جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خشونت خانگی
  • پدر، ناخدای کشتی حیات خانواده است. پدر قهرمان بچه هاست، مرد در محل کار به خاطر فشارهای زیاد خسته و عصبی است اما دلیلی ندارد آن سختی ها را در خانه تلافی کند، بدترین شکنجه برای بچه ها این است که کسی مادرشان را جلوی آنها بزند، هیچ وقت فراموش نمی کنند.

موضوع کارگاه آموزشی: خشونت خانگی

استاد: خانم دکتر برومند

تاریخ: چهارشنبه 1402/11/18

خلاصه سخنان استاد

مبحث امروز راجع به خشونت علیه زنان و دختران است، البته مردان هم تحت خشونت هستند ولی بیشترین آمار خشونت مربوط به زنان، کودکان و دختران است.

هر گونه عمل خشونت آمیزی که بیس و مبنای آن جنسیت باشد، منجر به آزار فیزیکی، جنسی یا روانی شود خشونت گفته می شود. فرقی نمی کند این خشونت می تواند در زندگی شخصی باشد، در خانواده یا در جامعه.

این خشونت با تهدید و اجبار است، اختیار و آزادی فرد را مختل می کند و می تواند به صورت پنهان یا آشکار انجام بگیرد.

خشونت علیه زنان در خانواده: مواردی مثل کتک زدن، وادار کردن دختر به ازدواج، تعرض محارم به دختر، خشونت علیه زنان کارگر، وادار کردن زنی به بچه دار شدن یا سقط جنین، مصداق خشونت است.

خشونت در اجتماع یا محیط کار: مثل اینکه هر کسی خانمی را به علت حجاب ناعرف یا هر دلیلی در کوچه خیابان کتک بزنند، قاچاق زنان، فحشای اجباری زنان، پورنوگرافی و… مصداق این خشونت هستند.

خشونت توسط دولت: که این در کل جهان وجود دارد، زمانی که خشونت در درگیری ها، دستگیری زنان و با خود بردن و … است.

خشونت در حوزه یا قلمرو فراملی: در اکثر کشورهای آفریقایی، در جنگهای داخلی که زیاد هم هست، وقتی شورشیان به روستاها حمله می کنند، اولین کسانی که مورد خطر هستند زنان و کودکانند. به ایشان تعرض می شود، حتی دزدیده می شوند و سالیان سال آنها را در کمپ های خود نگه می دارند.

خشونت خانگی: خشونتی است که در چارچوب ازدواج و در کانون گرم خانواده بر روی زن و دختر بچه ها اعمال می شود. این خشونت یکی از بدترین نوع خشونت ها و خشونت نمادین است.

خشونت نمادین، خشونتی است که از طرف مقامات بالا درخانه اعمال می شود. مرد به خاطر جایگاهی که در خانواده دارد، این خشونت را اعمال می کند و چیزی که مهم است اینکه زن این خشونت را می پذیرد. برای همین نمادین و پنهان است، آشکار نیست، فکر می کند چون مرد است وقتی عصبانی می شود باید کتک بزند، فحش بدهد و…

در صورتی که پدر، ناخدای کشتی حیات خانواده است. پدر قهرمان بچه هاست، مرد در محل کار به خاطر فشارهای زیاد خسته و عصبی است اما دلیلی ندارد آن سختی ها را در خانه تلافی کند، بدترین شکنجه برای بچه ها این است که کسی مادرشان را جلوی آنها بزند، هیچ وقت فراموش نمی کنند.

ناگفته نماند این زن است که باید به جای جیغ و گریه و … با آرامش و توقع پایین داشتن در این شرایط اقتصادی، کاری کند صحنه خشونت اصلاً ایجاد نشود. یک زن در برابر خشونت خانگی باید تاب آوری خود را بالا ببرد. تاب آوری یکی از مهارتهای زندگی است. فرزندان نباید عشق را پای اینستاگرام و در روابط ستاره های سینما یاد بگیرند، آنها باید این عشق را بین ارتباطات پدر و مادر یاد بگیرند.

در یک پایان نامه دردناک مشخص شد علت قتل مردان توسط زنانشان خشونت خانگی بوده و علت این خشونت سه دلیل عمده داشته: 1-اختلالات روانی 2- اعتیاد 3- دخالت خانواده شوهر

کتک خوردن، قتل، شکنجه برای ترساندن و کنترل کردن طرف مقابل، بیرون کردن زن از خانه توسط شوهرش و… نمونه خشونت جسمانی آشکار است. ولی خشونت جسمانی پنهان هم داریم مثل زمانی که در مشاجرات در محکم به هم کوبیده شود، یا چیزی پرت شود و…

خشونت روانی: مصداق آن واژه «ضعیفه» است؛ یعنی تو نمی فهمی، عقلت ناقص است. مقایسه کردن زن خود با دیگران مصداق خشونت روانی است. چون به شدت روح را آزار می دهد. آن زن سعی خود را کرده ولی بیشترین از این نمی دانسته یا نمی توانسته است.

خشونت جنسی: اگر در رابطه جنسی یک نفر رضایت نداشته باشد، اسم آن خشونت است. وقتی محبت و عاطفه ای نیست رابطه جنسی مصداق خشونت است.

خشونت اقتصادی: وقتی زنی با زور یا محدود شدن مجبور شود ارث پدر یا وسیله ای از خود به دیگری بدهد و… خشونت اقتصادی است.

راهکار:

  • افزایش آگاهی عمومی: از طریق آموزش دادن
  • فرهنگسازی: قابل احترام بودن زن
  • آموزش خانواده ها برای صمیمیت و محترم شمردن حقوق یکدیگر
  • روابط درست با کودکان
  • تغییر اوضاع جامعه؛ از بین بردن بیکاری و فقر
  • ارائه خدمات اجتماعی
  • ارتقاء پایگاه اجتماعی زنان؛ آگاهی و مشارکت دادن زنان

در پایان باید گفت زندگی یک تعامل است. هر دو طرف باید برای حفظ زندگی با کوتاه آمدن تلاش کنند و با هم کنار بیایند.

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
مسئول پشتیبانی: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم هادی
4.1 16 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسافر احسان ۲
مسافر احسان ۲
5 ماه قبل

با سلام و تشکر از کمیته آموزش در دعوت از اساتید خارج از این مرکز و طرح این دستور جلسات که شیوه ای بدیع و نوین هست لطفا در صورت امکان ،بازهم ادامه دهید
در پناه حق مستدام باشید

همسفر ولی زاده
همسفر ولی زاده
5 ماه قبل

با تشکر از استاد عزیز خانم دکتر برومند..مطالب بسیار ارزنده ای را بیان کردند، خود من به شخصه متوجه مطالبی شدم که تا به حال به آنها توجه نکرده بودم.
برداشت من این است از آنجایی که زن و مادر زیر بنای آرامش خانواده است، پس آگاهی و دانایی مهم ترین و بزرگترین سلاح برای اوست تا عزت نفس خود را حفظ کند و تشخیص بدهد و بسنجد در هر شرایطی چطور رفتار کند وهمینطور فرزندان و دختران قوی تربیت کند. تشکر از کمیته آموزش و همه عزیزان خدمتگزار

نفس زیلایی
نفس زیلایی
5 ماه قبل

درود وخداقوت خدمت تمام دوستان…
تشکرفراوان ازخانم دکتر برومند…بسیارجلسه خوب وآموزنده ای بود…وتشکرازاستادراهنمای گرانقدر که چنین بستراموزشی رافراهم کردند…

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
5 ماه قبل

سپاس از استاد که به سادگی موضوع رو بررسی کردند…سپاس از کمیته آموزش که دغدغه ها و مسائل مهم زندگی همه ما رو درنظرمیگیرند و پیگیری میکنند

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
5 ماه قبل

سپاس از استاد که به سادگی موضوع رو بررسی کردند…سپاس از کمیته آموزش که دغدغه ها و مسائل مهم زندگی همه ما رو درنظرمیگیرند و پیگیری میکنند

همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
5 ماه قبل

با تشکر از خانم دکتر برومند بسیار آموزنده بود.همیشه فکر میکردیم زمانی که می گویند خشونت خانگی یعنی فقط کتک وفحشاولی متوجه شدیم حتی یک جمله در حد مقایسه وتحقیر نیز خشونت خانگی محسوب میشود🙏🌹

فردوس استکی
فردوس استکی
5 ماه قبل

باسلام و درود فراوان خدمت شما
خدا قوت
باتشکر فراوان از استاد بزرگوار و مهمان ارزشمند
صحبتهای ایشون بسبار عالی و آموزنده بود
انشاالله که عملکرد داشته باشم
باتشکر از کمیته آموزش و استاد راهنمای عزیزم که ایشون را دعوت کردند
در پناه حق باشید

همسفر غفاری
همسفر غفاری
5 ماه قبل

درود و خداقوت سپاسگزاریم از زحمات شما عزیزان بخصوص تیم سایت وکمیته آموزش پایدار وماندگار باشید

همسفر رضایی
همسفر رضایی
5 ماه قبل

سلام خداقوت استادتشکرازاینک این دستور جلسه را ب خوبی باز کردیدوتشکرازتیم سروج ومسول سایت

مسافر علی ارشادی
مسافر علی ارشادی
5 ماه قبل

درود فراوان به خدمتگزاران و تفکر درمانی سروج
تشکر و سپاس بخاطر آموزش های متناسب برای زندگی سالم

همسفر احمدی ۱
همسفر احمدی ۱
5 ماه قبل

سلام وتشکر فراوان از کمیته آموزش واستاد جلسه برای موضوع جلسه که به خوبی توضیح داده شد ونکات کاربردی برای بالا بردن آگاهی خانواده ها گفته شد که امیدوارم با استفاده از این آموزشها در جهت رعایت حقوق خود وحقوق خانواده تلاش کنم وهر جمله ای که من به عنوان همسر ومادر رعایت کنم آگاهی یک خانواده ویک نسل را رشد داده ام.

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
5 ماه قبل

با درود و سپاس فراوان از کمیته اموزش ،که زحمت کشیده وبا درایت اموزشهای مورد نیاز را برای ما فراهم کرده واستاد گرامی که قبول زحمت کشیده واگاهی در این زمینه در اختیار ما قرار دادند ،لطفتان مستدام.

مسافر مرتضی
مسافر مرتضی
5 ماه قبل

ممنون.بسیار آموزنده و کاربردی.خشونتهای آشکار و پنهانی که در ارتباط کلامی و رفتاری من و همسرم در خانه و بیرون وجود داشت باعث رفتارهای نامتعارف و بیمارگونه ای برای فرزندمان شده بود .البته این موضوع با بهره مندی از چند جلسه آموزشی و مشاوره درمانی به پیشنهاد معلم مدرسه فرزندمان مورد واکاوی قرار گرفت ،این در حالیست که ما علت موضوع را در جایی دیگر جستجو میکردیم.نتیجه:
*پاسخ بسیاری از پرسشها در وجود خود ماست*🙏

همسفرحیدری
همسفرحیدری
5 ماه قبل

باسلام..باتشکرازاستادگرامی که انواع خشونتهاراخیلی خوب توضیح دادندوآگاهی لازم رادراین مورد دراختیارماقراردادندتشکرمیکنم ازتیم سایت وهمه زحمتکشان عزیز

همسفر ملکی
همسفر ملکی
5 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی و تفکر ناب سروج

همسفرکشاورز
همسفرکشاورز
5 ماه قبل

سلام و سپاس از استاد 🙏🏻سپاس از کمیته آموزش که موضوع مناسبی راانتخاب کردند و مثل همیشه دغدغه خانواده هارو داشتندو پیگیری کردند.⚘⚘⚘⚘

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
5 ماه قبل
پاسخ به  همسفرکشاورز

سلام وتشکر از کمیته اموزش موضوع خوبی بود وبسیار استفاده کردم ممنون وسپاسگذارم

مرتضی مسافر سفر اول
مرتضی مسافر سفر اول
5 ماه قبل

باعرض سلام واحترام
تشکر میکنم از کمیته محترم آموزش وتشکر از استاد گرامی
آموختم من به عنوان همسر و پدر در خانواده علی رغم فشارهای زیادی که برای تأمین نیازهای خانواده متحمل میشوم ولی نباید در قبال این فشارها از خود خشونتی چه به صورت نمادین وچه پنهان بروز دهم ،آموختم مقایسه کردن فرزندان وهمسرم بادیگران خود نوعی خشونت روانی وعاطفی است ونباید انجام شود،یاد گرفتم تعامل و تجزیه وتحلیل موضوعات در ارتباط درست وسازنده با هر کدام از اعضای خانواده مفید وارزشمند خواهد بود.
سپاسگزارم از همه دوستان خدمتگزار سروج وتشکر میکنم از تیم وعوامل زحمت کش سایت

همسفر حریری
همسفر حریری
5 ماه قبل

باتشکرازاستادوهمه خدمتگزاران سروج،ازاین جلسه آموزشهایی گرفتم درجهت درک وزندگی بهترمانند شناخت جایگاهها وگذشت درزندگی …

همسفر رحیمی
همسفر رحیمی
5 ماه قبل

درود و خداقوت ،با تشکر از استاد گرامی و کمیته اموزش🌹پایدار باشید

همسفر توانا
همسفر توانا
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر خدمت دوستان وخدمتگزاران سروج،بسیار جلسه اموزنده ای بود،تشکر وسپاس فراوان از سر کار خانم دکتر برومند که با اگاهی دادن وقوی کردن نهادخانواده مارا داشتن یک زندگی بهتر، یاری میرسانند.

مسافر حسین رحیمی
مسافر حسین رحیمی
2 ماه قبل

با سلام و خدا قوت . تشکر بابت ابن دستور جلسه بسیار کلیدی