهایمان داشته باشیم تا کم کم به یک فرد منضبط و قابل احترام تبدیل شویم. البته نباید غره شویم و نگاه از بالا به پایین به اطرافیان داشته باشیم، همانگونه که برای خودمان احترام قائلیم برای دیگران هم احترام قائل شویم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: مصطفی- مجید- محمد- جواد- رضا-

همسفران: استکی- کشاورز- توانا- احمدی- تقیان-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
مسئول نظم کارگاه: مسافر سفر دوم رحمت
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

17 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فردوس استکی
فردوس استکی
4 ماه قبل

باسلام و درود فراوان بر شما
خدا قوت
چقدر استاد عالی فرمودند و تا چه حد احترام و ادب جایگاه والایی دارند که یک کارتن خواب با ادب بهتر از یک استاد دانشگاه بی ادب است و چقدر مهم است و ریشه اصلی آموزش های تفکر الهی سروج از نظم و انتها به ادب و احترام ختم میشود
دانشگاه علمی و کاربردی سروج
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
4 ماه قبل

سپاس از استاد که به سادگی و زیبایی دستورجلسه رو بررسی کردند🙏🏻من معنای واقعی نظم رااز آموزشهای سروج آموختم….که هرکاری درجای خودش وزمان خودش انجام شود جایگاهم حفظ میشودو همیشه احترام و ارزشمندی ام درمن نهادینه میشود

علیرضا ۲
علیرضا ۲
4 ماه قبل

دریافتم که؛
نظم اول باید در خودم جاری شود،
تا سپس ساری شود .
آنگاه منضبط شده و در این جایگاه(انضباط)محترم میشوم و فقط یک شخص محترم می‌تواند احترام به حقوق دیگران در تمامی جایگاه ها بگذارد.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
4 ماه قبل

ممنونم از استاد گرامی.نظم، احترام می آورد و احترام نظم را به همراه دارد🌹

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
4 ماه قبل

درود و خداقوت به استاد و تشکر فراوان از مسئولین محترم سایت
سلامت باشید

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
4 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم با پیروی ورعایت واجرای حرمتها وقوانین میتوانم به نظم وانظباط برسم ونتیجه آن احترام به خود ودیگران واحترام دیدن متقابل خواهد بود ،آموختم باید با کمک آموزش وتلاش خودم از لحاظ فکری ودرونی خود را نظم دهم تا ارزشمندی از دست رفته خود را بدست بیاورم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافر علیرضا رفیعائی
مسافر علیرضا رفیعائی
4 ماه قبل

تشکر فراوان از استاد که کاربردی ترین آموزش یعنی اجرای قوانین و حرمتها را جهت ورود به حوزه نظم آموزش دادند

همسفرحیدری
همسفرحیدری
4 ماه قبل

باسلام وعرض وقت بخیر..من بایدیک نظمی به فکرم بدهم چون این ذهن من است که آشفته وبه هم ریخته است وهرروزچندین فکربه سرم میزنداگربه این فکرهانظم ندهم دچارسردرگمی میشوم باتشکرازعزیزان زحمتکش

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
4 ماه قبل

با سلام خدا قوت به استاد گرامی نظم وانضباط است که احترام را به دنبال دارد و در همه امورات باید باشد تا یک زندگی با آرامش و راحتی داشته باشم ممنون

همسفر ملکی
همسفر ملکی
4 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی. بی نظمی در افکار من باعث میشود که من در زندگی هم دچار بی نظمی شوم و موجب بی احترامی میشود. با تشکر فراوان از مسئولین سایت

همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
4 ماه قبل

درود و خداقوت ،باتشکر از استاد گرامی بسیار عالی بود

همسفر حریری
همسفر حریری
4 ماه قبل

باسلام وتشکر ازاستادوهمه خدمتگزاران سروج
اولین پله،نظم فکری وذهنی است.که با مدیریت وبرنامه ریزی والویت بندی ودرلحظه بودن ،شناخت ،……کم کم میتوانم به آن برسم ودرکلام وعملکرد من دیده میشود.

همسفر توانا
همسفر توانا
4 ماه قبل

باعرض سلام وخدا قوت وتشکر از استاد عزیزکه دستور جلسه را بخوبی عنوان کردند.من هم در بی نظمی ،تنها نگاهم به مصرف کننده واطرافیانم بود واصلا خودم را مقصر نمی دانستم .اموزشهای سروج بمن اموخت که نظم فکری وعملی را باید از خودم شروع کنم تا درپی ان احترام را هم حس کنم .سپاس از خدمتگزاران سروج وپاینده باد تفکر ناب سروج.

همسفر رضایی
همسفر رضایی
4 ماه قبل

سلام خداقوت تشکر از استاد ک ب خوبی این دستور جلسه را ب خوبی باز کردند اگرمن اول نظم ب ذهنم بدهم میتوانم ب رفتار و کردار گفتارم همه کارنظم بدهم وپشت این نظم احترام میادتشکرازسروج ک با اولین آموزش ب من نظم بودتشکرازمسول سایت وکمیته آموزش

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
4 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد عزیز وکمیته اموزش واعضا سایت ،اموختم که اگر از درون اشفته وپریشان باشم مطمئنا نمی توانم در بیرون نظم داشته باشم واولین نظم برای من همسفر ، همان نظم ذهنی است که خروجی ان میشود نظم بیرونی و در پی ان احترامی است که به من بر میگردد ، با سپاس فراوان از تفکر سروج

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
4 ماه قبل

با سلام وتشکر از استاد عزیز ، که بخوبی اموزش دادند و دریافتم اولین قدم برای نطم مدیریت ذهن وافکار است که خروجی ان میشود نطم بیرونی ودر پی ان ارامش واحترام است با تشکر از تیم پر تلاش سایت وکمیته اموزش ،

اصغر
اصغر
4 ماه قبل

باسلام خدمت تمامی خدمتگزاران سروج من اگرحرمتهاو
قوانین و پروتکل درمان جلسات راکاربردی کنم مطمئنا نظم و انظباط دروجودم شکل می گیرد نظم و انظباط همراه خود احترام می آورد به نظرم عامل پایداری و ماندگاری جلسات سروج همان نظم انظباط واحترام حاکم بر جلسات می باشد