جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خواسته یا نیاز

وقتی نیازهای خود را نشناسیم روی خواسته هایمان متمرکز می شویم و برای همین از هدف خود دور می شویم و به جای آبادی، خرابی به بار می آوریم.

موضوع کارگاه آموزشی همسفران: خواسته یا نیاز

استاد: همسفر ابراهیمی

تاریخ: دوشنبه 1402/11/9

ما انسانها هم نیاز داریم هم خواسته، نیاز به مواردی گفته می شود که برای ما حیاتی و ضروری است مثل خوراک، پوشاک، مسکن و… همچنین یک همسفر واقعی با نیازی که به آموزش در خود احساس می کند، به جلسات می آید.

از کجا متوجه شویم نیاز به آموزش داریم؟

اگر به واسطه نیاز به آموزش اینجا نشستیم حرف گوش کن و فرمانپذیر هستیم ولی اگر به واسطه خواسته ای که داریم اینجا هستیم مثلاً اینکه مصرف کننده ما بیاید یا ببینیم چه می شود و چه اتفاقاتی می افتد، با سر خود پیش می رویم و دیگر حرف گوش کن نیستیم.

همه ما یک سری نیازهایی داریم که باید برطرف شود، مثل نیاز به یک چکاب یا سونوگرافی یا دندانپزشکی و… ولی آموزشها به ما یاد داد برای رفع همین نیازهای ضروری و واجب، باید دو پارامتر را مدنظر قرار داد: 1- برنامه ریزی 2- اولویت بندی.

اگر منِ همسفر، نیازهای خود را بشناسم می توانم بین نیازها و خواسته ها تعادل برقرار کنم و بفهمم خواسته ای که دارم، معقول و ناشی از نیاز من است یا غیرمعقول و از روی دلخواه من است.

وقتی نیازهای خود را نشناسیم روی خواسته هایمان متمرکز می شویم و برای همین از هدف خود دور می شویم و به جای آبادی، خرابی به بار می آوریم. به عنوان مثال وقتی من همسفر بدانم نیاز به آرامش دارم، در راستای رسیدن به آن تلاش می کنم و نیروی خود را صرف خواسته های نامعقول نمی کنم.

خواسته داشتن اشکال ندارد چون انسان در کنار نیازها، یک سری خواسته دارد، ولی باید بررسی کنیم که این خواسته ها، معقول است یا نامعقول.

البته یک سری خواسته ها مثل تعویض خانه، خرید وسایل خانه، خرید ماشین، ازدواج فرزندان و… هرچند معقول است، ولی اگر اولویت بندی نشود و شرایط زمانی و مکانی آن فراهم نباشد، تبدیل به خواسته نامعقول می شود. مثلاً ازدواج کردن هرچند امری پسندیده است اما در مورد پسری که مصرف کننده است، به دلیل نداشتن شرایط پذیرش مسئولیت یک زندگی زناشویی، باید از این خواسته چشم پوشید و اگر اصرار بر این امر داشتیم، یعنی خواسته نامعقول داریم، مگر اینکه موقعی شرایط زمانی و مکانی و موقعیت شخص فراهم شود.

بنابراین خواسته های نامعقول، خواسته هایی هستند که تحت هر شرایطی بدون در نظر گرفتن موقعیت زمانی و مکانی، فقط بخواهیم انجام شود. اینکه بخواهیم مصرف کننده درمان شود، بدون اینکه خود مصرف کننده چنین نیازی را در خودش ببیند، مصداق یک خواسته نامعقول است؛ زیرا ما به جای یک شخص دیگر تصمیم می گیریم و این تفاوت بین خواسته ها و نیازهای ماست.

نفس، خواسته دارد که یا معقول است یا غیرمعقول، وقتی خواسته ای داریم که باید تحت هر شرایطی انجام بشود، یعنی در مرحله نفس اماره هستیم و از آن پشیمان هم نیستیم. اما ممکن است گاهی به خاطر پرخاشگری، یا فلان رفتار به خاطر رسیدن به خواسته مان، پشیمان شویم، این جا هم باز همچنان در خواسته های نفس هستیم ولی چون در نفس لوامه قرار گرفته ایم، پشیمان می شویم.

اما زمانی که فرق بین نیاز و خواسته را متوجه شویم، به نفس مطمئنه نزدیک می شویم و آنجاست که بین خواسته معقول و نامعقول تشخیص می دهیم و باز بررسی می کنیم آیا توانایی برآورده شدن خواسته معقول را هم داریم یا نه، آیا شرایط و امکانات انجام آن فراهم است یا نه.

برای اینکه بتوانیم از مرحله نفس اماره و همچنین نفس لوامه بگذریم باید به یک تشخیص برسیم. شرایط و موقعیت های افراد و اشخاص اطراف خود را از یکدیگر تمیز دهیم و بدانیم کجا چه حرفی را بزنیم. اگر اشتباه بود، بتوانیم آن را درست کنیم و این به مرور ما را قوی تر می کند و فرزندان می بینند که مادرشان قوی است زیرا با دقت و نظارت دقیق روی مطالب فکر می کند و آنها را بیان می کند.

خواسته های نامعقول از مقایسه خودمان با دیگران نشأت می گیرد بدون در نظر گرفتن تفاوت شرایطی که ما با دیگران داریم. اما آموزشهای اینجا به ما می آموزد که اگر فقط غرق در خواسته ها باشیم، حس ما آلوده است، هم ما از دیگران توقع داریم و هم باعث ایجاد روحیه طلبکاری در آنها می شویم که حتماً فلان کار انجام شود و اینهاست که نهایتاً ما را به برداشت غلط از موضوعات می رساند.

بنابراین باید روی نیازهای خود فکر کنیم، نیازهای حقیقی خود را پیدا کنیم ببینیم بعضی مسائل به خاطر حساسیت و مهم بودن برای ما به نیاز تبدیل شده یا واقعاً نیاز است. به عنوان یک همسفر، چقدر به یک سری نیازهای خیلی ضروری خود اهمیت نمی دادیم؟! آیا به این نیاز خود که یک سری خلقیات را از دست بدهیم تا آرامش را به درون خود بازگردانیم، توجه کرده ایم؟! یا چقدر خواسته های معقول و در چارچوب را با لحن مناسب، در زمان مناسب با صورت و گفتار و رفتار مناسب مطرح می کنیم تا به تحقق نزدیکتر شود؟!

بدانیم خروجی خواسته های نامعقول که شاید هنوز قبول نداشته باشیم نامعقول است، خودمحوربینی در ما و روحیه طلبکاری در طرف مقابل می شود.


دوستانی که در این زمینه مشارکت نمودند:

همسفران: ابراهیمی2- مزروعی- باقری2- خراسانی- احمدی- اکبری- کشاورز- نریمانی- زیلایی- حسین زاده-

مسئول نظم کارگاه آموزی: مسافر سفر دوم کیانوش
4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همسفر خدائیان
همسفر خدائیان
3 ماه قبل

با تشکر از استاد عزیزم.خواستهای نا معقول از منیت وتوقع و روحیه طلب کاری وتایید طلبی و برگرفته از نفس عماره است

همسفر سبحانی
همسفر سبحانی
3 ماه قبل

سلام خدا قوت باید نیاز من در الویت باشد وخواسته خود رابشناسم ممنون وسپاسگذارم

عليرضا ۲
عليرضا ۲
3 ماه قبل

زدست دیده و دل ،هر دو فریاد
که هرچه دیده بینه، دل کنه یاد
بسازُم خنجری نیشش زِ فولاد
زِنوم بر دیده تا دل گردد آزاد
بابا طاهر عریان چه زیبا، حق مطلبِ این دستور جلسه را در دو بیت بیان کرده.
سپاس و قدردانی فراوان از استاد و تیم پرتلاش و قدرتمند سایت سروج.

همسفر رضایی
همسفر رضایی
3 ماه قبل

سلام خداقوت وتشکراز استادمسول سایت وکمیته آموزش من اول خاسته و نیازرابشناسم نیازم شرایط زمان مناسب باشد والوئت بندی كنم

فردوس استکی
فردوس استکی
3 ماه قبل

با سلام و درود فراوان خدمت شما بزرگواران
خدا قوت
استاد به زیبایی موضوع را باز نمودند و از ابتدای کارگاه بیان کردن که الان بر چه اساسی در روی صندلی نشسته ایم و از همان لحظه اول بدانیم از نیاز به آموزش است و یا…
باتشکر فراوان از کمیته آموزش و تیم سایت
در پناه حق باشید

همسفر ملکی
همسفر ملکی
3 ماه قبل

با تشکر فراوان از استاد گرامی.خواسته داشتن باعث روحیه طلبکاری و توقع در من میشود اما نیاز ها باعث میشود من برای رسیدن به آنها تلاش کنم.با تشکر فراوان از مسئولان سایت

همسفر عدنانی
همسفر عدنانی
3 ماه قبل

با درود وسپاس از خدمتگزاران سروج واستاد عزیز،که خیلی دقیق موضوع را بررسی کردند ،واین پیام را به من داد که باجستجو درون خود به تفکیک نیاز وخواسته خود بپردازم و اگر نیاز به اموزش را در خودم دیدم وبه فرمان گوش سپردم میتوانم ارام ارم به قدرت تشخیص نیازها از خواسته ها در تمامی موضوعات برسم وبا اگاهی وخودشناسی از خود از دست دادن ضد ارزشی های خود نیازهای نا معقول خود به خود کم رنگ خواهد شد