جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
وادی دوازدهم

امر اول، انتخاب خواسته مدنظر ماست و نتیجه برخاسته از آن، عین عدالت است. هرچه را امروز می کاریم، فردا درو می کنیم، هرچه را دیروز کاشتیم، امروز درو می کنیم. عدالت یعنی شرایط الان من، حاصل تفکرات گذشته من است.

موضوع کارگاه آموزشی: وادی دوازدهم

استاد: همسفر علیزاده

تاریخ: چهارشنبه 1402/11/11

در ابتدا این روز زیبا، تولد سه سالگی مسافر مختار و همسفر حیدری را به ایشان، به استاد بزرگوار، جناب آقای مفتون و به کل جلسه صمیمانه تبریک می گویم، باشد که بیش از این شاهد چنین روزهایی باشیم و امیدوارم روزی همه عزیزانی که در این جلسه هستند باشد.

وادی دوازدهم: «در آخر امر، امر اول اجرا می شود»

یازده وادی را پشت سر گذاشتیم که انشاءاله از آن تأثیرات لازم را گرفته باشیم. چرا که با کاربردی کردن هر آموزشی، می توانیم از ظلمت به نور برسیم.

همه وادی ها برگرفته از نظام طبیعت هستند. وادی دوازدهم هم از این امر مستثنی نیست. به عنوان مثال، کشاوزری که بذری می کارد، بعد از ماه ها تلاش و صبوری به یک محصول می رسد که این محصول چیزی جز بذر اولیه نیست. پس امر اول، همان خواسته های ماست و آنچه در پایان حاصل می شود، برداشت ماست. آخر امر، چیزی نیست جز امر اول و امر اول هم چیزی نیست جز خواسته من.

پس در حقیقت به ثمر رسیدن خواسته هایی که داریم به انتخاب ما بستگی دارد. اختیار و انتخاب، دو موهبتی است که خداوند به انسان عطا کرده است. یعنی انتخاب من انسان، خواسته اولیه من است و در نهایت بعد از تلاش و حرکت به حاصل آن انتخاب می رسم.

انتخاب در سرنوشت هر انسانی نقش بسزایی دارد، چرا که یک انتخاب اشتباه می تواند یک عمر پشیمانی به بار بیاورد و باعث گرفتاری خود شخص و حتی اطرافیان باشد. پس باید با تعمق، تعقل و تدبر انتخاب کنیم.

امر اول، انتخاب خواسته مدنظر ماست و نتیجه برخاسته از آن، عین عدالت است. هرچه را امروز می کاریم، فردا درو می کنیم، هرچه را دیروز کاشتیم، امروز درو می کنیم.

عدالت یعنی شرایط الان من، حاصل تفکرات گذشته من است. داشتن یک خواسته در اول اختیار من است و نتیجه اش جبر است. از عارفی پرسیدند زندگی به جبر است یا اختیار، گفت آنچه امروز می کاریم اختیار است و آنچه فردا برداشت می کنیم جبر است. پس این معنای واقعی عدالت است.

پس نتیجه ای که از انتخاب خواسته عاقلانه و هوشیارانه به دست می آوریم با نتیجه ای که از انتخاب خواسته جاهلانه باشد، متفاوت است. اگر به سمت ضدارزشها برویم، نتیجه این حرکت، چیزی جز ظلمت، تاریکی، ناراحتی، بیماری، اضطراب، استرس و بیماری های روحی نیست و اگر به طرف ارزشها حرکت کردیم یعنی خواسته من ارزشها باشد، درنتیجه آخر امر، درمان، شفقت، مهربانی و نهایتاً صراط مستقیم است. پس سعی کنیم انتخاب ما حتماً هوشیارانه و آگاهانه باشد. چه به طرف ارزشها حرکت کنیم و چه به طرف ضدارزشها، در هر حال مقصد عدالت است. عدالت، یعنی آنچه در آخر امر تجلی پیدا می کند، همان خواسته یا امر اول من است.

این وادی یکی از اساسی ترین قوانین زندگی است. برای اینکه در آخر امر، آنچه را که من انتخاب کردم بر من جاری می شود. پس باید در انتخاب خواسته یا امر اول نهایت دقت را داشته باشم.

اگر خواسته را با معرفت و شناخت، انتخاب کردیم، به طرف عمل سالم می رویم و از آثار مثبت آن در زندگی بهره مند می شویم و اگر از روی جهالت خواسته ای را انتخاب کنیم، به عمل ناسالم می رسیم و آثار آن در زندگی ما جریان پیدا می کند و این همان عدالتی است که بر ما جاری می شود. وضعیت کنونی ما عین عدالت است.

جهالت ←عمل ناسالم← عدالت →عمل سالم→ معرفت

برای اینکه آخر هر امری به اجرا دربیاید، نیازمند ابزاری هستیم که یکی از آنها تغییر، تبدیل و ترخیص است. تغییر، تبدیل و ترخیص، هم در صور آشکار و هم در صور پنهان انسان می تواند خیلی تأثیرگذار باشد.

اینها مراحل تغییر است. تغییر سخت است، ولی درعین حال اگر به عمق آن پی ببریم و وادی ها را کاربردی کنیم، آسان است، به هر حال نیازمند صبوری، تلاش و همت است. تغییر یعنی آنچه هستم دیگر نباشم. چیزی غیر از این که الان هستم بشوم. آنچه مانع رشد یک مسأله ارزشی می شود وجود ضدارزشهاست. اگر ضدارزشها را انجام ندهیم، خودبه خود ارزشها رشد خواهد کرد، پس سعی کنیم ابتدا ضدارزشها را از وجود خود پاک کنیم و این همان تزکیه و مقدمه تغییر کردن است.

تبدیل از بدل می آید، یعنی باید جنس خود را تغییر دهیم. تا جنس عوض نشود، تبدیل صورت نمی گیرد. مثل تغییر فلز آهن به یک آلیاژ دیگر که آن موقع دیگر جذب آهنربا نمی شود. پس باید روی خود کار کنیم تا آن تبدیل صورت بگیرد. وقتی این دو صورت گرفت به ترخیص می رسیم و در همه این مراحل زمان نقش بسزایی دارد.

هدف سروج، رسیدن به درمان و تعادل است و مسلماً نیازمند زمان است. با صبوری و گذشتِ زمان، این خواسته به نتیجه می رسد. برای رسیدن به تعادل با کمک آموزشهای جلسات باید روی سه ضلع مثلث جسم، جهانبینی و روان خود کار کنیم و آنگاه قدر مسلم طی یک بازه زمانی درمان و تعادل که مدنظر جلسات است حاصل خواهد شد.

البته زمان و شرایط رسیدن به آخر امر، در افراد متفاوت است. یک برنامه، یک تصمیم یا یک انتخاب امروز، در آینده نزدیک یا دور حتماً به نتیجه می رسد.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

مسافران: مصطفی- جواد- احسان(سفراول)- علی(سفردوم)- مجید- آرش-

همسفران: کشاورز- باقری2- احمدی-

مسئول کارگاه: مسافر سفر دوم میثم
مسئول پشتیبانی: مسافر سفر دوم علی
مسئول نظم کارگاه آموزشی: مسافر سفر دوم علی
4 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

18 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نفس زیلایی
نفس زیلایی
5 ماه قبل

درود خدمت همه دوستان…وتشکرازاستادگرامی دستورجلسه رابه زیبایی بیان کردند….برداشت من ازاین دستورجلسه این‌است که الان من درهرشرایط وجایگاهی که هستم نتیجه همان انتخاب هاوبذرهایی است که درگذشته کاشته ام …واینجا عدالت برمن حاکم شده است….درهرسمت وسویی که باشم عدالت اجرا می‌شود….
وادی دوازدهم … وادی عدالت…

مسافر حسین
مسافر حسین
5 ماه قبل
پاسخ به  نفس زیلایی

وادی دوازدهم یعنی وضعیت کنونی من

خراسانی
خراسانی
5 ماه قبل

سلام
ممنون از استاد به خاطر توضیحات عالی در مورد وادی دوازدهم برداشت من
هر چه بکارم همان را برداشت میکنم
پس در امر اول نیت و تفکر من خییلی مهم هست

همسفر مزروعی
همسفر مزروعی
5 ماه قبل

باسلام خدمت استاد گرامی وهمه خدمتگزاران سروج.اگر خواستهای من از روی معرفت واگاهی باشد درست انتخاب کردم وتاثیر مثبت ان رادر زندگی میبینم وعدالت بر من جاری میشود

همسفر ملکی
همسفر ملکی
5 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی.برداشت من این بود که من هر وضعیتی که الان دارم نتیجه انتخاب خودم در گذشته است.

همسفر رضایی
همسفر رضایی
5 ماه قبل

سلام خداقوت وتشکراز استادمسول سایت وکمیته آموزش من ه‍رچی امروز بکار م فردا
درومیکنم من باید حواسم ب انتخاب
هام باشد

مسافر محمد حسین
مسافر محمد حسین
5 ماه قبل

باسلام و خسته نباشید به کمیته محترم آموزش واستاد عزیز که دستور جلسه را به خوبی باز کردند من وادی دوازدهم را چندین بار خوانده بودم اما با صحبتهای استاد درک دیگری از این وادی داشتم، من به کائنات اعتقاد داشته و دارم اما اینکه هر چیزی زمان میبرد یا در لامکان زمان مشخصی دارد و من باید صبور باشم، تغییر ،تبدیل ،ترخیص مستلزم زمان و صبر است، تغییر سخت است و باید با تغییر حس به انسانی دیگر تبدیل شوم باید در طول زمان درمان مواظب بذری که کاشته ام باشم و افتهایی که به آن آسیب میزند که همان ضد ارزش‌هاست را شناسایی کنم و آنها را بر طرف کنم که انشاالله به محصول خوبی برسم
از تیم پر تلاش سایت نیز کمال تشکر را دارم، مسافر سفر اول محمد حسین

مسافر احسان۲
مسافر احسان۲
5 ماه قبل

با سلام و خداقوت به کمیته آموزش و استاد که طبق روال همیشه با نوآوری و بررسی زوابای مختلف به عمق مطالب وادی پرداخته و موشکافانه آن را مورد بررسی قرار دادند امیدوارم با کاربردی کردن پاسخگویی زحمات اساتید باشم
در سایه حق مستدام باشید

مسافر حسن
مسافر حسن
5 ماه قبل

بسیار بسیار عالی استاد مطالب را اشاره می کنند من خودم تا مدت ها بعد حلسه شارژ هستم ممنون از استاد و کمیته آموزش

مسافر سفر دوم علی ۲
مسافر سفر دوم علی ۲
5 ماه قبل
پاسخ به  مسافر حسن

با سلام وخسته نباشید به تیم سایت باتشکر

همسفر باقری
همسفر باقری
5 ماه قبل

با سلام و تشکر از استاد و برگذار کنندگان جلسه
استاد تاثیرگذار و خوب وادی ها را باز می کنند چون هر دفعه نکته ای جدید به دانایی ما اضافه میشه و ممنون از زحمات مسوولان سایت جلسه

همسفرحیدری
همسفرحیدری
5 ماه قبل

باسلام ووقت بخیر..وادی دوازدهم به من آموخت که جنسم راتغییردهم تاتبدیل درمن اتفاق بیفتد

محمدی
محمدی
5 ماه قبل

سلام وخداقوت به همه خدمتگزاران سروج
با تشکر از استاد عزیزکه وا دی را بخوبی باز کردند
برداشت من اینکه اگر امر اول من انتخاب ارزشها وکاربردی کردن انها در زندگی باشد اخر امر عدالت برمن جاری میشود که همان صراطمسقیم وارامش وسلامت روح وجسم است حادث میشود

همسفر بی غم
همسفر بی غم
5 ماه قبل
پاسخ به  محمدی

باسلام و تشکر از سروج برداشت من این بود که ما هر روز و هر ساعت مراقب رفتار و گفتار خود باشیم که خواسته و یا امر ما ارزشمند باشد چون در آینده دور یا نزدیک نتیجه اش را باید زندگی کنیم

اصغر
اصغر
5 ماه قبل

باسلام خدمت تمامی خدمتگزاران سروج واستاد گرامی که به خوبی دستور جلسه رابازکردندباان اختیار وانتخابی که خداوند به من عطا کرده است اگرانتخابم اشتباه باشد پشیمانی وباعث گرفتاری خودم واطرافیانم خواهد شد که آنهم عین عدالت است باتشکراز مسولین سایتم

مسافر میثم۱
مسافر میثم۱
5 ماه قبل

بادرود وسپاس از استادومسولین سایت

مسافر یوسف
مسافر یوسف
5 ماه قبل

با سلام
در ابتدا امر من متفاوت بود ولی اکنون امر من تغییر کرده و یقین دارم ب امر آخرم ک درمان جسم و روح من هست تاثیر میگذارد بذر ابتدایی من درست نبود من این بذر را با جلسات تغییر دادم و اکنون قسمتی از راه را پیموده ام با اینکه ب طور کامل از خود راضی نیستم ممنون از همه دوستان

مسافر فرج
مسافر فرج
5 ماه قبل

با سلام و خدا قوت . ممنون بایت اموزشهای مفید. من باید همیشه امر اول را خوب انتخاب کنم تا بتونم برداشتی درستی داشته باشم و جبر من همون امر اولم میشود .. ممنون🌷🌷