جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی سیزدهم

نکته حائز اهمیت در کیفیت شروع هر نقطه، کیفیت نقطه پایانی است. اگر نقطه آغازین را با تفکر سالم، حس سالم و عمل سالم انتخاب و شروع کنیم، نهایتاً نقطه پایانی خوبی خواهیم داشت و نقطه بعدی را هم به خوبی می توانیم شروع کنیم.

موضوع کارگاه آموزشی: وادی سیزدهم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1402/12/2

در ابتدا این روز قشنگ تولد مسافر علیرضا و همسفر سیدمحسنی که از خدمتگزاران صدیق جلسات هستند را خدمت خودشان و کل جمعیت سروج تبریک عرض می کنم.

از قول هنرمند فقیدی، به جای اینکه همیشه اول سال را به یکدیگر تبریک بگوییم، آخر سال را باید تبریک گفت چرا که دستاوردها در آخر هر سال مشخص می شود. دستاوردهای جلسات سروج را هم در این پایان سال که مقارن با پایان سال درمانی نیز هست، می بینیم، این جای بسی شکر دارد و مبارک است و انشاءاله پربرکت باشد و شاهد رهایی ها و تولدهای بیشتر باشیم.

وادی سیزدهم: «پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگری است»

هر انسانی در زندگی اهدافی دارد که برای رسیدن به آنها از بین مسیرهای مختلفی که وجود دارد، یکی را انتخاب کرده و حرکت می کند تا بتواند به هدف مدنظر خود برسد. پس انسان مختار است راه و مسیر و چگونه قدم گذاشتن در آن را انتخاب کند تا به هدف برسد.

در مسیر حرکت تا رسیدن به هدف، تعداد زیادی نقطه و خط وجود دارد. نقطه و خط دو کلید واژه این دستور جلسه می باشد. نقطه، از اثر نوک قلم روی کاغذ به وجود می آید و از به هم پیوستن این نقطه ها به یکدیگر خط به وجود می آید. پس یک خط از بی نهایت نقطه تشکیل شده است. خطی را می توانیم به عنوان مسیر در نظر بگیریم که نقطه ها به طور پیوسته به هم متصل باشند و بین آنها هیچ فاصله و شکافی وجود نداشته باشد.

وادی سیزدهم ترکیب وادی یازدهم و دوازدهم است. وادی یازدهم: «رودهای خروشان و چشمه های جوشان همه به بحر و اقیانوس می رسند» وادی دوازدهم: «در آخر امر، امر اول اجرا می شود»

طبق وادی سیزدهم، در طول حیات و زندگی، مراحل و دوره های مختلفی وجود دارد که با پایان یافتن هر مرحله، مرحله بعدی شروع می شود. مراحل رشد انسان در هر مرحله گویای این مطلب است.

از ترکیب تخمک و اسپرم، جنین تشکیل می شود و پس از پایان 9 ماه رشد در رحم مادر، انسان به این دنیا وارد می شود، این تولد نقطه پایانی بر زندگی در رحم مادر و نقطه شروع زندگی در این دنیاست. در این دنیا هم مراحل مختلفی را از نوزادی طی می کند تا برسد به کهنسالی، این دنیا هم نقطه پایان دارد و آن مرگ است که البته همان نقطه شروع زندگی در دنیای دیگر است. در همه این مراحل تغییر، تبدیل و ترخیص وجود دارد.

فردی که شروع به مصرف مواد می کند، نقطه ای بر پایان سلامتی می گذارد و خط بیماری را شروع می کند. اگر لطف خدا شامل حالش شود و در مسیر درمان قرار بگیرد و سفر درمانی خود را با توجه به راهنمایی های راهنمایان و با شرکت در جلسه شناخت اعتیاد، شروع کند، نقطه ای است بر پایان بیماری و همانجا نقطه شروع خط سلامتی است. خود این سفر هم(سفراول) ابتدا و انتها دارد، نقطه ابتدا این سفر، میزان تخریب و نقطه انتهایی آن، بی نیازی از مصرف مواد است. پایان سفر اول، شروع سفر دوم و ادامه آموزشها تا رسیدن به خودشناسی است. در این سفر، به بندهای مرئی و نامرئی ضدارزشی که هیچ شناختی از آنها ندارد، یکی یکی پی می برد و در صدد باز کردن آن بندها برمی آید تا به بندهای الهی متصل گردد و ادامه پیدا می کند تا برسد به سفر سوم و الی آخر. پس هیچ کجا نقطه پایان وجود ندارد.

نکته حائز اهمیت در کیفیت شروع هر نقطه، کیفیت نقطه پایانی است. اگر نقطه آغازین را با تفکر سالم، حس سالم و عمل سالم انتخاب و شروع کنیم، نهایتاً نقطه پایانی خوبی خواهیم داشت و نقطه بعدی را هم به خوبی می توانیم شروع کنیم.

شروع نقطه یا از سر نادانی و جهالت است، یا کامجویی و لذتجویی، و یا از سر آگاهی است. اگر نقطه شروع جهالت و لذت های زودگذر باشد، دچار ذلت و خواری و بدبختی و خفت و بیماری خانمانسوزی مثل اعتیاد می شویم، ولی اگر با آگاهی و دانایی باشد، خطوط به هم پیوسته در کنار هم تشکیل شده و مسیر درست را به ما نشان خواهد داد. پس نهایت تلاش در نقطه آغازین باید باشد تا نقطه پایانی سالم و خوبی را به همراه داشته باشد.

بنابراین در هر مرحله چگونه آغاز کردن، چگونه پایان دادن و چگونه ادامه دادن مسیر خیلی مهم است.

یکی از آفات گذاشتن نقطه جدید، گیر کردن دریک نقطه است. اگر نتوانیم خطوط را برای رسیدن به هدف ادامه دهیم، در اصطلاح در آن گیر افتاده ایم و این مانع حرکت ما در ادامه مسیر می گردد.

آفت دیگر، تک بعدی بودن است. انسانهایی که خطوط جدید را تجربه نمی کنند، انسانهای تک بعدی هستند و اگر برای آنها مشکلی پیش بیاید قدرت مقابله با بحرانها را ندارند. چون پایان هر مشکلی، شروع یک مشکل دیگری است. انسان دوبعدی انسانی است که با دیگران معاشرت و ارتباط دارد، دیگران را دوست دارد و دیگران هم او را دوست دارند و می تواند مشکلات را حل کند. پس باید خطوط مختلف را بتوانیم در زندگی طی کنیم تا از تجربیات آن استفاده کنیم. برای دو بعدی بودن، حداقل سه خط لازم است. آموزشهای سروج نیز حالت مثلث و سه ضلعی دارد، مثل مثلث محبت که دارای سه ضلع عشق و عقل و ایمان، است. زیرا مثلث تنها شکل هندسی است که هر سه ضلع بدون واسطه با هم در ارتباط است.

یکی دیگر از آفات که باعث می شود بین خطوط فاصله بیفتد و بهم پیوسته نباشد، این است که از این شاخه به آن شاخه بپریم. مصداق بارز آن به هم خوردن مسیر درمان یا در کل مسیر زندگی است.

آفت دیگر زیاده خواهی و زودخواهی است که بین خطوط فاصله ایجاد می کند و ما را از سراشیبی مسیر درمان به پایین پرت می کند.

وادی سیزدهم به ما نوید و امید می دهد که آغازهای زیادی سر راه ما وجود دارد و اگر نقطه شروعی را درست بنا نگذاشتیم نباید ناامید شویم. اینجا سرای امید است و این سرا، ادامه دارد تا بی نهایت.

به عنوان جمعبندی، اگر می خواهیم به جاودانگی و ثبات قدم برسیم، نیاز داریم مرتب بمیریم. (مردن از جنس روح نه از جنس جسم) با هر بار مردن، یک زندگی جدیدی شروع می شود و واقعاً زنده می شویم. اگر ساختار قبلی را به طور کلی نشکنیم و ساختار جدید به وجود نیاوریم، نه پیشرفتی می کنیم و نه خط های مختلفی را می توانیم تجربه کنیم.

گندمی را زیر خاک انداختند

پس ز خاکش خوشه ها برساختند

بار دیگر کوفتندش ز آسیا

قیمتش افزود و نان شد جانفزا

باز نان را زیر دندان کوفتند

گشت عقل و جان و فهم هوشمند(مولانا)

طبق این ابیات مولانا، آخر هر مرحله که به نوعی مردن آن مرحله است، زنده شدن مرحله بعدی و ارزشمندتر شدن را در پی دارد.

امیدواریم بتوانیم از پیله امن که دور خود تنیده ایم بیرون بیاییم و هر مرحله یک زنده بودن را تجربه کنیم.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: حسین – میثم2- آرش- علیرضا2-

همسفران: ابراهیمی- مکری- باقری2-

مسئول کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم میثم
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم مختار
4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
5 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
اموختم خط ومسیری که اکنون در آن قرار گرفته ام اگر به صورت پیوسته و در یک جهت نباشد مرا به سکون وسقوط می‌کشاند، جهالت ونا آگاهی من و در حالت تک بعدی قرار داشتنم مانع از تجربه خطوطی سالم وارزشمند برایم خواهد شد،با آموزش ها میتوانم نقطه به نقطه با شناخت وآگاهی یافتن و دوری از ضد ارزشها وپلیدی در خط درمان وخطوطی که به رسیدن ارزشمندی و مقام انسانیت است قدم بردارم و تا انتها وشروع خطهای بعد ادامه دهم.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

مسافرمیثم۲
مسافرمیثم۲
5 ماه قبل

باعرض سلام وخداقوت خدمت خانواده سروج.
آموختم اگر دانستم وانتخاب راه درست کردم و نقطه گذاشتم به نتیجه مطلوب میرسم،درغیر اینصورت نیروهای بازدارنده همیشه برنامه ها دارند و نقطه ها دربرابر سلامت تمام ابعاد وجود من خواهند گذاشت و آنوقت حسرتها حاکم و حرکت بسیار دشوار خواهد شد.
سپاسگذارم از استاد و کمیته آموزش.

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
5 ماه قبل

باتشکر از استاد علیزاده عزیزم🌹آموزش گرفتم که اگر در امتداد راه به نتیجه درستی نرسیدم و گاهاً از مسیر وهدف خارج شدم ،باید بدانم نقطه اول و نقاط اول و قدم اول را درست بنا نکرده ام 🙏🌹

مسافر سفر اول ابراهیم
مسافر سفر اول ابراهیم
5 ماه قبل

باتشکر فراوان از زحمات تیم سروج
کارگاه آموزشی بسیار دلنشینی بود.
دریافتم تا وقتی بند های ضدارزشی به من متصل است من نمی توانم خطوط زندگی ام را متصل نگه دارم و باید با کاربردی کردن آموزه های جلسات این بند هارا به قدرت مطلق وصل کنم. انشاالله
لژیون نهایی ۲

اصغر
اصغر
5 ماه قبل

باسلام خدمت تمامی خدمتگزاران سروج آموزش گرفتم که این وادی وادی انتخاب حرکت وامیداست واین بستگی به من دارد که دوره ای که تمام میشود دوره جدید راجگونه آغاز می کنم کیفیتش بستگی به خودم دارد باتشکرازمسولین سایت

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
5 ماه قبل

با سلام ودورود به استاد گران قدر آموزش گرفتم که هر نقطه ای که بخواهم آغاز کنم باید با حس سالم کردار سالم گفتار سالم عمل سالم شروع کنم تا نتیجه کار مطلوب باشد و سرانجام خوبی هم داشته باشد ممنون و سپاسگذارم

همسفر رضایی
همسفر رضایی
5 ماه قبل

سلام خداقوت وتشکراز استادوكمیته آموزش من هم باید آن اشتباه تی را ک کردم یک نقطه بگذارم وبا آموزش نقطه شروع خوب انتخاب کنم گذشته راا رهاکنم وازاین ب بعد نقطه هایم خوب بگذارم تشکر از مسول سایت

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
5 ماه قبل

درود فراوان به استاد عزیز که موضوع رو بخوبی برسی کردند و تشکر و سپاس از گروه ارزشمند سایت
خداقوت سلامت و پایدار باشید

همسفر ملکی
همسفر ملکی
5 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی.هر وضعیتی که من در آن قرار دارم بستگی به گذاشتن نقطه پایانی وشروع خط جدید من دارد.

فردوس استکی
فردوس استکی
5 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما
عید نیمه شعبان نیز مبارک
همان طور که استاد بسیار عالی بیان کردند و حائز اهمیت است کیفیت شروع و کیفیت انتهای کار بسیار مهم است
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید

علیرضا ۲
علیرضا ۲
5 ماه قبل

ظرف وجودم آن زمان تهی شد که نقطه هایم بر ضدارزشها کم رنگ و بی رنگ شد.
اما تفکر سروج نقطه هایی با عشق به من آموخت که بر سر هر خطِ بی ارزش گذاشتم، سکوی پرتابی شد برای عروج.
می ستایم این تفکر و سرچشمه الهی اش را.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر توانا
همسفر توانا
4 ماه قبل

باتشکر از استاد عزیزم،تمام تلاشم باید این باشد که نقطه پایان بگذارم بر تمام ضد ارزشی های وجودم تا در هرکاری که شروع می کنم ،سراغاز باکیفیت وموفقی را داشته باشم ودرنهایت به نتیجه مطلوب برسم، ان شالله،باسپاس فراوان از خدمتگزاران سایت .